Berta Sándor
Új feketedobozt fejlesztett ki az Airbus
A repülőgépgyártó könnyebbé akarta tenni a fedélzeti adatrögzítő berendezések felkutatását.
A tengerek fölött bekövetkező repülőgép-szerencsétlenségek több szempontból is megnehezítik a mentőcsapatok dolgát. Az egyik fő problémát az jelenti, hogy a tenger mélyén nagyon nehéz megtalálni a feketedobozt, és ha meg is van, a felszínre hozására is külön expedíció kell. A közelmúltban több komoly katasztrófa is volt, gondoljunk csak a malajziai gép tragédiájára, ahol ma is csak Afrikában partra sodródott szárnydarabjaink vannak, vagy az Egyiptom előtt lezuhant gépnél 3 kilométer mélyről kellett felhozni az egyébként vörös színű feketedobozt. Az Airbus az L3 Technologies és a Leonardo DRS bevonásával erre a problémára próbált megoldást találni. A fejlesztések eredménye egy új készülék lett.
2019 végétől a társaság nagy hatótávolságú utasszállító repülőgépein fogják alkalmazni az új megoldást, amelynek mozdítható változatát a fedélzeti rendszerek automatikusan kidobják majd, ha a jármű a tengerbe zuhan. A technikát a gyártó a partnereivel együtt mutatta be a Le Bourget-i repülőkiállításon. Az adat- és hangrögzítő berendezések úgy vannak kialakítva, hogy viszonylag sértetlenül vészeljenek át egy nagy magasságból való becsapódást is, ugyanakkor ha a repülőgép a vízbe csapódik és elsüllyed, már sokkal inkább megsérülhetnek. Súlyosbítja a helyzetet, hogy az adatrögzítők pozícióját jelző adó körülbelül 30 nap után elnémul.
Az újítások között van, hogy az Airbus repülőgépeibe a jövőben két kombinált eszközt is beépítenek és ezek egyaránt tartalmazni fogják az adat- és a hangrögzítő berendezéseket, így a repülési adatok és a pilóták beszélgetései is kétszeresen lesznek megőrizve. (Jelenleg is két feketedoboz van, de az egyik csak a kabinban elhangzó beszélgetéseket, a másik csak a repülési adatokat menti.) Emellett a mostani utolsó 2 óra helyett az utolsó 25 óra hanganyagait tárolják majd el és a telepített feketedobozok 90 napon át fogják jelezni helyzetüket.
Az Airbus A320neo sorozatú repülőgépekbe két rögzített, míg az Airbus A330, A350 XWB, A380 és az A321neo LR sorozatú repülőgépekbe egy rögzített (CVDR) és egy kivethető (ADFR) feketedobozt építenek majd be. Az utóbbit a fedélzeti rendszer azonnal kidobja, ha a repülőgép egy becsapódás következtében eldeformálódik vagy több mint két méter mély vízbe süllyed, és az a felszínen marad. Az Airbus szeretné, ha a technika szabvánnyá válna és az új feketedobozt minden repülőgépgyártó számára szabadon elérhetővé tette. Az új eszköz 2019-től jelenik meg, elsőként az A350 XWB típusba szerelik be.
A tengerek fölött bekövetkező repülőgép-szerencsétlenségek több szempontból is megnehezítik a mentőcsapatok dolgát. Az egyik fő problémát az jelenti, hogy a tenger mélyén nagyon nehéz megtalálni a feketedobozt, és ha meg is van, a felszínre hozására is külön expedíció kell. A közelmúltban több komoly katasztrófa is volt, gondoljunk csak a malajziai gép tragédiájára, ahol ma is csak Afrikában partra sodródott szárnydarabjaink vannak, vagy az Egyiptom előtt lezuhant gépnél 3 kilométer mélyről kellett felhozni az egyébként vörös színű feketedobozt. Az Airbus az L3 Technologies és a Leonardo DRS bevonásával erre a problémára próbált megoldást találni. A fejlesztések eredménye egy új készülék lett.
2019 végétől a társaság nagy hatótávolságú utasszállító repülőgépein fogják alkalmazni az új megoldást, amelynek mozdítható változatát a fedélzeti rendszerek automatikusan kidobják majd, ha a jármű a tengerbe zuhan. A technikát a gyártó a partnereivel együtt mutatta be a Le Bourget-i repülőkiállításon. Az adat- és hangrögzítő berendezések úgy vannak kialakítva, hogy viszonylag sértetlenül vészeljenek át egy nagy magasságból való becsapódást is, ugyanakkor ha a repülőgép a vízbe csapódik és elsüllyed, már sokkal inkább megsérülhetnek. Súlyosbítja a helyzetet, hogy az adatrögzítők pozícióját jelző adó körülbelül 30 nap után elnémul.
Az újítások között van, hogy az Airbus repülőgépeibe a jövőben két kombinált eszközt is beépítenek és ezek egyaránt tartalmazni fogják az adat- és a hangrögzítő berendezéseket, így a repülési adatok és a pilóták beszélgetései is kétszeresen lesznek megőrizve. (Jelenleg is két feketedoboz van, de az egyik csak a kabinban elhangzó beszélgetéseket, a másik csak a repülési adatokat menti.) Emellett a mostani utolsó 2 óra helyett az utolsó 25 óra hanganyagait tárolják majd el és a telepített feketedobozok 90 napon át fogják jelezni helyzetüket.
Az Airbus A320neo sorozatú repülőgépekbe két rögzített, míg az Airbus A330, A350 XWB, A380 és az A321neo LR sorozatú repülőgépekbe egy rögzített (CVDR) és egy kivethető (ADFR) feketedobozt építenek majd be. Az utóbbit a fedélzeti rendszer azonnal kidobja, ha a repülőgép egy becsapódás következtében eldeformálódik vagy több mint két méter mély vízbe süllyed, és az a felszínen marad. Az Airbus szeretné, ha a technika szabvánnyá válna és az új feketedobozt minden repülőgépgyártó számára szabadon elérhetővé tette. Az új eszköz 2019-től jelenik meg, elsőként az A350 XWB típusba szerelik be.