Berta Sándor
Facebookozás az autóból
Az autógyártók szerint a jövőben egyre többen akarják majd látogatni a közösségi portálokat a gépkocsijuk volánja mögött ülve. Ezt az igényt kiszolgálandó a járművek kommunikációs központokká válnak.
Amennyiben a következő évek a BMW, a Ford és a többi gyártó tervei szerint alakulnak, akkor a járművek kommunikációs központokká változnak át. Napjainkban még szinte elképzelhetetlen, hogy valaki egy dugóban ülve bejelentkezzen a Facebook vagy a Twitter rendszerébe, de mindez hamarosan már egyáltalán nem lesz utópia. Az internetes alkalmazások szépen lassan meghódítják az autók fedélzeti rendszereit, egyre többen szeretnének hozzáférni a gépkocsijukban ülve is a legfrissebb időjárási, tőzsdei, sport- és egyéb hírekhez. Így válik a jármű a hálózatba kötött mindennapi életünk integrált részévé. A következő hónapokban előtérbe kerülnek majd a beszédvezérlésű programok és szolgáltatások.
A BMW elképzelései alapján nemsokára lehetőség lesz arra, hogy miközben valaki még reggeli kávéját issza, beszédvezérlés segítségével beállítsa a kocsija belső hőmérsékletét. A mobil készülékek és a fedélzeti rendszerek még inkább összeolvadhatnak; amíg mostanában a dugóban ülve még okostelefonokról születnek bejegyzések a Facebookra, addig hamarosan elég lesz lediktálni az üzenetet és a rendszer intéz minden egyebet. Ugyanígy természetesen a beérkezett e-mailek és SMS-ek is felolvastathatók lesznek. Az Audi Connect lehetővé teszi, hogy az autós anélkül értesüljön az adott település eseményeiről, hogy egyetlen pillanatra is ki kelljen szállnia a járművéből. A fedélzeti rendszer felsorolja a koncerteket és más rendezvényeket, külön kitérve a távolságra és a belépőjegy árára.
Az autókban persze kiemelten fontos a biztonság, ezért felmerül, hogy vajon az SMS-ezéshez, illetve a telefonáláshoz hasonlóan a mobil szoftverek és a beszédvezérlés elvonhatják-e a vezetők figyelmét a közlekedésről. Marion Seidenberger, az Osztrák Autó-, Motoros és Túraklub (ÖMATC) közlekedéspszichológusa szerint a fejlődés jó, de csak akkor, ha egyúttal a biztonságot is szolgálja. Armin Kaltenegger, az Osztrák Közlekedésbiztonsági Kuratórium főjogásza attól tart, hogy az új rendszerek túl nagy mértékben befolyásolják majd az embereket, és figyelni kell a biztonságos vezetés körülményeinek megőrzésére.
Amennyiben a következő évek a BMW, a Ford és a többi gyártó tervei szerint alakulnak, akkor a járművek kommunikációs központokká változnak át. Napjainkban még szinte elképzelhetetlen, hogy valaki egy dugóban ülve bejelentkezzen a Facebook vagy a Twitter rendszerébe, de mindez hamarosan már egyáltalán nem lesz utópia. Az internetes alkalmazások szépen lassan meghódítják az autók fedélzeti rendszereit, egyre többen szeretnének hozzáférni a gépkocsijukban ülve is a legfrissebb időjárási, tőzsdei, sport- és egyéb hírekhez. Így válik a jármű a hálózatba kötött mindennapi életünk integrált részévé. A következő hónapokban előtérbe kerülnek majd a beszédvezérlésű programok és szolgáltatások.
A BMW elképzelései alapján nemsokára lehetőség lesz arra, hogy miközben valaki még reggeli kávéját issza, beszédvezérlés segítségével beállítsa a kocsija belső hőmérsékletét. A mobil készülékek és a fedélzeti rendszerek még inkább összeolvadhatnak; amíg mostanában a dugóban ülve még okostelefonokról születnek bejegyzések a Facebookra, addig hamarosan elég lesz lediktálni az üzenetet és a rendszer intéz minden egyebet. Ugyanígy természetesen a beérkezett e-mailek és SMS-ek is felolvastathatók lesznek. Az Audi Connect lehetővé teszi, hogy az autós anélkül értesüljön az adott település eseményeiről, hogy egyetlen pillanatra is ki kelljen szállnia a járművéből. A fedélzeti rendszer felsorolja a koncerteket és más rendezvényeket, külön kitérve a távolságra és a belépőjegy árára.
Az autókban persze kiemelten fontos a biztonság, ezért felmerül, hogy vajon az SMS-ezéshez, illetve a telefonáláshoz hasonlóan a mobil szoftverek és a beszédvezérlés elvonhatják-e a vezetők figyelmét a közlekedésről. Marion Seidenberger, az Osztrák Autó-, Motoros és Túraklub (ÖMATC) közlekedéspszichológusa szerint a fejlődés jó, de csak akkor, ha egyúttal a biztonságot is szolgálja. Armin Kaltenegger, az Osztrák Közlekedésbiztonsági Kuratórium főjogásza attól tart, hogy az új rendszerek túl nagy mértékben befolyásolják majd az embereket, és figyelni kell a biztonságos vezetés körülményeinek megőrzésére.