SG.hu

Weben és mobilon keresi a kátyúkat a Generali

Az úthibák feltérképezését és azok hatékony kijavítását segíti a Generali a Biztonságért Alapítvány által elindított új kátyúfigyelő rendszer.

A Kátyúvadász elnevezésű webes és okostelefonos alkalmazás segítségével az autósok feltölthetik az őket leginkább zavaró kátyúk fotóit egy, a kátyú GPS koordinátáit is mutató térképre, megadva azok méretét és állapotát. A cég közleménye szerint az egyes kátyúk története is nyomon követhető: az úthibák állapotának romlása, ideiglenes vagy végleges kijavítása is mindenki számára megtekinthetővé válik. A kátyúfigyelő alkalmazás célja, hogy az autósok és a közútkezelők számára képet nyújtson az utak aktuális állapotáról. Így egyrészről figyelmezteti az autósokat, mely utakon kell jobban odafigyelniük a vezetésnél, másrészt segíti az útkarbantartók munkáját, megmutatva számukra, az autósok szerint hol van rájuk a legnagyobb szükség.

A szokatlanul kemény és elhúzódó tél nyomot hagyott az utakon: becslések szerint csak a fővárosban 5-700 új kátyú keletkezik naponta. A Generali 2012-es reprezentatív felméréséből kiderül, hogy a hazai autósok közel 30%-a már hajtott bele kátyúba úgy, hogy mindez sérülést is okozott a gépjárművében. A fővárosi autósok helyzete még rosszabb: a felmérés szerint az ő esetükben 40 százalékos ugyanez az arány, ami a bosszúságon kívül komoly károkat okozhat a gépkocsikban.


A szélsőséges időjárás miatt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által kezelt 30 ezer kilométeres közúthálózaton az előző évekhez képest jóval több burkolathiba keletkezett. Az elhúzódó tél miatt ráadásul a közútkezelő legalább 3 héttel később tudta elkezdeni a tartós kátyúzási munkákat, mint ahogy azt korábban tervezte. 2013-ra összesen csaknem 95 000 tonna aszfalt felhasználását tervezi a társaság a kátyúzási munkák elvégzéséhez, ez 700 millió forinttal több anyagi ráfordítást jelent a tavalyihoz képest. A közútkezelők mostantól a kedvező időjárásnak köszönhetően teljes kapacitással azon dolgoznak majd, hogy nyár elejére a kátyúk és burkolathibák jelentős részét kijavítsák a hazai közúthálózaton.

Az utakat karbantartó szervezetek és önkormányzatok javítási munkálatait ugyanakkor sokszor az is megnehezíti, hogy nem értesülnek a kátyúk és úthibák pontos helyéről. Ebben segít nekik a Kátyúvadász alkalmazás, amely segítségével pontos képet kapnak az autósokat leginkább zavaró kátyúkról, és arról, hol van rájuk a legnagyobb szükség.

A problémás útszakaszok pontos feltérképezésére és nyilvántartására kifejlesztett Kátyúvadász.hu oldalról ingyen letölthető okostelefonos alkalmazás segítségével bárki feltöltheti az oldalra az általa felfedezett kátyú méretét és fotóját, amit az applikáció a GPS koordináták pontos meghatározásával azonnal elhelyez egy térképen. Okostelefon nélkül, internetes felületen is feltölthetők a kátyúk fotói, ebben az esetben térképen kell kiválasztani a kátyú pontos helyét. Az úthiba súlyosságának függvényében a feltöltött kátyút egy ötös skálán - minimális úthibától egészen a nagyon súlyos úthibáig - osztályozhatja a képet feltöltő autós.

Hogy a képek alapján látható legyen a kátyúk méretaránya, a fotózáshoz kátyúmérő háromszögeket vehetnek fel az autósok országszerte több mint 40 Kátyúvadász Ponton. A kátyúvadászok kommentálhatják, rangsorolhatják a mások által feltöltött kátyúkat is. Az Alapítvány több díjat is hirdet: kiosztják majd a Legnagyobb Kátyú Díját, a Hónap Kátyúvadásza címet, valamint a Legaktívabb Kátyújavító Térség Díját is. Érdekesség, hogy a kátyúvadászat a nemzetközi együttműködésnek köszönhetően a határt átlépve Szlovákia és Csehország útjain is működik, ezek az információk a helyi közútkezelőknek nyújtanak értékes támpontot.

A közlekedés biztonsága érdekében fontos az úthibák mielőbbi kijavítása, hiszen a kátyúk számos komoly sérülést okozhatnak az autóban. A Generali kárszakértői szerint nagyobb ugratás a motor leállásához, az üzemanyag ellátást megszakító rendszer aktivizálódásához is vezethet, amit csak szervizben tudnak orvosolni. Egy jelentősebb kátyú szálszakadást is okozhat a gumiabroncsban, ami később durrdefekthez, veszélyes baleseti helyzethez is vezethet. Előfordulhat azonnali defekt is, és ha egyszerre több kerék kap defektet, szinte biztosan autómentésre van szükség. A legsúlyosabb, és szerencsére legritkább kátyúbalesetnek számít, amikor megsérül a futómű, és kitörik az autó kereke. Érdemes a kátyúktól sorozatos ütéseket kapott futóművet ellenőrizni a nyári gumicserénél, ha ugyanis nem fut egyenesen az autó, "megeszi" az út a gumiabroncsot.

„A Kátyúvadász programmal alapítványunk legfőbb célja mindennek megelőzése azáltal, hogy egy interaktív felület segítségével párbeszédet kezdeményezünk az utak állapotáról az autósok és a közútkezelők között” – hangsúlyozta Simon Zsolt, a Generali gépjármű-biztosítási igazgatója. „Tapasztalataink szerint az úthibák okozta kárbejelentések megnövekednek a tél utáni hónapokban, az idén eddig már 350 kátyúkárt jelentettek be nálunk, összesen mintegy 80 millió forint értékben. A biztosító 2012-ben megközelítőleg 200 millió forint kártérítést fizetett ki kátyúkárok miatt, a keményebb és hosszabb tél miatt azonban 2013-ban 20%-kal több kátyúkárra számítunk.”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!