Berta Sándor
Komoly problémák vannak a British Airways rendszerében
Hétvégén még egyszerű informatikai malőrnek nézett ki, ami miatt járatkimaradások voltak, de továbbra is üzemzavarok állnak fenn.
A British Airways (BA) napok óta komoly számítógépes problémákkal küzd. Szombaton a Heathrow és a Gatwick repülőtér összes járatát törölni kellett. Az IAG csoporthoz tartozó légitársaság közölte, hogy energiaellátási problémák állhatnak a háttérben és kizárta egy kibertámadás lehetőségét. Az ugyanakkor nem derült ki, hogy miért nem kapcsolt be a vészhelyzeti ellátórendszer vagy, hogy mi állhatott a háttérben.
Vasárnap és hétfőn tovább folytatódtak az üzemzavarok és a késések annak ellenére, hogy a számítógépes rendszerek lassan újra működni kezdtek. A Heathrow repülőtéren hétfőn elsősorban a rövid távolságokra közlekedő járatokat érintették fennakadások. Az üzemzavar egyébként pont egy olyan hétvégén következett be, amikor sok brit polgár egy ünnepnap és a vakáció kezdete miatt el akart utazni. A British Airways az eset következtében nagyon komoly anyagi és erkölcsi károkat szenvedett el.
Az üzemzavart tetézte a rossz tájékoztatási politika. Az utasoknak azt tanácsolták, hogy ne is próbálkozzanak az ügyfélszolgálattal. Alig szivárogtak ki információk arról, hogy az egyes járatok felszállnak-e vagy sem és mekkora késéssel kell számolni. Mindez azt mutatja, hogy a BA nem volt felkészülve arra, hogy a megszokott kommunikációs eszközök helyett más rendszereket, például a közösségi médiát használja. Az eddig keletkezett kár az első becslések alapján több mint 82 millió euró lehet.
A szakszervezetek máris felvetették, hogy az IT-szolgáltatások spórolás miatti kiszervezése hozzájárult a helyzet kialakulásához, amit ugyanakkor a BA visszautasított. Azonban tény, hogy a légitársaság különösen agresszív módon hajt végre költségcsökkentéseket azért, hogy lépést tudjon tartani az olajpénzekből finanszírozott arab vetélytársaival és az olyan népszerű európai fapados cégekkel, mint a Ryanair vagy az Easyjet. Ez a stratégia Alex Cruznak, a konszern új vezetőjének köszönhető, aki egykor a Vueling spanyol légitársaság vezetője volt. A menedzsernek azt vetették a szemére, hogy a fontos területeken túlzott mértékű takarékoskodási intézkedéseket vezetett be.
Az IAG csoport tagja a British Airways mellett az Iberia, a Vueling és az Aer Lingus is. A BA légitársasághoz köthető a Heathrow repülőtér le- és felszállásainak közel a fele, ez napi 600 induló és érkező járatot jelent. Tavaly augusztusban a Delta Airlines számítógépközpontja esett ki áramszünet miatt, a légitársaság akkoriban szintén kénytelen volt világszerte több ezer járatot leállítani, illetve törölni. A British Airways vezetőinek szembe kell majd nézniük azzal a kérdéssel, hogy miért nem voltak jobban felkészülve egy ilyen esetre.
A British Airways (BA) napok óta komoly számítógépes problémákkal küzd. Szombaton a Heathrow és a Gatwick repülőtér összes járatát törölni kellett. Az IAG csoporthoz tartozó légitársaság közölte, hogy energiaellátási problémák állhatnak a háttérben és kizárta egy kibertámadás lehetőségét. Az ugyanakkor nem derült ki, hogy miért nem kapcsolt be a vészhelyzeti ellátórendszer vagy, hogy mi állhatott a háttérben.
Vasárnap és hétfőn tovább folytatódtak az üzemzavarok és a késések annak ellenére, hogy a számítógépes rendszerek lassan újra működni kezdtek. A Heathrow repülőtéren hétfőn elsősorban a rövid távolságokra közlekedő járatokat érintették fennakadások. Az üzemzavar egyébként pont egy olyan hétvégén következett be, amikor sok brit polgár egy ünnepnap és a vakáció kezdete miatt el akart utazni. A British Airways az eset következtében nagyon komoly anyagi és erkölcsi károkat szenvedett el.
Az üzemzavart tetézte a rossz tájékoztatási politika. Az utasoknak azt tanácsolták, hogy ne is próbálkozzanak az ügyfélszolgálattal. Alig szivárogtak ki információk arról, hogy az egyes járatok felszállnak-e vagy sem és mekkora késéssel kell számolni. Mindez azt mutatja, hogy a BA nem volt felkészülve arra, hogy a megszokott kommunikációs eszközök helyett más rendszereket, például a közösségi médiát használja. Az eddig keletkezett kár az első becslések alapján több mint 82 millió euró lehet.
A szakszervezetek máris felvetették, hogy az IT-szolgáltatások spórolás miatti kiszervezése hozzájárult a helyzet kialakulásához, amit ugyanakkor a BA visszautasított. Azonban tény, hogy a légitársaság különösen agresszív módon hajt végre költségcsökkentéseket azért, hogy lépést tudjon tartani az olajpénzekből finanszírozott arab vetélytársaival és az olyan népszerű európai fapados cégekkel, mint a Ryanair vagy az Easyjet. Ez a stratégia Alex Cruznak, a konszern új vezetőjének köszönhető, aki egykor a Vueling spanyol légitársaság vezetője volt. A menedzsernek azt vetették a szemére, hogy a fontos területeken túlzott mértékű takarékoskodási intézkedéseket vezetett be.
Az IAG csoport tagja a British Airways mellett az Iberia, a Vueling és az Aer Lingus is. A BA légitársasághoz köthető a Heathrow repülőtér le- és felszállásainak közel a fele, ez napi 600 induló és érkező járatot jelent. Tavaly augusztusban a Delta Airlines számítógépközpontja esett ki áramszünet miatt, a légitársaság akkoriban szintén kénytelen volt világszerte több ezer járatot leállítani, illetve törölni. A British Airways vezetőinek szembe kell majd nézniük azzal a kérdéssel, hogy miért nem voltak jobban felkészülve egy ilyen esetre.