Berta Sándor
Szabványok nélkül jön a virtuális valóság
A technológia olyan gyorsan fejlődik, hogy a gyártóknak egyszerűen nincs idejük együttműködni és közös minimumokban megállapodni.
Palmer Luckey, az Oculus VR alapítója a Redditen írt bejegyzésében írta le az Oculus Rift, a HTC Vive és a Project Morpheus szemüvegekkel kapcsolatos álláspontját. A szakember azután szólalt fel, hogy a közösségben számos olyan vélemény látott napvilágot, miszerint az Oculus VR - a konzolgyártókhoz hasonlóan - megpróbálja felépíteni a saját platformját, amelyhez exkluzív ajánlatokat készítene, ahelyett, hogy a nyílt fejlesztési szabványok kidolgozását támogatná.
Védekezése szerint jelenleg minden hardvergyártó a saját termékeivel foglalkozik, és a virtuális valóság ágazat most azzal van elfoglalva, hogy a jelenlegi megoldásokat kiforrottá tegyék. Nagyon sokáig kellene a gyártóknak együtt dolgozniuk ahhoz, hogy valóban nyílt szabványokat dolgozhassanak ki. Most nincs arra idejük, hogy szabványokat határozzanak meg egy olyan technológia számára, amelynek sem kialakult felhasználói tábora nincs, sem valódi sikerreceptekkel nem rendelkezik. Ráadásul a technikai specifikációknak rendkívül pontosaknak kellene lenniük, hogy ne akadályozzák a további fejlődést.
Az Oculus VR jelenleg két tucat olyan projektet támogat, amelyek kisebb vagy nagyobb mértékben exkluzív tartalmakat fejlesztenek az Oculus Rifthez. A legismertebb ezek közül az Insomniac Games stúdió Edge of Nowhere játéka. Luckey ezzel kapcsolatban azt közölte, hogy a más stúdiók által készített exkluzív programok gyakorlatilag saját fejlesztések. Támogatják ezeket a termékeket, a projektekben szerepet vállalnak a saját munkatársaik és a kifejlesztett szoftvereket az ő hardverkörnyezetükre optimalizálják. Az Oculus VR külső stúdiókkal dolgozik együtt ahelyett, hogy a saját csoportok létrehozásával teremtenének versenyhelyzetet. Ugyanezt az álláspontot képviselik a HTC Vive és a Project Morpheus kapcsán.
Persze a virtuális valóság headsetek nem csupán a játékok készítésekor és futtatásakor lehetnek hasznos kiegészítők, hanem a filmgyártásban is - azonban a korlátozás itt sem marad el. A Samsung és a Skybound Entertainment közösen készíti el a Gone című virtuális valóság thrillert. A Skybound Entertainment többek között a The Walking Dead sorozatot gyártja az AMC televízióadó számára. A Samsunggal való együttműködés azért jött létre, mert a Gone exkluzív tartalom lesz a Samsung Gear VR virtuális valóság szemüvegekhez.
A munkához - J. T. Petty személyében - szerződtettek egy tapasztalt játékproducert is, aki többek között a Splinter Cell megalkotójaként vált ismertté. Alkalmazásának hátterében az áll, hogy egy virtuális valóság eszközökön használható film gyártása teljesen másként zajlik, mint a hagyományos alkotásoké és némileg kötődik a játékokhoz is, ezért mindenképpen szükség volt egy olyan szakember jelenlétére, aki ismeri ezt a területet. A filmstúdió szerint a virtuális valóság valami teljesen más és új dolog, ami számos új kihívást és meghozandó döntést jelent, a nézők ugyanis 360 fokban láthatják a történéseket és a producereknek fel kell majd tenniük maguknak azt a kérdést, hogy az adott jeleneten miként vezethetik keresztül az embereket.
Palmer Luckey, az Oculus VR alapítója a Redditen írt bejegyzésében írta le az Oculus Rift, a HTC Vive és a Project Morpheus szemüvegekkel kapcsolatos álláspontját. A szakember azután szólalt fel, hogy a közösségben számos olyan vélemény látott napvilágot, miszerint az Oculus VR - a konzolgyártókhoz hasonlóan - megpróbálja felépíteni a saját platformját, amelyhez exkluzív ajánlatokat készítene, ahelyett, hogy a nyílt fejlesztési szabványok kidolgozását támogatná.
Védekezése szerint jelenleg minden hardvergyártó a saját termékeivel foglalkozik, és a virtuális valóság ágazat most azzal van elfoglalva, hogy a jelenlegi megoldásokat kiforrottá tegyék. Nagyon sokáig kellene a gyártóknak együtt dolgozniuk ahhoz, hogy valóban nyílt szabványokat dolgozhassanak ki. Most nincs arra idejük, hogy szabványokat határozzanak meg egy olyan technológia számára, amelynek sem kialakult felhasználói tábora nincs, sem valódi sikerreceptekkel nem rendelkezik. Ráadásul a technikai specifikációknak rendkívül pontosaknak kellene lenniük, hogy ne akadályozzák a további fejlődést.
Az Oculus VR jelenleg két tucat olyan projektet támogat, amelyek kisebb vagy nagyobb mértékben exkluzív tartalmakat fejlesztenek az Oculus Rifthez. A legismertebb ezek közül az Insomniac Games stúdió Edge of Nowhere játéka. Luckey ezzel kapcsolatban azt közölte, hogy a más stúdiók által készített exkluzív programok gyakorlatilag saját fejlesztések. Támogatják ezeket a termékeket, a projektekben szerepet vállalnak a saját munkatársaik és a kifejlesztett szoftvereket az ő hardverkörnyezetükre optimalizálják. Az Oculus VR külső stúdiókkal dolgozik együtt ahelyett, hogy a saját csoportok létrehozásával teremtenének versenyhelyzetet. Ugyanezt az álláspontot képviselik a HTC Vive és a Project Morpheus kapcsán.
Persze a virtuális valóság headsetek nem csupán a játékok készítésekor és futtatásakor lehetnek hasznos kiegészítők, hanem a filmgyártásban is - azonban a korlátozás itt sem marad el. A Samsung és a Skybound Entertainment közösen készíti el a Gone című virtuális valóság thrillert. A Skybound Entertainment többek között a The Walking Dead sorozatot gyártja az AMC televízióadó számára. A Samsunggal való együttműködés azért jött létre, mert a Gone exkluzív tartalom lesz a Samsung Gear VR virtuális valóság szemüvegekhez.
A munkához - J. T. Petty személyében - szerződtettek egy tapasztalt játékproducert is, aki többek között a Splinter Cell megalkotójaként vált ismertté. Alkalmazásának hátterében az áll, hogy egy virtuális valóság eszközökön használható film gyártása teljesen másként zajlik, mint a hagyományos alkotásoké és némileg kötődik a játékokhoz is, ezért mindenképpen szükség volt egy olyan szakember jelenlétére, aki ismeri ezt a területet. A filmstúdió szerint a virtuális valóság valami teljesen más és új dolog, ami számos új kihívást és meghozandó döntést jelent, a nézők ugyanis 360 fokban láthatják a történéseket és a producereknek fel kell majd tenniük maguknak azt a kérdést, hogy az adott jeleneten miként vezethetik keresztül az embereket.