Napi Online

Egyre sürgetőbb az elektronikus útdíj bevezetése

A legrosszabbra számít a szlovákiai útdíjak emelése miatt Winkler-Virág András, az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. szóvivője.

A délszlovák tehergépjármű-forgalom (autópályák híján) jelentős részben terelődött a magyar utakra, ezért a szakma hat éve emlegeti a magyar elektronikus útdíjrendszer bevezetését, hiszen a jelenlegi díjak nemzetközi viszonylatban alacsonyak, az úthálózat pedig jó minőségű. A matricás rendszerre más európai szabályok vonatkoznak. Az árak további emelésére egyelőre nincs mód.

Hazánkkal ellentétben Csehországban és 2010. január elsejétől Szlovákiában is elektronikus rendszer működik. A mai magyar úthasználati díjak szerint egy tehergépkocsi napi kétezer forintot fizet, míg a sok helyen rosszabb minőségű osztrák autópályákon ennek 15-szörösébe is kerülhet a teherközlekedés. Azt, hogy a Szlovákiában januárban bevezetni tervezett rendszer által okozott jelentős áremelkedés milyen hatással lesz a magyar utak forgalmának alakulására, egyelőre nem lehet felmérni, azonban amikor Ausztriában bevezették az elektronikus fizetést, az jelentősen növelte az olcsóbb magyar utakat választó külföldi kamionok számát.

Ennek ellenére az ÁAK részéről különösebb felkészülést nem igényel a helyzet a szóvivő szerint. Az infrastruktúra adott, az úthálózat elbírja a növekvő forgalmat, azonban nyilvánvalóan a fizetendő összegnél nagyobb mértékben veszi majd igénybe az autópályákat az esetleges kamionáradat. (Szakértői számítások szerint a járművek tömegének negyedik hatványával nő az utak igénybevétele: egy tíztonnás jármű az egytonnásnál tízezerszer nagyobb terhelést jelent.)

A szlovák lépés arra figyelmezteti Magyarországot, hogy az elektronikus útdíj bevezetése nélkül olcsón használódnak el az autópályák - fogalmazott a szóvivő. Ennek kiépítése több tíz milliárdos beruházást igényelne, azonban számítások szerint már az első évben profitot hozna a terhelésarányos fizetés. A matricás rendszer elavult, a mai trendek szerint annak és annyit kell fizetnie az utak használatáért, aki és amilyen mértékben igénybe veszi azokat - tette hozzá.

Külön problémaként merülhet fel, hogy a külföldi rendszámú járművekre kirótt pótdíjak behajtása akadályokba ütközik, a Nemzeti Közlekedési Hatóság helyszíni ellenőrzésein ugyan azonnali pótdíjazásra nyílik lehetőség, az utólagos követelések behajtására azonban államközi egyezményekre van szükség. Ezek kialakítása Winkler szerint egyelőre gyerekcipőben jár.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bakagaijin #7
    Ráadásul borzalmas minőségűek, többet Szlovákia fele nem megyek. Tiszta vasút, tadam-tadam végig...
  • teddybear #6
    Te nem gondolkodsz.

    Az átmenő kamionforgalomból a szlovákok eddig is aránylag kis részt kaptak. Főleg azért, mert csak az megy náluk, aki nem tudja kikerülni őket. Sok a hegy náluk, kanyargósak az utak, ráadásul kevés az autópálya. Arra nem lehet gyorsan letudni a fuvart. Bécstől Ukrajnába eddig is Magyarországon keresztül ment a többség. Főleg azért, mert majdnem végig autópálya van. Németből pedig inkább Lengyelországon keresztül. Arra rövidebb.

    Ami az elektronikus mozgásfigyelést illeti. A bevételt nem az a pár pluszkamion fogja hozni, akik ezután jönnek át, hanem mi. Mi, azaz a magyarok. minket fognak megsarcolni újra, először, mert az új rendszert méregdrágán fel kell építeni, utána pedig használni kell, persze nem ingyen. És persze ott van, hogy a demagóg szöveg szerint így mindenki annyit fizet, amennyit megy. De akkor minek szedték fel a kapurendszert? Meg mi van a benzin árába beépített útalapdíjjal?

    Néhány évente elsütik a menettel arányos díjszedés dumát, és mindig beugrik egy csomó balek.
  • Cat #5
    Te nem érted a lényeget.

    Most a szlovákok bevezetik az elektronikus útdíjat. A kamionos rohadt sokat megy, a jármű folyamatosan mozgásban van, annak az éri meg, ha átalánydíj lenne. Azonban annak arányában fog Szlovákiában fizetni, hogy mennyit megy, azaz nagyon sokat.

    Magyarországon ÁTALÁNYDÍJ van. Megveszi az egy éves matricát, és egy évben 365 napon át használja, tizedannyiért, min ezt Szlovákiában tenné. Itt fognak dübörögni a soktengelyes, több tíz tonnás kamionok, szétcseszik a magyar autópályákat, és mindezért aprópénzt fognak fizetni.
  • teddybear #4
    Nem értitek a lényeget.

    Ugye már van autópálya-matrica rendszer nálunk. Működik is. Ebben az esetben csak meg kéne vetetni a külföldi kamionosokkal a megfelelő, mondjuk 4 napos matricát, amit amúgy is kötelező megvenni nekik.

    Ha áttérünk az elektromos nyomkövetős megoldásra, akkor pont ezek a kamionok esnek ki a rendszerből, mert nekik nem gazdaságos beépíteni a nyomkövetőt. Nincs is idő rá, mert egy átlag kamionos max. másfél nap alatt átmegy rajtunk.

    Ez megint csak egy szimpla lenyúlás, ami a helyi autóstársadalom ellen folyik. Ugyan az, mint a díjszedő kapuk esetében volt. Három és fél milliárdért felépítették az M3 fizetős kapuit, hatért elbontották. Rohadt gazdaságos volt, csak nem nekünk. Ez sem lesz veszteséges, a felépítőknek, és az üzemeltetőknek, Mindenki másnak igen.
  • hiftu #3
    A gond az, hogy a szlovákoknál jobb az úthálozatunk. Ergo, nekik megéri erre jönni. De a meglehetősen feszült politikai kapcsolatok miatt nem sürgetős kialakítani egy pénzbehajtási rendszert szlovák félről.
    Tehát valahogy úgy kellene intézni, hogy határátlépéskor (ha még van) rögtön kiszabni rá a jókora úthasználati díjat, hogy ne is tudjon magyar utakat használni, amig nem fizet.
  • nickb #2
    Hát vezessék be nálunk is. Mégis mi az akadálya? Ja a szokásos: bürokrácia, meg hogy senkinek nem érdeke, csak az országnak, azaz mindenkinek...
  • unique #1
    No ácsi! "A sok helyen rosszabb minőségű osztrák autópályákon" jártál már valaha? Eddigi sokéves tapasztalatom szerint az osztrák úthálózat minden szempontból jobb a magyarnál. És míg a személyautók Mo-on 37.200 Ft-ért kapnak matricát, addig Ausztriában 73,8 EUR-t, azaz kb. 20e Ft-ért, pedig kicsit magasabb a GDP náluk... Ja, és egy darabbal sem jár kevesebb kamion náluk, az A4-es pölö már legalább három éve egysávos, annyi kamion van rajta az év 365 napjának 24 órájában.