Berta Sándor

Valós időben fogják követni az utasszállító repülőgépeket

A malajziai járat eltűnése miatt a szabályozó hatóság 2021-től kezdve új előírásokat léptet hatályba.

Közel két év telt el a Malaysian Airlines MH370-es járatának eltűnése óta és ugyan nemrég ismét kisodrodott az óceánpartra egy darab a borításból, még mindig nem lehet tudni, hogy hol lehetnek a repülőgép roncsai. Az Egyesült Nemzetek Szervezetéhez tartozó Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) változtatásokat szeretne elérni, amelyek közül kiemelkedik az az elképzelés, hogy valós időben követnék az utasszállító repülőgépeket, amelyeknek vészhelyzetben helyzetjelzéseket kellene sugározniuk.

Az ICAO megakadályozná az MH370-es esetéhez hasonló baleseteket, illetve eltűnéseket. A szervezet gyakorlatilag az 1944. december 7-én megkötött chicagói nemzetközi polgári légi közlekedési egyezményt módosította. A korábbi dokumentumot 191 ország írta alá, köztük Magyarország is 1969. szeptember 30-án.

Az új intézkedéscsomag lényege, hogy az utasszállító repülőgépeket olyan eszközökkel szerelik fel, amelyek vészhelyzetben percenként közlik majd az adott járat pontos tartózkodási helyzetét. Egy további változtatás, hogy a pilótafülkében a hangrögzítő berendezés 25 órán át fog működni, így az esetleges balesetek után jobban nyomon lehet majd követni az eseményeket. Javítanának a fekete dobozokon is, hogy azokat gyorsabban meg lehessen találni.

A légitársaságok 5 év türelmi időt kaptak, az új előírásokat 2021-től kötelező alkalmazni. Az egyelőre még nyitott kérdés, hogy a szabályokat hogyan ültetnék át a gyakorlatba. Kérdéses például, hogy minden repülőgéptípust felszerelnek-e majd a vészhelyzeti adókkal és egyelőre azt sem lehet tudni, hogy az előírások alkalmazása mekkora plusz költségeket róna a cégekre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #2
    "Azt, hogy ezt hogy ápgrédelik talán jobban ki kellett volna fejteni a cikkben."

    Az eredeti szoveg:
    "...airlines and aircraft manufacturers may consider all available and emerging technologies which can deliver the one-minute location tracking requirement specified."

    Szoval ugy oldjak meg ahogy tudjak. Ez azt is jelenti, hogy dobjak a regi rendszert es siman a meglevo diagnosztikai uplink-en megy az elo adat. (ami egyebkent az MH370-esnel is ment volna, ha nem mondjak le az elofizesest) Ugy nez ki, hogy eleg lesz ezeket az adatkuldeseket kotelezove tenni. A folyamatos fedelzeti szorakoztatoelektronikai halozati kapcsolat miatt ez nem igazan lesz tul nagy teher a cegeknek. Ezen a kapcsolaton at a pozicio mellett akar a teljes adatmennyiseget is felkuldhetik (adatok, hang + kep), tehat akkor mar a fedelzeti adatrogzitokre is csak az utolso 60 masodperc miatt lehet szukseg. Olcso es egyszeru megoldas, raadasul nem igenyel nagyon fejlesztest vagy befektetest sem.
  • NEXUS6 #1
    1970-es évek eleje óta globális, műholdas vészjeladó hálózat működik (121,5 MHz, digitális 406 MHz). Azt, hogy ezt hogy ápgrédelik talán jobban ki kellett volna fejteni a cikkben.