Berta Sándor

Az elektromosság felfedezésével megegyező jelentőségű a dolgok internete

A manapság még marginális technológia áttörése gyorsan bekövetkezhet, minden feltétel adott hozzá.

Hatalmas léptekben fejlődik a számítástechnika és ezzel együtt más piacokat is megváltoztat. Míg alig másfél évtizede teljesen átlagos volt kávézás közben napilapokat olvasni, addig ma már ezt a szerepet teljesen átvette a mobiltelefon. De nem csak ezt, hanem az asztali számítógépes kommunikációt is kiütötte; hogyan lehet ilyen gyors változásokra reagálni, vagy megpróbálni előrejelzni? És mi lesz a következő nagy dolog? Ezeket a kérdéseket próbálta megválaszolni Vito Di Bari technológiai tanácsadó és innovációkutató, aki tajvani Computexen tartott előadást.

Prezentációja szerint hiába tűnik villámgyorsnak a fejlődés, valójában a nagy változások, az évtizedeken át ható paradigmaváltások nem egyik napról a másikra mennek végbe, hanem hosszú idő alatt, lopakodva közelítenek meg minket. Példaként említette a mobil kommunikációt, amely az 1990-es évek közepén robbant be az életünkbe. Az egyszerű mobilokat alig egy évtizeddel később az okostelefonok követték, amelyek nélkül ma már elképzelhetetlenek lennének a mindennapjaink. De a technológia nem csak egyszerűen és hirtelen jelent meg akkor és ott. A kezdetek 1946-ig nyúlnak vissza, akkor hívott fel valaki egy másik embert egy autóból Missouriban. Két évvel később a Mobile Telephone Service-t már 5000 ember használta. 1965-ben az MTS utódjának már 40 000 ügyfele volt, majd 1973-ban sor került az első mobil hívásindításra.

Di Bari szerint a bevált minta a következő: bemutatnak egy új fejlesztést, amely rövid időre felkavarja az állóvizet. Ezután egy hosszú várakozási idő következik, amíg megteremtik a szükséges feltételeket és csak ezután valósul meg a gyors elterjedés.


Egy másik példa erre a ciklusra a virtuális valóság technológia, amely mögött szintén hosszú evolúció és várakozási idő van. A fogalom már évtizedekkel korábban felmerült, majd Morton Heilig megépítette a Szenzoráma nevű készüléket, később pedig Douglas Engelbart elkészített egy szimulátort az amerikai légierő számára. 1968-ban Ivan Sutherland készítette el az első olyan eszközt, amelyet virtuális valóság szemüvegnek lehet hívni. Az 1980-as években volt egy kisebb őrület, de az 1990-es évek közepéig csak egyes termékeket mutattak be. Az áttörést az Oculus Rift érte el.

A szakember rámutatott, hogy a legfontosabb nem az, hogy valaki az elsők között legyen az új fejlesztéseknél, hanem az, hogy később csatlakozzon a fő irányvonalhoz. Aki elzárkózik egy trendtől, az könnyen bajba kerülhet, éppúgy, mint azok a vállalatok, amelyek átaludták azt a korszakot, amikor az internet globális kommunikációs platformmá vált. Ez az egyik oka annak, amiért számos olyan cég, amelyek az 1980-as években óriásnak számítottak, ma már egyáltalán nem is léteznek.

Szerinte a következő hasonló paradigma a dolgok internete lesz, amelynek jelentőségét Di Bari az elektromosság felfedezéséhez hasonlította. 2025-re világszerte 100 milliárd mikroprocesszor lesz, vagyis mindegyik emberre 13 fog jutni. Azonban 100 000 lapkából csak 1 lesz megtalálható klasszikus számítógépben (asztali PC-ben, notebookban, tabletben vagy telefonban). Az ehhez szükséges három alapfeltétel már adott: vannak stabil, gyors, vezeték nélküli adatkapcsolatok; rendkívül kis méretű, keveset fogyasztó processzorok és modern szenzorok. Ráadásul már érezhető a kereslet és az elfogadás, s nem csupán a végfelhasználóknál.


A szakember arra számít, hogy 2020-ig 250 milliárd "okos" dolog lesz jelen, köztük az egykori primitív eszközeinket felváltó elektromos gépek. A hagyományos számítógépek és az okostelefonok után az autók lesznek a legfontosabb kommunikációs eszközök, és ezzel együtt a városi forgalom a töredékére fog esni. Napjainkban már egyes szarvasmarhák is hálózatba vannak kötve és egészségügyi adatokat küldenek a gazdáknak. Évente állatonként 200 megabájt adatot továbbítanak a rendszerek. A biztonsági problémák miatt ugyanakkor nem aggódik, azok ugyanis idővel meg fognak oldódni. Szerinte a hálózatba kötött tárgyak egy napon már úgy lesznek kialakítva, hogy gondolkodás nélkül rájuk merjük majd bízni a gyermekeinket is.

A szakember az egyetemről kikerülve 25 éves korában megalapította az SPN TV-hálózatot, amelyet felvásárolt az NBC, így jött létre a CNBC. Számos televízióadó, például a Mediaset, az MTV és a Discovery Channel tanácsadójaként dolgozott, 1999-ben az UNESCO párizsi Nemzetközi Médiaintézetének igazgatója lett, majd 2001-ben megalapította a LabNext nevű európai kutatólétesítményt. Jelenleg a Milánói és a Bocconi Egyetemen tanít, s saját cége van, a Di Bari Innovation Design, amely 2012 óta az Amerikai Egyesült Államokban is jelen van. Vito Di Bari szakterülete a művészet és az új technológiák összefonódása, valamint az azok által kínált új lehetőségek a világ jobbá tételére.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #15
    Engem szórakoztat. Mindig elolvasom a csupa nagybetűs részt és abból kitalálom a többit. :-)
    Most a "KÖRÖMLAKK"-kal bevallom meglepett.
  • gforce9 #14
    Miért tolod ennyire túl? Régebben gondolkodtál... mostmár nyomokban sem emlékeztetsz gondolkodó emberre, csak tolod a maszlagot..... így akarsz megöregedni?
  • halgatyó #13
    Hogy micsodaaa??? Az elektromosság felfedezésével? A világ legnagyobb és legbüdösebb lóf****át!
    A "dolgok internete" kb. a KÖRÖMLAKK felfedezésével hasonlítható össze, vagy még azzal sem.Vagy a fingópárnáéval (van ilyen, lerakják egy székre aztán nagyokat röhögnek, amikor valaki ráül)
    A "dolgok internete" több kellemetlenséget fog okozni, mint amenyit elhárít.
    AZ EGÉSZ AZ ÜZLETRŐL SZÓL. Amikor egy új terméket piacra dobnak (pl. számítógép, lepénytelefon, UHD képernyő, CD majd DVD író-olvasó, stb..), akkor a termelés rohamosan fut felfelé, sokan ráállnak, az árak csökkennek, a termelés meg csak nő és nő, a pénz meg csak dől és dől.
    Ettől vérszemet kapnak az innovációban otthonosan mozgók.
    Aztán a PIAC TELÍTŐDIK. Amikor már reklámmal se megy az üzlet, mert már minden hülyegyerek két lepénytelefonnal dicsekszik, mindenkinek van otthon asztali számítógépe családtagonként egy, stb...
    Ekkor már csak az elhasználódottak pótlására kell termelni. Ez nem tetszik néhányaknak, mert EZ MÁR NEM ELÉG NAGY ÜZLET.
    HÁT KI KELL TALÁLNI VALAMIT. Pl. egy új op.rendszert, ami a régebbi gépeken nem fut. Vagy valami abszolút felesleges szart, pl. "okosóra", "okos"cipő, okos táska, okos WC-papír, stb... nem akarok ötleteket adni:-))
    Nos, itt jön be ez a "dolgok internete". Hát ezért nyomatják.
    Ahelyett, hogy azokra a szükségleteinkre koncentrálnának, amelyeket reklám-dömping NÉLKÜL is szinte létszükségletnek érzünk!
    Jaaaa, hogy azokban nincs elég üzlet? Hát, lehet. Mert spórolós smucig szemetek vagyunk, mi, a középosztály, és alaposan meggondoljuk, hogy mire költjük a pénzt. Mi vagyunk a sok eltúlzó innovátor rémálmai.:-DD
  • gforce9 #12
    Egy fényérzékelő és azzal összekötött redőnyvezérlő nemhogy IoT-t de még belső helyi hálózatot sem igényel..... Olyan példát hozz ami IoT eszköz és tényleg szükséges is.
  • Lapajka #11
    Hiábavalóság a sok agyatlan zombi kütyü nagy része... káprázat... ostoba, primitív agyhalott birkatömeg kábítására, és azért hogy fogyasszon és fogyasszon...termelje a rabszolga birka az extraprofitot az elitnek... azonban nyugodt vagyok már eme globális probléma megoldása, azaz megoldódása felől.. mivel az összeomlás már éppen zajlik... nem lesz semmiféle dolgok internet 2025-ben, merthogy internet sem lesz... és ember sem sok... ez a parazita semmirekellő mutáns korcs faj, a bolygó rákfenéje... jelentősen meg fog tizedelődni... hála a jó istennek... én Gaia-val vagyok... ;)
  • xyl #10
    "...dehát ez is a cél, mert így kell működnie. "
    Hát persze! De nem így fog. Lásd: Plug and prey. Saját példa: Mini laptop, HDMI kábel, kivetítő, videokonferencia. A hangot is a HDMI kábelen akarta átküldeni, és nem tudtam rávenni, hogy a laptop hangszórói jók lesznek... Majd jönnek olyan vicces dolgok, hogy ha feltekerem a hangerőt, akkor tejet rendel a hűtő...
  • Cat #9
    "Igen, ez nem lesz alkalmas a magánembernek."

    Az, hogyha erősen süt a nap akkor automatikusan lejjebb megy a redőny, ugyanúgy IoT (egy szenzor érzékeli, és működésbe hoz egy másik gépet). Nincs benne reklám, és magáncélra használod. Van benne költségmegtakarítás is, spórolsz a légkondin (ha nincs, akkor szimplán jobban érzed magad, mert nem melegszik fel a lakás nyáron). Vagy ha kinyitod az ablakot, akkor leáll a fűtés/légkondi.

    Most nem állok neki ide listákat kopizni, rá lehet ezekre keresni, rengeteg hasonló példát lehet mondani, amiket már észre se veszünk, dehát ez is a cél, mert így kell működnie.
    Utoljára szerkesztette: Cat, 2016.06.10. 16:30:23
  • gforce9 #8
    "A kulcsszó itt a hatékonyságnövelés"

    Igen, ez nem lesz alkalmas a magánembernek. Az iparban meg már rég alkalmazzák ahol értelme van, mert pénzt hoz.

    Ez nem más, mint egy olyan technológiának az erőltetése, amire kb semmi szükség az otthoni felhasználásban. A smart tv kiváló példa volt erre, de mondhatnám azt is példának, hogy van olyan mosógép ami bluetooth-on keresztül szervizelhető csak. Faszság a köbön.
  • gombabácsi #7
    befektető-átveréses lufifújás
  • dyra #6
    Lehet maradinak fognak titulálni, de a tökömnek hiányzik az a sok nyűg ami ezzel lenne. Megint keletkezik egy rahedli adat amit kezelni kell elemezni és szarakodni vele a usernek is ha ki akarja használni a dolgok internetét maximálisan. Ezzel megint hozzájárulunk a környezetszennyezéshez és digitális virtuális valóság további építéséhez. Mennyi plusz szemetet fogunk termelni az ipari hulladék már most tökig ellepte Afrikát. Persze a cégeknek növekedniük kell de én meg azt mondom ideje lenne a baromságnak gátat szabni. Ha így folytatódik akkor mindenhol szenzorok lesznek és minden a netre fog kapcsolódni. De annak ugyan mi a fene értelme lenne? Ki tud ennyi adatot kezelni? Vicc ez már.