Berta Sándor
Kell-e félnünk a digitalizálás következményeitől?
Sokan szerint a digitalizálás több millió munkahely elvesztését okozza majd, de mindenki felhívja a figyelmet az általa teremtett új állásokra is. A DHL igyekszik profitálni az online kereskedelem erősödéséből.
Erik Brynjolfsson és Andrew McAfee amerikai szakemberek úgy vélték, hogy a digitalizálás munkahelyekbe fog kerülni, méghozzá sokba. Képzett és kevésbé képzett emberek veszíthetik majd el a munkahelyüket. A bejelentés nagy riadalmat keltett az amerikai cégeknél, mivel eleve évek óta a magas munkanélküliség és erre még jött az előrejelzés, hogy ők lesznek a felelősek a jövőbeli leépítésekért.
Brynjolfsson és McAfee szerint a számítógépek egyre okosabbak és egyre több feladat elvégzését vehetik át az emberektől, ráadásul a fejlesztés is egyre gyorsabb. A digitalizálás valódi következményei azonban csak ezután válnak igazán láthatóvá. A házak takarítását például aligha fogják átvenni a robotok, de az adótanácsadás vagy a nyomtatványok kitöltése már most is szoftverrel történik. A tézisre sokan felfigyeltek, például Joe Schoendorf, aki 20 éve finanszíroz és ad tanácsokat fiatal internetes vállalkozásoknak. Példája szerint a mai világban már úgy juthat bárki készpénzhez, hogy egyetlen banki dolgozónak sem kell egy hajszálat keresztbe tennie.
Günther Oettinger, az Európai Unió digitális területért és társadalomért felelős biztosa elismeri ugyan, hogy a munkahelyek fele el fog veszni, de a másik oldalon ugyanannyi új munkahely jön majd létre. Mindez azt jelenti, hogy a társadalomnak muszáj lesz alkalmazkodnia az új körülményekhez, de ez közel sem lesz egyszerű. A szakértők többsége szerint nem kell félnünk a robotoktól, de az alkalmazásuk komolyan megváltoztathatja az életünket. Nicholas Carr amerikai bestselleríró úgy véli, hogy a jól megfizetett állásokat a jövőben egyre gyakrabban gépek fogják betölteni, a hatékonyság hajszolása pedig tönkreteheti az emberi képességeket. A számítógépek ráadásul felerősítik a társadalmi egyenlőtlenségeket.
Egyetlen munkagép több száz ároktakarító közmunkás alkalmazását teszi értelmetlenné
Miközben felmerült, hogy a digitalizálás és a számítógépek elveszik a munkahelyeket, a csomagszállításban több ezer ember találhat munkát. A DHL bejelentette, hogy a következő években több ezer új munkahelyet létesít Németországban: 2020-ig 10 000, míg 2025-ig 20 000 új státusz jöhet létre. Ennek oka elsősorban az, hogy töretlenül nő az online rendelések száma és emiatt szükség van a csomagszállítás erősítésére. A társaság DHL Delivery GmbH név alatt alapított új leányvállalatot, amely már a következő hetekben elkezdi felvenni az új dolgozókat. A felvétel során előnyt élveznek majd a Német Posta azon alkalmazottai, akiknek éppen lejárna a munkaszerződése. Az új szerződések határozatlan idejűek lesznek.
Az új cégeknél a foglalkoztatás a szállítmányozási és logisztikai ágazatban regionálisan hatályos feltételek mellett történik majd. A feltételekről korábban már megállapodtak a szakmai szervezetek a Ver.di nevű szakszervezettel, egyúttal az is eldőlt, hogy a Német Postánál meglévő munkaszerződések változatlanok maradnak. Az első csomagszállító kirendeltségeket Rostock, Berlin, Hamburg, Bréma, Frankfurt am Main, Wiesbaden, Nürnberg és Karlsruhe régiókban hozzák létre.
Erik Brynjolfsson és Andrew McAfee amerikai szakemberek úgy vélték, hogy a digitalizálás munkahelyekbe fog kerülni, méghozzá sokba. Képzett és kevésbé képzett emberek veszíthetik majd el a munkahelyüket. A bejelentés nagy riadalmat keltett az amerikai cégeknél, mivel eleve évek óta a magas munkanélküliség és erre még jött az előrejelzés, hogy ők lesznek a felelősek a jövőbeli leépítésekért.
Brynjolfsson és McAfee szerint a számítógépek egyre okosabbak és egyre több feladat elvégzését vehetik át az emberektől, ráadásul a fejlesztés is egyre gyorsabb. A digitalizálás valódi következményei azonban csak ezután válnak igazán láthatóvá. A házak takarítását például aligha fogják átvenni a robotok, de az adótanácsadás vagy a nyomtatványok kitöltése már most is szoftverrel történik. A tézisre sokan felfigyeltek, például Joe Schoendorf, aki 20 éve finanszíroz és ad tanácsokat fiatal internetes vállalkozásoknak. Példája szerint a mai világban már úgy juthat bárki készpénzhez, hogy egyetlen banki dolgozónak sem kell egy hajszálat keresztbe tennie.
Günther Oettinger, az Európai Unió digitális területért és társadalomért felelős biztosa elismeri ugyan, hogy a munkahelyek fele el fog veszni, de a másik oldalon ugyanannyi új munkahely jön majd létre. Mindez azt jelenti, hogy a társadalomnak muszáj lesz alkalmazkodnia az új körülményekhez, de ez közel sem lesz egyszerű. A szakértők többsége szerint nem kell félnünk a robotoktól, de az alkalmazásuk komolyan megváltoztathatja az életünket. Nicholas Carr amerikai bestselleríró úgy véli, hogy a jól megfizetett állásokat a jövőben egyre gyakrabban gépek fogják betölteni, a hatékonyság hajszolása pedig tönkreteheti az emberi képességeket. A számítógépek ráadásul felerősítik a társadalmi egyenlőtlenségeket.
Egyetlen munkagép több száz ároktakarító közmunkás alkalmazását teszi értelmetlenné
Miközben felmerült, hogy a digitalizálás és a számítógépek elveszik a munkahelyeket, a csomagszállításban több ezer ember találhat munkát. A DHL bejelentette, hogy a következő években több ezer új munkahelyet létesít Németországban: 2020-ig 10 000, míg 2025-ig 20 000 új státusz jöhet létre. Ennek oka elsősorban az, hogy töretlenül nő az online rendelések száma és emiatt szükség van a csomagszállítás erősítésére. A társaság DHL Delivery GmbH név alatt alapított új leányvállalatot, amely már a következő hetekben elkezdi felvenni az új dolgozókat. A felvétel során előnyt élveznek majd a Német Posta azon alkalmazottai, akiknek éppen lejárna a munkaszerződése. Az új szerződések határozatlan idejűek lesznek.
Az új cégeknél a foglalkoztatás a szállítmányozási és logisztikai ágazatban regionálisan hatályos feltételek mellett történik majd. A feltételekről korábban már megállapodtak a szakmai szervezetek a Ver.di nevű szakszervezettel, egyúttal az is eldőlt, hogy a Német Postánál meglévő munkaszerződések változatlanok maradnak. Az első csomagszállító kirendeltségeket Rostock, Berlin, Hamburg, Bréma, Frankfurt am Main, Wiesbaden, Nürnberg és Karlsruhe régiókban hozzák létre.