Gyurkity Péter
Katonai üzemanyag hajtaná a hordozható kütyüket
A hidrogénre támaszkodó üzemanyagcellákat váltanák le a katonai repülőket meghajtó keverékkel.
Az üzemanyagcellák az alternatív energiaforrások egyikeként bukkannak fel időről-időre a szaksajtóban, bár a sokak által várt áttörés egyelőre elmaradt. Ez egyes vélemények szerint az itt kiemelt szerepet kapó hidrogénnek köszönhető, amely a legtöbb esetben meghatározza, hogy ezen cellákat mikor és milyen körülmények között használhatjuk, ám egyes kutatók szerint a katonai repülők által is használt üzemanyag szintén komoly szerephez juthat ezen a területen.
Az Utah Egyetem szakemberei a napokban jelentették be, hogy ők a hidrogén helyett az úgynevezett Jet Propellant-8 (JP-8) üzemanyagot használnák fel, amelyet még a hetvenes években vezettek be, mint a katonai használatra rendszeresített sztenderd üzemanyagot. A speciális keverékre az amerikai katonai gépek a zord időjárási körülmények között támaszkodnak, ez ugyanis egészen cudar helyzetekben is lehetővé teszi a repülést, magasabb árát pedig többek között a csökkentett gyúlékonyság ellensúlyozza. Ha minden a tervek szerint alakul, a JP-8 a hordozható eszközökben, de akár a személyautókban is megjelenhet.
Ezen speciális üzemanyagcellákban enzimek segítségével nyernek a keverékből elektromos áramot, mégpedig anélkül, hogy ezzel jelentős mennyiségű hőt termelnének, de ugyanígy nincs szükség egy tökéletesen tiszta üzemanyagra sem – a megoldás szobahőmérsékleten is működik, még némi kén jelenléte esetében is. A széleskörű elterjedést ugyan az autók esetében akadályozza, hogy a nagyobb gyártók éppen a petróleum alapú üzemanyagoktól igyekeznek elmozdulni, ám a fejlesztés utat találhat magának olyan laptopokba, amelyeket sokszor extrém körülmények között, nagy megbízhatósággal szeretnék üzemeltetni.
A kutatócsapatnak sikerült igazolnia, hogy a kiválasztott enzimek valóban a kívánt hatást eredményezik, az elkövetkező hónapokban ezért az üzemanyagcellák tökéletesítésén dolgoznak majd, hogy nagymértékben növeljék azok hatékonyságát.
Az üzemanyagcellák az alternatív energiaforrások egyikeként bukkannak fel időről-időre a szaksajtóban, bár a sokak által várt áttörés egyelőre elmaradt. Ez egyes vélemények szerint az itt kiemelt szerepet kapó hidrogénnek köszönhető, amely a legtöbb esetben meghatározza, hogy ezen cellákat mikor és milyen körülmények között használhatjuk, ám egyes kutatók szerint a katonai repülők által is használt üzemanyag szintén komoly szerephez juthat ezen a területen.
Az Utah Egyetem szakemberei a napokban jelentették be, hogy ők a hidrogén helyett az úgynevezett Jet Propellant-8 (JP-8) üzemanyagot használnák fel, amelyet még a hetvenes években vezettek be, mint a katonai használatra rendszeresített sztenderd üzemanyagot. A speciális keverékre az amerikai katonai gépek a zord időjárási körülmények között támaszkodnak, ez ugyanis egészen cudar helyzetekben is lehetővé teszi a repülést, magasabb árát pedig többek között a csökkentett gyúlékonyság ellensúlyozza. Ha minden a tervek szerint alakul, a JP-8 a hordozható eszközökben, de akár a személyautókban is megjelenhet.
Ezen speciális üzemanyagcellákban enzimek segítségével nyernek a keverékből elektromos áramot, mégpedig anélkül, hogy ezzel jelentős mennyiségű hőt termelnének, de ugyanígy nincs szükség egy tökéletesen tiszta üzemanyagra sem – a megoldás szobahőmérsékleten is működik, még némi kén jelenléte esetében is. A széleskörű elterjedést ugyan az autók esetében akadályozza, hogy a nagyobb gyártók éppen a petróleum alapú üzemanyagoktól igyekeznek elmozdulni, ám a fejlesztés utat találhat magának olyan laptopokba, amelyeket sokszor extrém körülmények között, nagy megbízhatósággal szeretnék üzemeltetni.
A kutatócsapatnak sikerült igazolnia, hogy a kiválasztott enzimek valóban a kívánt hatást eredményezik, az elkövetkező hónapokban ezért az üzemanyagcellák tökéletesítésén dolgoznak majd, hogy nagymértékben növeljék azok hatékonyságát.