Berta Sándor

Új szintre kerülhet a repülés

A digitalizációnak, az okosszemüvegeknek és a mobil eszközöknek köszönhetően akár már néhány év alatt gyökeresen átalakulhat a légi közlekedés.

A légiutas-kísérők a jövőben pontosan tudni fogják, hogy milyen bort iszik az utas; az okostelefon vezeti majd át az embereket a repülőtéri biztonsági ellenőrzésen és drónok fogják leellenőrizni sérülések után kutatva a megérkező repülőgépeket. Mindez koránt sem utópia, hanem a légi közlekedés közeljövője.

Dave Bakker eredetileg pilóta akart lenni a Top Gun című film hatására. Arról álmodott, hogy F-16-os vadászrepülőgépet fog vezetni, de rossz látása miatt ez nem valósulhatott meg. Napjainkban a Sita nevű cég európai vezetője és ezzel meglehetősen közel került a repülőgépekhez. A Sita a légi közlekedésben használt IT-rendszerek megalkotására specializálta magát és jelentős mértékben befolyásolhatja azt, hogy miként fognak repülni az emberek a jövőben. A vállalat nem csupán a légitársaságok és a légikikötők technológiai beszállítója, hanem a légi közlekedési közösség afféle agytrösztje is, így rengeteg dolga van. A következő években ugyanis a digitalizálás jelentős mértékben megváltoztathatja a repülési élményt.


Bakker elsősorban két meghatározó trendet vázolt fel. Elmondása szerint a repülőgépipart a mobil eszközök és az ajánlatok személyre szabása foglalkoztatja leginkább. A Sita légitársaságok körében végzett felmérése szerint jelenleg az utasok körülbelül 9 százaléka csekkol be a mobiljáról, 2018-ban ez az arány becslések alapján 24 százalék lesz. Hasonló a helyzet a csomagfeladás területén is: míg most csak az utasok 17 százaléka adja fel a poggyászát különleges automatákban, 2018-ban ez az arány már 74 százalék lesz.

A koppenhágai repülőtéren a személyzet már Google Glass okosszemüveget használ, hogy optimalizálni tudja az utasoknak nyújtott tanácsadást. A repülési tervek vagy a különböző információk így az emberek szemei elé "varázsolhatók", miközben a személyzet tagjai beszélnek velük vagy a poggyászaikat kezelik. A Virgin Atlantic brit légitársaság szintén alkalmazza az okosszemüveget a londoni Heathrow területén, ahol az első osztályra jegyeket váltott utasokat "szkennelik le" a segítségével. Az így nyert információknak köszönhetően sokkal személyesebben szólíthatja meg a személyzet a felhasználókat és egyénre szabott ajánlatokat kínálhat nekik.

Bakker kifejtette, hogy az első tapasztalatok nagyon pozitívak, de még számos kérdést tisztázni kell. Az biztosan nem fog bekövetkezni, hogy öt év múlva már a légikikötőkben és a repülőgépekben mindenki okosszemüvegekben járkál majd, de meg kell érteni, hogy a viselhető termékek miként változtathatják meg az utazási élményt. A Sita abban segít a repülőtereknek, hogy többet tudjanak meg az utasokról és ezeket az információkat használják is, ugyanis a légikikötők nagyon keveset tudnak az emberekről.


Például az iBeacon-technológiával a terminálon elosztott adók rendszeresen jeleket küldenek, ezeket az utasok okostelefonjai képesek fogni, így a rendszer pontosan tudja, hogy hol van egy személy és helyi szolgáltatásokat kínálhat neki. Mindez hasznos lehet például útmutatás gyanánt. Sokan vesztenek el azzal rengeteg időt, hogy megtalálják egy átszállás során a jó irányt, ez stresszeli őket, a stresszes emberek pedig kevesebb pénzt költenek a reptéri boltokban.

A Sita szakértői azzal is számolnak, hogy - az EasyJet jelenlegi tesztjeihez hasonlóan - más cégek is drónok segítségével fogják átvizsgálni a repülőgépeket. A számítógép összehasonlíthatja a készített fényképeket a normál állapottal, s így rendkívül gyorsan megtalálhatja azokat a helyeket, amelyeket a szakembereknek jobban meg kell vizsgálniuk. Ez pénzt és időt takarít meg, továbbá a repülőgépek is sokkal gyorsabban újra üzemkészek lehetnek. Ugyanakkor ez az ötlet rámutat arra is, hogy milyen akadályok vannak, hiszen jelenleg a repülőtereken tilos drónokat üzemeltetni.

Emberéletekről van szó, a szabályozás ezért minden téren nagyon szigorú. Ennek köszönhető az is, hogy az ágazatban használt technológiák sokszor már bevezetésükkor elavultak. Tom Enders, az Airbus vezérigazgatója korábban a CeBIT kiállításon panaszkodott a villámgyorsan fejlődő IT és iparága közötti innovációs szakadékra, mely évről-évre egyre nagyobb. Még egy olyan apróság, mint egy új, utasoknak szánt olvasólámpa is csak bonyolult folyamatok eredményeképpen kerülhet beszerelésre, hiszen le kell ellenőrizni nem gyullad-e fel miatta valami.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #7
    A dronos otlet nem rossz, csak nem repulo hanem gurulo robot kell, vagy inkabb egy vizsgalo kapu, amin at kell menni es az minden iranybol vegigfotozza a gepet. Nem mintha olyan sokat erne, de majd a bevezetes elott megnezik az ar-ertek aranyt.

    Egyebkent ket irany lesz:
    -a gazdagok sokat fizetnek es megkapnak mindent, meg azt is amit nem kernek
    -a tobbiek meg olcson utazhatnak, de cserebe kenyelmetlenebbul, ok max. a reklamokat kapjak optimalizalva, ami ugyancsak bevetelnovelesre szolgal

    Mindket megoldashoz jo ha minel tobb adatot osszeszednek az utasrol. A gazdagoknak ez jo lesz, a tobbieknek nem, viszont a legitarsasagokat birtoklo nagytokesek is a gazdagok kozze tartoznak, tehat nekik duplan jo lesz, igy varhato hogy be is vezetik a technologiat.

    ps: Egyebkent meg az okosszemuveges informaciomegjelenites jo, azaz ha az ember szeme elott ott lebeg a menetrend, az indulasi idoponttal, felkialtojel van a checkin pult folott, ami csak egy ember nelkuli rfid olvasobol all es a kapuhoz vezeto utra zold csikot vetit a terkepszoftver. Elonyos, foleg ha valaki vagy nem kepes vagy nem akar tajekozodni vagy ugy altalaban magatol gondolkodni. Mivel ez lefedi a lakossag jelentos reszet, ezert varhatoan ez a technologia is sikeres lesz.
  • Cat #6
    "Persze nem csak a fapadosoké a világ, csak épp ők bonyolítják le a legnagyobb forgalmat."

    Ez messze nem igaz.
    https://en.wikipedia.org/wiki/World%27s_largest_airlines
  • NEXUS6 #5
    Nincs ingyen ebéd. A fapadosok diktálnak jelenleg, ők meg nem fognak semmi olyat bevezetni, ami az előírásokon túlmutat és extra költséget jelent.

    A fapados persze lehet, hogy tudja, hogy 2 cukorral iszod a rohadt kávéját 4 euróért, de csak plusz 1 euróért fog emlékezni rá. Persze nem csak a fapadosoké a világ, csak épp ők bonyolítják le a legnagyobb forgalmat.
  • NEXUS6 #4
    Hát akkor azt jól elrejtették, pl a Liszabon-i reptér fapados várója leginkább a röszkei fogadóállomás nagycsarnokához hasonlított leginkább, amikor pár hete arra jártam. Nemhogy benünket szkeneltek volna folyamatosan, de az egész váróban volt 1 vagy 2 LCD kijelző a pár ezer ember tájékoztattására. Mondjuk az se mutatott semmit.
  • Cat #3
    Minden informatikai kereskedelmi fejlesztés arrafelé halad, hogy ne egyvalaki legyél a tömegből, hanem úgy érezd, hogy csak veled foglalkoznak, számít amit akarsz, a cég figyel rád. A törzskártya-program évtizedes találmány, ugyanez a célja: ha tudják mit vettél korábban, azt is meg tudják becsülni mit fogsz, mire vágynál.

    Azaz az alkalmazott a reptéren meg tudja kérdezni tőled, hogy "Most is igénybe kivánja venni a VIP várót?", vagy a váróban eleve két cukorral adja a kávét, mert korábban úgy kérted.
  • grobs #2
    "elég ambivalens reakciókat szokott ez kiváltani az emberekből, ha tudják hogy kamerázzák őket"

    Rossz hírem van. A reptereken nem csak minden zugot kamerával figyelnek, de real-time arc és gesztus elemzés is megy a legtöbb helyen. Hogy a kislány gg-t használ-e, már nem oszt nem szoroz.
  • NEXUS6 #1
    Attól, hogy kislány a pultmögött nem a képernyőjét nézi, hanem az arcomba bámul üveges szemmel a gúgliglesszel a szemén, miért emelkedik a repülés színvonala? Meg engem ne szkenneljen már a GG-jével, azért elég ambivalens reakciókat szokott ez kiváltani az emberekből, ha tudják hogy kamerázzák őket.

    Ez meg:
    "A Sita szakértői azzal is számolnak, hogy - az EasyJet jelenlegi tesztjeihez hasonlóan - más cégek is drónok segítségével fogják átvizsgálni a repülőgépeket. A számítógép összehasonlíthatja a készített fényképeket a normál állapottal, s így rendkívül gyorsan megtalálhatja azokat a helyeket, amelyeket a szakembereknek jobban meg kell vizsgálniuk. Ez pénzt és időt takarít meg, továbbá a repülőgépek is sokkal gyorsabban újra üzemkészek lehetnek. Ugyanakkor ez az ötlet rámutat arra is, hogy milyen akadályok vannak, hiszen jelenleg a repülőtereken tilos drónokat üzemeltetni."
    No comment!

    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2015.12.08. 09:09:21