MTI

Uber: nem taxi, hanem online piactér vagyunk

Az Uber nem taxi, hanem egy technológiai rendszer, egy informatikai cég, amely olyan online piacteret üzemeltet, amelyen keresztül különböző jellegű szolgáltatások működnek, Budapesten a személyszállítás, az autómegosztó rendszer ismert - mondta az Uber magyarországi operatív vezetője.

Fekete Zoltán a Mi lesz az Uberrel című sajtótájékoztatón kiemelte: az Uber nem taxi - nem rendelkezik diszpécser központtal, droszttal, a fuvar fizetése nem készpénzben, hanem elektronikusan történik, a rendszer teljesen átlátható és követhető. Az Uber központi rendszere minden út után elektronikus számlát generál, az Uber-sofőrök ezt a szolgáltatást csak vállalkozói adószámmal tudják ellátni és minden út biztosítva van 1,5 milliárd forint értékben - tette hozzá. Fekete Zoltán hangsúlyozta: az Ubernél nincs feketefuvar.

Kérdésre válaszolva elmondta, hogy az elektronikus számlát a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) iránymutatása alapján alakították ki, azonban még nem nyerte el a végleges formáját, mert az adóhatóság jelezte, hogy a számlán az utas címe nem megfelelően szerepel. A cég megegyezett az adóhatósággal, hogy a problémát várhatóan február végére, március elejére megoldják, az így kiállított számla pedig megfelel majd a magyar jogszabályok szerinti áfás-számlának - ismertette.

Fekete Zoltán kérdésre válaszolva azt is kifejtette, hogy az adóhatósággal folytatott legutóbbi tárgyaláson egy lehetséges digitális adóbevallási rendszer bevezetése mellett az is szóba került, hogy a NAV-osok is részt vennének az újonnan csatlakozni kívánó sofőröknek tartott prezentációkon, hogy tájékoztassák őket a magyar adózási feltételekről. Arra a kérdésre, hogy valamilyen hatóság kérte-e tőlük a szerződött sofőrök adatait, azt válaszolta: a magyarországi céghez nem érkezett megkeresés.


Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív vezetője

Közlése szerint jelenleg Budapesten 1200 Uber-sofőr dolgozik, a cég azonban célul tűzte ki, hogy az év végére az Uber-sofőrök száma érje el a kétezret. A sofőrök mindegyike rendelkezik már a személyszállításhoz szükséges engedélyekkel vagy folyamatban van az engedélyek megszerzése. Kérdésre válaszolva arra is rámutatott, hogy amikor egy sofőr az Uber rendszerébe regisztrál, akkor igazolnia kell egyrészt hatósági erkölcsi bizonyítvánnyal, hogy büntetlen előéletű, másrészt pedig a közlekedési előéleti büntetőpontos igazolással, hogy minimum három éve balesetmentesen vezet.

A rendelettel kapcsolatban, amely alapján személyszállítási szolgáltatást engedély nélkül végzők autóinak rendszámát levehetik az ellenőrzést végzők, azt mondta, hogy meglepte őket. Azoknak a sofőröknek, akiknek rendszámát levennék a hatóságok, minden jogi segítséget megadnak. Úgy tűnik, bizonyos kormányzati szereplők nem egy irányba mennek, mert a rendelet megjelenése előtt tárgyaltak az adó- és a közlekedési hatósággal a szabályokról, amelyeket be kell tartaniuk - minderről tájékoztatták a fejlesztési minisztériumot is - és ez a lehetőség nem merült fel.

Az utazásmegosztó alkalmazás felhasználóiról elmondta, hogy Magyarországon már 110 ezren regisztráltak. Folyamatosan tárgyalnak a kormány képviselőivel és úgy látják, hogy a kormány részéről van befogadókészség az olyan innovatív vállalkozások felkarolására, mint amilyen az Uber is. Az elmúlt 5 napban 17 000 aláírást gyűjtött össze a cég egy online portálon, ahol ismertették a Budapesten élőkkel, hogy mi a jelenlegi helyzet az Uber körül, a portálra látogatók pedig aláírásukkal fejezték ki, hogy támogatják az Uber további fővárosi működését.

A sajtótájékoztatón dobozokban voltak kiállítva az aláírt levelek, amelyekről az Uber Magyarország képviselői elmondták: az eseményt követően a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak adják át. Fekete Zoltán hozzátette: ezzel szeretnének üzenni a minisztériumnak, hogy itt van egy nagyon komoly utazó bázis, ezért inkább az együttműködés legyen a cél.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kgpro #24
    Az azért elég nagy csúsztatás, hogy az uber nem taxi, hanem online piactér, merthogy nála a neten lehet rendelni a személyszállító kocsit. Ugyan már!!!
    Nem a rendelés módja definiálja a személyszállítás elnevezését, hanem a szállítás maga!! Ha személyt szállítok, pénzért, az taxinak hívják!!
    Ja igen, ha már a pénznél tartunk.
    Bárkit elvihetsz a saját kocsidon bárhová, mert te rendes vagy, de ha pénzt kérsz érte, akkor neked ez foglalkozásod, még akkor is, he nem ez a fő bevételi forrásod, és csak ritkán dolgozol! Úgy hívják másodállás.
    Semmi gond az uberrel, csak tartsa be azokat a jogszabályokat, amik erre a szakmára vonatkoznak, és had szóljon! Jaaa, hogy vannak jogszabályok??!!
    Igen, mert pont az a nagyhangú, aki a szabályozások eltörlése mellett kardoskodik, lesz majd nagyon elkeseredve, hogy a neki okozott kárt, nem tudja - jogszabály híján - behajtani. Ennyire egyszerű!
    Ha az uber így is olcsóbb lesz, mint a hagyományos értelemben vett taxi, ám legyen, maximálisan támogatom!
  • morguldae #23
    Azért mert egy éppen ráérő emberke a kocsijával párszor elvisz ezt azt valahová, az még nem taxis, nem ebből él, nem ez a szakmája! Az Uber nem taxis szolgáltatás mi a fenét nem lehet ezen megérteni? Mi a fenét pattognak a taxisok? Nekik ez a munkájuk ebből élnek, az uberes meg nem ebből él nem ez a munkája. Ha elviszek valakit valahová a saját autómban ami a magántulajdonom, mert épp úgy van kedvem, ahhoz senkinek semmi köze. Épp ilyen kedvem van és kész. Csak rám tartozik. Senki ne mondja meg mit csinálok a saját magántulajdonú kocsimban! Azért mert otthon vagy a szomszédnak megszerelem a csapot nem leszek vízvezeték szerelő. Miért akarnák rám kényszeríteni a vízvezeték szerelő szakmát? Undorító, hogy mindent szabályozni akarnak ebben az országban. Lassan azt is megmondják, mikor mehetek ki a wc-re, és ott milyen papírt használhatok. Na álljunk már meg! Aki a taxis szakmát akarja végezni végezze, de ne szóljon már bele, hogy egy magánember kit és mikor visz el a magán autóján. Az már csak az én dolgom. Nem tudom mit szólna a taxis ha havonta mondjuk 5-10 fuvarja lenne összesen. Mert aki nem ebből él az nem ebből él! Fel kéne fogni! Abban az országban ahol nettó százezer forint már jó fizetés, minden kis kiegészítő pénz jól jön. És az uberes ezért dolgozik, nem úgy mint a rohadt drága taxis. Én nem taxizok, nem uberezek, de ne legyünk már eltévelyedve. Egyébként is szánalom már minden, ami ebben az országban zajlik. 5 millió koldus országa lettünk...
  • ostoros #22
    Hazugság.
  • gforce9 #21
    Azért azt fel kéne fogni a taxisoknak, hogy a 21. században élünk. Én nekem személy szerint, sokkal nagyobb bizalmam lenne az olyan sofőr felé, akit dicsérnek az utasai, mint egy taxis felé, akiről azt se lehet tudni kicsoda. Ez pl. jogszabályoktól független dolog. Ezt a pluszt a taxisok is bevezethetnék, hogy véleményezhessenek az utasok, hogy az utas így ki tudja szűrni, hogy kivel igen, kivel nem utazik. Ezt sem hajlandóak a taxisok meglépni.
  • DRFlame #20
    Felnőtt emberként nem tehetem meg, hogy 10 éves kocsi tulajdonosával pénzért elvitessem magam A-ból B-be. Hanem rá vagyok kényszerítve, hogy újabb kocsival drágábban vitessem magam.

    Jogszabály? Igen, ezt nem vitatom. A jogszabály létjogosultságát vitatom, mert értelmetlenül korlátozza a szabadságomat. Majd én eldöntöm, hogy túl öreg-e nekem a kocsi. Ha meg tényleg túl öreg, akkor meg forgalmit se kéne adni neki.

    A taxi vs uber probléma megoldására a fordított megközelítés híve vagyok, azaz ahelyett hogy az uberen szigorítanánk, a taxisokon kéne lazítani és akkor is egyenlő feltételek lennének, megszűnne az uber jogtalan előnye.
  • DRFlame #19
    "Miért is kellene az Uberrel kivételt tenni?"

    "(de akár a taxisoknak)"

    Nem írtam kivételezésről.
  • Pluskast #18
    Nem. Egyrészt te válaszd nyugodtan azt a szolgáltatást amelyiket csak szeretnéd, csak a gond az, hogy az Uber jogellenesen működik. A történet meg nincs túlszabályozva. Egy jogszabály sem tiltja, hogy online rendelj taxit magadnak. Az uber pont azért nem tartja be a szabályozást mert ha megtenné akkor a piacon ugyanolyan szolgáltató lenne mint bármelyik taxis társaság.

    "Nincs pontosan meghatározott arany középút a szabályozás-szabadság spektrumon, de szerintem az, hogy az ubereseknek (de akár a taxisoknak) is meg kell felelniük a prémiumkövetelményeknek, az a túlszabályozás kategóriába esik."

    Aha ja. Miért is kellene az Uberrel kivételt tenni? Mert ő az Uber vagy mert csak? Ezen az alapon akkor tegyünk már kivételt a Mol kutakkal mert... Csak? Olyan meg, hogy prémium követelmény ilyen nincs. Jogszabályi feltételek vannak amit be kell tartani ha valaki adott szolgáltatást akar végezni.
  • DRFlame #17
    Ez azt jelenti, hogy a taxi egy prémium fuvarszolgáltatás az uberhez képest. De ettől még miért ne választhatná senki az ubert? Mint ahogy van olyan termék, amiből nekem jó a tesco gazdaságos, amiben nincsenek intelligens aloevera molekulák azonnali hatású bifidusszal, mert nekem arra mondjuk pont nincs szükségem és pénzem sincs rá.

    Szóval semmi gond nincs azzal, hogy te a taxit preferálod, teljesen érthető. De szerintem azzal sincs gond, ha valaki az ubert választja.

    Nagyobb gond szerintem a túlszabályozás. Ha ennyire fontos az utas biztonsága, akkor a sima autóknál miért nem írják elő ugyanazokat a követelményeket? Meg hogy továbbmenjek, a dohányzást (dohánytermék értékesítést) is simán be lehetne tiltani a fogyasztó biztonsága érdekében. A végtelenségig lehetne folytatni a sort. Akár olyan extrém esetekig, hogy mindenkinek kötelező lenne gyakorolni az optimális légzésfrekvenciát a saját egészsége érdekében.

    Nincs pontosan meghatározott arany középút a szabályozás-szabadság spektrumon, de szerintem az, hogy az ubereseknek (de akár a taxisoknak) is meg kell felelniük a prémiumkövetelményeknek, az a túlszabályozás kategóriába esik.
    Szerintem ennek nem kéne kötelezőnek lennie. Akinek meg mégis van az kiakaszthatja és kérhet plusz pénzt a prémiumszolgáltatásért. Ha meg a piacnak erre a prémiumra nincs szüksége, az idővel ki tud derülni.
  • Pluskast #16
    Már nem azért de mi köze van a jogszabályi feltételeknek ahhoz, hogy ki milyen ember? Ne akarjunk már párhuzamot vonni aközött, hogy a taxisok milyen emberek és aközött, hogy a jogszabály milyen feltételekhez köti a személyszállítási szolgáltatást. Én nem a taxisokkal szimpatizálok vagy az Ubert utálom. Az Uberrel az a bajom, hogy úgy akar szolgáltatást nyújtani, hogy mindeközben megkerüli a jogszabályi feltételeket aminek következtében tisztességtelen piaci magatartást végez, ami meg versenyhátrányt eredményez, ergo csal.
  • ElNano #15
    Ezek kellenek ahhoz, hogy taxis legyél:

    Az eddigiekhez hasonlóan az a vállalkozás kaphat engedélyt, amelyik igazolja
    · szakmai irányítójának személyes megbízhatóságát
    · szakmai irányítója szakmai alkalmasságát és
    · a vállalkozás megfelelő pénzügyi teljesítőképességét.
    Taxisoknak ezen túl még a helyi jegyző igazolását is csatolniuk kell az engedélykérelemhez. Ez akkor kell, ha a helyi önkormányzat külön feltételeket írt elő a taxis vállalkozás bejegyzésére.

    Az engedély kiadásához az autónak is meg kell felelnie a feltételeknek. Az autó alkalmasságát egy külön erre a célra elvégzett műszaki vizsgán kell igazolni. Személyautós személyszállításhoz az autóra vonatkozó követelmények:
    · az autó nem lehet több 7 évesnél, vagy legalább Euro 4-es besorolású
    · a gumi teljes futófelületén a mintázat legalább 3 milliméter mélységű
    · minden üléshez van biztonsági öv
    · az első két ülésen ülőket légzsák védi
    · van benne ABS
    · legalább Euro 4-es a motorja, vagy legalább 150 km-t megtenni képes elektromos meghajtással rendelkezik
    · bal oldalon van a kormánya
    · jobb- és bal oldalon is legalább 2-2 ajtaja van
    · légkondicionáló működik benne.

    A személyautós szolgáltatás sofőrjére eddig nem fogalmaztak meg különös feltételeket. Mostantól nem így lesz. Olyan gépkocsivezető ülhet csak az autóba, aki
    · elmúlt 21 éves
    · legalább 2 éve rendelkezik már „B” kategóriás jogosítvánnyal,
    · van PÁV II. pályaalkalmasságija és
    · letette a rendelet által előírt külön vizsgát.

    Vizsgáznia kell tehát a vállalkozás szakmai irányítójának és vizsgáznia kell külön a sofőrnek is. A gépkocsivezetőnek a személygépkocsis személyszállító-vezetői igazolványt kell megszereznie ahhoz, hogy a volánhoz ülhessen. Ehhez nagyjából a szakmai vezetőéhez hasonló tanfolyamon kell részt vennie és vizsgát tennie.

    A szakmai alkalmasság igazolásához tanfolyamon kell részt venni és vizsgát kell tennie a vállalkozás szakmai irányítójának. A tanfolyamon személytaxis vállalkozói képesítést, vagy személygépkocsis személyszállító vállalkozói képesítést lehet szerezni. A vizsgát a közlekedési hatóság szervezi. A letett vizsga 5 évig érvényes, utána továbbképzésre kell menni.

    Itt elolvasható, hogy mennyibe kerül ma taxis vállalkozást vinni:
    http://taxisforum.hu/forum/index.php?topic=15.0

    És itt van, hogy a vizsgáztatás miből áll össze:
    http://majsai.hu/jogositvany/taxivezeto

    Na most mindehhez képest egy Uberes milyen garanciákat is tud nyújtani számomra, amik pont ilyen biztosítékokat adnak? Ja, semmilyet? Legyél te is uberes! Regisztrálj és már kész is van! :D Ráadásul a pénzem nagy részét egy idegen multi szivattyúzza ki az országból, nulla adózással, semmiféle kontroll nincs a sofőrök felett, az autó műszaki állapota akármilyen lehet, a sofőr helyismerete akár nulla, vezetési tudása bizonytalan. Na, én nem vagyok az, aki az életét kockáztatja pár száz forint spórolásért, ezt meghagyom azoknak, akik az anyjukat is öt fillérért… Meg is érdemlik.

    Marha kíváncsi lennék, hogy a sok okostojás közül vajon mennyien vennék sikerrel a taxisengedély kiváltásához szükséges előfeltételeket. De sanda gyanúm van azzal kapcsolatban, hogy a fotelból pofázás habkönnyű, súlytalan esete forog fent.

    Az meg, hogy x számú taxis megagyalt egy uberes hiénát… Mindenhol vannak ócska emberek. Ötvenezer sztori van arról, amikor a taxist verték meg, rabolták ki, csapták be, sőt, vágták el a torkát. Az nem számít, mi? :D Szűklátókörűség a hat filléredért a pénztárcában az a fasza! :DDDD