Berta Sándor
A streamingcégek felnyomják a filmek árát
A Netflix csupán néhány hónapja jelent meg Európában, de az előállítási költségeken máris érezhetők a változások.
Jelenleg a fizetős televíziók piacán még a lineáris használat a meghatározó, azaz az emberek azt nézik, amit vetít a prémium csatorna. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók a programok 97-98 százalékát hasznosnak találják, de ez az arány lassan csökken. Olyan ez, mint a gyerekek és az adventi naptár esetében: az egyik gyerek szép sorban fogyasztja el a naptárban elrejtett, ajándékba kapott csokoládékat, a másik viszont csak a neki tetsző édességeket akarja kimazsolázni.
Elsősorban a Sky csatornái sínylik meg a Netflix, a Watchever és más videoplatformok megjelenését az európai streamingpiacon. Az új piaci szereplők miatt drágul a sorozatok és a filmek sugárzási költsége. Hannes Heyelmann, a Turner Broadcasting európai menedzsere kijelentette, hogy a Netflix, a Watchever és a többi cég megjelenése már észrevehető a sugárzási költségek növekedésében. Ennek oka, hogy a fizetős televíziós szolgáltatóknak az erős verseny miatt muszáj exkluzív tartalmakat kínálniuk és sokkal tovább kell birtokolniuk a televíziós jogokat. Mindez egyúttal azt is jelenti, hogy a különböző alkotások nem válnak olyan gyorsan elérhetővé a szabadon fogható televízióadókon vagy DVD-n.
Fontossá vált a saját márkák létrehozása mind a filmek, mind a sorozatok területén. Heyelmann elmondta, hogy jelenleg öt sorozatban vesznek részt társproducerként és egy sorozatot pedig ők maguk készítenek. Susanne Aigner-Drews, a Discovery Networks képviselője azt hangsúlyozta, hogy az exkluzivitás drága: ők évente 1,4 milliárd eurót fordítanak tartalmakra és 20 csatornájuk van. A műsorszolgáltatók számára alapvető probléma, hogy nemcsak a jogdíjak növekednek folyamatosan, hanem a gyors beszerzés és a szinkronizálás költségei is komoly költségtényezőt jelentenek.
A Netflix szeptemberben indult el Németországban, majd kiderült, hogy már magyar nyelvű alkalmazottat keres, aki ért a tartalmak lokalizálásához, vagyis vélhetően a magyarítás megszervezésével kellene foglalkoznia. Reed Hastings, a cég alapító-vezérigazgatója szerint a klasszikus televíziózás körülbelül 20 éven belül el fog tűnni.
Jelenleg a fizetős televíziók piacán még a lineáris használat a meghatározó, azaz az emberek azt nézik, amit vetít a prémium csatorna. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók a programok 97-98 százalékát hasznosnak találják, de ez az arány lassan csökken. Olyan ez, mint a gyerekek és az adventi naptár esetében: az egyik gyerek szép sorban fogyasztja el a naptárban elrejtett, ajándékba kapott csokoládékat, a másik viszont csak a neki tetsző édességeket akarja kimazsolázni.
Elsősorban a Sky csatornái sínylik meg a Netflix, a Watchever és más videoplatformok megjelenését az európai streamingpiacon. Az új piaci szereplők miatt drágul a sorozatok és a filmek sugárzási költsége. Hannes Heyelmann, a Turner Broadcasting európai menedzsere kijelentette, hogy a Netflix, a Watchever és a többi cég megjelenése már észrevehető a sugárzási költségek növekedésében. Ennek oka, hogy a fizetős televíziós szolgáltatóknak az erős verseny miatt muszáj exkluzív tartalmakat kínálniuk és sokkal tovább kell birtokolniuk a televíziós jogokat. Mindez egyúttal azt is jelenti, hogy a különböző alkotások nem válnak olyan gyorsan elérhetővé a szabadon fogható televízióadókon vagy DVD-n.
Fontossá vált a saját márkák létrehozása mind a filmek, mind a sorozatok területén. Heyelmann elmondta, hogy jelenleg öt sorozatban vesznek részt társproducerként és egy sorozatot pedig ők maguk készítenek. Susanne Aigner-Drews, a Discovery Networks képviselője azt hangsúlyozta, hogy az exkluzivitás drága: ők évente 1,4 milliárd eurót fordítanak tartalmakra és 20 csatornájuk van. A műsorszolgáltatók számára alapvető probléma, hogy nemcsak a jogdíjak növekednek folyamatosan, hanem a gyors beszerzés és a szinkronizálás költségei is komoly költségtényezőt jelentenek.
A Netflix szeptemberben indult el Németországban, majd kiderült, hogy már magyar nyelvű alkalmazottat keres, aki ért a tartalmak lokalizálásához, vagyis vélhetően a magyarítás megszervezésével kellene foglalkoznia. Reed Hastings, a cég alapító-vezérigazgatója szerint a klasszikus televíziózás körülbelül 20 éven belül el fog tűnni.