Berta Sándor

Kevesebbet fogyasztanak az intelligens autók

Az intelligens gépkocsik nemcsak a navigációban és a közlekedési balesetek és dugók elkerülésében játszhatnak majd nagy szerepet, hanem a hatékony üzemanyag-fogyasztásban is.

A két dolog az ausztrál kutatók tanulmánya szerint összefügg, hiszen egy dugóban vánszorgó gépkocsi fogyasztása jelentősen lecsökkenthető. Amennyiben viszont a jármű intelligens, akár ki is kerülheti a torlódásokat, ezzel további megtakarítást érve el. A Melbourne-i Egyetem kutatói által készített tanulmány szerint az intelligens, benzint fogyasztó gépkocsik - adott esetben - még kevesebb üzemanyagot is fogyasztanak, mint az úgynevezett hibrid társaik.

A hibridautóknál az üzemanyag-megtakarítás legfeljebb 15 és 25 százalék közötti lehet, ezzel szemben a szenzorokkal ellátott intelligens járműveknél ez az érték elérheti akár a 33 százalékot is. A szakemberek a tesztek során három különböző jellemzőkkel rendelkező útvonalon vizsgálták a járművek fogyasztását. A kísérletek során egy a közlekedési helyzetet egy percre előre látó és elemző intelligens szenzorokkal ellátott személygépkocsival ugyanannyi üzemanyagot tudtak megtakarítani, mint egy hibrid modellel. Ennek oka a kutatók szerint az üzemanyagfaló fékezési és gyorsítási manőverek számának csökkenése volt. Kiderült, hogy amennyiben a szenzorok képesek három percre előre jelezni a közlekedési helyzetet, úgy az üzemanyag-megtakarítás akár 33 százalékos is lehet.

"Egyelőre nem jelenthetjük ki teljes bizonyossággal, hogy egy autó érzékelőkkel való telezsúfolásával nagyobb megtakarításokat érhetünk el, mint például hibrid meghajtás alkalmazásával. Azonban egyáltalán nem mindegy, hogy nagy sebességgel érkezik meg valaki egy dugóba, lépésben haladva, vagy akár el is kerülheti azt és egyenletes sebességgel haladhat" - reagált a teszteredményekre Daniel Kammerer, a BMW szóvivője.

Az ausztrál szakemberek szerint viszont amennyiben a jelenlegi autókat és közlekedési rendszereket megfelelő szenzorokkal látnák el, akkor egy környezetbarát és egyben üzemanyag-megtakarítási alternatívát lehetne felmutatni a jelenlegi közlekedéssel és a hibridtechnológiákkal szemben. A kérdés már csak az, hogy mi történne, ha ugyanezeket az érzékelőket egy hibrid meghajtású járműbe szerelnék, ezt a kérdést ugyanis sajnos nem vizsgálták az ausztrál kutatók.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BiroAndras #106
    Nem látom az értelmét.
  • Epikurosz #105
    akarom mondani még nincs ilyen
  • Epikurosz #104
    Banális dolog, de eddig itt nem volt ilyen: autópálya felhajtók belámpázása.
  • BiroAndras #103
    "2008-tól csak olyan autókat engednek majd taxizásra, amelyek liternyi benzinnel legalább 10 kilométert képesek megtenni."

    Egy normális modern kocsi ezt most is tudja. Persze csak ha nincsennek nagy dugók.
  • BiroAndras #102
    "Nem lenn egyszerűbb akkor villamosveeztéket építeni, és személytrolikat gyártani?"

    Nem. Számtalan probléma lenne egy ilyen rendszerrel, és évtizedekig tartana kiépíteni.
  • Zro #101
    "A New York-i taxisok mostani legkedveltebb autója a Ford Crown Victoria nevű modellje, amelyik a helyi közlekedésben nagyjából 6 kilométerenként eszik meg egy litert.
    2008-tól csak olyan autókat engednek majd taxizásra, amelyek liternyi benzinnel legalább 10 kilométert képesek megtenni. Egy taxis egy ilyen felhasználás mellett akár évi 10 ezer dollár pluszkiadástól mentesülhet."
  • Epikurosz #100
    Nem lenn egyszerűbb akkor villamosveeztéket építeni, és személytrolikat gyártani?
    Az autópályák úgy néznének ki, mint egy-egy vidámpark. :-))
  • BiroAndras #99
    "Van olyan hibridautó, amelynek hatótávja 500 km."

    Elektromos kocsiról volt szó.
  • BiroAndras #98
    "Most vegyen valaki külön egy autót hogy 10km-re munkába tudjon menni, és egy másikat amivel már Hatvanba is el tud menni"

    Sok családban most is 2 autó van. És aki keveset jár városon kívül, annak nem kell utazó kocsi. Járhat vonattal/busszal.

    "és persze mindkettőhöz garázs."

    Jó ha van garázs, de nem létszükséglet.
  • Epikurosz #97
    Van olyan hibridautó, amelynek hatótávja 500 km. A legtöbb benzinesnek is ennyi.
    Sőt! Az üzemanyagcellás hatótávja is 500 km!