Berta Sándor
Virtuális töréstesztek terhes nőknek
Brit kutatók kifejlesztettek egy olyan számítógépes modellt, amelynek a segítségével tökéletesen és részletesen szimulálható egy autóban ülő terhes nő.
Az Expecting nevű programnak köszönhetően a jövőben az eddigieknél jóval biztonságosabb személygépkocsik tervezhetők a terhes nők számára. "Az autóipar az átlagvezetők biztonságának tekintetében az elmúlt egy-két évtizedben jelentős fejlődésen ment keresztül. Az általunk alkotott rendszer viszont abban segíthet, hogy javítsunk a várandós édesanyák biztonságán" - jelentette ki B. Serpil Acar, a Loughborough Egyetem informatikusa.
Az új virtuális modell képes a töréstesztekben bemutatni, hogy milyen karosszéria védheti meg a legjobban a terhes nőket és ezáltal a jövő autói még biztonságosabbak lehetnek. A legnagyobb problémát jelenleg a biztonsági övek és a kormánykerekek jelentik. Ezek ugyanis akadályozzák a várandós anyák kényelmes elhelyezkedését.
Az Expecting alapját a holland TASS vállalat MAthematical DYnamic Models (MADYMO) szimulációs szoftverének egyik női alakja jelenti. Ahhoz, hogy módosítani tudják ezt a modellt a brit szakemberek a terhes nők tucatjait hívták segítségül. Acar csoportjának felkérésére több mint 100 önkéntes segített megtervezni a terhesség különböző szakaszainak szimulálására képes új alakot. A különböző testtartásokat közel ötvenszer rögzítették. Minden adat bekerült a rendszerbe. Az alapmodell egy a 38. hétben lévő, relatív kis méretű, terhes nő.
A módosított virtuális próbababa felhasználásával különböző balesetek modellezhetők és a segítségével megtudható, hogy egy balesetnek vagy sérülésnek milyen következményei lehetnek az édesanyára és a babára nézve. "A méh, az embrió és a méhlepény integrálásával teljesen megváltoztatható a modell dinamikája. Ráadásul így teljesen új típusú és formájú biztonsági övek, illetve kormánykerekek fejleszthetők ki" - hangsúlyozta Acar.
Az Expecting nevű programnak köszönhetően a jövőben az eddigieknél jóval biztonságosabb személygépkocsik tervezhetők a terhes nők számára. "Az autóipar az átlagvezetők biztonságának tekintetében az elmúlt egy-két évtizedben jelentős fejlődésen ment keresztül. Az általunk alkotott rendszer viszont abban segíthet, hogy javítsunk a várandós édesanyák biztonságán" - jelentette ki B. Serpil Acar, a Loughborough Egyetem informatikusa.
Az új virtuális modell képes a töréstesztekben bemutatni, hogy milyen karosszéria védheti meg a legjobban a terhes nőket és ezáltal a jövő autói még biztonságosabbak lehetnek. A legnagyobb problémát jelenleg a biztonsági övek és a kormánykerekek jelentik. Ezek ugyanis akadályozzák a várandós anyák kényelmes elhelyezkedését.
Az Expecting alapját a holland TASS vállalat MAthematical DYnamic Models (MADYMO) szimulációs szoftverének egyik női alakja jelenti. Ahhoz, hogy módosítani tudják ezt a modellt a brit szakemberek a terhes nők tucatjait hívták segítségül. Acar csoportjának felkérésére több mint 100 önkéntes segített megtervezni a terhesség különböző szakaszainak szimulálására képes új alakot. A különböző testtartásokat közel ötvenszer rögzítették. Minden adat bekerült a rendszerbe. Az alapmodell egy a 38. hétben lévő, relatív kis méretű, terhes nő.
A módosított virtuális próbababa felhasználásával különböző balesetek modellezhetők és a segítségével megtudható, hogy egy balesetnek vagy sérülésnek milyen következményei lehetnek az édesanyára és a babára nézve. "A méh, az embrió és a méhlepény integrálásával teljesen megváltoztatható a modell dinamikája. Ráadásul így teljesen új típusú és formájú biztonsági övek, illetve kormánykerekek fejleszthetők ki" - hangsúlyozta Acar.