Berta Sándor

Szakmai programok nélkül semmit nem ér a digitális iskola

Minden német diák kezébe tabletet vagy notebookot adna, s minden osztályban digitális táblát szeretne látni a helyi informatikai szervezet.

A német iskolákban egyre gyakrabban használják a digitális megoldásokat. A tanárok ugyan pozitívan állnak a különböző készülékek használatához, ugyanakkor a felszereltség közel sem nevezhető teljesnek. "Az iskoláinkban lassan búcsút inthetünk a krétahasználó korszaknak, de a digitális iskolától és a hálózatba kötött tanulástól még nagyon messze vagyunk. Szükség van egy az oktatási intézményekkel kapcsolatos digitális menetrendre. Javítani kell a felszereltségen, a képzésen és a tanítást is a digitális világ kihívásainak megfelelően kell megszerveznünk" - jelentette ki Dieter Kempf professzor, a BITKOM szakmai szervezet elnöke.

A legfrissebb felmérésből kiderült, hogy a német oktatási intézmények 99 százalékában van PC, 89 százalékában notebook, 98 százalékában projektor és 91 százalékában digitális fényképezőgép vagy kamera. A pedagógusok 83 százaléka közölte, hogy az iskolájában vannak különleges oktatási programok, 80 százalékuk tudja használni az iskolai hálózatot. Tízből hat oktató alkalmaz digitális táblákat. A táblagépek és az e-könyvolvasók ugyanakkor nem igazán terjedtek el, előbbieket csupán az intézmények 18, míg az utóbbiak 4 százalékában használják. Az internet az intézmények 65 százalékában különleges termekben, míg 46 százalékában minden teremben használható - Kempf szerint egyértelműen utóbbi a jobb megoldás, mert így a webes ajánlatok a tanítás természetes részévé válhatnak.

Azonban a pedagógusok nem igazán vannak megelégedve a meglévő felszerelésekkel: 36 százalékuk középszerűnek tartja a jelenlegi eszközöket. 57 százalékuk ezért magával viszi a saját notebookját, 23 százalékuk a tábla PC-jét, míg 19 százalékuk a digitális kameráját. 64 százalékuk használja rendszeresen a PC-t, 84 százalékuk a projektort, 52 százalékuk pedig a digitális táblát. Ahol vannak interaktív táblák és más nagy értékű készülékek, ott alkalmazzák is azokat. A tanárok 70 százaléka örülne a jobb digitális tananyagoknak és 69 százaléka a helyszíni támogatásnak, míg 73 százalékuk azt szeretné, ha az informatika kötelező tananyag lenne.

A BITKOM célja egy a német iskoláknak szóló digitális menetrend kidolgozása, ebben leírnák, hogy miként épüljön fel a német intelligens iskolahálózat. Álláspontjuk szerint minden diáknak járna egy táblagép vagy notebook, s minden osztályban lenne digitális tábla. Kempf azonban közölte, hogy nem csupán a hardverekbe kell befektetni, hanem a "fejekbe" is, szisztematikus és egymáshoz kapcsolódó továbbképzési ajánlatokat szorgalmaznak minden tanárnak, emellett a gazdaság és az oktatási intézmények közötti szorosabb együttműködés is segítséget jelenthet.

A BITKOM elnöke végül leszögezte: a cél nem az, hogy a gyerekek programozni tanuljanak, hanem hogy megismerjék az életünket meghatározó technológiákat. A jövőben nagyobb szerepet kell kapniuk az oktatásban az e-könyveknek és más digitális tananyagoknak, amik aktuálisabbá, motiválóbbá és individuálisabbá tehetik a tanulást.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Szefmester #2
    Miért avulna el? Ha adott programcsomagot használják éveken át akkor amíg bírja rendesen az aksi nem fog elavulni. Persze ha agyatlanul ontják rá az újabb és újabb oktatóprogramokat akkor lehet hogy elavul, de amúgy nem lenne szabad. Ez olyan mint hogy veszel egy asztali számítógépet csak netre meg ofiszolni, és 5 év múlva is csak ezt csinálod, de jön a szomszéd vérpistike és azt mondja, ez a gép már gyenge. De miért is lenne gyenge ha arra használod amire addig is, és ha addig megfelelt akkor miért változna ez meg?
  • AgentKis #1
    Az ezzel a baj, hogy egy tablet, vagy notebook előbb avul el mint a ceruza és a kockásfüzet... Meg persze sokkal drágább is...