Berta Sándor
Javítanának az autók közötti kommunikáción
A Bécsi Műszaki Egyetem Christian Doppler Laboratóriumának munkatársai és német kutatók az eddiginél jobb antennákkal tennék hatékonyabbá az autók között kapcsolatokat.
A cél az, hogy a közúti járművek a következő években automatikusan megosszák egymással a különböző információkat, így figyelmeztethetnék a többi gépkocsit a forgalomban rájuk leselkedő veszélyekre. Azonban ahhoz, hogy ez megvalósuljon, új antennákra és rádiótechnológiákra van szükség, amiket egy új kutatóprojekt keretében a laboratóriumban szeretnének kifejleszteni. Az egyetem, a BMW Forschung und Technik GmbH és a Propagation Ideas & Solutions GmbH (PIDSO) mérnökei dr. Christoph F. Mecklenbräuker egyetemi professzor vezetésével új gyártási eljárásokat dolgoznának ki a javított sugárzási tulajdonságokkal rendelkező antennarendszerekhez. A munka során előtérbe kerül a kommunikációbiztonság és a -hatékonyság növelése, mert csak így valósíthatók meg az úgynevezett Intelligens Szállítási Rendszerek (ITS).
A szakemberek nem csak azt vizsgálják, hogy milyen új technológiák segítségével növelhető az autókba beépített antennák hatótávolsága, hanem azt is, hogy miként biztosítható és erősíthető a jelátvitel egy alapvetően műanyagok felhasználásával elkészített autó esetében. Felmerült az az elképzelés is, hogy az egyes antennafunkciókat közvetlenül a műanyagokba integrálják, így teljesen új lehetőségek nyílnak a gyártók számára és a járművek súlya is tovább csökkenthető lenne.
A BMW Forschung und Technik GmbH egyébként 2003 óta felügyeli a gyártó számos programját, köztük van a ConnectedDrive és az ITDrive, míg a PIDSO profilja elsősorban az antennák fejlesztése.
A cél az, hogy a közúti járművek a következő években automatikusan megosszák egymással a különböző információkat, így figyelmeztethetnék a többi gépkocsit a forgalomban rájuk leselkedő veszélyekre. Azonban ahhoz, hogy ez megvalósuljon, új antennákra és rádiótechnológiákra van szükség, amiket egy új kutatóprojekt keretében a laboratóriumban szeretnének kifejleszteni. Az egyetem, a BMW Forschung und Technik GmbH és a Propagation Ideas & Solutions GmbH (PIDSO) mérnökei dr. Christoph F. Mecklenbräuker egyetemi professzor vezetésével új gyártási eljárásokat dolgoznának ki a javított sugárzási tulajdonságokkal rendelkező antennarendszerekhez. A munka során előtérbe kerül a kommunikációbiztonság és a -hatékonyság növelése, mert csak így valósíthatók meg az úgynevezett Intelligens Szállítási Rendszerek (ITS).
A szakemberek nem csak azt vizsgálják, hogy milyen új technológiák segítségével növelhető az autókba beépített antennák hatótávolsága, hanem azt is, hogy miként biztosítható és erősíthető a jelátvitel egy alapvetően műanyagok felhasználásával elkészített autó esetében. Felmerült az az elképzelés is, hogy az egyes antennafunkciókat közvetlenül a műanyagokba integrálják, így teljesen új lehetőségek nyílnak a gyártók számára és a járművek súlya is tovább csökkenthető lenne.
A BMW Forschung und Technik GmbH egyébként 2003 óta felügyeli a gyártó számos programját, köztük van a ConnectedDrive és az ITDrive, míg a PIDSO profilja elsősorban az antennák fejlesztése.