Berta Sándor

A pilóták lassan elfelejtenek repülőt vezetni

A pilóták könnyen kijöhetnek a gyakorlatból, ha túlzottan a fedélzeti rendszerekre támaszkodnak.

Az Amerikai Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma nyilvánosságra hozta a legújabb jelentését, amelynek legfontosabb megállapítása, hogy attól lehet tartani, hogy a pilóták elfelejtenek repülőgépet vezetni. Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) rámutatott, hogy a repülések 90 százalékát a robotpilóták végzik. A szaktárca úgy vélte, hogy mielőbb új szabványokat kell kidolgozni azért, hogy a pilóták ne felejtsék el a korábban megtanultakat.

A robotpilóta alkalmazásának elsődleges célja, hogy tehermentesítse a személyzetet, ezáltal biztonságosabbá tegye a légi közlekedést. Napjainkban azonban a robotpilóta inkább kiváltja a pilótákat, ez pedig egyáltalán nem jó irány. A jelentés készítői kiemelték, hogy néhány eset - például az Asiana Airlines 214-es járatának 2013 júliusi lezuhanása - azt mutatta, hogy a pilóták normál esetekben is robotpilótával repülnek. Emiatt sokkal gyakrabban bekövetkezhetnek hibák, például akkor, ha váratlan helyzetekkel találkoznak vagy hirtelen át kell váltaniuk manuális repülésre. Problémát jelent az is, hogy az FAA sem követett el mindent annak megállapítására, hogy vajon kellően fittek-e a pilóták a manuális repülésekhez.


Az RNAV a műholdas jeleken alapuló automata útvonalrepülést, az RVSM a normál autopilotát, az RNP pedig az emberi irányítással megtámogatott RNAV-ot jelenti

A közlekedési minisztérium felvetette, hogy vajon kellő gyakorlattal rendelkeznek-e a pilóták a manuális repülésekhez. Ennek kiderítésében a légitársaságok sem jelentenek túl nagy segítséget, hiszen a megkérdezett 9 cégből csak 2 tartja számon, hogy a személyzet mikor használ robotpilótát. További két légitársaságnál pedig kifejezetten arra hívták fel a személyzet figyelmét, hogy még jó időben se vezessék manuálisan a repülőgépeket.

A szabályozó hatóság jelenleg csak 500 láb alatti repülésnél, tehát fel- és leszálláskor korlátozza az ilyen rendszerek használatát, de megfelelő tanúsítványokkal még ezekre az esetekre is kiterjeszthető a bekapcsolásuk. Jelenleg a gépek kétharmadánál engedélyezett felszállásnál és landolásnál is az automata, ami újdonságot jelent abból a szempontból, hogy vizsgált esetek felében a repülés során végig egy számítógép irányítja a repülőt.

A jövőben a tervek szerint az FAA jobban ellenőrizheti majd a pilótákat, s megbizonyosodhat arról, hogy tudnak-e és szoktak-e manuálisan repülni. Emellett fontos, hogy a pilóták ne csupán megszerezzék, hanem meg is tartsák ezt a képességüket. A probléma nem új, már 2013 novemberében kiszivárgott az FAA jelentése, amely szintén arról szólt, hogy a pilóták egy része nem képes beavatkozni, ha elromlik az automata vezérlés. Veszélyes helyzetekben képtelenek átváltani manuális üzemmódba, illetve ha sikerül is, nem tudnak mit kezdeni a dologgal.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Meridian #8
    Amúgy a pilóták fizetése is éhbérre való az amcsiknál, szóval mit is várnak tőlük?
    Volt valami dokufilm ezzel kapcsolatban...
  • duke #7
    At kell irni a gep szofveret, hogy idonkent legyen egy kis meglepetes, es feladat. Mondjuk 2 orankent hajtomuveket kikapcsolni, es dugohuzoba vinni a gepet. Ezzel fenn lehetne tartani a gyakolatot, meg az eberseget. :)
  • flashpointer2 #6
    Az a csávó igazságügyi szakértő volt aki lezuhant gépeket is vizsgált, úgyhogy ha pont nem ő van mindenki meghalt volna.
  • bunny #5
    Nem hallottam még, de jó! :)
  • molnibalage83 #4
    26 évvel ezelőtti könyvben ezt írták vicces jóslatnak. A jövő pilótafülkéjében két fő teljesít majd szolgálatot. A pilóta és egy kutya. A pilóta eteti a kutyát, a kutya meg megharapja a pilótát, ha műszerekhez szeretne nyúlni.
  • zola2000 #3
    Lassan csak azért lesznek pilóták a gépeken, mert az az előírás.
  • molnibalage83 #2
    A cikk arról szól, hogy nagy a szórás.
  • Dewri #1
    Ehhez képest azért ott van az eset, mikor a folyóra tette le a gépet a pilóta, vagy éppen olyan szélben szállnak le, hogy már szinte 45 fokban elcsavarva érkezik a gép a pályára, hogy jó legyen, meg még van néhány hajmeresztő hír a médiában alkalmanként, ahol a pilóta menti meg a helyzetet. Szóval azért szerencsére annyira nem idióták még...