Berta Sándor
Eltűnik a klasszikus televízió?
Németországban elindult a Netflix. Az amerikai konszern vezetője szerint a címben jelölt korszakváltás 20 éven belül bekövetkezik.
Reed Hastings, a cég alapító-vezérigazgatója elmondta, hogy az ingyenes - reklámok révén finanszírozott - televíziócsatornák nagy száma miatt Németország nehezebb terep az előfizetéses online filmkölcsönzőknek, mint az Amerikai Egyesült Államok. A menedzser szerint "a klasszikus, lineáris televíziózás" a legnagyobb versenytársuk. Hastings azzal indokolta, hogy csak most léptek be a német piacra, hogy szükségük volt megfelelő tartalmakra és úgy érezték, hogy most jött el az idő. A legtöbb helyi felhasználó egyszerre több szolgáltatásra is előfizet, ráadásul a németek abban is különböznek másoktól, hogy szeretik jobban az ellenőrzésük alatt tartani a televíziós élményeket. Sokkal kevesebb például a beltéri egység, mint más országokban és meglepően sokan fogadják el a klasszikus televíziózást, ahol a sugárzott programoknak rögzített kezdési időpontja van.
"A legfontosabb kérdés az, hogy mit csinálnak a felhasználók, ha hazamennek, hogyan kapcsolódnak ki. Elmennek futni? Játszanak? Tévét néznek? Vagy a Netflixet választják? Hatalmas választék van különböző lehetőségekből. Egyetlen vetélytársunkat sem emeljük ki, de az biztos, hogy a fiatalabb felhasználók kapcsán figyelembe kell venni az internetes kalózkodást. A klasszikus televíziózás körülbelül 20 éven belül mindenképpen el fog tűnni. Még a sportközvetítések is az online alkalmazásokon keresztül lesznek elérhetők. Kiválaszthatunk majd kameranézeteket és lehetőségünk lesz arra is, hogy akár az egyes játékosokra vagy csapatokra koncentráljunk."
"Egy labdarúgó-világbajnokság például soha nem lesz látható a Netflixen, mert a közvetítés túl drága és túl nagy a verseny a közvetítési jogokért. Hosszú távon a filmekre és a sorozatokra összpontosítunk. Emellett a kényelmet a jövőben nem lehet majd a televíziós programtól függetlenül kezelni. Tanulunk abból, hogy az emberek miket szeretnek nézni és utána a megfelelő tartalmakkal bővítjük a kínálatunkat. Figyeljük azt is, hogy milyen illegális másolatok érhetők el az olyan szolgáltatásokon keresztül, mint a BitTorrent. Nem az a lényeg, hogy a piacon az első, a második vagy a harmadik helyen vagyunk. Az Amerikai Egyesült Államokban a háztartások egyharmada az előfizetőnk. Azt reméljük, hogy ezt a szintet 5-7 év alatt elérhetjük Németországban is" - fejtette ki a Netflix alapító-vezérigazgatója.
Reed Hastings hozzátette, hogy az európai központjuk Hollandiában van, ahol ugyanolyan szigorúak az adatvédelmi előírások, mint Németországban. Nem értékesítenek reklámokat és nem adják el az előfizetőik adatait a reklámügynökségeknek. Az információkat kizárólag arra használják fel, hogy személyre szabott programajánlásokat fogalmazzanak meg. Németországban is akarnak majd tartalmakat készíteni, ez része a stratégiájuknak. A következő néhány évben jobban meg fogják ismerni a piacot, felvásárlásokat viszont nem terveznek. Ez az elmúlt 15 esztendőben sem volt rájuk jellemző és ezután sem lesz.
Májusban derült ki, hogy a Netflix újabb európai államokban, Németországban, Ausztriában, Svájcban, Franciaországban, Belgiumban és Luxemburgban, lesz elérhető. Nemrég pedig az Ericsson jelentésében olyan adatok jelentek meg, amik alátámasztják Hastings szavait. A valós idejű, streaming adatátvitel egyre inkább felzárkózik a lineáris tévézéshez: a heti médiafogyasztás tekintve már csak mindössze két százalékpontos különbség van köztük.
Reed Hastings, a cég alapító-vezérigazgatója elmondta, hogy az ingyenes - reklámok révén finanszírozott - televíziócsatornák nagy száma miatt Németország nehezebb terep az előfizetéses online filmkölcsönzőknek, mint az Amerikai Egyesült Államok. A menedzser szerint "a klasszikus, lineáris televíziózás" a legnagyobb versenytársuk. Hastings azzal indokolta, hogy csak most léptek be a német piacra, hogy szükségük volt megfelelő tartalmakra és úgy érezték, hogy most jött el az idő. A legtöbb helyi felhasználó egyszerre több szolgáltatásra is előfizet, ráadásul a németek abban is különböznek másoktól, hogy szeretik jobban az ellenőrzésük alatt tartani a televíziós élményeket. Sokkal kevesebb például a beltéri egység, mint más országokban és meglepően sokan fogadják el a klasszikus televíziózást, ahol a sugárzott programoknak rögzített kezdési időpontja van.
"A legfontosabb kérdés az, hogy mit csinálnak a felhasználók, ha hazamennek, hogyan kapcsolódnak ki. Elmennek futni? Játszanak? Tévét néznek? Vagy a Netflixet választják? Hatalmas választék van különböző lehetőségekből. Egyetlen vetélytársunkat sem emeljük ki, de az biztos, hogy a fiatalabb felhasználók kapcsán figyelembe kell venni az internetes kalózkodást. A klasszikus televíziózás körülbelül 20 éven belül mindenképpen el fog tűnni. Még a sportközvetítések is az online alkalmazásokon keresztül lesznek elérhetők. Kiválaszthatunk majd kameranézeteket és lehetőségünk lesz arra is, hogy akár az egyes játékosokra vagy csapatokra koncentráljunk."
"Egy labdarúgó-világbajnokság például soha nem lesz látható a Netflixen, mert a közvetítés túl drága és túl nagy a verseny a közvetítési jogokért. Hosszú távon a filmekre és a sorozatokra összpontosítunk. Emellett a kényelmet a jövőben nem lehet majd a televíziós programtól függetlenül kezelni. Tanulunk abból, hogy az emberek miket szeretnek nézni és utána a megfelelő tartalmakkal bővítjük a kínálatunkat. Figyeljük azt is, hogy milyen illegális másolatok érhetők el az olyan szolgáltatásokon keresztül, mint a BitTorrent. Nem az a lényeg, hogy a piacon az első, a második vagy a harmadik helyen vagyunk. Az Amerikai Egyesült Államokban a háztartások egyharmada az előfizetőnk. Azt reméljük, hogy ezt a szintet 5-7 év alatt elérhetjük Németországban is" - fejtette ki a Netflix alapító-vezérigazgatója.
Reed Hastings hozzátette, hogy az európai központjuk Hollandiában van, ahol ugyanolyan szigorúak az adatvédelmi előírások, mint Németországban. Nem értékesítenek reklámokat és nem adják el az előfizetőik adatait a reklámügynökségeknek. Az információkat kizárólag arra használják fel, hogy személyre szabott programajánlásokat fogalmazzanak meg. Németországban is akarnak majd tartalmakat készíteni, ez része a stratégiájuknak. A következő néhány évben jobban meg fogják ismerni a piacot, felvásárlásokat viszont nem terveznek. Ez az elmúlt 15 esztendőben sem volt rájuk jellemző és ezután sem lesz.
Májusban derült ki, hogy a Netflix újabb európai államokban, Németországban, Ausztriában, Svájcban, Franciaországban, Belgiumban és Luxemburgban, lesz elérhető. Nemrég pedig az Ericsson jelentésében olyan adatok jelentek meg, amik alátámasztják Hastings szavait. A valós idejű, streaming adatátvitel egyre inkább felzárkózik a lineáris tévézéshez: a heti médiafogyasztás tekintve már csak mindössze két százalékpontos különbség van köztük.