Berta Sándor

A személyre szabott keresésé a jövő

A hagyományos szöveges bevitel helyett előtérbe kerülhet a hangos keresés.

Amit Singhal, a Google keresőkért felelős vezetője a szolgáltatások jövőjéről beszélt. Közlése szerint a fejlesztések középpontjában a hangos és a mobil eszközökön való keresések állnak, emellett a felhasználók adatainak gyűjtése meghatározó szerepet játszik a személyre szabott keresési eredmények felkutatásában. Mindezt azzal indokolta, hogy innovatívabbaknak kell lenniük, hogy sikeresen legyőzhessék a vetélytársaikat.

A fókuszba a mobil készülékeken való keresés kerül majd, ugyanis az online keresések többsége már nem az asztali számítógépeken, hanem az okostelefonokon zajlik. (2013 óta csökken a számítógépeken végrehajtott webes keresések száma és ez a trend folytatódhat. Az okostelefonokon végrehajtott kereséseknél az adatbevitel jelenti a legnagyobb problémát, hiszen nagyon nehéz beírni a szavakat. Az okosóráknál és -szemüvegeknél ráadásul nincs is olyan felület, amelyen be lehetne írni a szavakat, a cél tehát az, hogy a keresést egy személyi asszisztens váltsa fel.)

A szolgáltatásokat az újfajta igényekhez kell igazítani, emiatt kerül előtérbe a hangos keresés, amely a jelenleginél gyorsabb lehet és több lehetőséget is kínál majd. A jövőben így elég lesz például egy éppen meghallgatott zeneszám kapcsán feltenni a kérdést, hogy ki az énekes és máris megkaphatjuk a választ. (Ez egy külön szoftverrel, a Shazammal most is működik egyébként.)

Az adatgyűjtések miatt a keresőket az operációs rendszerekbe integrálnák. Fontos lesz, hogy mit csinál az illető az okostelefonjával, milyen videókat néz meg, milyen zenéket hallgat és melyik cikkeket olvassa el. Ezeket az információkat anonim módon gyűjtenék össze, de úgy, hogy a későbbi kereséseket személyre lehessen szabni. A különböző virtuális asszisztensek is fejlődni fognak, "emberibbek" lesznek és ezáltal még jobban támogathatják a felhasználókat.

A Google a képkeresést is javítaná. Például amennyiben valaki az okostelefonján lévő teknősöket ábrázoló fotókat akarja csak látni, beszédparanccsal kereshet ezekre rá. Amennyiben pedig az illető egy olyan széket lát, amely tetszik neki, akkor kikerestetheti a szolgáltatással, hogy pontosan milyen székről is van szó.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • end3 #6
    "Ezeket az információkat anonim módon gyűjtenék össze, de úgy, hogy a későbbi kereséseket személyre lehessen szabni."

    Csak én érzek "rendes" ellentmondást?

    Nincs szükség a reklám "személyreszabásra". Hiába gondolják úgy, hogy jobban hat. Nem, nem hat jobban, sehogyan sem hat. Mindenkinek megvannak a beszerzési csatornái, és a kedvelt információs csatornái is. Ráadásul az eszközök is hozzá, hogy bármilyen nemkívánt reklámot kikerüljön, bármilyen médián próbálják is a torkán lenyomni. (Ugye a primitiv TV-s "ilyeneknél" már évtizedek óta a távkapcsolós csatornaváltás a reklám idejére.)

    Ha nekem szükségem van bizonyos információra, feliratkozok hírlevelekre. Meg is tekintem azokat, még aggódok is, ha néhány napig nem kapok. Olyan nem jöhet be, amire nem jelentkeztem. Ha mégis bejön, megnyitás, olvasás nélkül "spam"-ként törlődik. Ha olyan dolgot vennék amiről fogalmam sincs, akkor teszteket, tartalmas műszaki leírásokat olvasok. Ha valami ilyen formában új technológiai reklám, akkor nem is akarom kikerülni, mert számomra is hasznos. Ezek a normális reklámozás útjai.

    Eladni valamit úgy lehet, ha igény, szükséglet merül fel rá. És annak, aki fizetőképes és akinél ez felmerül. (Közgazdaságtan, marketing.) A többi eladás átverésre épül, és akit egyszer átvertek, az a továbbiakban haragudni fog. Az átverős reklámozóra, gyártó cégre, és ha sokszor megtörténik, a reklám műfajában mindenre és mindenkire.

    Emiatt kicsit később majd felnő egy újabb generáció, aki úgy fogja kivágni az egész "internet-játékot", ha ez a stílus nem változik, ahogyan ma az albán kecskepásztorok "nemtudják de teszik", azaz élnek nélküle. (gondolom én...) Zsigerből fognak elutasítani minden civilizációs ilyen "ártalmat".
  • Skylake #5
    Nyugalom. Íme egy hasonlat: amióta van a net, vannak reklámok. Egyre több, és egyre zavaróbb. Mindez megszülte az igényt arra, hogy reklámblokkolókat fejlesszenek ki. Ma pedig ezek az abszolút első helyen vannak a különböző böngészőokosító célú letöltések között. Mindez azért van, mert a reklámozás jelentős része a webre tevődött át, és emiatt szükségszerűen mérhetetlenül elszemtelenedett, és gusztustalan intenzitásúvá lett.

    Ezek az intelligens asszisztensek is hasonló pályát fognak befutni. Most ezek előállítói megpróbálnak hype-ot generálni, azonban a netező közönség, máshogy nem, majd saját bőrén megtanulja, hogy a s*ggük virtuális körbenyalása a szent "hatékonyság & kényelem" jegyében egyben reklámokkal történő kontextuális megbombázásukat is jelenteni fogja. A reklámozók részéről tökre érthető a dolog, hogy miért kaparnak: kezd bedőlni a jelenlegi reklámozási modell, ezek a rendszerek nekik pedig azt ígérik, hogy az user minden online interakciójára a lehető legtöbb átkattintást fogja eredményezni. Nem csoda, hogy a másik oldalon, a "felhasználók felé" erősen promózzák ezeket, ha kell gerillamarketinggel is - lásd. ez a cikkecske, és ezért írtam rá azt amit korábban. És nem csak ők: a Mastercard számára azért buli például a mobileszközös fizetés, mert nem kell plasztiklapokat gyártani, chippel (nagy költségspórolás), másrészt remek biznisz a felhasználók vásárlási adatainak statisztikáit értékesíteni a nagy Big Data piacon! Így megy ez: nincs ingyenebéd!

    Azonban e asszisztens (kontextuális adatgyűjtő a másik oldalról) rendszereknek meg kell maradniuk egyfajta távolságtartás mellett. Azaz nem mehet túl a reklámozási célú funkció, és nem reagálhatnak az user minden egyes interakciójára valami reklámmal. De ez az önkorlátozás várhatóan nem fog működni.

    Összességében a fő cél: a felhasználók virtuális és valós magánéletében minden aspektus hirdetési felületté vagy hirdetési bemenő adattá alakítása. Ennek mai állatorvosi lova, csimborasszója, ikonikusan konzumidióta megoldása az Amazon Dash button-ja a jelenlegi technológiai lehetőségek szintjén.
  • Yagami #4
    És ez csak egyre rosszabb és rosszabb lesz...szép új világ.
  • ugh #3
    +1
    Tok egy rugora jar az agyunk...
  • Skylake #2
    Jaj de köll' nekik a hangmintánk is, jó ha az is megvan, nyilván. ;-)

    Egyébként, kedves olvasóink, a Microsoft Magyarország Kft, illetve a Google Kft. fizetett hirdetését olvashatták! Köszönjük megtisztelő figyelmüket!
  • barret #1
    Jól értem? A villamoson rá akarok keresni a PINA szóra,akkor hangosan bele kell ezt a szót mondanom a telefon mikrofonjába annyi ember előtt?
    Ugye azért meghagyják a szöveges bevitelt is? :D