Berta Sándor
GPS-adatok alapján lesz kivetve a gépjárműadó Hollandiában
A jövőben a holland autótulajdonosok a megtett kilométerek után fizetik a gépjárműadót. A szükséges adatokat a fedélzeti GPS-k segítségével számolnák ki.
A keresztény- és szociáldemokratákból álló holland kormánykoalíció ismertette legújabb csomagját, amely szerint 2012-től új gépjármű-nyilvántartási és adózási rendszert vezetnek be. Az első és legfontosabb változás, hogy 2012-ig minden hollandiai rendszámú autót fel kell szerelni GPS-szel. A beépítés költségeit az állam magára vállalja. A készülékek a jármű pontos pozícióján kívül rögzítik a megtett kilométereket is és ezeket az információkat automatikusan továbbítják műholdon keresztül egy állami központnak, amely a szükséges összegeket beszedi az autósoktól.
A rendszer komoly hátránya, hogy minden, akár az országhatáron kívül is megtett kilométert rögzít és a csekket is aszerint állítja ki. A kormányt ugyanakkor nem érdekli, hogy ki éppen merre utazik, ezeket az információkat az adatvédelmi okokból nem is tárolják. A központ 2012-től 2018-ig egy kilométer megtett út után átlagosan 3, 2018-tól pedig átlagosan 6,7 eurócentet számol fel. A pontos összeg azonban függ a jármű méretétől és motorjától. Az új gépjárműadó megfizetése alól mentesülnek ugyanakkor a taxik, a betegszállítók, a tömegközlekedési járművek, a motorok és a veteránautók tulajdonosai.
Camiel Eurlings közlekedési miniszter közölte>, hogy a kis méretű gépkocsik, például egy Renault Twingo tulajdonosai kilométerenként 1,4 eurócentet fognak fizetni 2012-től. Az Audi A8 esetében viszont ugyanez az összeg már elérheti a 16,6 eurócentet. A helyi szakemberek kiszámolták, hogy a holland autósok 60 százalékának a jelenleginél kevesebb gépjárműadót kell majd fizetnie, amennyiben nem változtatnak a jelenlegi közlekedési szokásaikon. 25 százalékuk körülbelül ugyanannyit fizetne, míg a többieknek az összeg nőne.
A holland államnak jelenleg 6,6 milliárd euró bevétele származik a gépjárműadóból, ez az összeg az új rendszer bevezetése után sem változik majd. Csökkenhet viszont a környezetterhelés, hiszen az emberek jobban meg fogják tervezni az útvonalaikat. Eurlings szerint várhatóan sokan hagyják majd otthon a gépkocsijaikat és inkább tömegközlekedést fogják igénybe venni. 2020-ra a dugók száma és mértéke újra az 1992-es szintre csökkenhet.
Az ellenzéki liberálisok és szocialisták támadták az új csomagot, mondván az autósoknak így akkor is fizetniük kell majd, ha éppen dugóban ülnek. A helyi Zöldek ugyanakkor azt kifogásolták, hogy a reform környezetvédelmi szempontból nem elég radikális.
A keresztény- és szociáldemokratákból álló holland kormánykoalíció ismertette legújabb csomagját, amely szerint 2012-től új gépjármű-nyilvántartási és adózási rendszert vezetnek be. Az első és legfontosabb változás, hogy 2012-ig minden hollandiai rendszámú autót fel kell szerelni GPS-szel. A beépítés költségeit az állam magára vállalja. A készülékek a jármű pontos pozícióján kívül rögzítik a megtett kilométereket is és ezeket az információkat automatikusan továbbítják műholdon keresztül egy állami központnak, amely a szükséges összegeket beszedi az autósoktól.
A rendszer komoly hátránya, hogy minden, akár az országhatáron kívül is megtett kilométert rögzít és a csekket is aszerint állítja ki. A kormányt ugyanakkor nem érdekli, hogy ki éppen merre utazik, ezeket az információkat az adatvédelmi okokból nem is tárolják. A központ 2012-től 2018-ig egy kilométer megtett út után átlagosan 3, 2018-tól pedig átlagosan 6,7 eurócentet számol fel. A pontos összeg azonban függ a jármű méretétől és motorjától. Az új gépjárműadó megfizetése alól mentesülnek ugyanakkor a taxik, a betegszállítók, a tömegközlekedési járművek, a motorok és a veteránautók tulajdonosai.
Camiel Eurlings közlekedési miniszter közölte>, hogy a kis méretű gépkocsik, például egy Renault Twingo tulajdonosai kilométerenként 1,4 eurócentet fognak fizetni 2012-től. Az Audi A8 esetében viszont ugyanez az összeg már elérheti a 16,6 eurócentet. A helyi szakemberek kiszámolták, hogy a holland autósok 60 százalékának a jelenleginél kevesebb gépjárműadót kell majd fizetnie, amennyiben nem változtatnak a jelenlegi közlekedési szokásaikon. 25 százalékuk körülbelül ugyanannyit fizetne, míg a többieknek az összeg nőne.
A holland államnak jelenleg 6,6 milliárd euró bevétele származik a gépjárműadóból, ez az összeg az új rendszer bevezetése után sem változik majd. Csökkenhet viszont a környezetterhelés, hiszen az emberek jobban meg fogják tervezni az útvonalaikat. Eurlings szerint várhatóan sokan hagyják majd otthon a gépkocsijaikat és inkább tömegközlekedést fogják igénybe venni. 2020-ra a dugók száma és mértéke újra az 1992-es szintre csökkenhet.
Az ellenzéki liberálisok és szocialisták támadták az új csomagot, mondván az autósoknak így akkor is fizetniük kell majd, ha éppen dugóban ülnek. A helyi Zöldek ugyanakkor azt kifogásolták, hogy a reform környezetvédelmi szempontból nem elég radikális.