Berta Sándor

Függővé tesznek az alkalmazások

Számos szoftver és játék úgy van programozva, hogy stimulálja a dopamin felszabadulását az agyban, mindez pedig függővé teszi az embereket.

A szoftvercégek célja egyértelmű: azt akarják, hogy a felhasználók lehetőleg gyakran nézzenek rá az okostelefonjaikra, ugyanis ők így jutnak komoly bevételekhez, a programtervezők viszont tiltakoznak a profitmaximalizálás ellen és szerintük az etikai kérdéseknek és a felhasználók pszichikai egészségének sokkal nagyobb szerepet kellene játszaniuk az alkalmazások kifejlesztésekor. A felhasználói kezelőfelületek készítői egyre nyitottabban tárgyalnak arról, hogy a digitális üzleti modellek megvalósításakor sokkal magasabb fokú etikai szabványokat kellene alkalmazni.

A dizájnereknek egyre nő a befolyásuk a Szilícium-völgy konszernjeinél. Khoi Vinh, az Adobe főtervezője kijelentette, hogy a dizájnnak még soha nem volt ekkora respektje. Az elmúlt években számos szakember került a menedzsmentekbe, sőt, azok legfelsőbb szintjeire is; jó példa erre az Apple esetében Jony Ive. A vállalatok tulajdonosai egyre inkább megértik, hogy a dizájnnak a "céges DNS" részévé kell válnia és azt is megértik, hogy milyen hatalmas dolog alakul ki a viselkedéspszichológia, az adatelemzés és az okosdizájn ötvözéséből.

Például a Netflixnél egy algoritmus automatikusan előretölti az adott sorozat következő részét, így sokkal valószínűbb, hogy valaki végigdarálja a szériát. Mindez valamilyen szinten természetes, gondoljunk csak az áruházak mozgólépcsőinek elrendezésére, mely arra késztet mindenkit, hogy végigjárja az egész készletet, vagy hogy a szemmagasságban lévő polcokon lévő termékek mindig drágábbak, mint a legalsón lévők. De az újdonság, hogy már a saját munkaerőnél is ezt alkalmazzák.

A The New York Times az egyik korábbi cikkében arról írt, hogy az Uber milyen módszereket alkalmaz a sofőrjeinél, hogy minél többet legyenek az utakon: a használt rendszer figyelmezteti őket a kilépéskor, hogy már csak néhány dollár hiányzik egy bizonyos napi kereset eléréséhez; új ajánlatokat kapnak, miközben éppen valakit fuvaroznak; női felhasználóktól kapnak SMS-üzeneteket a központból; a digitális kezelőfelületen direkt bizonyos módon helyezik el a gombokat és azok mérete is előre meg van határozva, hogy a vezetők könnyebben hozhassanak meg egy az Uber számára kedvezőbb döntést. Ezek mind dizájndöntések.


Az addiktívabb játékokkal többet játszunk, azaz nagyobb bevételt hoznak

A digitális dizájn mindig viselkedésirányítás és az Amerikai Egyesült Államokban ennek kiemelkedő szerepe van. Vinh ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy sokkal több olyan oktatási intézmény kellene, ahol a hallgatók nem csupán azt tanulják meg, hogy hogyan érhetnek el valamit, hanem azt is, hogy miért fontos az. Mike Monteiro, a Mule Design vezető tervezője hozzátette, hogy nem engedhetik meg maguknak, hogy semlegesek legyenek, s aligha lehetne más olyan ágazatot elképzelni, amelyben egyáltalán felmerülne az a kérdés, hogy figyelembe kell-e venni az etikai szempontokat és kérdéseket is.

Pamela Pavliscak, a mesterséges intelligenciával kapcsolatos etikai dizájntestület tagja szerint az ember eljutott egy olyan pontra, ahol egy lett a botokkal, a képernyő nélküli eszközökkel (például Amazon Echo) vagy a robotautókkal, s a technológia és az ember már nem választható szét egymástól. Pavliscak azt szeretné, ha olyan tényezők is előtérbe kerülnének, mint az érzelmi jólét vagy a termékbe vetett bizalom. Amennyiben egy alkalmazást használó személy azt érzi, hogy az idejét észszerűen töltötte el, akkor valószínűleg elégedettebb, mint az, aki a neurotikus vágya miatt folyamatosan futtat egy-egy programot.

Pavliscak úgy vélte, hogy valami hasonló megoldásra lenne szükség, mint amilyen az orvosok esetében a hippokratészi eskü, míg Vinh már azzal is megelégedne, ha a kollégái őszintébben fogalmaznák meg a kritikájukat. A helyzet azért nehéz, mert ha valaki meg akarja tartani a személyes és a munkahelyi kapcsolatait munkavállalóként, akkor nagyon meg kell gondolnia, hogy mit mond. Amennyiben a digitális dizájn területén is olyan kritikák lennének, mint a filmeknél vagy a zenéknél, akkor biztos, hogy jobb alkalmazások, robotok és autonóm rendszerek jönnének létre. Azonban a legfontosabb végső döntéseket a technológiai vállalatok legmagasabb szintjén még mindig a műszaki és az operatív üzletekért felelős vezetők hozzák meg, nem pedig a tervezők.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bdzsana #8
    "a programtervezők viszont tiltakoznak a profitmaximalizálás ellen"
    Kíváncsi lennék a reakciójukra, amikor a cég azt mondja, hogy oké, teljesen igazatok van. Persze így kevesebb lesz a bevétel, ami a ti fizetések megvágásával is jár.
    Vajon hányan fogják azt mondani, hogy lehet, hogy kevesebbet keresek, de legalább etikus appot fejlesztek, és hányan fognak átmenni olyan céghez rövid időn belül, ahol többet keresnek, mert ott továbbra is a profit van középpontban.

    Aki mobilra fejleszt tudja, hogy ha 5 appjábólból 1 bejön akkor nagyon sikeresnek mondhatja magát, és azt is tudja, hogy a sikeresek appok is gyakran tiszavirágéletűek.
    Ha abból sem akarja majd kihozni a maximumot, akkor szerintem ne is válassza a mobil platformot.
  • zola2000 #7
    Sok fejlesztő csak kényszerből ment át mobilra, mert konzolon sok tízmilliós költség mellett nagy a kockázat, míg mobilon olcsó a fejlesztés.

    (volt próbálkozás konzol minőségű mobiljátékra, a real racing 3 óta nincs jobb, epic citadel kinézetű mobil játék azóta sincs, pedig a hardver bírná ma már)
  • Akva #6
    " Nehogy már azért kelljen szégyenkezni, mert valami annyira jó, hogy folyton használod"

    Bingó! Akkor a kábítószer is tök erkölcsös áru!
  • Cat #5
    Butaság. A te álmod egy használhatatlan termék/szolgáltatás, ami idegesítő, és ezért egyből letörlöd/visszaviszed a boltba?

    Az élet bármilyen területén is dolgozol igyekszel olyan munkát végezni, hogy az adott dolog felhasználói elégedettek legyenek. Ha viszont a használatból jön a fizetésed úgy fogod alakítani, hogy minél többet használja azt mindenki. Az első nélkül nem érhető el a második cél, szóval a végeredmény mindenképpen egy kiváló termék/szolgáltatás. Nehogy már azért kelljen szégyenkezni, mert valami annyira jó, hogy folyton használod :)
  • arty #4
    egy gondolatot ebresztett a cikk... rohadjanak meg a dizajnerek.
  • wraithLord #3
    Igazából tök mindegy, mert a repetitivitás minden játékról lepattintja az embert. Olyan játékot pedig nem nagyon lehet csinálni, ami nem repetitív. Max. nagyobb léptékben repetitív, ennek a felismerése a játékos részéről több időt vesz igénybe, és a tartalom mennyiségétől is függ, hogy mikor tűnik fel neki... de ami késik, nem múlik... Legalábbis nálam ez a legfőbb oka, hogy egy bizonyos játékidő után hosszú ideig (év), vagy esetleg soha többet rá sem nézek.
  • HyBrIDNyLA #2
    Akkor nálam nem érnek el semmit, napi 12 órában kell gép előtt ülnöm, alig várom, hogy felállhassak, kimehessek a levegőre, a napfényre a szuperul légkondicionált nyitható ablak nélküli egylégterű irodából. Alapjában véve sajnálom az időmet a gép előtt, tényleg csak munkára, tanulásra és kapcsolattartásra használom. Egy jó társaságot 1000X többre becsülök egy alkalmazásnál. Ennyire nem vagyok kocka, de azért Cortana mindig figyel itthon és lesi minden kívánságom. Hey Cortana.. play music:)))) Hey Cortana.. sound up :)))
  • zola2000 #1
    Én meg nem értem, sok mobiljátékot elkezdek, aztán lassan haladok, és hamar abbahagyok, illetve manapság nem sokat játszom mobilon

    Ezzel szemben ps vitán mindenféle ps1-psp-és persze vita ps3szintű konzoljátékkal játszok talán ezért.

    Persze ezt tette hogy mobilra mindenkinek minden ingyen kellett, a legutolsó komoly játékok mobilra a fizetős real racing 2ből készült free2play 3, a fizetős asphalt8ból készült pay2win változat (máig ha új okostelefont tesztel valaki a youtubeon ezekkel a sokéves játékokkal demózzák a képességeit hogy maxon akadás nélkül fut) illetve sok éve volt a mobilos unreal engine 3 techdemója az epic citadel azzal az ígérettel hogy majd olyan mobiljátékok jönnek aztán ha ma felnézek a google playre nem is tudom mik azok az izék amiket játék címén ajánl. Persze amikor mindenki anyázott hogy ezer forint a gta, és az apkt kereste (miközben steamen az utolsó indie játékért sokezer forint is olcsó) akkor nem csoda hogy ide jutott a mobil játékpiac: Sokmillióan letöltik és a fejlesztő próbálja rávenni a játékost hogy vegye meg a 30ezer forintos meg diamond csomagot hátha páran megveszik (de ha valaki meg is veszi jó lenne majd mégegyszer eladni neki)