Berta Sándor

EU - eltűnhet a filmek online értékesítésénél a földrajzi elv

A filmesek és a producerek attól tartanak, hogy tönkremehet az európai filmipar.

Az Európai Bizottság - az egységes európai digitális piaccal kapcsolatos szabályozáson belül - komoly változásokat tervez az internetes filmterjesztési területén. Az egyik várható módosítás az, hogy a producerek csak egyszer szerezhetnék meg egy alkotás licencét. Mindez erősítené a televízióadók és a stream-portálok pozícióját, viszont érzékenyen érintené a filmes és a kreatív szakembereket.

A javaslatok között van még, hogy elhagyják az úgynevezett territoriális elvet, ami azt jelenti, hogy a licencek a jövőben nem lesznek exkluzívak és országspecifikusak. Napjainkban egy televízióadó szerződést köt egy producerrel. A megállapodás a mű online értékesítését kizárólag az adó anyaországában teszi lehetővé. A további államokban való értékesítéshez, forgalmazáshoz új partnerekre van szükség. Mindez a jövőben úgy néz majd ki, hogy például egy Franciaországban vetített alkotás minden más európai uniós államban is elérhető lesz. Amennyiben egy producer az ARD vagy a ZDF menedzsmentjével kötött megállapodást a németországi sugárzásra, úgy a licenc az Európai Unió összes országára érvényes lesz.

A javaslatcsomagról jelenleg az Európai Parlament Kulturális és Médiabizottsága, illetve Jogi Bizottsága tárgyal, s a testületek tagjai az előzetes tervek alapján várhatóan június 22-én szavaznak majd. Az európai audiovizuális szektor képviselői példátlan összefoglalással, nyílt levél keretében fejezték ki nemtetszésüket az elképzelésekkel kapcsolatban. A dokumentumot a különböző szakmai szervezetek és cégek 411 képviselője írta alá. A nyílt levelet az aláírók közvetlenül Antonio Tajaninak, az Európai Parlament elnökének és Donald Tusknak, az Európai Tanács elnökének juttatták el.

A német filmgazdasági szervezet rámutatott, hogy a licencek külföldi értékesítéséből származó bevételek komoly szerepet játszanak egy-egy mű finanszírozásában. A licencek eladásából körülbelül a készítési és a kiadási összegek 35 százaléka biztosítható. Ágazati szakértők úgy becsülték, hogy egy-egy alkotás teljes költségvetésének körülbelül 20 százaléka tűnhet el a territoriális elv kiesése miatt. Michael Polle producer úgy vélte, hogy e pénzösszegek nélkül sokkal kevesebb film és sorozat készül majd. A filmipar folyamatosan növekedésben van, még a nemzetközileg finanszírozott sorozatok tekintetében is, azonban ha bevezetik az új modellt számos munkahely kerülhet veszélybe.

A cannes-i filmfesztiválon nyolcvan rendező és más filmes szakember - köztük , Michael Haneke vagy Wim Wenders - írt alá egy nyilatkozatot, amelyben kifejtették, hogy továbbra is biztosítani kell az európai filmkészítés tartós fejlődését és finanszírozását, s ennek a legmagasabb prioritásúnak kell lennie. Szerintük meg kell őrizni a territoriális elvet, mert az biztosítja a művészeti alkotást Európában és csak ennek köszönhető, hogy az európai nézők nagyszerű filmkínálatból válogathatnak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • felemelő #1
    Hülyeség!
    A copyright az változatlan.
    A különbség csak annyi, hogy nem céghálók trükköznek a díjjak felverésére, hanem aki be akarja mutatni a művet, annak nem egy német vagy francia céggel kell felvennie aki eladta a jogukat egy hollandnak, aki a bécsi kelet europai képviselettel áll kapcsolatban, hogy megtudja ki a magyar forgalmazó, hanem közvetlenül a német vagy francia cégtől (innen europai cég) kell jogokat kérnie, ahol nagyon nem lehet eltérni az árakkal vagy feltételekkel országok vagy régiók szerint.