SG.hu
A piaccal szembe menve próbál sikert elérni az Epson
Megpróbálják tudatosítani az emberekben, hogy egy nyomtatónál nem a készülék ára, hanem a használati költség számít igazán.
A cég budapesti sajtótájékoztatója egy ez év elején 112 magyar kisvállalkozásnál elvégzett piackutatás ismertetésével kezdődött, amiből kiderült, hogy finoman szólva sem viselkedünk tudatosan nyomtatási téren. A KutatóCentrum által megkérdezett cégtulajdonosok, illetve felelős beszerzők többségének fogalma sem volt, hogy mennyibe kerül náluk egy oldal nyomtatása, és jellemzően ugyanakkora (néhány forintos) összeget jelöltek be mind a fekete-fehér, mind a színes nyomatoknál. Győrfi Anna ismertetése szerint a költségtakarékosság kimerül a nyomtatás visszafogásában, az utángyártott eszközök használatában és természetesen a színes nyomtatás kerülésében.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Extra megtakarítást jellemzően új, korszerű nyomtató beszerzésétől remélnek, melyet az interneten át választanak ki, árösszehasonlító oldalakat és gyártói prospektusokat böngészve. Biztató, hogy a megbízhatóság és az alacsony szervizigény kiemelt szempont, ez az árat is messze megelőzi. A funkciók közül a szkennelésen, fénymásoláson és hálózati nyomtatáson kívül egyébre nem vágynak, a technológiák közül a lézer messze felülpreferált.
Mindezen alapvetés után következett Fábián Miklós, az Epson kereskedelmi igazgatója, aki felvázolta cége a fentiekkel szinte teljesen ellentétes stratégiáját. Ők tintasugaras nyomtatókat szeretnének eladni az embereknek, de úgy, hogy üzleti tervük nem az "olcsó nyomtató - drága patron" modellre épül, hanem - az Ink Advantage szlogennel kampányoló HP-hoz hasonlóan - a drágább alaptermék alacsony költségű üzemeltetésével próbálnak piacot szerezni. Ehhez külön technológiájuk is van, a kínai buheragyártóktól ellesett, de profin megvalósított külső, nagy kapacitású nyomtatópatron, mely Ázsiában nagyon népszerű megoldás.
"A termékek átlagára folyamatosan csökken. Néhány évtizeddel ezelőtt egy nyomtató nagyon komoly beruházásnak számított, mára eljutottunk oda, hogy akár otthonra, 10 000 forintért is tudunk magunknak vásárolni. Ez nagyon kellemetlenül érinti a gyártói/ forgalmazói kört, mivel nagyon megnehezíti hogy ezeket a termékeket gazdaságosan lehessen előállítani. Így aztán kialakult egy olyan trend a piacon, hogy olcsó a nyomtató, de adjunk hozzá drágán kellékanyagot, és ezzel egyensúlyozzuk ki az üzleti modellt, hogy meg tudjunk élni. De a vásárlók megkeresik a maguk számára előnyös megoldásokat és alternatív kellékanyagokat keresnek, hogy továbbra is nagyon olcsón tudjanak nyomtatni." - mondta Fábián Miklós.
A kereskedelmi igazgató szerint azért nem tudják az emberek mennyiért nyomtatnak, mert valóban nagyon nagy a szóródás a piacon lévő termékek között, és emiatt is nem ez alapján döntenek az emberek eszközvásárlás esetén. A költségvonzata miatt nem igazán használt színes nyomtatást szintén előtérbe helyeznék, ami nem meglepő abban a tekintetben, hogy sokaknál ez a fő szempont egy tintás gép vásárlása mellett.
"A nagyvállalatok körében általános TCO (teljes birtoklási időre számított költség) a kisvállalkozásoknál nem elterjedt. Mi szeretnénk ezt a gondolkodást mindenki számára meghonosítani, legyen az akár otthoni felhasználó. Ne csak a beszerzési ár legyen szempont, hanem a rá épülő többi költségelem is, hogy a vevő beláthassa, hogy egy gazdaságos megoldással dolgozik és tudjon hosszú távon előre tervezni. Ehhez biztosítanunk kell egy olyan alacsony lapköltséget, mely mind színesben, mind fekete-fehérben elfogadható, emellett szeretnénk megtartani a gyári biztonsági szolgáltatásokat, a minőséget és a megbízhatóságot, továbbá hogy megfeleljenek az üzleti felhasználók igényeinek."
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Felvetésemre, miszerint egy árösszehasonlító oldalon a piackutatásban szereplő szűrőfeltételek mellett (a lézeres technológiát kiválasztva, majd a kidobott eredményeket ár szerint növekvően rendezve) meg sem fog jelenni az Epson a találatok között, Fábián Miklós elismerte, hogy nehéz dolguk lesz, de bízik a sikerben. "A kutatás megerősített minket abban, hogy nagyon sok a munkánk abban a tekintetben, hogy megváltoztassuk ezt a vásárlói szemléletet, mert a felhasználónak ez a jó. A kereskedőhálózatot fel kell készíteni a TCO-modellre, el kell érnünk azt, hogy a szakértékesítők és az ő online felületeik is utaljanak erre. Tehát amikor ők feltesznek egy nyomtatót akkor ott ne csak az ár szerepeljen, hanem egy kis oktatás is."
"A gyártók 80 százaléka lézernyomtatókat gyárt az üzleti felhasználók számára, és nyilván nem akarják feladni ezt a tevékenységüket, tehát nagyon komoly lobbival, piaci ellenállással szemben dolgozunk. A vevői oldalon is meg kell változtatnunk az elvárásokat: ha ma indítanak egy tendert, az úgy kezdődik, hogy monokróm vagy színes lézernyomtató. Ezt a szemléletet meg kell változtatni, hogy legalább versenyezhessen egymással a két megoldás."
A cég budapesti sajtótájékoztatója egy ez év elején 112 magyar kisvállalkozásnál elvégzett piackutatás ismertetésével kezdődött, amiből kiderült, hogy finoman szólva sem viselkedünk tudatosan nyomtatási téren. A KutatóCentrum által megkérdezett cégtulajdonosok, illetve felelős beszerzők többségének fogalma sem volt, hogy mennyibe kerül náluk egy oldal nyomtatása, és jellemzően ugyanakkora (néhány forintos) összeget jelöltek be mind a fekete-fehér, mind a színes nyomatoknál. Győrfi Anna ismertetése szerint a költségtakarékosság kimerül a nyomtatás visszafogásában, az utángyártott eszközök használatában és természetesen a színes nyomtatás kerülésében.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Extra megtakarítást jellemzően új, korszerű nyomtató beszerzésétől remélnek, melyet az interneten át választanak ki, árösszehasonlító oldalakat és gyártói prospektusokat böngészve. Biztató, hogy a megbízhatóság és az alacsony szervizigény kiemelt szempont, ez az árat is messze megelőzi. A funkciók közül a szkennelésen, fénymásoláson és hálózati nyomtatáson kívül egyébre nem vágynak, a technológiák közül a lézer messze felülpreferált.
Mindezen alapvetés után következett Fábián Miklós, az Epson kereskedelmi igazgatója, aki felvázolta cége a fentiekkel szinte teljesen ellentétes stratégiáját. Ők tintasugaras nyomtatókat szeretnének eladni az embereknek, de úgy, hogy üzleti tervük nem az "olcsó nyomtató - drága patron" modellre épül, hanem - az Ink Advantage szlogennel kampányoló HP-hoz hasonlóan - a drágább alaptermék alacsony költségű üzemeltetésével próbálnak piacot szerezni. Ehhez külön technológiájuk is van, a kínai buheragyártóktól ellesett, de profin megvalósított külső, nagy kapacitású nyomtatópatron, mely Ázsiában nagyon népszerű megoldás.
"A termékek átlagára folyamatosan csökken. Néhány évtizeddel ezelőtt egy nyomtató nagyon komoly beruházásnak számított, mára eljutottunk oda, hogy akár otthonra, 10 000 forintért is tudunk magunknak vásárolni. Ez nagyon kellemetlenül érinti a gyártói/ forgalmazói kört, mivel nagyon megnehezíti hogy ezeket a termékeket gazdaságosan lehessen előállítani. Így aztán kialakult egy olyan trend a piacon, hogy olcsó a nyomtató, de adjunk hozzá drágán kellékanyagot, és ezzel egyensúlyozzuk ki az üzleti modellt, hogy meg tudjunk élni. De a vásárlók megkeresik a maguk számára előnyös megoldásokat és alternatív kellékanyagokat keresnek, hogy továbbra is nagyon olcsón tudjanak nyomtatni." - mondta Fábián Miklós.
A kereskedelmi igazgató szerint azért nem tudják az emberek mennyiért nyomtatnak, mert valóban nagyon nagy a szóródás a piacon lévő termékek között, és emiatt is nem ez alapján döntenek az emberek eszközvásárlás esetén. A költségvonzata miatt nem igazán használt színes nyomtatást szintén előtérbe helyeznék, ami nem meglepő abban a tekintetben, hogy sokaknál ez a fő szempont egy tintás gép vásárlása mellett.
"A nagyvállalatok körében általános TCO (teljes birtoklási időre számított költség) a kisvállalkozásoknál nem elterjedt. Mi szeretnénk ezt a gondolkodást mindenki számára meghonosítani, legyen az akár otthoni felhasználó. Ne csak a beszerzési ár legyen szempont, hanem a rá épülő többi költségelem is, hogy a vevő beláthassa, hogy egy gazdaságos megoldással dolgozik és tudjon hosszú távon előre tervezni. Ehhez biztosítanunk kell egy olyan alacsony lapköltséget, mely mind színesben, mind fekete-fehérben elfogadható, emellett szeretnénk megtartani a gyári biztonsági szolgáltatásokat, a minőséget és a megbízhatóságot, továbbá hogy megfeleljenek az üzleti felhasználók igényeinek."
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Felvetésemre, miszerint egy árösszehasonlító oldalon a piackutatásban szereplő szűrőfeltételek mellett (a lézeres technológiát kiválasztva, majd a kidobott eredményeket ár szerint növekvően rendezve) meg sem fog jelenni az Epson a találatok között, Fábián Miklós elismerte, hogy nehéz dolguk lesz, de bízik a sikerben. "A kutatás megerősített minket abban, hogy nagyon sok a munkánk abban a tekintetben, hogy megváltoztassuk ezt a vásárlói szemléletet, mert a felhasználónak ez a jó. A kereskedőhálózatot fel kell készíteni a TCO-modellre, el kell érnünk azt, hogy a szakértékesítők és az ő online felületeik is utaljanak erre. Tehát amikor ők feltesznek egy nyomtatót akkor ott ne csak az ár szerepeljen, hanem egy kis oktatás is."
"A gyártók 80 százaléka lézernyomtatókat gyárt az üzleti felhasználók számára, és nyilván nem akarják feladni ezt a tevékenységüket, tehát nagyon komoly lobbival, piaci ellenállással szemben dolgozunk. A vevői oldalon is meg kell változtatnunk az elvárásokat: ha ma indítanak egy tendert, az úgy kezdődik, hogy monokróm vagy színes lézernyomtató. Ezt a szemléletet meg kell változtatni, hogy legalább versenyezhessen egymással a két megoldás."