Hunter
Franciaország megvívja elektromos autó háborúját
Franciaország csütörtöki bejelentésével elindította "elektromos autó háborúját". Az 1,5 milliárd eurós terv 2 millió elektromos és hibrid gépjármű üzembeállításának készítené elő a terepet és teremtené meg a szükséges infrastruktúrát.
"Egyetlen játékos sem tudja egymagában felvállalni a kockázatot, de ha minden szereplő kiveszi a részét, akkor működni fog" - utalt a terv keresztülvitelére Jean-Louis Borloo környezetvédelmi, energiaügyi, fenntartható fejlődési és területfejlesztés miniszter, a francia autógyárak a Renault és a PSA Peugeot-Citroen felsővezetőivel közösen tartott sajtótájékoztatóján. A cél a francia energia- és autóipar globális vezető pozícióba emelése, mondta Borloo a riportereknek, miközben bemutatta a kormány széndioxid csökkentési stratégiáját.
A környezetbarát gépjármű projekt az ipari kutatásoktól az akkumulátorok előállításán keresztül a gépjárművek megépítéséig, valamint az országos töltőállomás hálózat kiépítéséig mindent magában foglal. Az elektromos autók projektjének híre mindössze néhány héttel azután érkezett, hogy Borloo bejelentette, Franciaországnak több mint 7 milliárd eurót kellene beinvesztálnia a vasúti teherszállítás fejlesztésébe, az utak forgalmának csökkentése érdekében.
A fenti tervezetek mind Nicolas Sarkozy elnök "zöld tervének" részei, amivel Franciaország visszaszorítaná a globális felmelegedés előidézőjének tartott üvegházgáz kibocsátását. Sarkozy a múlt hónapban jelentette be új szén adóját, ami egyaránt vonatkozik a vállalkozásokra és az egyénekre. A jövő évtől életbe lépő intézkedés az olaj, a gáz és a szén használatának a visszaszorítását igyekszik ösztönözni.
Jelenleg a 30 millió Franciaországban közlekedő autóból mindössze néhány ezer elektromos vagy hibrid autót találunk, így a számuk 2 millióra történő felduzzasztása hatalmas beruházásokat követel. A beígért 1,5 milliárdból 900 millió euró állami hitelből érkezik a jövő évben. Ebből a pénzből elsősorban az infrastruktúrát fogják fejleszteni, ugyanakkor anyagi támogatást is nyújtanak a környezetbarát járművek vásárlóinak és gyártóinak egyaránt.
A tervezet szerint 2015-ig 1 millió akkutöltő pontot építenek ki, ezek 90 százaléka a gépjármű tulajdonosok lakásainál lesz, 10 százalékukat pedig parkolókban és út menti töltőállomásoknál helyezik el. 2012-től minden parkolóval rendelkező új lakóingatlant ellátnak egy töltőállomással, a hálózat 2020-ra összesen 4 millió töltőponttal fog rendelkezni, vagyis minden autóra kettő jut.
Az állam 125 millió euróval járul hozzá a Renault 625 millió eurós akkumulátor gyárához, ami a Párizshoz közeli Flins-ben épül. 100 milliót kapnak az elektromos autók gyártói, mint a Peugeot, vagy a Daimler tulajdonában lévő Smart. Az állami intézmények és a nagyobb magáncégek 2015-ig 100 000 elektromos autóra adnak megbízást, sorolja a terv. 2030-ra a francia károsanyag-mentes gépjármű ágazat 15 milliárd eurót érhet, ami a teljes piac 27 százalékát testesítené meg, tette hozzá Borloo, aki kihangsúlyozta, hogy minden szereplő elkötelezettségére szükség van az "elektromos autó háború" megnyeréséhez.
A sajtótájékoztatón mind a PSA, mind a Renault vezérkara biztosította a minisztert az együttműködéséről, a két nagy francia gyártó a Frankfurti Autószalon alkalmával már bemutatta elektromos és hibrid koncepcióit. A Renault négy elektromos prototípust állított ki Németországban. A cég reményei szerint 2020-ra az elektromos autók 10 százalékos piaci részesedést szereznek maguknak, saját fejlesztéseiket 2011-től kínálnák a vásárlóknak.
"Egyetlen játékos sem tudja egymagában felvállalni a kockázatot, de ha minden szereplő kiveszi a részét, akkor működni fog" - utalt a terv keresztülvitelére Jean-Louis Borloo környezetvédelmi, energiaügyi, fenntartható fejlődési és területfejlesztés miniszter, a francia autógyárak a Renault és a PSA Peugeot-Citroen felsővezetőivel közösen tartott sajtótájékoztatóján. A cél a francia energia- és autóipar globális vezető pozícióba emelése, mondta Borloo a riportereknek, miközben bemutatta a kormány széndioxid csökkentési stratégiáját.
A környezetbarát gépjármű projekt az ipari kutatásoktól az akkumulátorok előállításán keresztül a gépjárművek megépítéséig, valamint az országos töltőállomás hálózat kiépítéséig mindent magában foglal. Az elektromos autók projektjének híre mindössze néhány héttel azután érkezett, hogy Borloo bejelentette, Franciaországnak több mint 7 milliárd eurót kellene beinvesztálnia a vasúti teherszállítás fejlesztésébe, az utak forgalmának csökkentése érdekében.
A fenti tervezetek mind Nicolas Sarkozy elnök "zöld tervének" részei, amivel Franciaország visszaszorítaná a globális felmelegedés előidézőjének tartott üvegházgáz kibocsátását. Sarkozy a múlt hónapban jelentette be új szén adóját, ami egyaránt vonatkozik a vállalkozásokra és az egyénekre. A jövő évtől életbe lépő intézkedés az olaj, a gáz és a szén használatának a visszaszorítását igyekszik ösztönözni.
Jelenleg a 30 millió Franciaországban közlekedő autóból mindössze néhány ezer elektromos vagy hibrid autót találunk, így a számuk 2 millióra történő felduzzasztása hatalmas beruházásokat követel. A beígért 1,5 milliárdból 900 millió euró állami hitelből érkezik a jövő évben. Ebből a pénzből elsősorban az infrastruktúrát fogják fejleszteni, ugyanakkor anyagi támogatást is nyújtanak a környezetbarát járművek vásárlóinak és gyártóinak egyaránt.
A tervezet szerint 2015-ig 1 millió akkutöltő pontot építenek ki, ezek 90 százaléka a gépjármű tulajdonosok lakásainál lesz, 10 százalékukat pedig parkolókban és út menti töltőállomásoknál helyezik el. 2012-től minden parkolóval rendelkező új lakóingatlant ellátnak egy töltőállomással, a hálózat 2020-ra összesen 4 millió töltőponttal fog rendelkezni, vagyis minden autóra kettő jut.
Az állam 125 millió euróval járul hozzá a Renault 625 millió eurós akkumulátor gyárához, ami a Párizshoz közeli Flins-ben épül. 100 milliót kapnak az elektromos autók gyártói, mint a Peugeot, vagy a Daimler tulajdonában lévő Smart. Az állami intézmények és a nagyobb magáncégek 2015-ig 100 000 elektromos autóra adnak megbízást, sorolja a terv. 2030-ra a francia károsanyag-mentes gépjármű ágazat 15 milliárd eurót érhet, ami a teljes piac 27 százalékát testesítené meg, tette hozzá Borloo, aki kihangsúlyozta, hogy minden szereplő elkötelezettségére szükség van az "elektromos autó háború" megnyeréséhez.
A sajtótájékoztatón mind a PSA, mind a Renault vezérkara biztosította a minisztert az együttműködéséről, a két nagy francia gyártó a Frankfurti Autószalon alkalmával már bemutatta elektromos és hibrid koncepcióit. A Renault négy elektromos prototípust állított ki Németországban. A cég reményei szerint 2020-ra az elektromos autók 10 százalékos piaci részesedést szereznek maguknak, saját fejlesztéseiket 2011-től kínálnák a vásárlóknak.