Berta Sándor
Személyre szabható filmeket szeretne a BBC
Már napjainkban is előfordul, hogy bizonyos filmeket vagy azok egyes jeleneteit módosítják az egyes országokra jellemző szokások és tapasztalatok alapján. A BBC még egy lépéssel tovább menne, a brit közszolgálati adó a felhasználókhoz igazítaná a műsorokat.
A közszolgálati adó fejlesztési részlege nem csupán bizonyos régiókra optimalizálna alkotásokat, hanem szeretne személyre szabható filmeket létrehozni. Az ehhez szükséges eljárás neve Visual Perceptive Media. A projekt honlapja szerint egy olyan alkotást kell elképzelni, amelyben az elbeszélést, a háttérzenét, a színeket és a film alapvető érzéseit is valós időben az adott néző személyiségéhez igazítják.
A BBC már évek óta kísérletezik a Visual Perceptive Media eljárással, 2012-ben például megjelent egy online hangos játék, amely a hallgató IP-címének különböző elemei alapján játszik le dolgokat. A filmes projektben a BBC a Perceptiv nevű céggel működik együtt, amelynek alkalmazása pontos profilt készíthet a felhasználónak tetsző dolgokról. A nézőknek elég néhány kérdésre válaszolniuk egy film lejátszása előtt, például, hogy milyen zenét szeretnek, hogy férfiak vagy nők-e, hány évesek és mik a kedvenc színeik.
A program célja, hogy kiderítse: az illető romantikus, kreatív vagy félénk? Ezek a döntések és tulajdonságok befolyásolják végül az alkotás összetételét. A felhasználó ízlése alapján például megváltozhatnak az egyes jelenetekben a színek és a háttérzenék, de az is lehet, hogy bizonyos jeleneteket egyes személyek nem is látnak majd vagy más szereplők perspektívájából tekinthetnek meg. Ian Forrester, a BBC munkatársa szerint a technológia elérte azt a pontot, amikor mindez annyira zökkenőmentesen valósítható meg, hogy az emberek egyáltalán semmit sem fognak észrevenni.
A projekt egyelőre kísérleti jellegű és a Perceptive Media is a digitális korszakban egy viszonylag új kutatási terület. A hollywoodi fejlesztések ugyanakkor megmutatják, hogy mennyire fontos napjainkban a filmstúdióknak az, hogy lehetőleg személyre szabott tartalmakat kínáljanak az embereknek. Minél jobban sikerül ezt megvalósítani, annál nagyobb érzelmek válthatók ki a nézőkből. A megoldásnak ugyanakkor vannak hátrányai: egyrészt minimálissá válnak a meglepetések, túl sablonosak lesznek az alkotások, másrészt sérülhet a filmkészítők szabadsága és egyénisége. Már csak ezért sem valószínű, hogy a személyre szabható művek olyan gyorsan meghódítják a stream-szolgáltatásokat vagy a virtuális valóság rendszereket.
A közszolgálati adó fejlesztési részlege nem csupán bizonyos régiókra optimalizálna alkotásokat, hanem szeretne személyre szabható filmeket létrehozni. Az ehhez szükséges eljárás neve Visual Perceptive Media. A projekt honlapja szerint egy olyan alkotást kell elképzelni, amelyben az elbeszélést, a háttérzenét, a színeket és a film alapvető érzéseit is valós időben az adott néző személyiségéhez igazítják.
A BBC már évek óta kísérletezik a Visual Perceptive Media eljárással, 2012-ben például megjelent egy online hangos játék, amely a hallgató IP-címének különböző elemei alapján játszik le dolgokat. A filmes projektben a BBC a Perceptiv nevű céggel működik együtt, amelynek alkalmazása pontos profilt készíthet a felhasználónak tetsző dolgokról. A nézőknek elég néhány kérdésre válaszolniuk egy film lejátszása előtt, például, hogy milyen zenét szeretnek, hogy férfiak vagy nők-e, hány évesek és mik a kedvenc színeik.
A program célja, hogy kiderítse: az illető romantikus, kreatív vagy félénk? Ezek a döntések és tulajdonságok befolyásolják végül az alkotás összetételét. A felhasználó ízlése alapján például megváltozhatnak az egyes jelenetekben a színek és a háttérzenék, de az is lehet, hogy bizonyos jeleneteket egyes személyek nem is látnak majd vagy más szereplők perspektívájából tekinthetnek meg. Ian Forrester, a BBC munkatársa szerint a technológia elérte azt a pontot, amikor mindez annyira zökkenőmentesen valósítható meg, hogy az emberek egyáltalán semmit sem fognak észrevenni.
A projekt egyelőre kísérleti jellegű és a Perceptive Media is a digitális korszakban egy viszonylag új kutatási terület. A hollywoodi fejlesztések ugyanakkor megmutatják, hogy mennyire fontos napjainkban a filmstúdióknak az, hogy lehetőleg személyre szabott tartalmakat kínáljanak az embereknek. Minél jobban sikerül ezt megvalósítani, annál nagyobb érzelmek válthatók ki a nézőkből. A megoldásnak ugyanakkor vannak hátrányai: egyrészt minimálissá válnak a meglepetések, túl sablonosak lesznek az alkotások, másrészt sérülhet a filmkészítők szabadsága és egyénisége. Már csak ezért sem valószínű, hogy a személyre szabható művek olyan gyorsan meghódítják a stream-szolgáltatásokat vagy a virtuális valóság rendszereket.