Berta Sándor
Nem használják ki a diákok a számítógépeket
Egyre fontosabb, hogy vajon a mai iskolások mennyire biztosan tudnak bánni a számítógéppel és ismerik az IT-technológiákat. Nos, még vannak komoly hiányosságok.
Az International Computer and Information Literacy Study (ICILS) felmérése szerint ugyan a legtöbb diáknak már rendelkezésre állnak a digitális termékek, azonban közel sem használják még ki az ezekben rejlő lehetőségeket. Az International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) kutatói többek között azt vizsgálták, hogy a diákok mennyire képesek a meglévő technológiák segítségével információkat gyűjteni; az adatokat a hasznosságuk szempontjából értékelni; a számítógépes technológiákat felhasználni az információk feldolgozására és új adatok előállítására; a számítógép által támogatott lehetőségekkel terjeszteni az információkat, illetve felelősségteljesen alkalmazni a jelenlegi számítógépes és IT-technikákat.
A felmérés során a legjobban a cseh tinédzserek teljesítettek, 553 pontot szereztek, a kanadaiak 547 pontot, míg a harmadik helyen az ausztrálok és a dánok találhatók egyaránt 542 ponttal. Őket követik a lengyelek és a norvégok egyaránt 537, a dél-koreaiak 536 és a hollandok 535 ponttal. A németek csak 523 pontot tudtak összegyűjteni. Ezután következnek a horvátok, a szlovénok, a litvánok, a chileiek, az argentinok, a thaiföldiek, végül pedig a törökök.
A pedagógusok alapvetően pozitívan állnak a tanítás során a számítógépes technológiák használatához, de 76 százalékuk attól tart, hogy ez a gyakorlat a források lemásolására ösztönzi a nebulókat. 34 százalékuk közölte, hogy az új megoldások használata szervezési problémákat jelent, míg közel 30 százalékuk szerint a számítógépek az iskolákban elvonják a diákok figyelmét a tanulástól.
A legjobban az ausztrálok teljesítettek, míg a németországi nyolcadik osztályos tanulók közel 30 százaléka az öt szintből csupán kettőt tudott megoldani, míg 45,3 százalékuk csak három szinten teljesített megfelelően. A kutatók szerint e csoport tagjai nagyon nehezen lesznek sikeresek a magán-, illetve a társadalmi életben és a munkában. Feltűnő az is, hogy a fiúk elmaradtak a lányok mögött. Érdekesség, hogy miközben a német iskolák jól fel vannak szerelve új készülékekkel, addig ezeket csupán a tanulók 1,6 százaléka használja naponta - ez az arány messze az európai átlag alatt van.
Az International Computer and Information Literacy Study (ICILS) felmérése szerint ugyan a legtöbb diáknak már rendelkezésre állnak a digitális termékek, azonban közel sem használják még ki az ezekben rejlő lehetőségeket. Az International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) kutatói többek között azt vizsgálták, hogy a diákok mennyire képesek a meglévő technológiák segítségével információkat gyűjteni; az adatokat a hasznosságuk szempontjából értékelni; a számítógépes technológiákat felhasználni az információk feldolgozására és új adatok előállítására; a számítógép által támogatott lehetőségekkel terjeszteni az információkat, illetve felelősségteljesen alkalmazni a jelenlegi számítógépes és IT-technikákat.
A felmérés során a legjobban a cseh tinédzserek teljesítettek, 553 pontot szereztek, a kanadaiak 547 pontot, míg a harmadik helyen az ausztrálok és a dánok találhatók egyaránt 542 ponttal. Őket követik a lengyelek és a norvégok egyaránt 537, a dél-koreaiak 536 és a hollandok 535 ponttal. A németek csak 523 pontot tudtak összegyűjteni. Ezután következnek a horvátok, a szlovénok, a litvánok, a chileiek, az argentinok, a thaiföldiek, végül pedig a törökök.
A pedagógusok alapvetően pozitívan állnak a tanítás során a számítógépes technológiák használatához, de 76 százalékuk attól tart, hogy ez a gyakorlat a források lemásolására ösztönzi a nebulókat. 34 százalékuk közölte, hogy az új megoldások használata szervezési problémákat jelent, míg közel 30 százalékuk szerint a számítógépek az iskolákban elvonják a diákok figyelmét a tanulástól.
A legjobban az ausztrálok teljesítettek, míg a németországi nyolcadik osztályos tanulók közel 30 százaléka az öt szintből csupán kettőt tudott megoldani, míg 45,3 százalékuk csak három szinten teljesített megfelelően. A kutatók szerint e csoport tagjai nagyon nehezen lesznek sikeresek a magán-, illetve a társadalmi életben és a munkában. Feltűnő az is, hogy a fiúk elmaradtak a lányok mögött. Érdekesség, hogy miközben a német iskolák jól fel vannak szerelve új készülékekkel, addig ezeket csupán a tanulók 1,6 százaléka használja naponta - ez az arány messze az európai átlag alatt van.