Berta Sándor
A biztonság lesz a Dolgok Internetének sarokpontja
A vállalatok számára hatalmas lehetőségeket kínál a dolgok internete, terjedése az életünk minden területére kihatással lesz.
Az Internet of Things, azaz a dolgok internete meghatározza majd, hogyan fogunk élni, dolgozni, közlekedni és ruházkodni. Az egymással kommunikáló internetre kötött eszközök segítségével a cégek egyrészt hatékonyabbak lehetnek, másrészt új módot találhatnak ügyfeleik megszerzésére és megtartására. Az IoT azonban minden előnye és lehetőségei ellenére még mindig túl bonyolult és drága, ráadásul technológiai, politikai és társadalmi tényezők egyaránt szerepet játszanak benne.
A Verizon távközlési konszern munkatársai azt vizsgálták, hogy miként növekszik majd az üzletfelek közötti IoT-megoldások száma és piaca. Mint kiderült, az ilyen kapcsolatok száma 2014 és 2020 között több mint négyszeresére fog nőni, s 2020-ra eléri majd az 5,4 milliárdot. A pénzügyi szolgáltatóktól a feldolgozóiparig számos ágazat keres az éveken át tartó intenzív költségcsökkentések után új módot a befektetésre és a fejlesztésekre. Sok vállalkozás és hivatal számára a dolgok internete már most ütemtervet jelent az optimalizált ügyfélélményekhez, a gyorsabb növekedéshez és az új üzleti modellekhez, amelyekkel elősegíthetik az innovációjukat.
A logisztikai cégek a valós időben beérkező adatok által spórolhatnak a üzemanyagfogyasztáson, a közművek az emberi beavatkozás nélküli fogyasztásmérésen, az ipar a meghibásodásukat jelző berendezéseken. A fogyasztók személyre szabott szolgáltatásoknak örülhetnek, míg a cégek pontosan tudhatják mit csinál vásárlójuk, megérthetik miért teszi azt és előre tudják jelezni várhatóan mit fog tenni. Az online vásárlók követni tudják megrendelt csomagjukat, a biztosítók valós adatok alapján kalkulálhatják a fizetendő díjakat csökkentve (vagy éppen növelve...) ezzel a tarifákat.
Miután az IoT még gyermekcipőben jár, ezért nehéz megjósolni, hogy mi várhat a vállalatokra, néhány dolgot azonban már most is tudni lehet. A jósolt 5,4 milliárd céges IoT-eszközből nem lesz feltétlenül mindegyik látható az interneten és nem mindegyik fog fontos adatokat küldeni. Számos termék egyszerű lesz és egyetlen funkcióval rendelkezik majd; ilyenek lesznek például a fényszenzorok. Minden termék lehetséges célpontja lehet a kibertámadásoknak és hozzáférést kínálhatnak a nagyobb vállalati vagy kritikus rendszerekhez. Ennek oka elsősorban az, hogy a dolgok internetében az eszközöknek kis fogyasztásúnak kell lenniük és emiatt a fejlesztők a biztonságosan spórolhatnak. Azonban minél inkább elterjednek a különböző kompatibilis készülékek, annál jobban előtérbe kell kerülnie ismét a biztonságnak.
Az Internet of Things, azaz a dolgok internete meghatározza majd, hogyan fogunk élni, dolgozni, közlekedni és ruházkodni. Az egymással kommunikáló internetre kötött eszközök segítségével a cégek egyrészt hatékonyabbak lehetnek, másrészt új módot találhatnak ügyfeleik megszerzésére és megtartására. Az IoT azonban minden előnye és lehetőségei ellenére még mindig túl bonyolult és drága, ráadásul technológiai, politikai és társadalmi tényezők egyaránt szerepet játszanak benne.
A Verizon távközlési konszern munkatársai azt vizsgálták, hogy miként növekszik majd az üzletfelek közötti IoT-megoldások száma és piaca. Mint kiderült, az ilyen kapcsolatok száma 2014 és 2020 között több mint négyszeresére fog nőni, s 2020-ra eléri majd az 5,4 milliárdot. A pénzügyi szolgáltatóktól a feldolgozóiparig számos ágazat keres az éveken át tartó intenzív költségcsökkentések után új módot a befektetésre és a fejlesztésekre. Sok vállalkozás és hivatal számára a dolgok internete már most ütemtervet jelent az optimalizált ügyfélélményekhez, a gyorsabb növekedéshez és az új üzleti modellekhez, amelyekkel elősegíthetik az innovációjukat.
A logisztikai cégek a valós időben beérkező adatok által spórolhatnak a üzemanyagfogyasztáson, a közművek az emberi beavatkozás nélküli fogyasztásmérésen, az ipar a meghibásodásukat jelző berendezéseken. A fogyasztók személyre szabott szolgáltatásoknak örülhetnek, míg a cégek pontosan tudhatják mit csinál vásárlójuk, megérthetik miért teszi azt és előre tudják jelezni várhatóan mit fog tenni. Az online vásárlók követni tudják megrendelt csomagjukat, a biztosítók valós adatok alapján kalkulálhatják a fizetendő díjakat csökkentve (vagy éppen növelve...) ezzel a tarifákat.
Miután az IoT még gyermekcipőben jár, ezért nehéz megjósolni, hogy mi várhat a vállalatokra, néhány dolgot azonban már most is tudni lehet. A jósolt 5,4 milliárd céges IoT-eszközből nem lesz feltétlenül mindegyik látható az interneten és nem mindegyik fog fontos adatokat küldeni. Számos termék egyszerű lesz és egyetlen funkcióval rendelkezik majd; ilyenek lesznek például a fényszenzorok. Minden termék lehetséges célpontja lehet a kibertámadásoknak és hozzáférést kínálhatnak a nagyobb vállalati vagy kritikus rendszerekhez. Ennek oka elsősorban az, hogy a dolgok internetében az eszközöknek kis fogyasztásúnak kell lenniük és emiatt a fejlesztők a biztonságosan spórolhatnak. Azonban minél inkább elterjednek a különböző kompatibilis készülékek, annál jobban előtérbe kell kerülnie ismét a biztonságnak.