Berta Sándor

Szabványok nélkül jön a virtuális valóság

A technológia olyan gyorsan fejlődik, hogy a gyártóknak egyszerűen nincs idejük együttműködni és közös minimumokban megállapodni.

Palmer Luckey, az Oculus VR alapítója a Redditen írt bejegyzésében írta le az Oculus Rift, a HTC Vive és a Project Morpheus szemüvegekkel kapcsolatos álláspontját. A szakember azután szólalt fel, hogy a közösségben számos olyan vélemény látott napvilágot, miszerint az Oculus VR - a konzolgyártókhoz hasonlóan - megpróbálja felépíteni a saját platformját, amelyhez exkluzív ajánlatokat készítene, ahelyett, hogy a nyílt fejlesztési szabványok kidolgozását támogatná.

Védekezése szerint jelenleg minden hardvergyártó a saját termékeivel foglalkozik, és a virtuális valóság ágazat most azzal van elfoglalva, hogy a jelenlegi megoldásokat kiforrottá tegyék. Nagyon sokáig kellene a gyártóknak együtt dolgozniuk ahhoz, hogy valóban nyílt szabványokat dolgozhassanak ki. Most nincs arra idejük, hogy szabványokat határozzanak meg egy olyan technológia számára, amelynek sem kialakult felhasználói tábora nincs, sem valódi sikerreceptekkel nem rendelkezik. Ráadásul a technikai specifikációknak rendkívül pontosaknak kellene lenniük, hogy ne akadályozzák a további fejlődést.

Az Oculus VR jelenleg két tucat olyan projektet támogat, amelyek kisebb vagy nagyobb mértékben exkluzív tartalmakat fejlesztenek az Oculus Rifthez. A legismertebb ezek közül az Insomniac Games stúdió Edge of Nowhere játéka. Luckey ezzel kapcsolatban azt közölte, hogy a más stúdiók által készített exkluzív programok gyakorlatilag saját fejlesztések. Támogatják ezeket a termékeket, a projektekben szerepet vállalnak a saját munkatársaik és a kifejlesztett szoftvereket az ő hardverkörnyezetükre optimalizálják. Az Oculus VR külső stúdiókkal dolgozik együtt ahelyett, hogy a saját csoportok létrehozásával teremtenének versenyhelyzetet. Ugyanezt az álláspontot képviselik a HTC Vive és a Project Morpheus kapcsán.


Persze a virtuális valóság headsetek nem csupán a játékok készítésekor és futtatásakor lehetnek hasznos kiegészítők, hanem a filmgyártásban is - azonban a korlátozás itt sem marad el. A Samsung és a Skybound Entertainment közösen készíti el a Gone című virtuális valóság thrillert. A Skybound Entertainment többek között a The Walking Dead sorozatot gyártja az AMC televízióadó számára. A Samsunggal való együttműködés azért jött létre, mert a Gone exkluzív tartalom lesz a Samsung Gear VR virtuális valóság szemüvegekhez.

A munkához - J. T. Petty személyében - szerződtettek egy tapasztalt játékproducert is, aki többek között a Splinter Cell megalkotójaként vált ismertté. Alkalmazásának hátterében az áll, hogy egy virtuális valóság eszközökön használható film gyártása teljesen másként zajlik, mint a hagyományos alkotásoké és némileg kötődik a játékokhoz is, ezért mindenképpen szükség volt egy olyan szakember jelenlétére, aki ismeri ezt a területet. A filmstúdió szerint a virtuális valóság valami teljesen más és új dolog, ami számos új kihívást és meghozandó döntést jelent, a nézők ugyanis 360 fokban láthatják a történéseket és a producereknek fel kell majd tenniük maguknak azt a kérdést, hogy az adott jeleneten miként vezethetik keresztül az embereket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sir Cryalot #15
    Az szokott előkerülni ezzel kapcsolatban hogy feltűnő mennyire kontrollált körülmények közt demózzák, beállított ez , beállított az (képzelem mennyire nem szeretnének balesetet) , weben meg leginkább csak a sekélyes és az elmaradhatatlan megalomániás megnyilvánulások vannak terítéken, "critical thinking" az nem sok.
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2015.07.16. 20:27:42
  • Yserac #14
    A mélységrézkeléssel másféleképpen lesz probléma. VR-ben nincs természetes mélység élesség, állandó helyre kell fókuszálni. Folyamatosan arra a néhány centire elhelyezkedő síkra, amire a lencse rá van kalibrálva.
  • Sir Cryalot #13
    A sekélyes megnyilatkozások tömkelege mellett amiről meg mélyen megy a hallgatás az az , hogy nőneműeknek gyakorlatilag teljesen máshogy működik a mélységérzékelése, és náluk még a pár perces használhatóság is kirívóan sok, a suhanc víí err júzerek meg félórák többszöröseivel szoktak kérkedni:


    http://qz.com/192874/is-the-oculus-rift-designed-to-be-sexist/

    ahahahahaha
  • kvp #12
    Az adatformatumokra vannak szabvanyok. Ezeket a google (foleg a youtube) kivetel nelkul tamogatja. A videojelre is van par szabvany, ezek is evtizedesek es a legtobb kabeles VR szemuveg eddig is tamogatta oket. Szoval a 3D tipikusan olyan terulet, ahova nem nagyon kell tobb szabvany mint amennyi mar jo ideje megvan. A google meg a mozgaserzekelokhoz is keszitett szabvanyos feluletet, az Epson Moverio mar azt hasznalja, igy az osszes android kompatibilis 3D-s VR vagy AR program megy a szemuveggel.

    A gyartok sokmindenben versenyezhetnek. Megprobalhatjak bezarni a felhasznalokat a sajat hardverukbe, de sajat szabvanyt mar nem nagyon tudnak elfogadtatni, mert az elmult 20 evben tul sok ilyen jott letre es helyettuk vannak nyilt es tenyleg szabvanyos szabvanyok, amiket a google/android/youtube harmas gondokozas es modositgatas nelkul vesz at. Meg a 3D-s 360 fokos videoknak is van szabvanya, raadasul azt meg az mpeg 2-hoz adtak ki, tehat annak minden mai leszarmazottja tamogathatja ha akarja. (a youtube is kezeli, raadasul jol)
  • molnibalage83 #11
    Konkrétan nálam az egyik ok a torrentezésre, hogy dugják fel maguknak a szaros optikai adattárolójukat. Adják akkor pendrievon vagy legyen letölthető, de az optikai adattárolás egy vicc. A lejátszó zajos, stb.
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2015.07.16. 14:41:11
  • Sir Cryalot #10
    Annyira gyorsan fejlődik hogy már nem is technológia hanem pszeudo technológia, igazi áltudományos.

    Még szerencse hogy akit érdekelt a téma, sebészek meg a katonaság már megcsinálta magának és nem kell ezekre a hype-gerjesztő felvuvalkodósokra hagyatkozzanak.

    ...És állítólag (még) az f35 repcsi féle se jó :D
  • pixx #9
    Szerintem egy közepes siker lesz ez a OR, aztán pedig egy méretes bukás.
    Azért, hogy ezzel tudj játszani komoly gép kell hozzá. Cserébe pár játékkal megy.

    Az elmúlt évben volt pár ilyen...

    Tervezőknél nagyobb hasznát látom ennek. Vagy még a seregben.
  • Ragnaar #8
    Valószínűbb szerintem, hogy exkluzív címek lesznek egy ideig, mint a konzolok esetében, max, ha a játékkésszítők megoldják a multi VR támogatást, azaz adott játék működhetne több VR gyártó termékén is, hiszen az alap végülis ugyanaz. Kell 2 félkép a stereo 3D-hez,+a mozgásérzékelő az irányításhoz. (Persze ez valószínűleg nem ilyen egyszerű..)
    Utoljára szerkesztette: Ragnaar, 2015.07.16. 11:04:49
  • NEXUS6 #7
    "A technológia olyan gyorsan fejlődik, hogy a gyártóknak egyszerűen nincs idejük együttműködni és közös minimumokban megállapodni."

    Ez a mondat így nem igaz, szerintem.
    Kb 20 éve volt először a fejemen VR eszköz, szal azért olyan kiba gyorsan nem fejlődik a technológia.
    Inkább az van, ami alant található, hogy próbálkoznak a gyártók aztán remélik, hogy a saját termékük kvázi szabvánnyá válik. VHS, CD, DVD, BD tényleg ezt az utat járta be.

    Ha háttérbe szorítanák az önös érdekeik egy részét 2 pillanat alatt meg tudnának egyezni. A BD esetében vagy másfél évig ment a harc. A Mikró feltüzelt egy csomó kiadót, hogy ne a BD mögé álljanak, amiből persze nem kevés bevételkiesésük lett. Aztán addig ment a hirig, hogy gyak mind a HD-DVD, mind a BD bebukott, mert az online tartalom elhúzott mellettük. Aztán kiderült, hogy a Mikró is erre játszott gyakorlatilag.
    Hát ilyen ez a popszakma.
  • twi452 #6
    telefonos yt kliens és google cardboard aztán ezek már működnek is gyönyörűen :)

    vagy persze megy csak telefonnal is csak akkor nem lesz meg az élmény hogy "ott vagy" csak körbe tudsz nézelődni ahogy forgolódsz a kezedben a telefonnal :D
    Utoljára szerkesztette: twi452, 2015.07.16. 09:25:08