Gyurkity Péter
3G és 4G az európai repülőkön
A hordozható eszközök repülés közbeni használata mellett az európai illetékesek megalkották a 3G és 4G alkalmazását lehetővé tévő szabályokat, így a légitársaságok megkezdhetik azok elérhetővé tételét.
A múlt héten írtunk arról, hogy az AESA az amerikai döntést lemásolva engedélyezi Európában a különböző hordozható eszközök repülés közbeni használatát. Eddig ezt hivatalosan tiltották, az egyes légitársaságok azonban az irányelvek alkalmazását követően minden utas számára lehetővé teszik majd, hogy a hálózati elérés letiltása mellett szabadon használják különféle eszközeiket - ez alól egyedül a laptopok jelentenek kivételt, amelyeket méretüknél fogva a fel- és leszállás alatt biztonságosan el kell raknunk.
Az európai bizottság most közölte, hogy 3000 méter felett engedélyezik a 3G- és 4G-elérések kiépítését, így lehetővé teszik a még gyorsabb internetezést, amelyet a hagyományos telefonhívások és szöveges üzenetek egészítenek ki. Az európai járatokat üzemeltető légitársaságok a szabályok közzétételét követően megkezdhetik a szükséges eszközök telepítését, amire azért van szükség, mert az egyes repülőkön egy központi vezetéknélküli elérési pontot (Access Point, AP) kell megadniuk, amely műholdas kapcsolaton keresztül biztosítja az összeköttetést a felszíni hálózattal. Az egyes szolgáltatók a megszokott nemzetközi roamingdíjakat szabják majd ki az utasoknak, ám mivel az EU-n belül ezek amúgy is csökkennek, az eddigi akadályok további mérséklődésére számíthatunk.
2008-ig a repülőkön kizárólag a légitársaság által üzemeltetett készülékeken keresztül bonyolíthattunk le hívásokat, ekkor azonban engedélyezték a 2G (GSM) elérést biztosító megoldások kiépítését. Jelenleg mindössze 200, Európában megforduló repülőn biztosítják az ehhez szükséges eszközöket, ám a mostani döntés révén minden bizonnyal megindul majd ezen flotta kibővítése. A műholdas kapcsolat révén az illetékesek szerint nem zavarják a kabin és a légiirányítás közötti összeköttetést, az utasok pedig nyilván nagyobb kedvet éreznek majd a fejlettebb, gyorsabb elérések igénybevételéhez.
Az irányelvek követése természetesen nem kötelező, így az egyes légitársaságokon múlik majd a szolgáltatás elérhetővé tétele.
A múlt héten írtunk arról, hogy az AESA az amerikai döntést lemásolva engedélyezi Európában a különböző hordozható eszközök repülés közbeni használatát. Eddig ezt hivatalosan tiltották, az egyes légitársaságok azonban az irányelvek alkalmazását követően minden utas számára lehetővé teszik majd, hogy a hálózati elérés letiltása mellett szabadon használják különféle eszközeiket - ez alól egyedül a laptopok jelentenek kivételt, amelyeket méretüknél fogva a fel- és leszállás alatt biztonságosan el kell raknunk.
Az európai bizottság most közölte, hogy 3000 méter felett engedélyezik a 3G- és 4G-elérések kiépítését, így lehetővé teszik a még gyorsabb internetezést, amelyet a hagyományos telefonhívások és szöveges üzenetek egészítenek ki. Az európai járatokat üzemeltető légitársaságok a szabályok közzétételét követően megkezdhetik a szükséges eszközök telepítését, amire azért van szükség, mert az egyes repülőkön egy központi vezetéknélküli elérési pontot (Access Point, AP) kell megadniuk, amely műholdas kapcsolaton keresztül biztosítja az összeköttetést a felszíni hálózattal. Az egyes szolgáltatók a megszokott nemzetközi roamingdíjakat szabják majd ki az utasoknak, ám mivel az EU-n belül ezek amúgy is csökkennek, az eddigi akadályok további mérséklődésére számíthatunk.
2008-ig a repülőkön kizárólag a légitársaság által üzemeltetett készülékeken keresztül bonyolíthattunk le hívásokat, ekkor azonban engedélyezték a 2G (GSM) elérést biztosító megoldások kiépítését. Jelenleg mindössze 200, Európában megforduló repülőn biztosítják az ehhez szükséges eszközöket, ám a mostani döntés révén minden bizonnyal megindul majd ezen flotta kibővítése. A műholdas kapcsolat révén az illetékesek szerint nem zavarják a kabin és a légiirányítás közötti összeköttetést, az utasok pedig nyilván nagyobb kedvet éreznek majd a fejlettebb, gyorsabb elérések igénybevételéhez.
Az irányelvek követése természetesen nem kötelező, így az egyes légitársaságokon múlik majd a szolgáltatás elérhetővé tétele.