Berta Sándor

Gondban lehetnek a hirdetés­blokkolók ellen fellépő kiadók

Újabb fejezetéhez érkezett a hirdetésblokkolók és a tartalomszolgáltatók harca, utóbbiak vesztésre állnak.

Sok felhasználót zavarnak a reklámok, amelyek közül néhány igazán idegesítő, esetleg magát a tartalmat is eltakarja, ezért nem csoda, hogy gyorsan népszerűvé váltak a hirdetésblokkolók. A kiadók eleinte próbálták meggyőzni az embereket a reklámok szükségességéről, hiszen az Adblock Plus és egyéb szoftverek léte egyre inkább a tartalomszolgáltatók fennmaradását fenyegeti. Mivel nem sok sikerrel jártak, válaszként egyre több platform üzemeltetője használ olyan rendszereket, amelyek megakadályozzák a reklámok blokkolását, vagy azok láthatatlansága esetén a kiadó által gyártott tartalmak sem kerülnek megjelenítésre. Azonban hamarosan fordulat következhet be az ügyben.

Alexander Hanff programozó - aki egyben az erős magánszféra mellett kampányol - egy megerősítést kapott az Európai Bizottságtól, amely szerint a kiadók által alkalmazott módszer ellentétes a jelenleg hatályos európai uniós joggal. A szervezet indoklása szerint ugyanis ahhoz, hogy megállapítható legyen, hogy valaki reklámblokkolót használ, előzetesen át kell kutatni a böngészőjét. Ez pedig komoly beavatkozás az illető magánszférájába és ilyen lépésre a felhasználó beleegyezése nélkül nem kerülhet sor.


Ugyanaz a paragrafus érvényes ebben a szituációban is, mint amelyik előírja, hogy a honlapok engedély nélkül nem telepíthetnek sütifájlokat egy látogató számítógépére. Mindez azt jelenti, hogy a kiadóknak először meg kellene kérdezniük minden egyes látogatót arról, hogy alkalmaz-e hirdetésblokkolót. A kérdés megválaszolásáig ugyanakkor joguk lenne arra, hogy ne mutassanak tartalmakat. Hanff az állásfoglalást arra akarja felhasználni, hogy minden olyan oldal ellen fellépjen, amely hirdetésblokkolók elleni megoldásokat alkalmaz. Emellett létre fog hozni egy olyan portált is, ahol az internetezők jelezhetik azokat az ajánlatokat, amelyek ilyen módszerrel élnek.

A helyzet azért érdekes, és mutatja a törvény betarthatatlanságát, mert még ahhoz is adatot kell bekérni a felhasználóról, hogy egy adott tartalom automatikusan az ő nyelvén jelenjen meg. Azt is érdekes lenne jogi szempontból vizsgálni, hogy egy reklámblokkoló mennyire jogosan módosítja egy honlap tartalmát, illetve mennyire etikus az, hogy ezen szoftverek fejlesztői a kiadók fizetése ellenében fehérlistára is hajlandók helyezni egyes szájtokat, kvázi megzsarolva őket. De bármi is legyen ezen jogi viták sorsa, ha a reklámblokkolók nyernek az pürroszi győzelem lesz, mert a felhasználók hosszú távon biztosan veszítenek. Ezen bevételi forrás elvágásával jóval gyérebb kínálatból válogathatnak majd az interneten, és csak az egyéb - de biztosan nem független - forrásból finanszírozott kínálat marad.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • end3 #34
    Folyamatosan mondom mindenütt: A reklám- és script-blokkolók nelkülözhetetlen velejárói az internetet elárasztó, vírus-trójai-cryptolocker-variáns "özönnek". Aki nem használ, veszélyezteti adatait és a vele egy hálózaton lévők adatait is, + még esetleg egy pendrájvon vagy mobileszközön keresztül a munkáltatója adatait is.

    Totális veszélyforrás!!! Tehát a kiadóknak nem ez ellen kell küzdeni, hanem a reklámközlés módjain kell változtatnia.

    1./ Az a reklám, ami az oldal kódjában, azzal azonos domain felhasználásával kerül be, ritkán szűretik ki. (Magam használok mindenféle blokkert, de az elmúlt 10 évben egyetlen oldalon lévő keretes, ilyen hírdetést szűrtem ki manuálisan, mert idegesítően villogott és naponta adta tudtomra ugyanazt, - a reklám már hatott, megjegyeztem egy életre.)

    2./ az addon szerverekről reklámok belinkelése többszörösére növeli a veszélyt a vírusfertőzésekre. Ezt a módot, bármilyen kényelmes is, el kell felejteni. Mindet kiszűröm, legtöbbet már "hosts-fájl" szinten is. Javaslom is mindenkinek. (Komplett tartományokat is, a biztonság érdekében. - Ugye az mindekinek "megvan", hogy a kiberbűnözésből élők gyakran az addon szerverek lefertőzésével, ill. a domain-jeik megvásárlásával, majd "legális" feltöltésekkel terjesztik a fertőző kódokat.)
  • bdzsana #33
    Ja, mert ha lenne ilyen reklámblokkoló, akkor az emberek nem mennének át inkább olyanra, ami mindent blokkol....
    Egyszerűen képtelen vagy felfogni, hogy elég egy pár reklámszolgáltató vagy adblocker ami ebben a képzeletbeli megállapodásodban nem vesz részt és borul az egész.
  • philcsy #32
    Fordítva ülsz a lovon, mert 1. az emberek nem másik oldalt akarnak, viszont 2. ha egy reklám blokkoló nem blokkolja a reklámokat, akkor keresnek másikat, ami igen.
    Utoljára szerkesztette: philcsy, 2016.04.28. 00:00:28
  • gforce9 #31
    Na akkor szerintem kezdjük előlről, mert elbeszéltünk akkor egymás mellett. :)

    Tehát a gond a pofábamászó reklámok, illetőleg az emiatt elterjedt reklámblokkolók. Vannak hatalmas reklámcégek és vannak elterjedt reklámblokkolók. Ha lenne egy algoritmus, ami azt vizsgálná, hogy egy weboldal blokkolt és blokkolatlan tartalma mennyiben tér el és megállapodás születne, egy elfogadható normáról, amikortól működik a blokkoló, akkor azzal mindegyik fél nyerne. Természetesen ekkor még jöhetne egy harmadik fél, aki szarik az egészre és orrbaszájba reklámoz (mint tartalomszolgáltató), de ekkor már 2 dolog is a politikája ellen szólna: 1. volna másik weboldal, hasonló tartalommal és kevésbé idegesítő reklámokkal. 2. az ő oldalán működnének az leterjedtebb blokkolók, míg a normális mértékben reklámozó konkurenciánál nem. 1-2 nagyhal ezt meglépné és hamar beállnának a sorba többiek. szerintem.
  • TokraFan #30
    A reklámokról van szó, tudtommal. :-) És arról, hogy mit lenne képes egy külső cég szabályozni vagy vezérelni bárki más honlapján ezzel összegfüggésben. Nyilván szebb látvány egy reklámmentes honlap adblockerrel, én is használom. Csak én úgy használom, hogy fehérlistázom a számomra értékes weblapokat, tehát ezeken engedem megjelentetni a hirdetéseket. Így aki véleményem szerint arra érdemes, azzal nem baszok ki egy blokkolóval.
  • gforce9 #29
    én pedig az oldal tartalmáról :)
  • TokraFan #28
    A reklám tartalmáról beszéltem!
  • TokraFan #27
    Nem kezdtek menni sehova, mert ez a rendszer gyakorlatilag a kezdetektől élt már. Viszont kellett más módszer is, mert nem minden hirdető él konkrét értékesítésből, hirdetni lehet pl. brandet is, ami csak egy név bejáratása nagyobb nyilvánosság előtt, tehát itt semmilyen vásárlás vagy közvetlen bevétel nem fog realizálódni, mert nem is ez a reklám célja.
    Én értem, hogy téged idegesítenek a reklámok, hidd el, engem is a hidg ráz tőlük, de ettől még az online reklám egy külön szakág, amiről akkor érdemes véleményt mondani, ha legalább alapszinten értünk hozzá.
    Ráadásul ez nem is csak reklám probléma, nézd meg, hány hírportálnál van az, hogy olvasod a cikkekt, és még a végére sem érsz, már betolja a képedbe az "Ezt a cikket olvasta már?" kezdetű ablakot, ami kitakarja azt a cikket is, amit éppen olvasol. Egy darab reklám nincs benne, csak megvalósul itt is az amiről beszéltem (ha a webmaster úgy akarja...bla bla bla).
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2016.04.27. 22:52:21
  • gforce9 #26
    "A tartalom most sem változik! Ezen nincs mit vizsgálni."

    Hogyne változna? Nézz meg egy reklámmal telenyomott oldalt blokkolóval és anélkül.
  • gforce9 #25
    Már elkezdtek affelé menni, hogy a megvalósult vásárlás után fizet csak a reklámoztató cég. Így a célzott és nem az ész nélkül megjelentetett reklámok felé terelődik a hangsúly. De ez még kevés.