Berta Sándor
Átfogó etikai rendszer kell a robotok számára
Az Osztrák Mesterséges Intelligencia Kutatóintézet (OFAI) egyik kutatója úgy véli, hogy ha megjelennek a robotautók és -ápolók, s gépek fognak az emberek helyett harcolni, akkor egyedül kell majd meghozniuk etikai döntéseket.
Robert Trappl, az OFAI munkatársa kifejtette: nem hiszi, hogy egy önállóan közlekedő járművet lehetne úgy programozni, hogy az egy bizonyos helyzetben kikerüljön egy az úttesten lévő vagy azon átkelő állatot. Bonyolultabb lenne a helyzet, ha a robotautónak el kell döntenie, hogy nekimegy-e az úton hirtelen felbukkanó három gyalogosnak, vagy inkább nekihajt a falnak és ezzel kockára teszi a benne ülők életét. A szakember számos európai és amerikai kollégájával folytatott beszélgetést ebben a kérdésben és a felmerült javaslatokat hamarosan kiadják könyvben is. A mű tartalmazni fogja azt is, hogy milyen etikai követelmények alapján kellene biztosítani a robotjárművek működését. A céljuk egy etikai rendszer kidolgozása gépek számára.
A programozási szempontok között lehet majd, hogy egy robot csak akkor cselekedhet, ha ezzel senkinek sem árt és nem korlátozza a rábízott személy szabadságát. Egy másik elv lehet, hogy a nehéz helyzetekben a gép a másodperc tört része alatt átnézi a világhálót hasonló esetek leírásai után, s igyekeznek megfelelő és etikailag is korrekt megoldást találni az adott problémára. Trappl szerint minél szorosabb lesz a kapcsolat a robotok és az emberek között, annál pontosabbaknak kell lenniük az etikai előírásoknak. Amennyiben egy robot egész nap egy idős nőt ápol, akkor valószínűleg szükség van arra, hogy ismerje a személyiségét és az elveit. Amennyiben az ápolást végző gép túlzottan beavatkozik az illető életébe, akkor ő egy idő után nem tart majd igényt a segítségére.
Kérdéses lesz az is, hogy az emberek mennyire akarják majd elfogadni ezeket a rendszereket és ki fog például robotautót vásárolni, főleg, ha tudja, hogy a jármű inkább az árokba hajt, csak hogy ne üssön el egy előtte az úton hirtelen felbukkanó gyereket. Egy héttel ezelőtt Hermann Winner, a Darmstadti Műszaki Egyetem professzora azt nyilatkozta, hogy a Daimler városi környezetben végzett tesztje során kiderült, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik még nem tudnak együttműködni a közlekedés többi résztvevőjével. Szerinte a robotjárműveknek szükségük lesz irányelvekre.
Porszívózásnál még nincs szükség elvekre |
A programozási szempontok között lehet majd, hogy egy robot csak akkor cselekedhet, ha ezzel senkinek sem árt és nem korlátozza a rábízott személy szabadságát. Egy másik elv lehet, hogy a nehéz helyzetekben a gép a másodperc tört része alatt átnézi a világhálót hasonló esetek leírásai után, s igyekeznek megfelelő és etikailag is korrekt megoldást találni az adott problémára. Trappl szerint minél szorosabb lesz a kapcsolat a robotok és az emberek között, annál pontosabbaknak kell lenniük az etikai előírásoknak. Amennyiben egy robot egész nap egy idős nőt ápol, akkor valószínűleg szükség van arra, hogy ismerje a személyiségét és az elveit. Amennyiben az ápolást végző gép túlzottan beavatkozik az illető életébe, akkor ő egy idő után nem tart majd igényt a segítségére.
Kérdéses lesz az is, hogy az emberek mennyire akarják majd elfogadni ezeket a rendszereket és ki fog például robotautót vásárolni, főleg, ha tudja, hogy a jármű inkább az árokba hajt, csak hogy ne üssön el egy előtte az úton hirtelen felbukkanó gyereket. Egy héttel ezelőtt Hermann Winner, a Darmstadti Műszaki Egyetem professzora azt nyilatkozta, hogy a Daimler városi környezetben végzett tesztje során kiderült, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik még nem tudnak együttműködni a közlekedés többi résztvevőjével. Szerinte a robotjárműveknek szükségük lesz irányelvekre.