MTI
Uber: nem taxi, hanem online piactér vagyunk
Az Uber nem taxi, hanem egy technológiai rendszer, egy informatikai cég, amely olyan online piacteret üzemeltet, amelyen keresztül különböző jellegű szolgáltatások működnek, Budapesten a személyszállítás, az autómegosztó rendszer ismert - mondta az Uber magyarországi operatív vezetője.
Fekete Zoltán a Mi lesz az Uberrel című sajtótájékoztatón kiemelte: az Uber nem taxi - nem rendelkezik diszpécser központtal, droszttal, a fuvar fizetése nem készpénzben, hanem elektronikusan történik, a rendszer teljesen átlátható és követhető. Az Uber központi rendszere minden út után elektronikus számlát generál, az Uber-sofőrök ezt a szolgáltatást csak vállalkozói adószámmal tudják ellátni és minden út biztosítva van 1,5 milliárd forint értékben - tette hozzá. Fekete Zoltán hangsúlyozta: az Ubernél nincs feketefuvar.
Kérdésre válaszolva elmondta, hogy az elektronikus számlát a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) iránymutatása alapján alakították ki, azonban még nem nyerte el a végleges formáját, mert az adóhatóság jelezte, hogy a számlán az utas címe nem megfelelően szerepel. A cég megegyezett az adóhatósággal, hogy a problémát várhatóan február végére, március elejére megoldják, az így kiállított számla pedig megfelel majd a magyar jogszabályok szerinti áfás-számlának - ismertette.
Fekete Zoltán kérdésre válaszolva azt is kifejtette, hogy az adóhatósággal folytatott legutóbbi tárgyaláson egy lehetséges digitális adóbevallási rendszer bevezetése mellett az is szóba került, hogy a NAV-osok is részt vennének az újonnan csatlakozni kívánó sofőröknek tartott prezentációkon, hogy tájékoztassák őket a magyar adózási feltételekről. Arra a kérdésre, hogy valamilyen hatóság kérte-e tőlük a szerződött sofőrök adatait, azt válaszolta: a magyarországi céghez nem érkezett megkeresés.
Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív vezetője
Közlése szerint jelenleg Budapesten 1200 Uber-sofőr dolgozik, a cég azonban célul tűzte ki, hogy az év végére az Uber-sofőrök száma érje el a kétezret. A sofőrök mindegyike rendelkezik már a személyszállításhoz szükséges engedélyekkel vagy folyamatban van az engedélyek megszerzése. Kérdésre válaszolva arra is rámutatott, hogy amikor egy sofőr az Uber rendszerébe regisztrál, akkor igazolnia kell egyrészt hatósági erkölcsi bizonyítvánnyal, hogy büntetlen előéletű, másrészt pedig a közlekedési előéleti büntetőpontos igazolással, hogy minimum három éve balesetmentesen vezet.
A rendelettel kapcsolatban, amely alapján személyszállítási szolgáltatást engedély nélkül végzők autóinak rendszámát levehetik az ellenőrzést végzők, azt mondta, hogy meglepte őket. Azoknak a sofőröknek, akiknek rendszámát levennék a hatóságok, minden jogi segítséget megadnak. Úgy tűnik, bizonyos kormányzati szereplők nem egy irányba mennek, mert a rendelet megjelenése előtt tárgyaltak az adó- és a közlekedési hatósággal a szabályokról, amelyeket be kell tartaniuk - minderről tájékoztatták a fejlesztési minisztériumot is - és ez a lehetőség nem merült fel.
Az utazásmegosztó alkalmazás felhasználóiról elmondta, hogy Magyarországon már 110 ezren regisztráltak. Folyamatosan tárgyalnak a kormány képviselőivel és úgy látják, hogy a kormány részéről van befogadókészség az olyan innovatív vállalkozások felkarolására, mint amilyen az Uber is. Az elmúlt 5 napban 17 000 aláírást gyűjtött össze a cég egy online portálon, ahol ismertették a Budapesten élőkkel, hogy mi a jelenlegi helyzet az Uber körül, a portálra látogatók pedig aláírásukkal fejezték ki, hogy támogatják az Uber további fővárosi működését.
A sajtótájékoztatón dobozokban voltak kiállítva az aláírt levelek, amelyekről az Uber Magyarország képviselői elmondták: az eseményt követően a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak adják át. Fekete Zoltán hozzátette: ezzel szeretnének üzenni a minisztériumnak, hogy itt van egy nagyon komoly utazó bázis, ezért inkább az együttműködés legyen a cél.
Fekete Zoltán a Mi lesz az Uberrel című sajtótájékoztatón kiemelte: az Uber nem taxi - nem rendelkezik diszpécser központtal, droszttal, a fuvar fizetése nem készpénzben, hanem elektronikusan történik, a rendszer teljesen átlátható és követhető. Az Uber központi rendszere minden út után elektronikus számlát generál, az Uber-sofőrök ezt a szolgáltatást csak vállalkozói adószámmal tudják ellátni és minden út biztosítva van 1,5 milliárd forint értékben - tette hozzá. Fekete Zoltán hangsúlyozta: az Ubernél nincs feketefuvar.
Kérdésre válaszolva elmondta, hogy az elektronikus számlát a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) iránymutatása alapján alakították ki, azonban még nem nyerte el a végleges formáját, mert az adóhatóság jelezte, hogy a számlán az utas címe nem megfelelően szerepel. A cég megegyezett az adóhatósággal, hogy a problémát várhatóan február végére, március elejére megoldják, az így kiállított számla pedig megfelel majd a magyar jogszabályok szerinti áfás-számlának - ismertette.
Fekete Zoltán kérdésre válaszolva azt is kifejtette, hogy az adóhatósággal folytatott legutóbbi tárgyaláson egy lehetséges digitális adóbevallási rendszer bevezetése mellett az is szóba került, hogy a NAV-osok is részt vennének az újonnan csatlakozni kívánó sofőröknek tartott prezentációkon, hogy tájékoztassák őket a magyar adózási feltételekről. Arra a kérdésre, hogy valamilyen hatóság kérte-e tőlük a szerződött sofőrök adatait, azt válaszolta: a magyarországi céghez nem érkezett megkeresés.
Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív vezetője
Közlése szerint jelenleg Budapesten 1200 Uber-sofőr dolgozik, a cég azonban célul tűzte ki, hogy az év végére az Uber-sofőrök száma érje el a kétezret. A sofőrök mindegyike rendelkezik már a személyszállításhoz szükséges engedélyekkel vagy folyamatban van az engedélyek megszerzése. Kérdésre válaszolva arra is rámutatott, hogy amikor egy sofőr az Uber rendszerébe regisztrál, akkor igazolnia kell egyrészt hatósági erkölcsi bizonyítvánnyal, hogy büntetlen előéletű, másrészt pedig a közlekedési előéleti büntetőpontos igazolással, hogy minimum három éve balesetmentesen vezet.
A rendelettel kapcsolatban, amely alapján személyszállítási szolgáltatást engedély nélkül végzők autóinak rendszámát levehetik az ellenőrzést végzők, azt mondta, hogy meglepte őket. Azoknak a sofőröknek, akiknek rendszámát levennék a hatóságok, minden jogi segítséget megadnak. Úgy tűnik, bizonyos kormányzati szereplők nem egy irányba mennek, mert a rendelet megjelenése előtt tárgyaltak az adó- és a közlekedési hatósággal a szabályokról, amelyeket be kell tartaniuk - minderről tájékoztatták a fejlesztési minisztériumot is - és ez a lehetőség nem merült fel.
Az utazásmegosztó alkalmazás felhasználóiról elmondta, hogy Magyarországon már 110 ezren regisztráltak. Folyamatosan tárgyalnak a kormány képviselőivel és úgy látják, hogy a kormány részéről van befogadókészség az olyan innovatív vállalkozások felkarolására, mint amilyen az Uber is. Az elmúlt 5 napban 17 000 aláírást gyűjtött össze a cég egy online portálon, ahol ismertették a Budapesten élőkkel, hogy mi a jelenlegi helyzet az Uber körül, a portálra látogatók pedig aláírásukkal fejezték ki, hogy támogatják az Uber további fővárosi működését.
A sajtótájékoztatón dobozokban voltak kiállítva az aláírt levelek, amelyekről az Uber Magyarország képviselői elmondták: az eseményt követően a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak adják át. Fekete Zoltán hozzátette: ezzel szeretnének üzenni a minisztériumnak, hogy itt van egy nagyon komoly utazó bázis, ezért inkább az együttműködés legyen a cél.