Berta Sándor

Az Oculus Rift a jelen, a Gear VR a jövő

Tíz év múlva már nem lesz szükség csúcstechnikás PC-kre a virtuális valósághoz.

Palmer Luckey, a Oculus VR első embere szerint a játékosok többségét aligha érdeklik majd a virtuális valóságban szerzett élmények. Úgy véli, ez a terület csak a hardcore játékosok és a rajongók érdeklődésére tarthat számot, akik készek lesznek a következő években akár saját hobbiszobákat építeni a virtuális valóság rendszereikhez, majd azokhoz csatlakoztatni a játék-PC-iket. A konkurens Valve a Steam VR segítségével elsősorban erre a típusú virtuális valóságra épít, amelyben lehetőleg újszerű játékötleteket lehet majd megvalósítani. Így például a játékosok szakácsokká válhatnak egy virtuális konyhában vagy művészekké, esetleg robotépítőkké és szerelőkké.

"A virtuális valóság csak azután terjed majd el, ha a headsetet már nem kell majd egy nagy számítógéphez csatlakoztatni" - jelentette ki a szakember. Mindez azt jelenti, hogy a processzor, a grafikus chip és a memória közvetlenül a headsetbe lesznek építve, s nem lesz szükség például okostelefonra sem. Ehhez tíz éven belül elérhetőek lesznek a virtuális valósághoz optimalizált mobil chipek, amelyeket ventilátorok fognak hűteni a headsetekben, így biztosítva, hogy a maximális teljesítményt nyújthassák.


A kiterjesztett valósággal és a Microsoft Hololens-terveivel kapcsolatban Luckey meglehetősen kritikusan nyilatkozott. Szerinte a technika még nem annyira fejlett és nem is igazán ésszerű a használata a játékok esetében. "Még nem tudjuk, hogy miként használhatjuk a technológiát a játékoknál. A virtuális valóság esetében viszont mindez nyilvánvaló, évtizedek óta álmodunk róla és megpróbáljuk elérhetővé tenni a játékosok számára a játékokban" - tette hozzá a menedzser.

Luckey szerint a kiterjesztett valóságot elsősorban arra lehet majd alkalmazni, hogy a valódi világot adatokkal gazdagítsuk. A valódi világ objektumainak a virtuális valóságba emelése az Oculus VR és a Valve tervei között egyaránt szerepel. Ezt támasztja alá a Nimble VR és a Surreal Vision felvásárlása is. A cél a játékosok körüli valódi világ feltérképezése, majd egyes részeinek megjelenítése a virtuális környezetben. "A történelem azt mutatja, hogy a szórakoztató elektronika csak akkor sikeres, ha az emberek otthon és bármikor használhatják. Ez így volt a mobiltelefonok, a televíziók és a játékkonzolok esetében is. 5-10 éven belül mindenkinek lesz otthon egy virtuális valóság szemüvege" - szögezte le végül az Oculus VR első embere.

Korábban Luckey azt mondta, hogy bár a játékszegmens az Oculus Rift legfontosabb területe, de a különleges szemüveg a jövőben nem csupán a játékokhoz lesz fontos kiegészítő, hanem akár a koncertekhez vagy a sporteseményekhez is. A szakember júliusban rámutatott, hogy a technológia olyan gyorsan fejlődik, hogy a gyártóknak egyszerűen nincs idejük együttműködni és közös minimumokban megállapodni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zola2000 #18
    Azt nem láttam (mondjuk a ps vitásat is csak hallottam) de a csávó 10 évről beszélt, és a 10 éves játékok (half life 2, dynasty warriors 4, oblivion) jól futnak mai mobil hardveren ... ha belegondolok 2003ban jött a nokia ngage, 2004ben a DS azok is a 10évvel régebbi konzolok (ps1-n64) szintjét hozták, tehát a mobil és nagy hardverek közti 10 éves különbség amiről a cikk ír reális.
  • Sir Cryalot #17


    én kicsi fov-ot és darabos frame-t látok egy aktuális mobilos "szuperchip"-en, ráadásul egy stilizált játékban, ami eleve sok teljesítményt nyer azon hogy stilizált.
  • zola2000 #16
    A borderlands 2 a 4 éves ps vitán is az új patchel már játszhatóan fut, egy main?
    A 10 éves oblivion meg highon fut egy mai alsókategóriás windowsos tableten (z3735f atomos SOCal)

    Szóval 10 év múlva simán.
  • Sir Cryalot #15
    És mekkora a field of view-je van a Borderlandsnek a Tegra X-en ?

    Reális hogy pár éven belül 3x -os framerate is lesz meg 3x-os fov is ?

    Mert ha nem akkor pár évig még nem VR van hanem dudebro-szki meg buzzwordszki .
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2015.08.27. 19:05:33
  • Inquisitor #14
    Valamit csak jelent, ha már a Qualcomm nextgen chipjei "VR optimalizáltak" a gyártó szerint. Úgy értem nem csak a manus szerint haladnak erre a dolgok.
  • Sir Cryalot #13
    " Luckey meglehetősen kritikusan nyilatkozott"

    a nyilatkozást kinézem belőle , a kritika megalkotását már kevésbé :D
  • Dante73 #12
    Mind szép és jó, de az emberek igen nagy százalékának van szemtengelyferdülése. (A pici, alig látható 2-5 fokostól a konkrét bandzsaságig, vagy kancsalságig.) Velük mi lesz?
  • Bokafix2 #11
    Mert két világban vagy egyidőben... az egyikben állsz, a másikban mozogsz (legalábbis mozgásként érzékeled) és ez az egyidejű divergencia diszkomfort érzetet okoz az agyban aminek a következménye az esetleges szédülés rosszullét vagy hányinger. Persze idővel hozzá lehet szokni.
  • Csacsis #10
    Én egyszer próbáltam. Hullámvasúton áltam. Addig nem volt gond, amíg el nem értem a tetejére a hullámvasútnak. Mikor elindult a lejtőn a kocsi "alattam" káromkodások közepette kaptam le magamról a cuccot, mert elvesztettem az egyensúlyom. Komolyan mondom, tényleg nagyon élethű vírtuális környezetbe csökkensz, ha felveszed a cuccot. Olyan, mintha a térben lennél valóban.
  • ntex #9
    Ha jól gondolom azért hogy számítógép nélkül, önállóan is használni lehessen.