Berta Sándor
A virtuális valóságra készül a Facebook
Mark Zuckerberg Berlinbe látogatott és számos témáról beszélt. A szöveg- és képmegosztás után a videók tömegessé válását várja, a mesterséges intelligenciára pedig nem veszélyként, hanem lehetőségként tekint.
"A Brandenburgi kapunál futottam, 20 év után először újra hóban. Amikor egy városba jövök, akkor a futás segít abban, hogy alkalmazkodni tudjak az időzónához és lehetőségem legyen megismerni az adott települést. Nem először vagyok Berlinben, szeretem a várost: fiatalos, ugyanakkor sok érdekes múltbéli dolog is van itt, elég csak az újraegyesítésre gondolni. Sok szempontból Berlin számomra szimbóluma annak, ami a Facebooknál is a küldetésünk: összehozni az embereket és kapcsolatot teremteni köztük. Berlin emellett az egyik legélhetőbb startup-környezetet jelenti Európában, sőt, világszinten is kiemelkedő, a Szilícium-völgyben is komolyan veszik. Természetesen Kalifornia egyedi és a német fővárost nem lehet vele összehasonlítani, de nem lepne meg, ha itt belátható időn belül egy hasonló ökorendszer épülne ki. Több berlini startup-céggel is együttműködünk: ilyen a Wooga, a Dubsmash, s akkor ott van még a Soundcloud is" - jelentette ki a Facebook vezérigazgatója.
Mark Zuckerberg szerint gyakran elhangzik, hogy egyszerűbb előrejelezni, hogy mi lesz 10 vagy 20 év múlva, mint azt, hogy mi várható 3 év múlva. Vannak teljesen egyértelmű trendek, például, hogy a mesterséges intelligencia tovább fog fejlődni és a jövőben még több betegséget tudunk majd meggyógyítani. Az igazi művészet azonban azt látni, hogy miként jutunk el odáig. Szerinte a virtuális valóság fontos technológia lesz és eljött az ideje a befektetésnek, de azt nem lehet tudni, hogy milyen sokáig fog tartani, amíg az új ökorendszer kiépül. Ez tarthat 5, 10, de akár 20 évig is. Úgy véli, hogy legalább egy évtizedet kell várnunk, hiszen ennyi időbe telt az is, amíg az okostelefonokból tömegpiac lett. A Blackberry-t például 2003-ban vezették be és az egymilliárd eladott eszközt csak 2013-ban érték el.
Az Oculus Rift szemüvege 2 milliárd dollárt ért számukra, de szerinte a Samsung Gear sokkal nagyobb darabszámban fog elkelni. A Facebooknak az egészből csak a technológia a fontos, a virtuális valóság elterjesztése. "Mi leginkább a szoftver iránt érdeklődünk, de egy új platform fejlesztésekor van egy olyan pont, amikor a hardverrel és a szoftverrel egyaránt foglalkozni kell. Ezért keresni kell egy céget, amely valóban jó hardvereket tud készíteni és egy másikat, amely jó szoftvereket fejleszt. Minden annyira gyorsan változik, hogy az ember azt kívánja, össze tudja kötni az egyes lépéseket. Ezért foglalkozunk a hardverrel is, még akkor is, ha hosszú távon a szoftverek területén akarunk szerepet játszani."
Mindezek ellenére Zuckerberg szerint a Rift a fogyasztók számára bőven megéri a tízszeres árkülönbséget a Gearrel szemben. "A virtuális valóság egy nagyon intenzív vizuális élmény, de csak a legnagyobb teljesítményű PC-vel lehet élményszerű tapasztalatokat szerezni. Az Oculus Rifttel nem csupán körül lehet nézni, hanem eközben a kezünkkel valós időben meg is lehet munkálni dolgokat. Amikor valaki asztaliteniszezik vagy mással kapcsolatba lép, akkor az egésznek kellően gyorsnak kell lennie, ehhez pedig megfelelő számítási teljesítményre van szükség."
"Két trendre számítunk. Az egyik az, hogy az emberek közvetlen kifejezési lehetőségeket keresnek. Ha megnézzük a 10 évvel ezelőtti világhálót azt látjuk, hogy a felhasználók elsősorban szövegeket osztottak meg, ma pedig sok fotót. A következő lépés a sok videó lesz, s egyszer eljön majd a virtuális valóság chat is. de nem tudom, hogy ez mikorra valósul meg. A kihívást az jelenti, hogy a megoldásnak láthatóan jobbnak kell majd lennie a videokonferencia-beszélgetéseknél, azért, hogy megérje az egész befektetés. De egy egyszerűbb verziót viszonylag gyorsan meg lehetne alkotni."
"A másik trend az egyre nagyobb teljesítményű platformok létrejötte. A kezdetekkor még épület méretű szerverek voltak, majd jöttek a PC-k, most meg elérhetők a telefon méretű számítógépek. Én hiszem, hogy minden 10-15 évben jön egy új platform. A virtuális valóság erre az egyik legígéretesebb jelölt. Az emberek hajlamosak arra, hogy az újonnan felbukkanó technológiák miatt aggódjanak. Attól tartanak, hogy magányosak lesznek, ha sok időt töltenek egy új technológia megismerésével, ahelyett, hogy egymással beszélnének. De az emberek alapvetően társas lények, ezért úgy vélem, hogy egy technológia, amely nem segít nekünk, az a valóságban sem fog elterjedni" - ecsetelte a menedzser. A Facebook vezetője közölte, hogy a végső cél olyan szemüvegek megalkotása, amelyek úgy néznek ki, mint az átlagos modellek, de teljes élményt kínálnak.
Munkájáról szólva három szintet említett. Az elsőt azok a termékek jelentik, amelyekre ma szükség van: ez a Facebook, az Instagram és bizonyos fokig a WhatsApp. A második szint a következő 5 évben megjelenő számos kihívás és ezek közül a videó a megatrend. Míg a harmadik szinten azok a dolgok vannak, amelyek 10 év múlva lehetnek meghatározóak. A Facebook három területen fektet be. Az első a hálózatba kötöttség, mert azt szeretnék, ha mindenkinek lenne internetelérése. A második a mesterséges intelligencia, mert arra számítanak, hogy kevesebb baleset lesz az önállóan közlekedő autók miatt, továbbá jobban lehet majd diagnosztizálni és kezelni a betegségeket. A harmadik terület pedig a virtuális és a kiterjesztett valóság, mint következő platform.
Mark Zuckerberg végül kitért a mesterséges intelligenciára is, amely miatt szerinte nem kellene aggódni, mert a gépek a kezdetektől az embereket szolgálják. Elon Musk aggodalmait például hisztérikusnak nevezte. Szerinte egy hatalmas félreértés van a témában, az emberek messze túlbecsülik mire képes a mesterséges intelligencia. Hiszen csak azért, mert egy gép jobb valamiben, mint egy ember, például sakkban, nem jelenti azt, hogy képes más területeken tanulni, vagy másfajta információkat feldolgozni és ezeket összekötni. Az aggodalmak már csak azért is feleslegesek, mert az esetleges biztonsági problémákat meg lehet majd oldani. Úgy véli, ha az első repülőgép elkészítésénél is a biztonság miatt aggódtak volna, ma nem léteznének utasszállítók.
A mesterséges intelligencia a Facebooknak is segíthet. Amennyiben sikerül ezen a területen és a virtuális, illetve a kiterjesztett valóságban nagy előrelépéseket elérni, akkor a platform közössége tovább bővülhet és a tagok virtuális valóság videók segítségével kommunikálhatnak majd. Az a lehetőség, hogy a felhasználók egész élethelyzeteket oszthatnak meg egymással, mint ahogy ő teszi ezt a gyerekével és egy 360 fokos kamerával, egy idő után nagyon hasznos lesz. Legnagyobb kockázatnak a Facebook sikerét tartja: túlzottan a vetélytársaikra figyelnek és kevésbé foglalkoznak azzal, hogy ne váljanak önteltté.
"A Brandenburgi kapunál futottam, 20 év után először újra hóban. Amikor egy városba jövök, akkor a futás segít abban, hogy alkalmazkodni tudjak az időzónához és lehetőségem legyen megismerni az adott települést. Nem először vagyok Berlinben, szeretem a várost: fiatalos, ugyanakkor sok érdekes múltbéli dolog is van itt, elég csak az újraegyesítésre gondolni. Sok szempontból Berlin számomra szimbóluma annak, ami a Facebooknál is a küldetésünk: összehozni az embereket és kapcsolatot teremteni köztük. Berlin emellett az egyik legélhetőbb startup-környezetet jelenti Európában, sőt, világszinten is kiemelkedő, a Szilícium-völgyben is komolyan veszik. Természetesen Kalifornia egyedi és a német fővárost nem lehet vele összehasonlítani, de nem lepne meg, ha itt belátható időn belül egy hasonló ökorendszer épülne ki. Több berlini startup-céggel is együttműködünk: ilyen a Wooga, a Dubsmash, s akkor ott van még a Soundcloud is" - jelentette ki a Facebook vezérigazgatója.
Mark Zuckerberg szerint gyakran elhangzik, hogy egyszerűbb előrejelezni, hogy mi lesz 10 vagy 20 év múlva, mint azt, hogy mi várható 3 év múlva. Vannak teljesen egyértelmű trendek, például, hogy a mesterséges intelligencia tovább fog fejlődni és a jövőben még több betegséget tudunk majd meggyógyítani. Az igazi művészet azonban azt látni, hogy miként jutunk el odáig. Szerinte a virtuális valóság fontos technológia lesz és eljött az ideje a befektetésnek, de azt nem lehet tudni, hogy milyen sokáig fog tartani, amíg az új ökorendszer kiépül. Ez tarthat 5, 10, de akár 20 évig is. Úgy véli, hogy legalább egy évtizedet kell várnunk, hiszen ennyi időbe telt az is, amíg az okostelefonokból tömegpiac lett. A Blackberry-t például 2003-ban vezették be és az egymilliárd eladott eszközt csak 2013-ban érték el.
Az Oculus Rift szemüvege 2 milliárd dollárt ért számukra, de szerinte a Samsung Gear sokkal nagyobb darabszámban fog elkelni. A Facebooknak az egészből csak a technológia a fontos, a virtuális valóság elterjesztése. "Mi leginkább a szoftver iránt érdeklődünk, de egy új platform fejlesztésekor van egy olyan pont, amikor a hardverrel és a szoftverrel egyaránt foglalkozni kell. Ezért keresni kell egy céget, amely valóban jó hardvereket tud készíteni és egy másikat, amely jó szoftvereket fejleszt. Minden annyira gyorsan változik, hogy az ember azt kívánja, össze tudja kötni az egyes lépéseket. Ezért foglalkozunk a hardverrel is, még akkor is, ha hosszú távon a szoftverek területén akarunk szerepet játszani."
Mindezek ellenére Zuckerberg szerint a Rift a fogyasztók számára bőven megéri a tízszeres árkülönbséget a Gearrel szemben. "A virtuális valóság egy nagyon intenzív vizuális élmény, de csak a legnagyobb teljesítményű PC-vel lehet élményszerű tapasztalatokat szerezni. Az Oculus Rifttel nem csupán körül lehet nézni, hanem eközben a kezünkkel valós időben meg is lehet munkálni dolgokat. Amikor valaki asztaliteniszezik vagy mással kapcsolatba lép, akkor az egésznek kellően gyorsnak kell lennie, ehhez pedig megfelelő számítási teljesítményre van szükség."
"Két trendre számítunk. Az egyik az, hogy az emberek közvetlen kifejezési lehetőségeket keresnek. Ha megnézzük a 10 évvel ezelőtti világhálót azt látjuk, hogy a felhasználók elsősorban szövegeket osztottak meg, ma pedig sok fotót. A következő lépés a sok videó lesz, s egyszer eljön majd a virtuális valóság chat is. de nem tudom, hogy ez mikorra valósul meg. A kihívást az jelenti, hogy a megoldásnak láthatóan jobbnak kell majd lennie a videokonferencia-beszélgetéseknél, azért, hogy megérje az egész befektetés. De egy egyszerűbb verziót viszonylag gyorsan meg lehetne alkotni."
"A másik trend az egyre nagyobb teljesítményű platformok létrejötte. A kezdetekkor még épület méretű szerverek voltak, majd jöttek a PC-k, most meg elérhetők a telefon méretű számítógépek. Én hiszem, hogy minden 10-15 évben jön egy új platform. A virtuális valóság erre az egyik legígéretesebb jelölt. Az emberek hajlamosak arra, hogy az újonnan felbukkanó technológiák miatt aggódjanak. Attól tartanak, hogy magányosak lesznek, ha sok időt töltenek egy új technológia megismerésével, ahelyett, hogy egymással beszélnének. De az emberek alapvetően társas lények, ezért úgy vélem, hogy egy technológia, amely nem segít nekünk, az a valóságban sem fog elterjedni" - ecsetelte a menedzser. A Facebook vezetője közölte, hogy a végső cél olyan szemüvegek megalkotása, amelyek úgy néznek ki, mint az átlagos modellek, de teljes élményt kínálnak.
Munkájáról szólva három szintet említett. Az elsőt azok a termékek jelentik, amelyekre ma szükség van: ez a Facebook, az Instagram és bizonyos fokig a WhatsApp. A második szint a következő 5 évben megjelenő számos kihívás és ezek közül a videó a megatrend. Míg a harmadik szinten azok a dolgok vannak, amelyek 10 év múlva lehetnek meghatározóak. A Facebook három területen fektet be. Az első a hálózatba kötöttség, mert azt szeretnék, ha mindenkinek lenne internetelérése. A második a mesterséges intelligencia, mert arra számítanak, hogy kevesebb baleset lesz az önállóan közlekedő autók miatt, továbbá jobban lehet majd diagnosztizálni és kezelni a betegségeket. A harmadik terület pedig a virtuális és a kiterjesztett valóság, mint következő platform.
Mark Zuckerberg végül kitért a mesterséges intelligenciára is, amely miatt szerinte nem kellene aggódni, mert a gépek a kezdetektől az embereket szolgálják. Elon Musk aggodalmait például hisztérikusnak nevezte. Szerinte egy hatalmas félreértés van a témában, az emberek messze túlbecsülik mire képes a mesterséges intelligencia. Hiszen csak azért, mert egy gép jobb valamiben, mint egy ember, például sakkban, nem jelenti azt, hogy képes más területeken tanulni, vagy másfajta információkat feldolgozni és ezeket összekötni. Az aggodalmak már csak azért is feleslegesek, mert az esetleges biztonsági problémákat meg lehet majd oldani. Úgy véli, ha az első repülőgép elkészítésénél is a biztonság miatt aggódtak volna, ma nem léteznének utasszállítók.
A mesterséges intelligencia a Facebooknak is segíthet. Amennyiben sikerül ezen a területen és a virtuális, illetve a kiterjesztett valóságban nagy előrelépéseket elérni, akkor a platform közössége tovább bővülhet és a tagok virtuális valóság videók segítségével kommunikálhatnak majd. Az a lehetőség, hogy a felhasználók egész élethelyzeteket oszthatnak meg egymással, mint ahogy ő teszi ezt a gyerekével és egy 360 fokos kamerával, egy idő után nagyon hasznos lesz. Legnagyobb kockázatnak a Facebook sikerét tartja: túlzottan a vetélytársaikra figyelnek és kevésbé foglalkoznak azzal, hogy ne váljanak önteltté.