Berta Sándor
Alkalmazásból felügyelhető nyaralási élményt kínálna az Airbnb
Míg az Uber át akarja írni a szabályokat, addig a lakásokat megosztó online piactér megállapodásra törekszik a városvezetőkkel.
Az Airbnb a világ legnagyobb lakásmegosztó platformja, 191 országban 65 ezer városban 3 millió helyet kínálnak kiadásra. Globális forgalomterelést végez, aminek az apró falvakban lévő szálláshelyeken nagyon örülnek, de a nagyvárosokban, ahol egyébként is lakáshiány van, pont az ellenkezője a helyzet. New York tavaly októberben jelezte, hogy több ezer dollárra büntetné a rövid távú lakáskiadásokat, de San Francisco és Berlin képviselői sem mentek el szó nélkül a lakásmegosztó szolgáltatás működése mellett. London vezetői szerint az Airbnb árt a helyi lakáspiacnak és ezért szabályozzák a területet. A társaság ezért változtatni próbált és javaslatokkal állt elő, amelyek egyike az volt, hogy maga szedné be a turisztikai adót. Alexander Schwarz, az Airbnb Svájcért felelős ügyvezetője Zug kantont hozta fel példaként a jó együttműködésre.
"Közös érdek a rendelkezésre álló tér észszerű és hatékony felhasználása, ez pedig azt jelenti, hogy ne nagyon legyenek üres helyek. Amennyiben valaki nyaral vagy üzleti úton van, addig a lakása üresen áll. Az Airbnb rendszerében lévő lakásmegosztók többsége egyszerű tulajdonos, akik nem kereskedelmi céllal adják bérbe az otthonaikat. Az esetükben többnyire akkor kerül sor erre a lépésre, amikor elutaznak nyaralni. Például egy tipikus svájci lakáskiadó évente 26 napra adja bérbe az otthonát és ezzel 2800 svájci frankot keres. Természetesen vannak bérelhető apartmanok is, elsősorban az üdülő- és a hegyi régiókban."
A strandjairól híres kaliforniai Santa Monicában egyszerűen betiltották a 30 napnál rövidebb lakáskiadást, ami sokak életét tette tönkre
"Bizonyos városokban kevés szabad lakás van, ezek éppen emiatt drágák is. A lakáshiánynak az az oka, hogy világszerte egyre többen akarnak beköltözni a nagyvárosokba és a kínálat ezzel a kereslettel egyszerűen nem tud lépést tartani. Mi a konstruktív párbeszédet keressük a városokkal, hogy olyan közös modellt fejlesszünk ki velük, amely mind nekik, mind a lakóiknak észszerű. Számunkra fontos, hogy azokra, akik alkalmanként megosztják másokkal az otthonaikat, más szabályok vonatkozzanak, mint a hagyományos lakáskiadókra, s hogy ez a szabályozás progresszív és arányos legyen." - jelentette ki Alexander Schwarz.
"Néhány város az utóbbi időben bevezetett bizonyos időbeli határokat, aminek köszönhetően egy lakást évente csak bizonyos számú éjszakára lehet kiadni. Aki ennél több napra akarja kiadni, annak különleges engedélyre van szüksége. Támogatjuk a városokat e szabályok megvalósításában, így a határidők lejárta után bizonyos lakások már nem vehetők ki. Úttörők vagyunk és a teljes ágazat kötelességének érzi, hogy kövessen bennünket. Ugyanakkor ki kell emelni, hogy minden régióban más a törvényi háttér, ráadásul minden városnak saját igényei vannak."
A globális szolgáltatásnak, az egyszerű foglalhatóságnak fontos szerepe van abban, hogy már nem csak télen, a síszezonban, hanem nyáron is népszerű turistacélpont lett Svájc
"Az egyik települést például jobban érdekli a turisztikai célú együttműködés, míg a másiknak a lakássűrűség, a harmadiknak pedig az extra adóbevétel a fontos. Az utóbbira jó példa Zug, amellyel megállapodást kötöttünk. Ennek értelmében július elsejétől minden Zugban éjszakázó Airbnb-vendég esetében átvállaljuk az adófizetési kötelezettséget. Így a vendéglátók (lakáskiadók) vagy a város számára nincsenek külön adminisztratív terhek. Az adókat eddig a vendéglátóknak kellett összegyűjteniük és az adott településnek továbbítaniuk. Ez a folyamat most a digitális megoldásoknak köszönhetően jelentősen egyszerűbbé válik."
A menedzser hozzátette, hogy világszerte több mint 270 várossal és településsel van hasonló jellegű partneri kapcsolatuk. Zug - mint a többi svájci város és kanton is - rendkívül nyitottan áll a digitalizáláshoz. A település kidolgozott egy világos adótörvényt, amely lehetőséget adott az Airbnb menedzsmentjének arra, hogy párbeszédet kezdeményezzen a helyi turisztikai vezetőkkel és a két fél - a helyzet bonyolultsága ellenére - viszonylag gyorsan meg is tudott állapodni. Azt tervezik, hogy idén világszerte 500 további várossal és közösséggel alakítanak ki hasonló együttműködést, s ebbe beletartozik, hogy más svájci kantonokkal is tárgyaljanak. Konkrétumokat azonban ezzel kapcsolatban nem akart elárulni.
Közlése szerint az Airbnb mindig maga nyitott a döntéshozók felé, akiknek a többségével nagyon is pozitív beszélgetéseket folytatott. Mindig azt akarják megérteni, hogy az adott régióban melyik modell lehet a legsikeresebb és melyik szolgálja a legjobban a különböző érdekeket. Az adózási szabályok azonban mindenhol eltérőek, ezért nem csupán rajtuk múlik, hogy sikerül-e végül megállapodást kötni. Svájc ugyanakkor nehezen hasonlítható össze más országokkal, mert a bérelhető lakásoknak csak egy kis részük van a városokban.
Az alpesi államban összesen 26 000 bérelhető Airbnb-lakás van, de azok közül Zürich területén 3000, Bázel területén 2000, Bernben 600, Graubündenben körülbelül 2000, míg Wallisban 4700 található. Az Airbnb hozzájárul a helyi üdülő- és hegyi régiók kapacitásának egész éves kihasználásához. Sokak számára a vállalat egy új utat jelent az adott régió piacképessé tételéhez, különösen a kisebb vállalkozások becsülik meg a lehetőséget, mert nehezen boldogulnak a nagy piaci szereplők elleni versenyben. A vendéglátók értékelése és a lakáskiadások gyakorisága mind hasznos információk, s esélyt kínálnak a turisztikai versenyhez. Emellett nagyon vonzó, hogy a vendéglátóknak csak 3 százalékos kulccsal kell adózniuk. A magánszemélyek vendégéjszakái mellett az üzleti utak is fontos bevételi forrást jelentenek; a vendégéjszakák 10 százaléka köthető az üzleti utakhoz. Egyre inkább trend egyébként az üzleti utak és például egy hétvégi pihenés összekötése egymással.
"Olyan otthonmegosztó modellünk van, amelynek a segítségével egy globális közösség fejlődött ki, amely elsősorban a bizalmon alapul és ez egyedülálló. Nagyon sokat fektetünk be a közösségünkbe. Globális és helyi találkozókon próbáljuk meg közösen alakítani a jövőt. A jövőben az a célunk, hogy a teljes utazási élmény megvalósítható legyen az alkalmazásunk segítségével, beleértve a repülőjegyfoglalást, az autóbérlést és más szolgáltatásokat is. Természetesen a mesterséges intelligenciát is vizsgáljuk, de pillanatnyilag a technológia még erősen a mintafelismerésen alapul és hisszük, hogy a vendéglátás, amely az empátiával függ össze, nem váltható ki a technológiával. Paradox a helyzet, hiszen valójában technológiai cég vagyunk, de mégis így gondolkodunk. Az az igazi pillanat, amikor a vendéglátó és a vendége az első alkalommal találkoznak" - hangsúlyozta Alexander Schwarz.
Az Airbnb a világ legnagyobb lakásmegosztó platformja, 191 országban 65 ezer városban 3 millió helyet kínálnak kiadásra. Globális forgalomterelést végez, aminek az apró falvakban lévő szálláshelyeken nagyon örülnek, de a nagyvárosokban, ahol egyébként is lakáshiány van, pont az ellenkezője a helyzet. New York tavaly októberben jelezte, hogy több ezer dollárra büntetné a rövid távú lakáskiadásokat, de San Francisco és Berlin képviselői sem mentek el szó nélkül a lakásmegosztó szolgáltatás működése mellett. London vezetői szerint az Airbnb árt a helyi lakáspiacnak és ezért szabályozzák a területet. A társaság ezért változtatni próbált és javaslatokkal állt elő, amelyek egyike az volt, hogy maga szedné be a turisztikai adót. Alexander Schwarz, az Airbnb Svájcért felelős ügyvezetője Zug kantont hozta fel példaként a jó együttműködésre.
"Közös érdek a rendelkezésre álló tér észszerű és hatékony felhasználása, ez pedig azt jelenti, hogy ne nagyon legyenek üres helyek. Amennyiben valaki nyaral vagy üzleti úton van, addig a lakása üresen áll. Az Airbnb rendszerében lévő lakásmegosztók többsége egyszerű tulajdonos, akik nem kereskedelmi céllal adják bérbe az otthonaikat. Az esetükben többnyire akkor kerül sor erre a lépésre, amikor elutaznak nyaralni. Például egy tipikus svájci lakáskiadó évente 26 napra adja bérbe az otthonát és ezzel 2800 svájci frankot keres. Természetesen vannak bérelhető apartmanok is, elsősorban az üdülő- és a hegyi régiókban."
A strandjairól híres kaliforniai Santa Monicában egyszerűen betiltották a 30 napnál rövidebb lakáskiadást, ami sokak életét tette tönkre
"Bizonyos városokban kevés szabad lakás van, ezek éppen emiatt drágák is. A lakáshiánynak az az oka, hogy világszerte egyre többen akarnak beköltözni a nagyvárosokba és a kínálat ezzel a kereslettel egyszerűen nem tud lépést tartani. Mi a konstruktív párbeszédet keressük a városokkal, hogy olyan közös modellt fejlesszünk ki velük, amely mind nekik, mind a lakóiknak észszerű. Számunkra fontos, hogy azokra, akik alkalmanként megosztják másokkal az otthonaikat, más szabályok vonatkozzanak, mint a hagyományos lakáskiadókra, s hogy ez a szabályozás progresszív és arányos legyen." - jelentette ki Alexander Schwarz.
"Néhány város az utóbbi időben bevezetett bizonyos időbeli határokat, aminek köszönhetően egy lakást évente csak bizonyos számú éjszakára lehet kiadni. Aki ennél több napra akarja kiadni, annak különleges engedélyre van szüksége. Támogatjuk a városokat e szabályok megvalósításában, így a határidők lejárta után bizonyos lakások már nem vehetők ki. Úttörők vagyunk és a teljes ágazat kötelességének érzi, hogy kövessen bennünket. Ugyanakkor ki kell emelni, hogy minden régióban más a törvényi háttér, ráadásul minden városnak saját igényei vannak."
A globális szolgáltatásnak, az egyszerű foglalhatóságnak fontos szerepe van abban, hogy már nem csak télen, a síszezonban, hanem nyáron is népszerű turistacélpont lett Svájc
"Az egyik települést például jobban érdekli a turisztikai célú együttműködés, míg a másiknak a lakássűrűség, a harmadiknak pedig az extra adóbevétel a fontos. Az utóbbira jó példa Zug, amellyel megállapodást kötöttünk. Ennek értelmében július elsejétől minden Zugban éjszakázó Airbnb-vendég esetében átvállaljuk az adófizetési kötelezettséget. Így a vendéglátók (lakáskiadók) vagy a város számára nincsenek külön adminisztratív terhek. Az adókat eddig a vendéglátóknak kellett összegyűjteniük és az adott településnek továbbítaniuk. Ez a folyamat most a digitális megoldásoknak köszönhetően jelentősen egyszerűbbé válik."
A menedzser hozzátette, hogy világszerte több mint 270 várossal és településsel van hasonló jellegű partneri kapcsolatuk. Zug - mint a többi svájci város és kanton is - rendkívül nyitottan áll a digitalizáláshoz. A település kidolgozott egy világos adótörvényt, amely lehetőséget adott az Airbnb menedzsmentjének arra, hogy párbeszédet kezdeményezzen a helyi turisztikai vezetőkkel és a két fél - a helyzet bonyolultsága ellenére - viszonylag gyorsan meg is tudott állapodni. Azt tervezik, hogy idén világszerte 500 további várossal és közösséggel alakítanak ki hasonló együttműködést, s ebbe beletartozik, hogy más svájci kantonokkal is tárgyaljanak. Konkrétumokat azonban ezzel kapcsolatban nem akart elárulni.
Közlése szerint az Airbnb mindig maga nyitott a döntéshozók felé, akiknek a többségével nagyon is pozitív beszélgetéseket folytatott. Mindig azt akarják megérteni, hogy az adott régióban melyik modell lehet a legsikeresebb és melyik szolgálja a legjobban a különböző érdekeket. Az adózási szabályok azonban mindenhol eltérőek, ezért nem csupán rajtuk múlik, hogy sikerül-e végül megállapodást kötni. Svájc ugyanakkor nehezen hasonlítható össze más országokkal, mert a bérelhető lakásoknak csak egy kis részük van a városokban.
Az alpesi államban összesen 26 000 bérelhető Airbnb-lakás van, de azok közül Zürich területén 3000, Bázel területén 2000, Bernben 600, Graubündenben körülbelül 2000, míg Wallisban 4700 található. Az Airbnb hozzájárul a helyi üdülő- és hegyi régiók kapacitásának egész éves kihasználásához. Sokak számára a vállalat egy új utat jelent az adott régió piacképessé tételéhez, különösen a kisebb vállalkozások becsülik meg a lehetőséget, mert nehezen boldogulnak a nagy piaci szereplők elleni versenyben. A vendéglátók értékelése és a lakáskiadások gyakorisága mind hasznos információk, s esélyt kínálnak a turisztikai versenyhez. Emellett nagyon vonzó, hogy a vendéglátóknak csak 3 százalékos kulccsal kell adózniuk. A magánszemélyek vendégéjszakái mellett az üzleti utak is fontos bevételi forrást jelentenek; a vendégéjszakák 10 százaléka köthető az üzleti utakhoz. Egyre inkább trend egyébként az üzleti utak és például egy hétvégi pihenés összekötése egymással.
"Olyan otthonmegosztó modellünk van, amelynek a segítségével egy globális közösség fejlődött ki, amely elsősorban a bizalmon alapul és ez egyedülálló. Nagyon sokat fektetünk be a közösségünkbe. Globális és helyi találkozókon próbáljuk meg közösen alakítani a jövőt. A jövőben az a célunk, hogy a teljes utazási élmény megvalósítható legyen az alkalmazásunk segítségével, beleértve a repülőjegyfoglalást, az autóbérlést és más szolgáltatásokat is. Természetesen a mesterséges intelligenciát is vizsgáljuk, de pillanatnyilag a technológia még erősen a mintafelismerésen alapul és hisszük, hogy a vendéglátás, amely az empátiával függ össze, nem váltható ki a technológiával. Paradox a helyzet, hiszen valójában technológiai cég vagyunk, de mégis így gondolkodunk. Az az igazi pillanat, amikor a vendéglátó és a vendége az első alkalommal találkoznak" - hangsúlyozta Alexander Schwarz.