Hunter

Genetikailag is lehetünk pocsék sofőrök

Amerikai kutatók szerint azok az emberek, akik egy bizonyos génvariánssal rendelkeznek, több mint 20 százalékkal rosszabbul teljesítenek az autóvezetési teszteken, mint mások.

Meglepő módon az észak-amerikai lakosság közel 30 százaléka rendelkezik ezzel a változattal, ami természetesen nem csak a gépjármű vezetési képességekre van hatással, ugyanakkor egyes esetekben lehetnek pozitív hatásai is. "Ezek az emberek már az első pillanattól több hibát vétenek, és az idő múlásával többet felejtenek a tanultakból" - fejtegette dr. Steven Cramer, a UC Irvine idegtudósa, a tanulmány egyik szerzője.

A variánst korlátozza egy protein, az úgynevezett agyi neurotrofikus faktor, röviden BDNF protein elérhetőségét, ami az agysejtek közötti kommunikáció támogatásával az emlékek megőrzését segíti. Amikor valaki belekezd egy bizonyos feladat megoldásába, az agyban található BDNF segít a testnek reagálni. Több korábbi tanulmány bizonyítja, hogy a Cramer és kollégái által vizsgált változattal élőknél az agy kisebb része stimulálódik egy-egy feladat elvégzésekor, mint a normál génnel rendelkezők esetében. "A motorikus viselkedést akartuk tanulmányozni, valami összetettebbet mint egy ujjgyakorlat" - magyarázta Cramer kutatótársa, Stephanie McHughen. "A vezetés jó választásnak tűnt, mivel egy összetett tanulási folyamat szükséges hozzá, és az emberek többsége képes és hajlamos az elsajátítására."

A teszthez 29 embert kértek fel, akik közül heten rendelkeztek a génvariánssal. A kísérleti alanyok mindegyikét egy szimulátorba ültették, amin 15 kört kellett megtenniük egy bonyolult kanyarokkal megtűzdelt pályán, fokozatosan tanulva meg a különböző pályaelemek apró sajátosságait. Négy nappal később megismételték a tesztet, a génvariánssal rendelkezők pedig jóval gyengébb teljesítménnyel rukkoltak elő, mint a többiek, ami elsősorban annak volt köszönhető, hogy kevésbé tudták felidézni a pálya buktatóit.

Az eltérő génnek azonban van egy jó oldala is. A tanulmányok kimutatták, hogy azoknál a génvariánssal élőknél, akik valamilyen idegrendszeri betegségben, például Parkinson vagy Huntington kórban, illetve sclerosis multiplexben szenvednek, tovább fennmarad az elme élessége, mint a normális génnel rendelkezőknél.


Dr. Cramer szerint, aki az agysejtek agyvérzés utáni regenerációját tanulmányozza, a rossz autóvezetői képességek részben a genetikával is magyarázhatók

"Olyan mintha a természet megpróbálná egy középutat találni" - mondta Cramer. "Ha szeretnénk elsajátítani egy új képességet, vagy egy agyvérzés után az agysejtek regenerálódására van szükség, bizonyított, hogy a génvariáns nem jó. De ha olyan kórban szenvedünk, ami befolyásolja kognitív funkcióinkat, akkor a javunkra válhatnak. A variáns másfajta egyensúlyt teremt a rugalmasság és a stabilitás között."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • djhambi #36
    Van egy gentikalag agresszív kölköd, de mint felelősségteljes szülő, beiratod karatézni, hogy ne a suliban verje meg a többieket. Vagy veszel neki egy kutyát, hogy azon uralkodjon, és ne az öccsein. Számít az, hogy a szülő milyen módszereket vet be a neveltetésben, nem? Hogy megtanulja az agresszív gyerek is, hogy felismerje magában, és túl tuja tenni magát rajta... vagy ha Tom & Jerry helyett könyvet olvas, talán az is segítene?

    És mostanában amúgyis sokat jönnek azzal, hogy a meleg párok ne vállaljanak gyereket, mert nevelés közben elferdülnek... akkor talán nem minden a genetikán múlik? Vagy az egésznek csak annyi az értelme, hogy ki a melegekkel és a kisebbségikkel a környezetünkből?

    Várok értelmes és megfontolt hozzászólásokat...
  • redder #35
    Minden a genetikán múlik! A neveltetés is, átvitt értelemben, hiszen nem mindegy, hogy valaki agresszíven próbál nevelni egy agresszív gyereket, ahol az agressziónak genetikai gyökere van, vagy agresszíven próbál nevelni egy olyan gyereket, akinek mimóza lelke van...stb. A szülő és a gyerek természete totál genetika...minden genetika, mégha valaki ezzel nem ért egyet, akkor is...
  • BlackRose #34
    A tanulás is pont olyan tevékenység mint minden más, mindenki annyira csinálja amennyire szükséges neki. Sokszor a "mi lett előbb a tyúk vagy a tolyás?" az ami uralkodik a tanulás megítélésénél, téves azt hinni, hogy a tanulás után jön a jó élet (ezt már ma akár bizonyítani is lehet) de azt is téves hinni, hogy jó élet lehet tanulás nélkül is (bár nem gyakran).

    Szóval az akinek szüksége van új tudásra az tanulni fog, könyvtárban, neten, talál esetleg valakit aki megtanítja stb. az akinek meg az adott tudásból semmi kézzelfogható haszna nem lesz az miért tanulna? Szóval röviden ezek a dolgok nagyon függőek egymástól (két irányban). A tudás magában értéktelen dolog ha nincs lehetőségünk, hogy alkalmazzuk, és sajnos kevés embernek adatott meg a lehetőség, hogy a tudását alkalmazza ezért is van az, hogy csak szűk réteg tanul. Most fontos elmondani, hogy lehetőség van bőven de nem érhető el mindenkinek, sokszor még annak sem akinek viszonylag nagy tudása van, mert nem csak tudásra van szükség, hanem kapcsolatokra, bátorságra, önbizalomra stb.

    Azt az embert aki okos nem szereti senki és minden alkalommal hasba vágják (mert valós veszélyt jelent a megszokott "rend" megbontására, az emberek féltékenyek, féltik megszokott pozícióikat stb.)... sajnos sokan az első hasbavágás után félreállnak, nincs meg a bátorságuk, elveszítik önbizalmukat és nem lesznek többé motiváltak. Sokan nem tudnak felkelni és tovább menni.

    Ezen a világon a tudást jól lehet kamatoztatni de nagyon kell vigyázni, mert okosnak lenni veszélyes dolog :) és sok minden mást is kamatoztatni lehet esetenkánt akár sokkal jobban mint a tudást.

    Mindenesetre a lényeg az, hogy a jövő tunulásának motorja nem az iskola lesz hanem az interaktív sociális rendszer (ami természetesen a net nélkül elképzelhetetlen), az iskola mint megszokott intézmény napról napra veszíteni fog jelentőségéből és mint egy intézmény amelyet az ipari társadalomra hoztak létre nem megfelelő az információs társadalomnak (post industrial) és még kevésbé fog majd megfelelni a következő nanótechnológiai társadalomnak. Persze a régi harca nem fog elmaradni az új ellen, de az nem jelenti, hogy a régi megmarad, csak azt jelenti, hogy tovább fog élni (egy picit).

    Azok akik ezt időben felismerik fogják majd uralni a világot éppan úgy mint ahogy 200 évvel ezelőtt akik felismerték, hogy az iskola az amire szükségünk van. Azok viszont akik kapaszkodnak az elavúlt már nem megfelelő intézményekhez és azt hiszik, hogy reformálni lehet őket azok pedig elvesztik idővel pozicióikat.
  • Darth Sith #33
    Nem feltétlenül kell az államnak meghatározni a szintet amit teljesíteni kell, meghatározhatja egy nemzetközi civil szervezet stb. amelyet az állam már csak alkalmaz.

    Az, hogy most az oktatási rendszerünk semmit sem ér, azt teljes mértékben aláírom. De ezen is lehet változtatni, ahogyan egy megfelelő jogosítvány szerzési rendszeren, vagy a számítógép használatházo szükséges kvalifikációkat előíró vizsga rendszerén. Ezeket össze lehet állítani ésszerüen, logikusan, amelyek nem az állam kontrollját/hatalmát növelik, hanem megbízhatóbbá, biztonságosabbá tennék ezek használatát.

    Igenis támogatom az elektronikus oktatást, valamint, azt, h az információ mindenkié, ergo pl én az emberi jogok közé sorolnám, hogy mindenkinek járjon az internethez való hozzáférés. De ezt meglehetne tenni, biztonságosabban, körültekintőbben is, amely nem igényelne mást, mint, hogy az emberek részt vegyenek egy pár hetes tanfolyamon, majd letegyenek egy vizsgát.

    Továbbá, az elméletben szép, hogy a mai fiatalok nagyon sok mindent az internet segítségével tanul meg. Gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy ahelyett, h könyvtárba járna, utána olvasna és összeállítani a saját házidolgozatát, ctrl+c ctrl+v-vel megy wikipediaról és utána vissza a facebook/myspace-re. Sajnos nagyon szűk az a réteg, aki tényleg tanulásra is használja az internetet.

    De javíts ki ha tévedek. :)
  • nextman #32
    Azért szerintem elég triviális ez a felvetés, hogy a genetikán is múlik, mi máson múlna? Ez nem vonatkozzik a neveltetésre, kultúrára, szabályok betartására, de az ügyességre igen, azt mi más határozná meg, mint a genetika?
  • BlackRose #31
    Nem tudtad, hogy az iskola csak egy hely ahová "bezárják" a gyerekeket még a szülők munkában vannak... :) nem tanulnak ott már semmi értékeset a gyerekek (az első osztály után amikor megtanulnak írni, olvasni és számolni). :)

    Éppen a net és a sok ember interakciója az ami jelenleg az egyetlen igazi forrása az értékes tanulásnak ezt kinyírni egy olyan rendszerel, hogy csak azok ülhetnek gép elé akiknek a mindenható állam engedélyt ad kb. végtelenszer akkora vétek mint azok a zombi gépek amelyek a neten találhatóak.
  • Darth Sith #30
    Én spec ezt évek óta hangoztatom a számítógéppel kapcsolatban. :) Olyan brutális méretekre nőtt a zombi gépek hálózatok száma, a hozzá nem értő, felelőtlen felhasználók miatt, hogy szerintem valamilyen alapszintü jogosítvány ehez is kéne. Vagy az iskolában (mivel manapság már alsó tagozattól kezdve van informatika oktatás) kéne megtanítani nekik, az alapokat, és levizsgázhatnának belőle. Nem nyolcszorosan egymásba ágyazott adatbáziskezelő excel függvényeket, hanem hasznosabb dolgokat, pl. hogyan lehet a rendszert normálisan használni, hogy 3 hét alatt ne haljon be teljesen, milyen szoftverek vannak, mik az alternatívák, hogyan kell őket használni, alap rendszerbeállításokat megtudjanak csinálni, feltudjanak rakni egy vírusirtót meg egy tüzfalat stb.. Olyan dolgokat amelyeknek van haszna hosszútávon is. Nem kell tudniuk, hogyan épül fel egy CPU mert úgysem lesz közük soha hozzá, ahoz, hogy autót vezess sem kell tudnod, hogyan épül fel az autó, de alap dolgokat megkell tudnod csinálni mint kerék csere, olaj utánaöntés stb.. mint a számítógépnél az alapszintü karbantartás.
  • Cat #29
    Ha ugyanezt az érvedet alkalmaznánk az élet más területein is igencsak bajban lennél.

    Például akkor ülhetnél számítógép elé, ha bizonyítottad, hogy értesz hozzá. A vírusok, spamek, stb. okozta károk bőven vannak olyan mértékűek, hogy érdemes lenne ezen is elgondolkodni.
  • Darth Sith #28
    azért bőven távol állna a tökéletestől az emberi tényező miatt :)

    Ha jobban lehetne integrálni a modern technológiákat a közelkedésbe, és egy ilyen szigorított rendszer lenne, merem állítani, hogy töredéke lenne a balesetek száma és talán gyorsabb is lenne a közlekedés. És valjuk be, ez volna a cél. Kissé sarkított a példa, de aki nem tud úszni, ne menjen a mélyvízbe mert csak baj lesz belőle. Ha valaki nem képes hozni a megfelelő szintet, hogy ne legyen közveszélyes és normálisan tudjon közelkedni, akkor ne vezessen. Én sem megyek el balettozni, mert tudom, hogy nem vagyok alkalmas rá.
  • BlackRose #27
    A "megoldásodból" több lenne a kár mint a haszon :) tisztára értelmetlen lépés a tökéletes környezet megteremtése az ami fontos, hogy optimális legyen a dolog (jelenleg nem az) de az amit te mondtál az kb. olyan mintha Phalanx-al akarnád a fejed körül unalmaskodó legyet kinyírni :)