Berta Sándor

A teljesen összekötött autók jelentik a jövőt

A mai korszerű autók már guruló elektronikai központokra hasonlítanak. A cél azonban az, hogy a jövő járművei intelligens kommunikációs csomópontokká váljanak.

Az első autók elkészítése óta az elmúlt évszázadban sok fejlődés történt, de abban az összes szakember egyetért, hogy még soha nem valósultak meg olyan radikális változások, mint amilyenekre a következő években kerül majd sor. A járműgyártók évek óta foglalkoznak az intelligens gépkocsik létrehozásával, amelyek számos feladatot elvégeznek a vezető helyett. Már csak az a kérdés, hogy ezek a megoldás mikor terjedhetnek el világszerte. Fontos azonban, hogy az autók intelligenssé válása csak egyetlen, igaz fontos lépés, de ugyanilyen elengedhetetlen az is, hogy létrejöjjenek az intelligens utak is.

Az Európai Unió évekkel ezelőtt meghirdette az E-Safety programot, amelynek célja, hogy folyamatosan csökkentsék a közúti balesetekben életüket vesztő emberek számát. Mindezt több rendszer segítségével érnék el, ezek egyike az eCall, amit az Európai Unió aktuális tervei szerint 2014-től minden új autóba beépítenének. Más európai uniós projektek, például a CVIS, a Safespot és az AustriaTech által vezetett Coopers segítségével pedig jelentősen növelhető lesz a közlekedésbiztonság és ebben komoly szerepe juthat a gépkocsik közötti kommunikációnak.

A megoldást alighanem az úgynevezett kooperatív rendszerek jelenthetik, amelyek egyaránt képesek a járművek és a környezetük (utak, lámpák, intelligens közlekedési lámpák stb.) közös hálózatba kötésére. Ezek már nem csak az időjárási és útviszonyokat jelezhetik valós időben, hanem azt is, hogy hol alakult ki éppen dugó vagy hol történt baleset. Alexander Frötscher, a Coopers projektvezetője elmondta, hogy ami eddig a táblákon jelent meg, azt a jövőben a vezetők már az autókba épített kijelzőiken fogják látni - akár a szélvédőre kivetítve. A rendszert először októberben tesztelik az A12-es osztrák autópálya egyik szakaszán.


Vicces kép a jövőről - cél az ehhez hasonló információbőség elkerülése

A szakemberek jelenleg még csak arra kíváncsiak, hogy egy vezető átlagosan mennyi információt tud befogadni és mely adatokat találja fontosnak vagy hasznosnak. A projekt 2010 közepén történő lezárása után elkezdődhetnek az európai uniós kísérletek is. Amennyiben ezek sikeresen zárulnak, úgy a rendszert már 2012-ben vagy legkésőbb 2013-ban bevezethetik.

Thomas Stottan, az Audio Mobil felső-ausztriai szolgáltató munkatársa úgy vélte, hogy a jövő autói már beszélni fognak a vezetőkhöz. Fontos, hogy a kezelőfunkciókat minél jobban leegyszerűsítsék, hogy ezáltal is javítsák a váratlan helyzetekben a reakcióidőt. Abban minden szakértő egyetértett, hogy az intelligens fedélzeti megoldások jelentősen hozzájárulnak majd ahhoz, hogy a közlekedés személyre szabottabbá válik. Minden autós csak a számára fontos információkat fogja megkapni, de ezzel párhuzamosan a közlekedés is biztonságosabb és rugalmasabb, dinamikusabb lesz.

A technikai fejlesztések mellett azonban meg kell teremteni a megfelelő jogi hátteret és eldöntésre vár az kérdés is, hogy mi legyen az így keletkező plusz adatmennyiséggel. Az Európai Unió mindenesetre tavaly decemberben elfogadta az akciótervét és elkészített egy irányelv-javaslatot, amelynek célja a különböző intelligens közlekedési rendszerek harmonizálása. Fontos ugyanis, hogy az információk valós időben álljanak az autósok rendelkezésére és a különböző rendszerek ne menjenek a hatékonyság rovására.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Piel #50
    Helyesbítenék. 1 órát dolgoztál azon, hogy bizonyítsd magadnak a felsőbbrendűségedet. Ehelyett csak el kellett volna olvasnod figyelmesen, és meg kellett volna értened azt, amit leírtam. Azzal, hogy a másikat akarod lejáratni, a gőgös beszólásaiddal, csak sekélyességedet igazolod.
  • Epikurosz #49
    Érdekes ember vagy te.
    Ahelyett, hogy elismernéd a tévedésed, és megköszönnéd, hogy 1 órát dolgoztam azon, hogy ábrázoljam neked a helyzetet, mellébeszélsz.
    Azt hiszem, leírtad magad nálam.
  • Piel #48
    Kresz oktatás és a másik alázása helyett inkább meg kellene tanulnod olvasni.

    Tudom, hogy mi van a KRESZ könyvben! Ha volnál szíves elolvasni amit alább írtam, talán meg is értenéd mondanivalómat. Az elmélet és a gyakorlat nem teljesen fedi egymást. Sajnálom azokat akiket te oktattál. Sokkal gyakorlatiasabbnak kellene lenned. Aki közlekedik annak nem csak a KRESZ könyvben leírtakat kell tudnia. Emlékszel? Volt egy gyakorlati oktatásnak mondott valami, amikor ott ült melletted az oktató és magyarázott te meg eközben "vezettél".

    Visszatérve a cikkhez! A számítógépek nem egyik percről a másikra kerülnek bevezetésre. Úgyhogy vegyesen kellene közlekedniük az ember vezette autókkal. Mivel az ember nem mindig racionálisan dönt, hanem előfordul, hogy megérzés alapján, ezért a számítógép vajon hogyan fogja tudni követni a többi ember vezette jármű mozgását?
  • Epikurosz #47
    (Persze, a kolléga egy halk köszönet helyett elkullogott.)
  • Epikurosz #46
    Szájbarágó ver. 2.0:

    (csak, hogy szemléletesebb legyen)
  • Epikurosz #45
    Ha két sáv van, a helyzet nem sokat változik. Ha a bal oldali sáv kanyarodó sáv, és balra kanyarodást szabályozó lámpás, akkor egyszerű a helyzet.
    Ha nincs külön balra kanyarodást szabályozó lámpa, és nem tilos balra kanyarodni, akkor lásd az előző leírást.

    (Ha az útkereszteződés nem lámpás, akkor a táblákat kell figyelni, ha ilyenek nincsenek, akkor a jobbkézszabály és a kanyarodási szabályok döntenek.)
  • Epikurosz #44
    Én egyébként oktattam a KRESZ-t - bár nem vagyok hivatalos KRESZ-oktató, de ez egy másik történet - tehát, ha valami kérdésed van, ne fogd vissza magad. Ahol tudok, segítek.
  • Epikurosz #43
    ...közül valaki még átcsusszan....
  • Epikurosz #42
    Erről a helyzetről van szó egyébként:


    Aki csak egy kicsit is figyelt az oktatójára, az tudja, hogy ebben a helyzetben a lámpa zöld jelzésére mindenképp előre kell menned az útkereszteződés felező vonaláig, hogy az esetleg mögötted lévő és egyenesen előre haladó vagy jobbra kanyarodó járművet ne tartsd fent, ő minél hamarabb át tudjon hajtani az útkereszteződésen.

    Ha elérted az útketeszteződés felező vonalát, akkor a következőkre kell figyelned:
    - ha a szembejövő jármű (A) vezetője villantott, akkor minél gyorsabban balra kanyarodsz,
    - ha nem villantott, el kell engedned a szembe jövő és egyenesen előre haladó, vagy neked balra, neki jobbra kanyarodó "A" jelű járművet;
    - ha a szembejövő "A" jármű is neki balra (neked jobbra) akar kanyarodni, akkor ő is ugyanúgy előremegy az útkereszteződés felező vonaláig mint te, és szépen megkerülitek egymást. Persze ilyenkor figyelni kell a mögötte(d) jövő járművekre is,
    - ha a szembejövő járművek egyike sem enged balra kanyarodni, akkor megvárod, amíg mind átmennek az útkereszteződésen, majd eljön az a pillanat, amikor nekik zöld-sárga lesz a lámpa (a piros előtt), de a jobbról érkező forgalomnak még sárga. Ilyenkor rendszerint kiürül az útketeszteződés, és te nyugodtan balra tudsz kanyarodni. Ha mégsem, mert a szembejövők közül valaki mát átcsusszan a zöld-sárga jelzésen, akkor is lesz lehetőséged akkor, amikor a jobbról érkezők zöld jelzést kapnak, ugyanis te előttük leszel, teljesen szabályosan az előre haladó sávban (bár a kocsid esetleg nem egyenesen, hanem ferdén fog állni, de ez nem számít) és elsőként folytathatod az utad a bal oldali utcán előre.

    Ez ennyire egyszerű, és akinek jó oktatója volt, ezeket szépen el is magyarázta.

  • Piel #41
    Látom te sem vagy különb a Deákné vásznánál. Láttam már azt a narancssárga autót, és persze előztem is. Látom te tájékozottabb vagy a témában mint a cikket olvasók. Gondolom az az autó nem véletlen nem megy a megengedett sebességgel, mert így tudja csak érzékelni és rögzíteni az út hibáit. Ha tudsz olyat ami 130-nál is képes erre akkor szóljál! Hogy miért 130? Azért mert nálunk ennyi a megengedett sebesség az autópályán. És ahol nem limitálják? Ott vajon mi lesz mondjuk 250-nél? De ilyen biztosan nincs, mert te ezt biztosan tudod és képes vagy megmagyarázni.

    Olyan jó amikor ostobaságokba kötnek bele egyesek, és semmi értelme a mondanivalójuknak, csak annyi, hogy ÉN VAGYOK A LEGOKOSABB, TE MEG HÜLYE VAGY! Csak azért mert másképpen gondolkodom? Hmmm... Jó modort is kellett volna tanulni az iskolában nem csak matematikát. Azért mert valaki másképp gondolkodik valamiről, még nem biztos, hogy HÜLYE!