Berta Sándor
A személyre szabott keresésé a jövő
A hagyományos szöveges bevitel helyett előtérbe kerülhet a hangos keresés.
Amit Singhal, a Google keresőkért felelős vezetője a szolgáltatások jövőjéről beszélt. Közlése szerint a fejlesztések középpontjában a hangos és a mobil eszközökön való keresések állnak, emellett a felhasználók adatainak gyűjtése meghatározó szerepet játszik a személyre szabott keresési eredmények felkutatásában. Mindezt azzal indokolta, hogy innovatívabbaknak kell lenniük, hogy sikeresen legyőzhessék a vetélytársaikat.
A fókuszba a mobil készülékeken való keresés kerül majd, ugyanis az online keresések többsége már nem az asztali számítógépeken, hanem az okostelefonokon zajlik. (2013 óta csökken a számítógépeken végrehajtott webes keresések száma és ez a trend folytatódhat. Az okostelefonokon végrehajtott kereséseknél az adatbevitel jelenti a legnagyobb problémát, hiszen nagyon nehéz beírni a szavakat. Az okosóráknál és -szemüvegeknél ráadásul nincs is olyan felület, amelyen be lehetne írni a szavakat, a cél tehát az, hogy a keresést egy személyi asszisztens váltsa fel.)
A szolgáltatásokat az újfajta igényekhez kell igazítani, emiatt kerül előtérbe a hangos keresés, amely a jelenleginél gyorsabb lehet és több lehetőséget is kínál majd. A jövőben így elég lesz például egy éppen meghallgatott zeneszám kapcsán feltenni a kérdést, hogy ki az énekes és máris megkaphatjuk a választ. (Ez egy külön szoftverrel, a Shazammal most is működik egyébként.)
Az adatgyűjtések miatt a keresőket az operációs rendszerekbe integrálnák. Fontos lesz, hogy mit csinál az illető az okostelefonjával, milyen videókat néz meg, milyen zenéket hallgat és melyik cikkeket olvassa el. Ezeket az információkat anonim módon gyűjtenék össze, de úgy, hogy a későbbi kereséseket személyre lehessen szabni. A különböző virtuális asszisztensek is fejlődni fognak, "emberibbek" lesznek és ezáltal még jobban támogathatják a felhasználókat.
A Google a képkeresést is javítaná. Például amennyiben valaki az okostelefonján lévő teknősöket ábrázoló fotókat akarja csak látni, beszédparanccsal kereshet ezekre rá. Amennyiben pedig az illető egy olyan széket lát, amely tetszik neki, akkor kikerestetheti a szolgáltatással, hogy pontosan milyen székről is van szó.
Amit Singhal, a Google keresőkért felelős vezetője a szolgáltatások jövőjéről beszélt. Közlése szerint a fejlesztések középpontjában a hangos és a mobil eszközökön való keresések állnak, emellett a felhasználók adatainak gyűjtése meghatározó szerepet játszik a személyre szabott keresési eredmények felkutatásában. Mindezt azzal indokolta, hogy innovatívabbaknak kell lenniük, hogy sikeresen legyőzhessék a vetélytársaikat.
A fókuszba a mobil készülékeken való keresés kerül majd, ugyanis az online keresések többsége már nem az asztali számítógépeken, hanem az okostelefonokon zajlik. (2013 óta csökken a számítógépeken végrehajtott webes keresések száma és ez a trend folytatódhat. Az okostelefonokon végrehajtott kereséseknél az adatbevitel jelenti a legnagyobb problémát, hiszen nagyon nehéz beírni a szavakat. Az okosóráknál és -szemüvegeknél ráadásul nincs is olyan felület, amelyen be lehetne írni a szavakat, a cél tehát az, hogy a keresést egy személyi asszisztens váltsa fel.)
A szolgáltatásokat az újfajta igényekhez kell igazítani, emiatt kerül előtérbe a hangos keresés, amely a jelenleginél gyorsabb lehet és több lehetőséget is kínál majd. A jövőben így elég lesz például egy éppen meghallgatott zeneszám kapcsán feltenni a kérdést, hogy ki az énekes és máris megkaphatjuk a választ. (Ez egy külön szoftverrel, a Shazammal most is működik egyébként.)
Az adatgyűjtések miatt a keresőket az operációs rendszerekbe integrálnák. Fontos lesz, hogy mit csinál az illető az okostelefonjával, milyen videókat néz meg, milyen zenéket hallgat és melyik cikkeket olvassa el. Ezeket az információkat anonim módon gyűjtenék össze, de úgy, hogy a későbbi kereséseket személyre lehessen szabni. A különböző virtuális asszisztensek is fejlődni fognak, "emberibbek" lesznek és ezáltal még jobban támogathatják a felhasználókat.
A Google a képkeresést is javítaná. Például amennyiben valaki az okostelefonján lévő teknősöket ábrázoló fotókat akarja csak látni, beszédparanccsal kereshet ezekre rá. Amennyiben pedig az illető egy olyan széket lát, amely tetszik neki, akkor kikerestetheti a szolgáltatással, hogy pontosan milyen székről is van szó.