Napi Online
Előkészítés alatt az elektronikus útdíjfizetés
A héten kerül a kormány elé a használatarányos elektronikus útdíjfizetési (ED) rendszerrel kapcsolatos, a Gazdasági Minisztérium által készített előterjesztés.
Az úthasználattal arányos díjak bevezetését egyebek mellett az indokolja, hogy a jelenlegi, időalapú matricás rendszerben a közlekedőkkel szemben méltánytalan, hogy egy-egy autópálya-szakasz megtételéhez sok száz kilométerre, sokszor több napra, hétre szóló jogosultságot kell vásárolni, és a fizetett díj független a tényleges úthasználat mértékétől. Az időalapú rendszer a hálózatot nagyobb mértékben terhelőket (jellemzően a tranzitforgalomban közlekedőket) versenyelőnybe hozza az átlagos hazai felhasználókkal szemben.
Gazdasági szempontból nem mellékes, hogy az autópálya-hálózat folyamatos bővülésével ez a rendszer - az EU vonatkozó direktíváinak egyértelmű díjkorlátozásai miatt - hosszú távon nem képes a hálózat finanszírozására. A szakemberek szerint a megtett úttal arányos rendszer elegendő forrást biztosíthat az úthálózat állagmegőrzéséhez és üzemeltetéséhez. Az új rendszerben mindenki kizárólag a valós úthasználatnak megfelelően fizeti majd a díjköteles úthálózat igénybevételét.
A határozati javaslatban olyan rendelkezésre állási díjfizetési kötelezettséget határoznak meg, amelyet az állam a szolgáltatási szerződés lezárultáig - várhatóan öt éven át - fizet majd a szolgáltatónak, és mivel az ebből fakadó állami kötelezettségvállalás mértéke meghaladja az 50 milliárd forintot, a vonatkozó jogszabály alapján a közbeszerzési eljárás megkezdéséhez a kormánynak az Országgyűlés jóváhagyását kell kérnie. Úgy tudjuk, már dolgoznak a közbeszerzési pályázat előkészítésén is, s a határozati javaslat elfogadása után - akár már a következő napon, tehát körülbelül május végén - megjelentetheti a felhívást az állam.
A tervek szerint a hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos közbeszerzési eljárás nyertesétől az állam elvárja az ED-rendszer kialakításához szükséges eszközök megvalósítását (a kivitelezési és rendelkezésére állási kockázatot), valamint a rendszer üzemeltetését öt éven keresztül. A jelenlegi elképzelés szerint a nyertessel még az év vége előtt szerződést kötne az állam a szolgáltatás vásárlásáról, amiért 2009 és 2014 között a magánbefektetőt szolgáltatói díj illeti meg. Ennek 2007-es árakon számított teljes értéke 69,3 milliárd forint. Az eszközök a futamidő végén névleges értéken kerülnek majd állami tulajdonba.
A bevezetendő rendszer kiválasztásával kapcsolatban alapvető szempont a technológiai semlegesség, vagyis hogy a megvalósításra kiírandó közbeszerzési pályázatban technológiai megkötés ne szerepeljen. A megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszert 2009-ben, a tehergépjárművekre vezetik be, mintegy 3100 kilométer kiterjedésű úthálózaton. A gyorsforgalmi úthálózati fejlesztések következtében 2009 és 2013 között a gyorsforgalmi úthálózat mintegy 450 kilométeres bővülésével számol a közlekedési tárca, így a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszerbe bevont úthálózat hossza a párhuzamos utakkal együtt mintegy 4000 kilométerre bővül.
Az ED-rendszer ellenőrzésére a matricás rendszer ellenőrzését jelenleg is végző Állami Autópálya Zrt. (ÁAK) kap megbízást, ugyancsak szolgáltatói díj ellenében, amelynek 2007-es árakon számított teljes értéke 23,5 milliárd forint. A kormányhatározat előkészítése során három járműkategóriára vonatkozóan három díjszintvizsgálatot végeztek el, amelyből végül a közlekedési tárca választja ki a leginkább támogathatónak tartottat.
Az úthasználattal arányos díjak bevezetését egyebek mellett az indokolja, hogy a jelenlegi, időalapú matricás rendszerben a közlekedőkkel szemben méltánytalan, hogy egy-egy autópálya-szakasz megtételéhez sok száz kilométerre, sokszor több napra, hétre szóló jogosultságot kell vásárolni, és a fizetett díj független a tényleges úthasználat mértékétől. Az időalapú rendszer a hálózatot nagyobb mértékben terhelőket (jellemzően a tranzitforgalomban közlekedőket) versenyelőnybe hozza az átlagos hazai felhasználókkal szemben.
Gazdasági szempontból nem mellékes, hogy az autópálya-hálózat folyamatos bővülésével ez a rendszer - az EU vonatkozó direktíváinak egyértelmű díjkorlátozásai miatt - hosszú távon nem képes a hálózat finanszírozására. A szakemberek szerint a megtett úttal arányos rendszer elegendő forrást biztosíthat az úthálózat állagmegőrzéséhez és üzemeltetéséhez. Az új rendszerben mindenki kizárólag a valós úthasználatnak megfelelően fizeti majd a díjköteles úthálózat igénybevételét.
A határozati javaslatban olyan rendelkezésre állási díjfizetési kötelezettséget határoznak meg, amelyet az állam a szolgáltatási szerződés lezárultáig - várhatóan öt éven át - fizet majd a szolgáltatónak, és mivel az ebből fakadó állami kötelezettségvállalás mértéke meghaladja az 50 milliárd forintot, a vonatkozó jogszabály alapján a közbeszerzési eljárás megkezdéséhez a kormánynak az Országgyűlés jóváhagyását kell kérnie. Úgy tudjuk, már dolgoznak a közbeszerzési pályázat előkészítésén is, s a határozati javaslat elfogadása után - akár már a következő napon, tehát körülbelül május végén - megjelentetheti a felhívást az állam.
A tervek szerint a hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos közbeszerzési eljárás nyertesétől az állam elvárja az ED-rendszer kialakításához szükséges eszközök megvalósítását (a kivitelezési és rendelkezésére állási kockázatot), valamint a rendszer üzemeltetését öt éven keresztül. A jelenlegi elképzelés szerint a nyertessel még az év vége előtt szerződést kötne az állam a szolgáltatás vásárlásáról, amiért 2009 és 2014 között a magánbefektetőt szolgáltatói díj illeti meg. Ennek 2007-es árakon számított teljes értéke 69,3 milliárd forint. Az eszközök a futamidő végén névleges értéken kerülnek majd állami tulajdonba.
A bevezetendő rendszer kiválasztásával kapcsolatban alapvető szempont a technológiai semlegesség, vagyis hogy a megvalósításra kiírandó közbeszerzési pályázatban technológiai megkötés ne szerepeljen. A megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszert 2009-ben, a tehergépjárművekre vezetik be, mintegy 3100 kilométer kiterjedésű úthálózaton. A gyorsforgalmi úthálózati fejlesztések következtében 2009 és 2013 között a gyorsforgalmi úthálózat mintegy 450 kilométeres bővülésével számol a közlekedési tárca, így a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszerbe bevont úthálózat hossza a párhuzamos utakkal együtt mintegy 4000 kilométerre bővül.
Az ED-rendszer ellenőrzésére a matricás rendszer ellenőrzését jelenleg is végző Állami Autópálya Zrt. (ÁAK) kap megbízást, ugyancsak szolgáltatói díj ellenében, amelynek 2007-es árakon számított teljes értéke 23,5 milliárd forint. A kormányhatározat előkészítése során három járműkategóriára vonatkozóan három díjszintvizsgálatot végeztek el, amelyből végül a közlekedési tárca választja ki a leginkább támogathatónak tartottat.