SG.hu

Zajlik az autókba kerülő automatikus segélyhívó tesztje

2011-ben több mint 30 ezer ember vesztette életét az Európai Unió útjain. Egy EU direktíva 2015-től kötelező szabvánnyá teheti az eCall megoldást minden új gépkocsiban Európa szerte.

A remények szerint az eCall, az automatikus segélyhívás pán-európai rendszerének segítségével évente több ezer élet menthető meg. Egyes gépjármű-márkák már most is kínálják ezt a funkciót, a kezdeményezés biztosítja, hogy az áldozatokon a lehető leghamarabb segítsenek a segélyszolgálatok. A HeERO projekt („Harmonized eCall European Pilot Project”- harmonizált eCall európai tesztprojekt) célja az eCall telepítés előtti tesztüzemének kivitelezése európai szinten, a tesztprogramok Horvátországban, Németországban, Spanyolországban és Svédországban zajlanak.

A segélyhívást vagy manuálisan kezdeményezhetik a járműben tartózkodó személyek, vagy automatikusan aktiválódik a járműben található érzékelők révén, amikor a baleset megtörténik. Az aktiválást követően a rendszer egy 112-es hanghívást hoz létre és közvetlenül megküldi az adatokat az illetékes közbiztonsági válaszhelyre, amely lehet egy közhatóság vagy magánkézben lévő eCall központ, amely valamely állami szerv irányítása alatt és/vagy engedélyével működik. Az olyan adatok, mint például GPS-koordináták, irány és a jármű azonosítója akkor is eljutnak a riasztási központba, ha az áldozat eszméletlen. Mivel a balesetet másodperceken belül észlelik és ismerik a pontos helyét, a segélyszolgálati lánc képes azonnal reagálni a vészhelyzetre, kihasználva a balesetet követő első órát, mely során a legjobbak az áldozat túlélési esélyei és a sérülések súlyossága is mérsékelhető.


Egy gombnyomás lesz hívni a mentőt

A vonatkozó EU rendelet értelmében 2015-től minden új gépkocsi-típus esetében kötelező lesz az eCALL funkció beépítése. A forgalomba kerülő gépjárműveket az EU hagyja majd jóvá; a jövőben külön jogszabály szabályozza a közbiztonsági válaszhelyek működését is. A végleges rendeletek valószínűleg előírják majd, hogy minden új gépkocsi minden tagállamban rendelkezzen eCall funkcióval – vagy ezzel kompatibilis, harmadik fél által kínált megoldással. A gépkocsiban található modul rendelkezik egy SIM-kártyával (amelyért egy egyszeri díjat kell fizetni) – de a SIM-kártya nincs regisztrálva egyik hálózatban sem, amíg nem kerül sor az eCall aktiválására.

Ez azért szükséges, hogy elkerülhető legyen a szükségtelen jelátviteli forgalom és tartózkodásihely-frissítés több millió gépkocsi esetében, így védve a sofőr személyes adatait. Harmadik fél által kínált megoldások esetében – amelyek szintén alapulhatnak saját tulajdonú megoldásra is – a gépkocsi tulajdonosa normál SIM-kártyával és előfizetéssel rendelkezik, és egyéb szolgáltatások széles körét is igénybe veheti.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!