Berta Sándor

Nem használják ki a diákok a számítógépeket

Egyre fontosabb, hogy vajon a mai iskolások mennyire biztosan tudnak bánni a számítógéppel és ismerik az IT-technológiákat. Nos, még vannak komoly hiányosságok.

Az International Computer and Information Literacy Study (ICILS) felmérése szerint ugyan a legtöbb diáknak már rendelkezésre állnak a digitális termékek, azonban közel sem használják még ki az ezekben rejlő lehetőségeket. Az International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) kutatói többek között azt vizsgálták, hogy a diákok mennyire képesek a meglévő technológiák segítségével információkat gyűjteni; az adatokat a hasznosságuk szempontjából értékelni; a számítógépes technológiákat felhasználni az információk feldolgozására és új adatok előállítására; a számítógép által támogatott lehetőségekkel terjeszteni az információkat, illetve felelősségteljesen alkalmazni a jelenlegi számítógépes és IT-technikákat.

A felmérés során a legjobban a cseh tinédzserek teljesítettek, 553 pontot szereztek, a kanadaiak 547 pontot, míg a harmadik helyen az ausztrálok és a dánok találhatók egyaránt 542 ponttal. Őket követik a lengyelek és a norvégok egyaránt 537, a dél-koreaiak 536 és a hollandok 535 ponttal. A németek csak 523 pontot tudtak összegyűjteni. Ezután következnek a horvátok, a szlovénok, a litvánok, a chileiek, az argentinok, a thaiföldiek, végül pedig a törökök.

A pedagógusok alapvetően pozitívan állnak a tanítás során a számítógépes technológiák használatához, de 76 százalékuk attól tart, hogy ez a gyakorlat a források lemásolására ösztönzi a nebulókat. 34 százalékuk közölte, hogy az új megoldások használata szervezési problémákat jelent, míg közel 30 százalékuk szerint a számítógépek az iskolákban elvonják a diákok figyelmét a tanulástól.

A legjobban az ausztrálok teljesítettek, míg a németországi nyolcadik osztályos tanulók közel 30 százaléka az öt szintből csupán kettőt tudott megoldani, míg 45,3 százalékuk csak három szinten teljesített megfelelően. A kutatók szerint e csoport tagjai nagyon nehezen lesznek sikeresek a magán-, illetve a társadalmi életben és a munkában. Feltűnő az is, hogy a fiúk elmaradtak a lányok mögött. Érdekesség, hogy miközben a német iskolák jól fel vannak szerelve új készülékekkel, addig ezeket csupán a tanulók 1,6 százaléka használja naponta - ez az arány messze az európai átlag alatt van.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • cipo000 #11
    Hát igen, valahogy így kéne csinálni mindenhol, és ezt folytatni gimnáziumban is, mondjuk alapvető linux és szerver ismeretekkel. Tudja már szerencsétlen, hogy ha kap egy szervert, azzal mi mindent lehet kezdeni. És ma már a virtuális szerverek világában az se elképzelhetetlen, hogy minden diák kapjon saját kis homokozót. Nyilván lesz akit nem érdekel, de olyan is, aki pont ott fogja eldönteni, hogy ő egész életében ezzel akar foglalkozni.
  • EnxTheOne #10
    Kihasználni a gépet?

    -Pornó
    -Torrent
    -Filmek/sorozatok
    -Game
    -Pornó

    van még valami fontos amit kihagytam?
  • liberty2 #9
    Én 28 éves vagyok és volt szerencsém tanítani egy általános iskolában informatikát. Jómagam is informatikus vagyok és amióta az eszem tudom, számítógépekkel foglalkoztam. Én úgy tanítottam az informatikát, hogy mindenkinek a korában és felfogóképességében megfelelő anyagot adjam le. A kicsikkel (2., 3. osztály) rajzoltunk, írtunk, formáztuk a szöveget, nagyobbakkal (4., 5. osztály) már az interneten kerestünk információkat, de csak olyat ami a feladat megoldásához kellett, szerveztünk virtuális utazásokat, telepítettünk programokat, figyeltünk, hogy nem csak tovább, tovább, tovább, kész, hanem odafigyelve, hogy ne menjen vírus gépre. Általános IT biztonság é személyi adatok védelme. A nagyokkal ( 6., 7. osztály ) már komplexebb feladatok, az eddig tanultak összegzése, de a legfontosabb a Hardware ismeret. Aztán a nyolcadik osztály volt akikkel már programozás alapjait is tanulgattuk. Hálózatok, Batch programozás.

    És tudjátok mit? Mindenki nagyon imádta amiket oktattam. Igaz, marhára nem az előre kiszabott tanmenet szerint tanítottam a gyerekeket, de úgy érzem így sokkal hasznosabb volt számukra a suli. A visszajelzésekből legalábbis ez jött le nekem.
  • zola2000 #8
    A mai windowsok alatt sem tanulnak többet ugyanúgy a játékok felé mennek el, android alá is van dosbox szóval...
  • cipo000 #7
    Ha a gyerek nem használja ki a gép adta lehetőségeket, akkor az miért is az ő hibája? Ez a tanárok/szülők hibája is. Annak a hibája, hogy hiába van felszerelve az iskola, ha a tanár nem az informatika korában nőtt fel, ő sem tudja megfelelően kihasználni ezeket a gépeket, hát miért várnánk el, hogy a gyerek okosabb legyen? A dolgok ott kezdődnének szerintem, hogy az egyetemeken más szemlélettel oktatnák a tanárokat, kapnának megfelelő informatikai ismereteket. Ma az emberek többségénél az informatika megáll a windows+office kombónál. Pedig már az access-ben is nagy előny, ha valaki ért legalább az SQL lekérdezések írásához. Nem lenne szerintem nagy dolog mindenkinek egy programozás alapjait tartani, ahol megtanulnák az adatbázis használatot, egyszerű alap programok, excel makrók írását. Legalább szerencsétlenek tudnák hogyan kezdjenek neki, ha szükségük lenne rá. Azt meg ne mondja senki, hogy a mindennapi munkájában nem tudna elképzelni néhány jól megírt programot/scriptet. Mindenkinek vannak olyan dolgai amit lehet észre se vesz, de ismétel folyamatosan.
  • Griphons #6
    A tabletek nem számítógépek. Legalább is nem a szó szoros értelmében. Azok tartalomfogyasztásra valók, nem kell gondolkodni, vagy dos-os ismereteket igénybe venni, hogy megkeressünk rajta egy fájlt, programot, mert mindent a felhasználó elé tesz. Nem igényel gondolkodást. Még ahhoz is külön alkalmazást kell telepíteni, hogy programozni lehessen. Szóval ezek nem számítógépek.
    Nem csoda, hogy elbutul az ilyen "számítógép"-nek nevezett vackoktól az ifjúság. Egyáltalán tanítják még az iskolákban a DOS alapjait, vagy a fájlrendszer felépítését?
  • Cat #5
    Így van, régen minden jobb volt, mert azokban még volt anyag.
  • gombabácsi #4
    az ősrégi c64 meg zx spectrum gépeken jobban megtanultunk mindent mint a mai generáció...
  • barret #3
    Az hogy én mire használom a számítógépet,az az én érdeklődési körömtől függ ugye?
    Nem az Angol tudósok fogják megmondani,mire használjam...
  • zola2000 #2
    A diákok kikönyörgik a gépet, "mert kell a tanuláshoz, de csak ölno akarnak ... full hd 60 fpsben ha lehet.