Berta Sándor

Jön az Európát lefedő repülőgép-fedélzeti internet

Az új rendszer teljes európai lefedettséget fog biztosítani, nemsokára minden járaton szélessávon netezhetünk.

Lassan a célegyenesbe érkezik a Deutsche Telekom, a Nokia, a Thales és az Immarsat által 2015-ben elindított program, amelynek keretében létrehozták a European Aviation Network nevű platformot. Az utóbbi ötvözi az Inmarsat műholdjait, valamint a Deutsche Telekom által fejlesztett és üzemeltetett LTE-hálózatot. A Lufthansa az idei évtől vesz részt az European Aviation Network fejlesztésében és végez tesztrepüléseket. Az LTE-hálózat kereken 300 bázisállomásból áll majd, amelyek hatótávolsága egyenként 80 kilométer lesz, szemben a hagyományos LTE-állomások 10 kilométeres hatótávolságával.

A megnövelt hatótávolság elegendő ahhoz, hogy a repülési magasságon - akár nagy sebesség mellett is - biztosítani lehessen a szélessávú internethozzáféréseket. 3000 méteres repülési magasságtól az LTE-bázisállomások jeleit kiegészítik műholdas jelekkel. Az első tesztek sikeresek voltak és tavaly decemberben a Nokia és a Deutsche Telekom először helyezte üzembe az LTE-hálózatot.

Rupert Pearce, az Inmarsat elnök-vezérigazgatója szerint néhány éven belül már szabványnak fognak számítani a repülőgépeken a gyors internetelérések. A menedzser úgy véli, ez az utolsó nyár amikor az utasoknak fedélzeti internethozzáférés nélkül kell nyaralni indulniuk. A következő évtized közepéig 25 000 utasszállító repülőgép lesz ellátva állandó internetkapcsolatot biztosító berendezésekkel. A légitársaságok nem fognak internetelérés nélkül szolgáltatni, mert különben az utasok más cégekhez vándorolnak majd.

A European Aviation Network nem csupán az Európai Unió, hanem Svájc és Norvégia légterét is le fogja fedni. Az első ügyfelek közé tartozik a Lufthansa és a British Airways anyavállalata, az IAG. Pearce azt reméli, hogy a rendszert később más kontinensekre is kiterjeszthetik. A Távol-Keleten például sokkal erősebben növekszik a légi forgalom, mint Európában és ott még nagyobb igény van fedélzeti internethozzáférésekre. A European Aviation Network megteremtésével létrehoznak egy prototípust Európában, majd a kész rendszert később az egész világba exportálni akarják majd.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!