Berta Sándor
Szállodák és városi vezetők az Airbnb ellen
A szállodaláncok az elmúlt hónapokban új szövetségeseket találtak az Airbnb elleni harcban: a településeket. Az olyan nagyvárosok ugyanis, mint Barcelona vagy Bécs egyre inkább szeretnék szabályozni a szolgáltatás működését.
A platform számos nagyváros vezetőinek szemében jelent szálkát, mert a helyi lakosok a turistarohamok miatt növekvő zaj és az emelkedő lakásbérleti díjak miatt panaszkodnak. Az egyes városok eltérő módon igyekeznek reagálni a jelenségre. Leslie Vella, a máltai turisztikai iroda munkatársa elmondta, hogy a szigetországban megpróbálják rávenni a lakásukat kiadó embereket, hogy regisztrálják magukat a helyi rendszerben, egyúttal világossá teszik a számukra, hogy aki a rendszeren kívül tevékenykedik, annak szankciókkal kell számolnia. Tel-Avivban ugyanakkor nem ellenségként tekintenek a platfomra, hanem pont annak örülnek a helyiek, hogy az Airbnb miatt többen látogatnak el a városba.
Budapesten is sokkal inkább megéri egy lakást az Airbnb-n keresztül kiadni, mint hagyományos módon, ingatlanközvetítőkön keresztül, mert így a felhasználók sokkal magasabb bevételre tehetnek szert. Bécsben a lakásukat kiadóknak tájékoztató anyagokat osztogattak, amelyben felhívták a figyelmüket, hogy a keletkező bevételük adóköteles. Klemens Himpele, a helyi önkormányzat gazdasági munkacsoportjának vezetője kijelentette, hogy a turisták és a lakók igényeit összhangban kell hozni. Bécs nem egy múzeum, sokan élnek ott. Az új internetes szolgáltatók növekedését szabályozott keretek közé kellene szorítani, már csak azért is, mert a piac drasztikusan változik.
Barcelonában már annyi a turista, hogy a helyi lakosok tüntetést szerveztek miattuk
Taleb Rifai, az ENSZ Turisztikai Világszervezetének (UNWTO) főtitkára mindezt azzal elmondta, hogy Barcelonában a vendégéjszakák szempontjából az Airbnb és a konkurensei, például a Wimdu rendszerén keresztül kiadott lakások aránya elérte a 75 százalékot. Öt évvel ezelőtt ez az arány még csak 20 százalék volt. Ez pedig nem megosztás alapú gazdaság, hanem egyszerűen üzlet. Ezekre a kihívásokra helyi szinten kell megoldást találni.
A szolgáltató igyekszik minden település vezetőivel megegyezni, de folyamatosan arra hívja fel a figyelmet, hogy a lakásukat kiadó magánszemélyeket, nem lehet a szállodákkal egy kategóriába venni. Az Airbnb felemelkedése az utazási cégek és a szállodák egyik komoly problémájára világított rá, az ágazat ugyanis nem tartozik a leginnovatívabbak közé. Ebből a szempontból az IT- és az internetes vállalkozások mérföldekkel megelőzik e piac szereplőit. A turisztikai és hoteltársaságok általában csak reagálnak a meglévő folyamatokra és nem töltenek be úttörő szerepet.
Az amerikai cég egyébként köszöni szépen jól van, a mai napon újabb egy milliárd dollárt kapott befektetőktől. Ezzel a társaság értéke 31 milliárd dollárra nőtt, csak az Uber előzi meg őket az amerikai startupok közül. Tevékenységük 2016 második negyedévében vált nyereségessé először a 2008-as indulás óta, de még jóideig nem tervezik a tőzsdére menetelt. A pénzből terveik szerint tovább bővítik globális hálózatukat (jelenleg 190 országban vannak jelen), és újabb dolgokkal akarják kiegészíteni kinálatukat: étteremfoglalásokkal, fizetési lehetőségekkel és ingatlankezeléssel.
A platform számos nagyváros vezetőinek szemében jelent szálkát, mert a helyi lakosok a turistarohamok miatt növekvő zaj és az emelkedő lakásbérleti díjak miatt panaszkodnak. Az egyes városok eltérő módon igyekeznek reagálni a jelenségre. Leslie Vella, a máltai turisztikai iroda munkatársa elmondta, hogy a szigetországban megpróbálják rávenni a lakásukat kiadó embereket, hogy regisztrálják magukat a helyi rendszerben, egyúttal világossá teszik a számukra, hogy aki a rendszeren kívül tevékenykedik, annak szankciókkal kell számolnia. Tel-Avivban ugyanakkor nem ellenségként tekintenek a platfomra, hanem pont annak örülnek a helyiek, hogy az Airbnb miatt többen látogatnak el a városba.
Budapesten is sokkal inkább megéri egy lakást az Airbnb-n keresztül kiadni, mint hagyományos módon, ingatlanközvetítőkön keresztül, mert így a felhasználók sokkal magasabb bevételre tehetnek szert. Bécsben a lakásukat kiadóknak tájékoztató anyagokat osztogattak, amelyben felhívták a figyelmüket, hogy a keletkező bevételük adóköteles. Klemens Himpele, a helyi önkormányzat gazdasági munkacsoportjának vezetője kijelentette, hogy a turisták és a lakók igényeit összhangban kell hozni. Bécs nem egy múzeum, sokan élnek ott. Az új internetes szolgáltatók növekedését szabályozott keretek közé kellene szorítani, már csak azért is, mert a piac drasztikusan változik.
Barcelonában már annyi a turista, hogy a helyi lakosok tüntetést szerveztek miattuk
Taleb Rifai, az ENSZ Turisztikai Világszervezetének (UNWTO) főtitkára mindezt azzal elmondta, hogy Barcelonában a vendégéjszakák szempontjából az Airbnb és a konkurensei, például a Wimdu rendszerén keresztül kiadott lakások aránya elérte a 75 százalékot. Öt évvel ezelőtt ez az arány még csak 20 százalék volt. Ez pedig nem megosztás alapú gazdaság, hanem egyszerűen üzlet. Ezekre a kihívásokra helyi szinten kell megoldást találni.
A szolgáltató igyekszik minden település vezetőivel megegyezni, de folyamatosan arra hívja fel a figyelmet, hogy a lakásukat kiadó magánszemélyeket, nem lehet a szállodákkal egy kategóriába venni. Az Airbnb felemelkedése az utazási cégek és a szállodák egyik komoly problémájára világított rá, az ágazat ugyanis nem tartozik a leginnovatívabbak közé. Ebből a szempontból az IT- és az internetes vállalkozások mérföldekkel megelőzik e piac szereplőit. A turisztikai és hoteltársaságok általában csak reagálnak a meglévő folyamatokra és nem töltenek be úttörő szerepet.
Az amerikai cég egyébként köszöni szépen jól van, a mai napon újabb egy milliárd dollárt kapott befektetőktől. Ezzel a társaság értéke 31 milliárd dollárra nőtt, csak az Uber előzi meg őket az amerikai startupok közül. Tevékenységük 2016 második negyedévében vált nyereségessé először a 2008-as indulás óta, de még jóideig nem tervezik a tőzsdére menetelt. A pénzből terveik szerint tovább bővítik globális hálózatukat (jelenleg 190 országban vannak jelen), és újabb dolgokkal akarják kiegészíteni kinálatukat: étteremfoglalásokkal, fizetési lehetőségekkel és ingatlankezeléssel.