Berta Sándor
Ryanair: mobilhasználat már a fapadoson is
A mobil készülékeket egyelőre csak az ír légitársaság 20 repülőgépén lehet használni, később azonban minden légi járművükön elérhető lesz.
A Ryanair és az OnAir közösen jelentették be, hogy mostantól az utasok 20 repülőgépen használhatják saját mobil eszközeiket hívások kezdeményezésre és fogadására, illetve e-mailek és SMS-ek küldésére és fogadására. "A következő másfél évben szeretnék a szolgáltatást a 170 repülőgépből álló teljes flottánkra kiterjeszteni" - közölte Michael O'Leary, a Ryanair vezetője.
Az OnAir a kiválasztott légi járművekbe már be is építette a GSM/GPRS-állomásokat, amelyek segítségével mind a beszéd-, mind az adatátviteli funkciók hozzáférhetőkké válnak. A felszíni kapcsolatot a SwiftBroadband (SBB) műholdas kommunikációs rendszer biztosítja. A megoldással a telefonok nem próbálnak más hálózatokhoz kapcsolódni, ezáltal pedig nem zavarják meg a repülőgépek fedélzeti rendszereit.
Fontos szabály, hogy az emberek a Blackberryket, mobilokat és laptopokat csak akkor kapcsolhatják be, ha kigyulladt az ezt engedélyező zöld lámpa. A szolgáltatást egyelőre csak azok az utasok használhatják, akiknek a szolgáltatója romaingszerződést kötött a légitársasággal. Ez jelenleg az O2-re és néhány más európai mobilszolgáltatóra igaz. A vállalat jelenleg is tárgyalásokat folytat a Vodafone, az Orange és a 3 vezetőivel.
A mobil hívások és SMS-ezés, e-mailezés díja szolgáltatónként eltérő. A beszélgetések maximális percdíja 3,40 euró, egy SMS küldése minimum 67 centbe, egy 100 kilobájtos csatolt fájlt tartalmazó elektronikus levél továbbítása pedig legalább 2,26 euróba kerül. Az Európai Bizottság még tavaly fogadott el egy külön szabályozást a repülőgép-fedélzeti mobil szolgáltatásokról. Az előírások között van, hogy ezek a funkciók kizárólag a 3000 méteres repülési magasság elérése után használhatók. A Ryanair zöld utat kapott, így nem is várt tovább a szolgáltatás beindításával.
A Ryanair és az OnAir közösen jelentették be, hogy mostantól az utasok 20 repülőgépen használhatják saját mobil eszközeiket hívások kezdeményezésre és fogadására, illetve e-mailek és SMS-ek küldésére és fogadására. "A következő másfél évben szeretnék a szolgáltatást a 170 repülőgépből álló teljes flottánkra kiterjeszteni" - közölte Michael O'Leary, a Ryanair vezetője.
Az OnAir a kiválasztott légi járművekbe már be is építette a GSM/GPRS-állomásokat, amelyek segítségével mind a beszéd-, mind az adatátviteli funkciók hozzáférhetőkké válnak. A felszíni kapcsolatot a SwiftBroadband (SBB) műholdas kommunikációs rendszer biztosítja. A megoldással a telefonok nem próbálnak más hálózatokhoz kapcsolódni, ezáltal pedig nem zavarják meg a repülőgépek fedélzeti rendszereit.
Fontos szabály, hogy az emberek a Blackberryket, mobilokat és laptopokat csak akkor kapcsolhatják be, ha kigyulladt az ezt engedélyező zöld lámpa. A szolgáltatást egyelőre csak azok az utasok használhatják, akiknek a szolgáltatója romaingszerződést kötött a légitársasággal. Ez jelenleg az O2-re és néhány más európai mobilszolgáltatóra igaz. A vállalat jelenleg is tárgyalásokat folytat a Vodafone, az Orange és a 3 vezetőivel.
A mobil hívások és SMS-ezés, e-mailezés díja szolgáltatónként eltérő. A beszélgetések maximális percdíja 3,40 euró, egy SMS küldése minimum 67 centbe, egy 100 kilobájtos csatolt fájlt tartalmazó elektronikus levél továbbítása pedig legalább 2,26 euróba kerül. Az Európai Bizottság még tavaly fogadott el egy külön szabályozást a repülőgép-fedélzeti mobil szolgáltatásokról. Az előírások között van, hogy ezek a funkciók kizárólag a 3000 méteres repülési magasság elérése után használhatók. A Ryanair zöld utat kapott, így nem is várt tovább a szolgáltatás beindításával.