SG.hu

Rémisztő a helyzet a hazai IT-utánpótlás terén

Az oktatás gyenge, a tanárok alulfizetettek, a cégek kényszerből saját maguk végzik ezt. De a jó szakemberek így is külföldre mennek.

A hétvégi IT Biztonsági Fesztivál, a Hacktivity keretében egy kerekasztal beszélgetés zajlott a magyarországi IT oktatásról, ahol kifejezetten ijesztő jövőkép tárult a hallgatóság elé. Egyetlen egyetemi emberként Buttyán Levente, a BME docense, az Adat- és Rendszerbiztonság Laboratórium (CrySyS Lab) vezetője kifejtette, hogy az iparág és az intézmény egymásra vár: előbbinek jól képzett szakemberek, utóbbinak pedig a forráshiány miatt támogatás kellene. "Három-négyféle vállalkozás van. Az első minket speciális fejvadász-cégeknek tekint, szinte havonta jön valaki, hogy most kell x ember bizonyos feladatokra és ajánljunk valakit. A második típusban lévők kiképzik maguk az alkalmazottaikat, a harmadik pedig konkurens oktatási szolgáltatást indít, és szerintem kicsit félre is vezetik az embereket azzal, hogy egy tanfolyam után lesz belőled valaki. De van olyan cég is, amelyik kooperálni szeretne, csak kevés." - mondta.

Bojár Gábor, a Graphisoft alapítója egyetértett abban, hogy hatalmas mentális szakadék van az egyetemek és az üzleti világ között. Sietett leszögezni, hogy a Műegyetem oktatása habár hiányosságokkal küzd, alapvetően jó, szakmailag magas szintű. "Egy vállalat első számú dolga, hogy profitot csináljon, emellett persze van társadalmi kötelezettségvállalás is. Ha a cégek nem támogatják az egyetemet, akkor az azért van, mert nem éri meg nekik."


Buttyán Levente, Bojár Gábor és Horváth Ádám

Szerinte azért is van szakadék az üzleti és az egyetemi világ között, mert másban mérik a teljesítményt. "Az egyetemen kutatómunkát végző professzorok tanítanak, ami nagyon helyes, csak a tudományos kutatásban a mérőszám a publikációk száma, az idézettség, azaz a szakma elismerése. Ha ezt az értékrendet a mérnökök átviszik a gyakorlatba, akkor olyan dolgokat fognak tervezni, amit egy másik mérnök istenien tud használni, egy átlagos felhasználó pedig nem. Azt kellett megtanítani a mérnökeinknek, hogy megtanulják szeretni a felhasználót. Akkor érezze jól magát, ha az akinek azt a szoftvert fejlesztette, boldog. A vevő boldogsága legyen a fontos, nem a szakma elismerése. Ez egy mentalitásbeli kérdés, amit be lehet vinni az oktatásba." - mondta a Graphisoft alapítója.

A felelősségvállalás keretében is kétharmadrészt saját érdekek mozgatják a cégeket, ilyen lehet például építészeti konferenciák szervezése, egyéb szakmai események szponzorálása, a teljesen önzetlen költségvetésüket pedig ők a középiskolai oktatásra, például a Graphisoft által is alapított Rátz Tanár Úr alapítványra fordítják.

"Egy egyetem akkor tud jó embereket kiadni, ha jó emberek jönnek be. A nagy amerikai egyetemek elsősorban arra költenek pénzt, hogy a bejövő anyag magas szintű legyen, nem arra, hogy az oktatás az legyen. A saját imázsukat azért javítják, hogy válogatni tudjanak a legtehetségesebb középiskolai végzősök között. Ha az egyetemi oktatás nem elég jó, azt a HR pótolni tudja, a középiskolait nem. Viszont hogy pusztán csak azért jobb legyen az oktatás, hogy majd én jobb szakembereket kapjak, azzal az a gond, hogy azok a konkurenseimhez is mehetnek. Ez az állam dolga; minden olyan dologra költsön pénzt, aminek a haszna a közösségé, és semmi olyanra ne költsön, aminek haszna valakié. Az alkalmazott kutatás támogatása nem az állam dolga, mert abból szabadalom lesz, és azé a haszon akié a szabadalom." - evezett kicsit a politika területére Bojár Gábor.


Ragó István, Antal Lajos és a beszélgetést moderáló Bedő Iván

A Deloitte kiberbiztonsági tanácsadási üzletágát vezető Antal Lajos a szakemberhiánnyal kezdte. "Nagyon-nagyon kevés a végzős, és probléma van a minőséggel is. Az informatika különösen nehéz terep oktatási szempontból, mert nagyon gyorsan fejlődik. Nem összehasonlítható például a matematika vagy a fizika tárgyakkal. Itt egy éven belül akkora változások vannak, amit nehéz lekövetni oktatási szempontból, mindemellett az nem lehet a megoldás, hogy az egyetem egyáltalán nem foglalkozik a változásokkal." Elmondta, hogy a hozzájuk jelentkező végzős egyetemi hallgatók ugyan matematikából, analízisből kiválóak, viszont alig tudnak a Linuxról valamit, adatbázis és egyéb ismereteik pedig siralmasak. Panasza szerint mindezek nem segítenek a C# kódolásban, viszont a tanárok ki tudják tölteni az időt és megkapják a bérüket. Kihangsúlyozta, hogy a hazai ipar sokkal több képzett szakembert tudna felszívni.

Reagálásban Buttyán Levente az egyetemek nagy méretével, lassú adaptálódásával védekezett, miszerint a tanterveket nem lehet egyik évről a másikra teljesen átalakítani. Buttyán Levente elmondta, hogy náluk négy főállású oktató dolgozik, ráadásul az oktatást gyakorlat-orientáltan kell csinálni, ami 100-200 ember számára nyilvánvalóan nem lehetséges.

Bojár Gábor is teljesen irreális elvárásnak nevezte, hogy olyan diákok jöjjenek ki az iskolapadból, akikre szükség van, szerinte ez sehol a világon nincs így. Egyetértett azzal, hogy kevés a végzős, ráadásul közülük is sok külföldre megy. "Ezzel sajnos nem tudunk mit kezdeni. Az is világjelenség, hogy sokkal kevesebben jelentkeznek informatikára, mint amire szükség lenne, ez Amerikában is így van. Amikor Bill Gates volt a sztár, akkor mindenki programozó akart lenni, mert óriási pénzeket lehetett keresni. Ez a lufi kipukkadt 2000-ben és az terjedt el, hogy a programozók nem kapnak állást. Csomó cég csődbe ment, az utcára kerültek. Azóta viszont most megint Zuckerberg a példakép, újra elkezdtek az igények nőni, csak hát ennek van egy hosszabb átfutása." mondta Bojár Gábor.

Antal Lajos pontosított, miszerint nem is a képzett szakembereket várják el, hanem hogy egyre nő a szakadék a végzettek tudása és aközött, ahonnan már profitábilisan tudják őket használni alkalmazottként. Horváth Ádám, az IVSZ oktatási munkacsoportjának vezetője még inkább mélyítette és árnyalta a problémát. "Az orvosi képzés összekapcsolódik az orvosi egyetemekkel, de az informatikusoknál ma már egy álláshirdetésben nem jelenik meg a felsőoktatási diploma, mint elvárás. Gyakorlatilag ez a kettő elvált egymástól. Nem erkölcsi, és nem érzelmi kérdés, hogy miért van az, hogy a diploma folyamatosan elveszíti a relevanciáját a munkaerőpiacon."

"Az informatika, mint szakma egy nagyon rétegzett valamivé vált, nem írható le egy informatikus azzal, hogy ő informatikus, hanem rengeteg különböző résztechnológia kapcsolódik már ezekhez, amelyek nem oktathatóak egyetlen képzési struktúrán belül. Úgy látom, hogy a felsőoktatás még nem áll készen arra, hogy ezt a fajta diverz rendszert képes legyen oktatni. Ma azzal a koncepcióval oktatnak, hogy mindenkit felkészítenek a programozó-matematikai létre, de a piaci igények nem ezt mutatják. Ágazati felmérés szerint ezer emberenként 5-10 nagyon magasan képzett Phd. szintű matematikai alapokkal megtámogatott programozóra van szükség, a többi kódoló. Erre azt mondja az egyetem, hogy ez szakképzés, de Magyarországon a szakképzésből nem jönnek ki egyáltalán programozók." - mondta Horváth Ádám.

"Az informatika minden ágazatban megjelenik. Ma már nem csak a programozókról beszélünk, mint informatikusokról, hanem agrár-, egészségügyi informatikusokról is, ami azt jelenti, hogy az ő egyéb meglévő saját képesítésükhöz kell informatikai tudást is szerezniük. Ez a típusú felépítés nem nagyon látszik még. A diverzifikálás felé kellene elmozdulni." - tette hozzá. A létszámot pedig az indiai Tata és a ChinaSoft példájával illusztrálta. Utóbbi évi 2000 emberre jelentette be igényét - tavaly egész Magyarországon összesen 366-an végeztek master szinten. "Végtelen mennyiséget tudnak felvenni Indiában alapvető kódoló feladatokra, de nekik magyar mérnökök kellenének, akiknek megfelelő matematikai hátterük van az arhitekt-szintű feladatok elvégzésére. A Tata saját egyetemén 2-3 millió hallgató van, ezekkel nagyon nehéz versenyezni."

Versenyezni pedig muszáj. "A magyar informatikusok azon árelőnye, ami 15 évvel ezelőtt megvolt már nincs meg, tőlünk keletebbre simán lehet olcsóbban venni embereket. Európában 2020-ra egymillió főt jósolnak, ami hiányzik a területről - mi lesz itt, Magyarországon? Az itt lévő összes embert ki fogják porszívózni. Nem az a kérdés, hogy tud fejlődni itthon az informatikai ágazat, hanem hogy mennyire gyorsan omlik össze. Ma már ott tartunk, hogy az oktatókat lopják el az egyetemekről. Nincs is kivel oktatni. A Műegyetem még hagyján, de az összes többi egyetemet ha megkapirgálnánk, az akkreditációs feltételeket már nem tudnák teljesíteni." - mondta az IVSZ szakértője.


"Egy egyetemi oktatónak 200 ezer forint a bruttó bére. Amerikában az az elvárás, hogy a munkaerőpiacon elérhető bruttó bér kétharmadát érje el az egyetemi oktatóé, ez nálunk már nagyon régen nincsen meg. Ha kap egy kétmilliós állásajánlatot, akkor mit mond a tanszékvezetőjének? Hogy ne haragudj, de el kellett vállalnom." - fejtette ki Horváth Ádám. "Tavaly a középiskolások 8 százaléka jelentkezett informatika szakra. Elképesztő a probléma: kutatásunk kitért arra, hogy a gyerekek szerint ki keres a legjobban. Felsorolták, hogy jogász, orvos, közgazdász, műszaki mérnök, és utána van valahol az informatikus. Ez egy 25 évvel ezelőtti berögződés, a szülők mondják a gyerekeknek. Ez nagyon komoly tévedés. Az informatikusok elérhető jövedelme sokszorosan meghaladja a bármilyen más szakmában elérhető jövedelmet. Ez nem csak néhány tíz vagy száz gyerekre vonatkozik, hanem ezresével lehetne nagyon magas fizetéssel elhelyezkedni, és ehhez nem is kell, hogy analízisből magas pontszámot érjenek el."

Bojár Gábor csatlakozott azzal, hogy ugyan a kormány szándéka világos a természettudományos oktatás terén, de ez nem válik valós cselekvéssé. "Az informatikus-hiány nem magyar sajátosság, de nagyon sok cég idejön, mert nálunk még mindig van." Hivatkozott a navigációs szoftvereket fejlesztő NNG-re, mely izraeli cég létére - ahol nagyon magas az oktatás színvonala - nálunk van, mert itt még talál embert. Szomorúnak nevezte, hogy az általa alapított Aquincum Institute of Technology, melyen 100 hallgató tanul, és a 80 fizetős helyre túljelentkezés van a legnevesebb amerikai egyetemekről (Yale, Harvard, stb.) is, addig a 20 ingyenes, magyar helyet nem tudják betölteni, mert nincs rá jelentkező.

Antal Lajos természetesnek nevezte a kivándorlást, ami a szakmával vele jár. "Jelenleg teljesen más fizetési tartományok vannak az Egyesült Államokban és Magyarországon. Elhangzott egy 200 ezres szám, ott is ennyit lehet keresni, csak dollárban, évente. Rengeteg szakemberre van szükségük, az összes gondolat ami itt elhangzott ezzel kapcsolatban az helyénvaló." Kiemelte, hogy a felsőoktatáson túl katasztrofális állapotban vannak az informatikai középiskolák is, és hogy a szülőknél van a probléma, akik nem tudják elképzelni milyen informatikusnak lenni. "Általános iskolából kikerülve kellene elkezdeni és sokkal több speciális képzést nyújtó iskolát indítani, gyönyörűszép betáplálás lenne a felsőoktatás irányába. Nálunk a csapat felének nincs diplomája, és kiválóan működnek."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • yamato41 #57
    "magas IQ-jú ember ritkán kerül humán tagozatra"
    Ez valami elképesztően nagy ökörség, hihetetlen baromság. Ostoba sztereotípia. Próbáljál már meg elolvasni és megérteni egy középkori elmosódott oklevelet, aztán utána irkálj ilyen blődlit.
    Kezdheted pl. ezzel:
    http://archives.hungaricana.hu/hu/charters/view/2117/?query=KELT%3D(1232-00-00)&pg=0&bbox=89.1350200168938%2C-2409.1682297018947%2C2648.8237080492036%2C-883.7821324316548
    Nem véletlen, hogy nagyon sok humán tudós reál tárgyakból is kimagasló volt középiskolában.
  • grobs #56
    "Nem veletlenul van egyebkent brutalisan nagy korrelacio a hajdani matekfaktosok es a programozok kozott."

    Nem véletlen. A magas IQ-jú embereknek jó a probléma megoldó képessége, cserébe jellemzően nem túl magas az EQ-juk. Ebből következik, hogy magas IQ-jú ember ritkán kerül humán tagozatra. Reál tárgyakból pedig a leginkább előtérbe helyezett szak a matematika, így a legjobb probléma megoldók zöme Magyarországon matek faktra megy. Lehetne a fizika, kémia is, de azok lényegesen hátrébb kerültek a magyar oktatásban.
    Így a szoftver fejlesztésben (hagyjuk a coding monkey-t) ahol szintén a probléma megoldás a legfontosabb, nem véletlenül a korábban matematikát választók kerülnek előtérbe, de ma már elsősorban nem a matematikai alapok, hanem a jó probléma megoldó képesség miatt. Persze nagyon jól néz ki ha az ember egy-egy döntést matematikai alapokkal megtámogat.
    Ma az emberi optimalizálás egyre hátrébb szorul. Algoritmus kutatás nagyon kevés cégnél van ... és nagyon kevés cégnél van rá szükség. Annak meg tényleg nem sok értelme van, hogy valaki 2015-ben olyan algoritmusokat tanuljon amiket aztán vagy használ, vagy nem. Abszurd példa: mit csinálnál egy tanárral aki a 21. században oktatási időt pazarol primitív rendezési algoritmusokra, csak azért mert a 80-as években ez nagyon fontos volt.
    Ha egy adott terület érdekel akkor annak az algoritmusait úgyis megtanulja az ember. Ha mégsem, akkor nem lesz fejlesztő egy idő után.

    Utoljára szerkesztette: grobs, 2015.10.16. 10:39:21
  • Kornan #55
    Nyilván olyan problémákat kell felhozni, amik érdekesek és amik általános jellegűek. Legyen az egy adatbázis, program vagy ezek együttesének megtervezése és megvalósítása. Abban igazad van, hogy később mindenképpen szükség van specializációra és további tanulásra, de azért lehet bőven olyan témákat találni, ami az emberek nagy részének hasznos. Az informatikában amúgy az életünk végéig kell majd tanulni, ellentétben a legtöbb szakmával.

    A véleménykülönbség abból adódik, hogy te úgy gondolod, hogy matematikával meg lehet tanítani az informatika alapjait. Arra akartam célozni a professzoros példával is, hogy ez nem fog menni. A matematikai problémákhoz megoldásához szükséges gondolkodás és tapasztalat más, mint ami az informatikai problémáknál kell.

    A korreláció mellett azért másodlagos összefüggések is szólnak. Aki végigszenved egy egyetemet, azért jó eséllyel többre képes, mint egy olyan, aki elhasalt valahol. De nem azért, mert hasznos dolgokat tanult. Továbbá a műszaki és matematikai területeken végzőkből bármikor kinézem, hogy át tudják magukat képezni programozókká, egyszerűen olyan beállítottságúak. Nem lesznek nagy hátrányban sem, mert aki informatikai területen végzett az is fizikát, villamosságtant, matematikát, közgázt tanul magas óraszámban. Tárgyak kb fele, harmada csak, ami informatikai és ennek is csak egy töredéke hasznos a legtöbb embernek.

    Nagyon sok helyen kész szakembereket várnak, nem olyat, aki nem tud megoldani egy üzleti problémát tanulás és segítség nélkül.
  • MasterMason #54
    Ti ezen utobbi kivetelekben hisztek.
    :

    Hinni a templomban kell. Mi nem hiszünk, hanem olvasunk.

    És akkor most már csak arra válaszolj nekem, hogy miért az a címe a cikknek, hogy: "Rémisztő a helyzet a hazai IT-utánpótlás terén"

    Aztán ha olvasod akkor még írja is:

    "Szerinte azért is van szakadék az üzleti és az egyetemi világ között, mert másban mérik a teljesítményt. "Az egyetemen kutatómunkát végző professzorok tanítanak, ami nagyon helyes, csak a tudományos kutatásban a mérőszám a publikációk száma, az idézettség, azaz a szakma elismerése. Ha ezt az értékrendet a mérnökök átviszik a gyakorlatba, akkor olyan dolgokat fognak tervezni, amit egy másik mérnök istenien tud használni, egy átlagos felhasználó pedig nem."

    Meg emellett még ezer más problémáról van szó a cikkben, de szerinted amúgy minden okés az egyetemeken?


  • Sequoyah #53
    Állítom, hogy ha leültetnél egy matematika professzort programozni...

    Ne szelsosegekkel akarj peldalozni...

    Nem veletlenul van egyebkent brutalisan nagy korrelacio a hajdani matekfaktosok es a programozok kozott. Az, hogy az altalad emlitett egyeb skillek is fontosak, az ezen mit sem valtoztat.

    Gondolkodni is közvetlen módon, valós problémákon kell megtanítani, nem elvont tárgyakon keresztül, amik demoralizálják a hallgatókat.

    Es milyen valos problemakon, amikor meg fogalmad sincsen milyen problemakkal fogsz a palyad soran talalkozni. Lehet adatbazisokat kezelsz majd, lehet uj rejtjelezo algoritmusokat fejlesztesz, lehet weboldalt tervezel. Lehet lesz idod ujratervezni mindent a tokeletes megoldas kedveert, lehet hogy a tokeletlen is jo lesz, csak haladjunk.
    Ez mar a specializacio resze, amit szakiranyon, aztan gyakornoki munkakon es kesobb a rendes munkakorodben fogsz elsajatitani.

    Nagyon sok esetben nagyon hasznos es hatekony a netes tanulas, de az alapokra szukseg van ahhoz, hogy aztan a tobbi hatekonyan meg tudd magad is tanulni.
  • Sequoyah #52
    Ekkora f****ságot még soha nem hallottam.

    Az biztos, mert meg en sem mondtam ilyet, ezt te koltotted, itt es most:D

    Azt mondom, hogy az egyetem ad egy rendszert, egy strukturalt tanrendet, hogy miket is kell megtanulni, hogy jo szakember valjon beloled, aki mernokkent is helyt all, nem csak koderkent. Es ki is kenyszeriti, hogy teljesitsd oket. Ezen kivul talalkozni fogsz oktatokkal, es mas diakokkal, akik segitenek megerteni, megtanulni mindent. Es az internet emellett ugyanugy a rendelkezesedre all, mintha otthonrol tanulnal...

    Aki magatol tanul, annak is megvan minden eselye ugyanerre, de a legtobbje a nagyjat lesporolja, es csak az erdekes dolgokat tanulja meg. Az aki viszont mindezen atverekszi magat, abbol lehet jobb szakember lesz, mint aki egyetemen tanult, de az ilyenek kevesen lesznek. Ti ezen utobbi kivetelekben hisztek, akik leteznek is, de az egyetemrol azert egy nagysagrenddel tobb szakember kikerul.
    A kollegaim fele sehol nem lenne iskolarendszeru kepzes nelkul, beleertve engemet is:)
  • MasterMason #51
    "akiket sohasem tanitottak, hanem maguktol probaltak tanulni."

    Neked van egy elképzelt álomvilágod és ahhoz próbálod torzítani a valóságot. Gyakorlatilag te most itt azt állítod, hogy ha valaki egyetemen olvassa el a tananyagot és nem mondjuk otthon egy szgép előtt, az más kódokat fog írni.

    Ekkora f****ságot még soha nem hallottam.

    Ugyanazt tanulja mind a kettő, csak az egyik digitális formában teszi ezt... Szó nincs arról, hogy az interneten rosszabb minőségű tananyagok lennének elérhetőek, sőt, a digitális világ egész tárháza, meg mellette gyakorlatilag az emberiség eddigi szürkeállományának az egésze a rendelkezésedre áll, zsebedben is el tudod ma már hordani akár egy telefonban... Hol van egy egyetemi könyvtár az internethez képest? Nulla. Az egyetemen is az internetet szántod fel kétszer oda-vissza...

    De megpróbálom másként egyszerűen megfogalmazni: Akik maguktól tanulnak azok is ugyanazoktól és ugyanazt tanulták mint akiket tanítottak.
  • Kornan #50
    Én ezt másképpen látom.

    Nem vagyok nagy veterán, mindössze 2 helyen dolgoztam eddig, de mind a két helyen voltak olyan munkatársaim, akik nem is jártak egyetemre vagy nem bírták befejezni és ennek ellenére nagyon tehetséges, pótolhatatlan IT munkaerők voltak, többen programozók. Volt, aki elment egyetemre munka mellett, de kb az életkedvét is elvette és meg tudom érteni. Kérdezgettem azokat is, akik elvégezték, a legtöbben nagyot csalódtak az egészben.

    A matematika nagyon szép és jó, de nem hatékony módja a gondolkodás megtanításának, főleg, hogy olyan probléma megoldási módszereket kellene ismerni, amik programozásra jellemzőek csak. Például csak akkor jön ki, ha megpróbálsz egy komplex rendszert összerakni és rájössz, hogy ha elölről kezdhetnéd, akkor teljesen másképp csináltad volna. Na élesben sokszor nincs meg ez a luxusod, ott le kell szállítani a vevőnek. Az a szomorú, hogy jelenleg ez szerintem egy gyakori eset, élesben kell rájönnöd sok mindenre, magadtól! Rengeteg ilyen van, ami ilyen szakmán belül általános tudásnak számít: hogyan szervezd a kódod; hogyan csináld meg, hogy könnyen átlátható legyen; hogyan dolgoz együtt másokkal; hogyan tervezz meg egy rendszert 0-ról; hogyan add elő másoknak, akár a vevőnek; milyen eszközöket használj; hogyan keress hatékonyan; minőség és gyorsaság egyensúlya, rengeteg apróság és komoly dolog egyaránt............

    A lényeg szerintem: Gondolkodni is közvetlen módon, valós problémákon kell megtanítani, nem elvont tárgyakon keresztül, amik demoralizálják a hallgatókat.

    Állítom, hogy ha leültetnél egy matematika professzort programozni, akkor jó eséllyel egy működő, de okádék rendszert rakna össze, amit rémálom továbbfejleszteni. És addig ilyen maradna, amíg meg nem tanítanák neki, hogy nem csak az a lényeg, hogy működik. Esetleg magától is rájönne miután csinált pár elcseszett szoftvert.

    Szerintem a net minden olyan jellegű tanuláshoz jobb, ami nem igényel intenzív kommunikációt(verbális + non verbális) vagy valami olyan környezetet, eszközt, ami nem áll otthon a rendelkezésedre. Más szóval nem otthon fogsz megtanulni műteni. És szerintem figyelembe kell venni olyan tényezőket, mint az elszigeteltség személyiségre kifejtett hatása, stb... Szóval nem zárnám be az iskolákat semmiképp, de átalakítanám a szerepüket az említett módon.
    Utoljára szerkesztette: Kornan, 2015.10.14. 22:39:17
  • Sequoyah #49
    árnyaltan látni a dolgokat pedig alapvető és a legfontosabb programozói skill

    Egy rakas ennel fontosabb programozoi skill van, lentebb soroltam is nehanyat.

    igazi programozók csak folyamatos kockulás mellett születhetnek

    Ez is ilyen nagyotmondas szagu. Sok jo szakembert ismerek,aki egyaltalan nem kockul egesz nap. Meg mit jelent az, hogy igazi programozo?

    Ez egy sima megfigyeles egyreszt altalam, masreszt masok altal is. A legnagyobb ganyolasokat azoktol latni, akiket sohasem tanitottak, hanem maguktol probaltak tanulni. Azt hittek hogy hude ertenek hozza, de olyan kodot irt, amit rajta kivul aztan senki mas nem ertett meg, es igy jobb esetben kuka lett zaros idon belul, rossz esetben evekig kellett kerulgetni a kodjat...
  • FoodLFG #48
    te ilyen főnök féle emberke vagy?
    azok szoktak ennyire általánosítani. árnyaltan látni a dolgokat pedig alapvető és a legfontosabb programozói skill (lenne). az ilyen emberektől még csak hanyag odahányom munkákat láttam.

    felesleges képezgetni, igazi programozók csak folyamatos kockulás mellett születhetnek. amire átfogóan megismerkednek a különböző programozási problémákkal és azok megoldási lehetőségeivel, az 10+ év. de általában addig nem tartanak ki, inkább vezetői szerepbe lépnek tovább, mert az jobban fizet.
    Utoljára szerkesztette: FoodLFG, 2015.10.14. 20:27:40