SG.hu
Összezuhant a hazai nyomtatópiac
Míg 2011-ben több, mint 126 000 lézernyomtatót értékesítettek Magyarországon a gyártók, addig 2012-ben ez a szám 40 000-rel csökkent, a legolcsóbb kategória pedig felénél kisebbre töpörödött össze.
A japán OKI nyomtatógyártó március végén zárta le pénzügyi évét, melyet Tamás Loránd, a vállalat regionális pénzügyi vezetője értékelt. A Magyarországon 20 éve jelenlévő cég főként a professzionális szférára koncentrál, a kis- és középvállalkozásokra, leginkább számukra értékesítenek színes és monó lézernyomtatókat, illetve multifunkciós gépeket A3-mas és A4-es méretben.
A vállalatot 2011-ben még az ág is húzta, kezdve a fukushimai katasztrófával, ahol természetesen a cégnek is volt egy gyára, és az fél évre kiesett a termelésből. Ezt követően történt a thaiföldi árvíz, ami azt a gyárukat vitte el, így a vállalat által előállított mennyiség jelentősen csökkent. Válságmegoldásokkal Kínába telepítettek át minél több kapacitást, ez nagyjából sikerült, de forgalmuk nagyon megsínylette ezeket a rendkívüli eseményeket, így a mostani céljuk nem csak az elveszített piaci részesedések visszatornászása, hanem egyenesen azok megkétszerezése.
Ennek elérésére erősen bővítették termékskálájukat, belépő szintű nyomtatókat vezettek be majdnem minden kategóriában és un. "fehér toneres" nyomtatókkal léptek piacra. Ez utóbbi decemberben jelent meg Magyarországon, még semelyik másik gyártónak nincs hasonló terméke, lényege annyi, hogy a fehér toner miatt sötét háttérre is kiválóan lehet vele grafikát készíteni színbeli korlátozás nélkül.
Tamás Loránd közlése szerint 2012 nem volt a helyi nyomtatócégek éve, 32 százalékkal csökkent a teljes piaci volumen. A 2011-es 126 ezernél 2012-ben 40 ezer darabbal kevesebbet értékesítettek, a teljes piaci forgalom pedig mintegy 3,5 milliárd forinttal, 17 százalékkal csökkent. A legnagyobb visszaesés a belépő szintű lakossági termékkategóriában volt tapasztalható tavaly, mértéke esetenként elérte a 60 százalékot is. Mérete miatt egyébként a fekete-fehér piac számít igazán a nyomtatógyártóknak, mely sokszorosa a színesének, de most már a multifunkciós színesek is elkezdtek komolyabb tényezővé válni.
Mindezen folyamatok ellenére az OKI növelni tudta árbevételét, mivel a lakossági szegmensben nem versenyeznek és a cégek vásárlásai nem estek annyira vissza. A mono A4 formátumú multifunkciós készülékek piacán négyszeresére növelték eladásaikat, és a vállalat tavaly összesen 3300 nyomtatót értékesített, ezzel 682,8 millió forint árbevételre tett szert. Vezetőnek a számítanak a színes A4-es nyomtatóknál, ahol minden harmadik vásárló OKI-t választ, ennek a multifunkciós változatánál másodikok 20,3 százalékkal, míg a színes A3 nyomtatóknál a piac negyedrészét birtokolják.
A környező országokat is tartalmazó regionális piac
Az utángyártott kellékanyagokkal kapcsolatban a gyártó is tervezi az eredeti tonerek használatának szorgalmazását. "Ezek a gyártók nem tajvaniak és kínaiak, hanem magyarok, Magyarországon vannak ezek az utántöltő üzemek és innen látják el a piacot a megfelelő utángyártott kellékanyaggal. Jó hír részünkre, hogy nem érint minket annyira mint néhány konkurens gyártót, de számaink szerint kb. 15-20 százalékban hátrányos számunkra. Ezért mi is támogatjuk az utángyártott kellékanyagokról szóló kampányokat, és a 2013-mas pénzügyi évben mi is megpróbálunk ezzel egy picit többet foglalkozni, már csak azért is, mert az elmúlt két évben megpróbáltuk a piacra kerülő nyomtatóink darabszámát növelni, a következő két három évnek pedig az a feladata, hogy megpróbáljuk a nyomtatási szokásokat picit átalakítani - költséghatékonyan, de eredeti kellékanyaggal. Ennek egyik leghatékonyabb módja a lapköltség alapú elszámolás elterjesztése."
A hazai részleg a csökkenő piac ellenére mer nagyot álmodni, és idén is növekedni szeretnének, főként a multifunkciós gépek sikerére koncentrálva. A másik fókuszpont a cégek nyomtatási költségeinek csökkentése, a beruházási oldalt is beleértve, erre szeretnének nekik megoldásokat nyújtani. Tamás Loránd szerint az eddigi kiszervezési (outsourcing) folyamat mellett megjelenhet a házon belülre visszaszervezés, az "insourcing". Reményeik szerint még jóideig megmaradhat a fehér toneres nyomtatásban meglévő előnyük is, hiszen jelenleg egyedül kínálnak ilyen technológiát.
A japán OKI nyomtatógyártó március végén zárta le pénzügyi évét, melyet Tamás Loránd, a vállalat regionális pénzügyi vezetője értékelt. A Magyarországon 20 éve jelenlévő cég főként a professzionális szférára koncentrál, a kis- és középvállalkozásokra, leginkább számukra értékesítenek színes és monó lézernyomtatókat, illetve multifunkciós gépeket A3-mas és A4-es méretben.
A vállalatot 2011-ben még az ág is húzta, kezdve a fukushimai katasztrófával, ahol természetesen a cégnek is volt egy gyára, és az fél évre kiesett a termelésből. Ezt követően történt a thaiföldi árvíz, ami azt a gyárukat vitte el, így a vállalat által előállított mennyiség jelentősen csökkent. Válságmegoldásokkal Kínába telepítettek át minél több kapacitást, ez nagyjából sikerült, de forgalmuk nagyon megsínylette ezeket a rendkívüli eseményeket, így a mostani céljuk nem csak az elveszített piaci részesedések visszatornászása, hanem egyenesen azok megkétszerezése.
Ennek elérésére erősen bővítették termékskálájukat, belépő szintű nyomtatókat vezettek be majdnem minden kategóriában és un. "fehér toneres" nyomtatókkal léptek piacra. Ez utóbbi decemberben jelent meg Magyarországon, még semelyik másik gyártónak nincs hasonló terméke, lényege annyi, hogy a fehér toner miatt sötét háttérre is kiválóan lehet vele grafikát készíteni színbeli korlátozás nélkül.
Tamás Loránd közlése szerint 2012 nem volt a helyi nyomtatócégek éve, 32 százalékkal csökkent a teljes piaci volumen. A 2011-es 126 ezernél 2012-ben 40 ezer darabbal kevesebbet értékesítettek, a teljes piaci forgalom pedig mintegy 3,5 milliárd forinttal, 17 százalékkal csökkent. A legnagyobb visszaesés a belépő szintű lakossági termékkategóriában volt tapasztalható tavaly, mértéke esetenként elérte a 60 százalékot is. Mérete miatt egyébként a fekete-fehér piac számít igazán a nyomtatógyártóknak, mely sokszorosa a színesének, de most már a multifunkciós színesek is elkezdtek komolyabb tényezővé válni.
Mindezen folyamatok ellenére az OKI növelni tudta árbevételét, mivel a lakossági szegmensben nem versenyeznek és a cégek vásárlásai nem estek annyira vissza. A mono A4 formátumú multifunkciós készülékek piacán négyszeresére növelték eladásaikat, és a vállalat tavaly összesen 3300 nyomtatót értékesített, ezzel 682,8 millió forint árbevételre tett szert. Vezetőnek a számítanak a színes A4-es nyomtatóknál, ahol minden harmadik vásárló OKI-t választ, ennek a multifunkciós változatánál másodikok 20,3 százalékkal, míg a színes A3 nyomtatóknál a piac negyedrészét birtokolják.
A környező országokat is tartalmazó regionális piac
Az utángyártott kellékanyagokkal kapcsolatban a gyártó is tervezi az eredeti tonerek használatának szorgalmazását. "Ezek a gyártók nem tajvaniak és kínaiak, hanem magyarok, Magyarországon vannak ezek az utántöltő üzemek és innen látják el a piacot a megfelelő utángyártott kellékanyaggal. Jó hír részünkre, hogy nem érint minket annyira mint néhány konkurens gyártót, de számaink szerint kb. 15-20 százalékban hátrányos számunkra. Ezért mi is támogatjuk az utángyártott kellékanyagokról szóló kampányokat, és a 2013-mas pénzügyi évben mi is megpróbálunk ezzel egy picit többet foglalkozni, már csak azért is, mert az elmúlt két évben megpróbáltuk a piacra kerülő nyomtatóink darabszámát növelni, a következő két három évnek pedig az a feladata, hogy megpróbáljuk a nyomtatási szokásokat picit átalakítani - költséghatékonyan, de eredeti kellékanyaggal. Ennek egyik leghatékonyabb módja a lapköltség alapú elszámolás elterjesztése."
A hazai részleg a csökkenő piac ellenére mer nagyot álmodni, és idén is növekedni szeretnének, főként a multifunkciós gépek sikerére koncentrálva. A másik fókuszpont a cégek nyomtatási költségeinek csökkentése, a beruházási oldalt is beleértve, erre szeretnének nekik megoldásokat nyújtani. Tamás Loránd szerint az eddigi kiszervezési (outsourcing) folyamat mellett megjelenhet a házon belülre visszaszervezés, az "insourcing". Reményeik szerint még jóideig megmaradhat a fehér toneres nyomtatásban meglévő előnyük is, hiszen jelenleg egyedül kínálnak ilyen technológiát.