Berta Sándor
A teljesen összekötött autók jelentik a jövőt
A mai korszerű autók már guruló elektronikai központokra hasonlítanak. A cél azonban az, hogy a jövő járművei intelligens kommunikációs csomópontokká váljanak.
Az első autók elkészítése óta az elmúlt évszázadban sok fejlődés történt, de abban az összes szakember egyetért, hogy még soha nem valósultak meg olyan radikális változások, mint amilyenekre a következő években kerül majd sor. A járműgyártók évek óta foglalkoznak az intelligens gépkocsik létrehozásával, amelyek számos feladatot elvégeznek a vezető helyett. Már csak az a kérdés, hogy ezek a megoldás mikor terjedhetnek el világszerte. Fontos azonban, hogy az autók intelligenssé válása csak egyetlen, igaz fontos lépés, de ugyanilyen elengedhetetlen az is, hogy létrejöjjenek az intelligens utak is.
Az Európai Unió évekkel ezelőtt meghirdette az E-Safety programot, amelynek célja, hogy folyamatosan csökkentsék a közúti balesetekben életüket vesztő emberek számát. Mindezt több rendszer segítségével érnék el, ezek egyike az eCall, amit az Európai Unió aktuális tervei szerint 2014-től minden új autóba beépítenének. Más európai uniós projektek, például a CVIS, a Safespot és az AustriaTech által vezetett Coopers segítségével pedig jelentősen növelhető lesz a közlekedésbiztonság és ebben komoly szerepe juthat a gépkocsik közötti kommunikációnak.
A megoldást alighanem az úgynevezett kooperatív rendszerek jelenthetik, amelyek egyaránt képesek a járművek és a környezetük (utak, lámpák, intelligens közlekedési lámpák stb.) közös hálózatba kötésére. Ezek már nem csak az időjárási és útviszonyokat jelezhetik valós időben, hanem azt is, hogy hol alakult ki éppen dugó vagy hol történt baleset. Alexander Frötscher, a Coopers projektvezetője elmondta, hogy ami eddig a táblákon jelent meg, azt a jövőben a vezetők már az autókba épített kijelzőiken fogják látni - akár a szélvédőre kivetítve. A rendszert először októberben tesztelik az A12-es osztrák autópálya egyik szakaszán.
Vicces kép a jövőről - cél az ehhez hasonló információbőség elkerülése
A szakemberek jelenleg még csak arra kíváncsiak, hogy egy vezető átlagosan mennyi információt tud befogadni és mely adatokat találja fontosnak vagy hasznosnak. A projekt 2010 közepén történő lezárása után elkezdődhetnek az európai uniós kísérletek is. Amennyiben ezek sikeresen zárulnak, úgy a rendszert már 2012-ben vagy legkésőbb 2013-ban bevezethetik.
Thomas Stottan, az Audio Mobil felső-ausztriai szolgáltató munkatársa úgy vélte, hogy a jövő autói már beszélni fognak a vezetőkhöz. Fontos, hogy a kezelőfunkciókat minél jobban leegyszerűsítsék, hogy ezáltal is javítsák a váratlan helyzetekben a reakcióidőt. Abban minden szakértő egyetértett, hogy az intelligens fedélzeti megoldások jelentősen hozzájárulnak majd ahhoz, hogy a közlekedés személyre szabottabbá válik. Minden autós csak a számára fontos információkat fogja megkapni, de ezzel párhuzamosan a közlekedés is biztonságosabb és rugalmasabb, dinamikusabb lesz.
A technikai fejlesztések mellett azonban meg kell teremteni a megfelelő jogi hátteret és eldöntésre vár az kérdés is, hogy mi legyen az így keletkező plusz adatmennyiséggel. Az Európai Unió mindenesetre tavaly decemberben elfogadta az akciótervét és elkészített egy irányelv-javaslatot, amelynek célja a különböző intelligens közlekedési rendszerek harmonizálása. Fontos ugyanis, hogy az információk valós időben álljanak az autósok rendelkezésére és a különböző rendszerek ne menjenek a hatékonyság rovására.
Az első autók elkészítése óta az elmúlt évszázadban sok fejlődés történt, de abban az összes szakember egyetért, hogy még soha nem valósultak meg olyan radikális változások, mint amilyenekre a következő években kerül majd sor. A járműgyártók évek óta foglalkoznak az intelligens gépkocsik létrehozásával, amelyek számos feladatot elvégeznek a vezető helyett. Már csak az a kérdés, hogy ezek a megoldás mikor terjedhetnek el világszerte. Fontos azonban, hogy az autók intelligenssé válása csak egyetlen, igaz fontos lépés, de ugyanilyen elengedhetetlen az is, hogy létrejöjjenek az intelligens utak is.
Az Európai Unió évekkel ezelőtt meghirdette az E-Safety programot, amelynek célja, hogy folyamatosan csökkentsék a közúti balesetekben életüket vesztő emberek számát. Mindezt több rendszer segítségével érnék el, ezek egyike az eCall, amit az Európai Unió aktuális tervei szerint 2014-től minden új autóba beépítenének. Más európai uniós projektek, például a CVIS, a Safespot és az AustriaTech által vezetett Coopers segítségével pedig jelentősen növelhető lesz a közlekedésbiztonság és ebben komoly szerepe juthat a gépkocsik közötti kommunikációnak.
A megoldást alighanem az úgynevezett kooperatív rendszerek jelenthetik, amelyek egyaránt képesek a járművek és a környezetük (utak, lámpák, intelligens közlekedési lámpák stb.) közös hálózatba kötésére. Ezek már nem csak az időjárási és útviszonyokat jelezhetik valós időben, hanem azt is, hogy hol alakult ki éppen dugó vagy hol történt baleset. Alexander Frötscher, a Coopers projektvezetője elmondta, hogy ami eddig a táblákon jelent meg, azt a jövőben a vezetők már az autókba épített kijelzőiken fogják látni - akár a szélvédőre kivetítve. A rendszert először októberben tesztelik az A12-es osztrák autópálya egyik szakaszán.
Vicces kép a jövőről - cél az ehhez hasonló információbőség elkerülése
A szakemberek jelenleg még csak arra kíváncsiak, hogy egy vezető átlagosan mennyi információt tud befogadni és mely adatokat találja fontosnak vagy hasznosnak. A projekt 2010 közepén történő lezárása után elkezdődhetnek az európai uniós kísérletek is. Amennyiben ezek sikeresen zárulnak, úgy a rendszert már 2012-ben vagy legkésőbb 2013-ban bevezethetik.
Thomas Stottan, az Audio Mobil felső-ausztriai szolgáltató munkatársa úgy vélte, hogy a jövő autói már beszélni fognak a vezetőkhöz. Fontos, hogy a kezelőfunkciókat minél jobban leegyszerűsítsék, hogy ezáltal is javítsák a váratlan helyzetekben a reakcióidőt. Abban minden szakértő egyetértett, hogy az intelligens fedélzeti megoldások jelentősen hozzájárulnak majd ahhoz, hogy a közlekedés személyre szabottabbá válik. Minden autós csak a számára fontos információkat fogja megkapni, de ezzel párhuzamosan a közlekedés is biztonságosabb és rugalmasabb, dinamikusabb lesz.
A technikai fejlesztések mellett azonban meg kell teremteni a megfelelő jogi hátteret és eldöntésre vár az kérdés is, hogy mi legyen az így keletkező plusz adatmennyiséggel. Az Európai Unió mindenesetre tavaly decemberben elfogadta az akciótervét és elkészített egy irányelv-javaslatot, amelynek célja a különböző intelligens közlekedési rendszerek harmonizálása. Fontos ugyanis, hogy az információk valós időben álljanak az autósok rendelkezésére és a különböző rendszerek ne menjenek a hatékonyság rovására.