Napi Online
Egyre sürgetőbb az elektronikus útdíj bevezetése
A legrosszabbra számít a szlovákiai útdíjak emelése miatt Winkler-Virág András, az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. szóvivője.
A délszlovák tehergépjármű-forgalom (autópályák híján) jelentős részben terelődött a magyar utakra, ezért a szakma hat éve emlegeti a magyar elektronikus útdíjrendszer bevezetését, hiszen a jelenlegi díjak nemzetközi viszonylatban alacsonyak, az úthálózat pedig jó minőségű. A matricás rendszerre más európai szabályok vonatkoznak. Az árak további emelésére egyelőre nincs mód.
Hazánkkal ellentétben Csehországban és 2010. január elsejétől Szlovákiában is elektronikus rendszer működik. A mai magyar úthasználati díjak szerint egy tehergépkocsi napi kétezer forintot fizet, míg a sok helyen rosszabb minőségű osztrák autópályákon ennek 15-szörösébe is kerülhet a teherközlekedés. Azt, hogy a Szlovákiában januárban bevezetni tervezett rendszer által okozott jelentős áremelkedés milyen hatással lesz a magyar utak forgalmának alakulására, egyelőre nem lehet felmérni, azonban amikor Ausztriában bevezették az elektronikus fizetést, az jelentősen növelte az olcsóbb magyar utakat választó külföldi kamionok számát.
Ennek ellenére az ÁAK részéről különösebb felkészülést nem igényel a helyzet a szóvivő szerint. Az infrastruktúra adott, az úthálózat elbírja a növekvő forgalmat, azonban nyilvánvalóan a fizetendő összegnél nagyobb mértékben veszi majd igénybe az autópályákat az esetleges kamionáradat. (Szakértői számítások szerint a járművek tömegének negyedik hatványával nő az utak igénybevétele: egy tíztonnás jármű az egytonnásnál tízezerszer nagyobb terhelést jelent.)
A szlovák lépés arra figyelmezteti Magyarországot, hogy az elektronikus útdíj bevezetése nélkül olcsón használódnak el az autópályák - fogalmazott a szóvivő. Ennek kiépítése több tíz milliárdos beruházást igényelne, azonban számítások szerint már az első évben profitot hozna a terhelésarányos fizetés. A matricás rendszer elavult, a mai trendek szerint annak és annyit kell fizetnie az utak használatáért, aki és amilyen mértékben igénybe veszi azokat - tette hozzá.
Külön problémaként merülhet fel, hogy a külföldi rendszámú járművekre kirótt pótdíjak behajtása akadályokba ütközik, a Nemzeti Közlekedési Hatóság helyszíni ellenőrzésein ugyan azonnali pótdíjazásra nyílik lehetőség, az utólagos követelések behajtására azonban államközi egyezményekre van szükség. Ezek kialakítása Winkler szerint egyelőre gyerekcipőben jár.
A délszlovák tehergépjármű-forgalom (autópályák híján) jelentős részben terelődött a magyar utakra, ezért a szakma hat éve emlegeti a magyar elektronikus útdíjrendszer bevezetését, hiszen a jelenlegi díjak nemzetközi viszonylatban alacsonyak, az úthálózat pedig jó minőségű. A matricás rendszerre más európai szabályok vonatkoznak. Az árak további emelésére egyelőre nincs mód.
Hazánkkal ellentétben Csehországban és 2010. január elsejétől Szlovákiában is elektronikus rendszer működik. A mai magyar úthasználati díjak szerint egy tehergépkocsi napi kétezer forintot fizet, míg a sok helyen rosszabb minőségű osztrák autópályákon ennek 15-szörösébe is kerülhet a teherközlekedés. Azt, hogy a Szlovákiában januárban bevezetni tervezett rendszer által okozott jelentős áremelkedés milyen hatással lesz a magyar utak forgalmának alakulására, egyelőre nem lehet felmérni, azonban amikor Ausztriában bevezették az elektronikus fizetést, az jelentősen növelte az olcsóbb magyar utakat választó külföldi kamionok számát.
Ennek ellenére az ÁAK részéről különösebb felkészülést nem igényel a helyzet a szóvivő szerint. Az infrastruktúra adott, az úthálózat elbírja a növekvő forgalmat, azonban nyilvánvalóan a fizetendő összegnél nagyobb mértékben veszi majd igénybe az autópályákat az esetleges kamionáradat. (Szakértői számítások szerint a járművek tömegének negyedik hatványával nő az utak igénybevétele: egy tíztonnás jármű az egytonnásnál tízezerszer nagyobb terhelést jelent.)
A szlovák lépés arra figyelmezteti Magyarországot, hogy az elektronikus útdíj bevezetése nélkül olcsón használódnak el az autópályák - fogalmazott a szóvivő. Ennek kiépítése több tíz milliárdos beruházást igényelne, azonban számítások szerint már az első évben profitot hozna a terhelésarányos fizetés. A matricás rendszer elavult, a mai trendek szerint annak és annyit kell fizetnie az utak használatáért, aki és amilyen mértékben igénybe veszi azokat - tette hozzá.
Külön problémaként merülhet fel, hogy a külföldi rendszámú járművekre kirótt pótdíjak behajtása akadályokba ütközik, a Nemzeti Közlekedési Hatóság helyszíni ellenőrzésein ugyan azonnali pótdíjazásra nyílik lehetőség, az utólagos követelések behajtására azonban államközi egyezményekre van szükség. Ezek kialakítása Winkler szerint egyelőre gyerekcipőben jár.