SG.hu
Elalvás-gátló teherautó sofőröknek
A Siemens új prototípusa a fáradás legkisebb jeleire is figyelmezteti a teherautó-sofőrt.
A német autópályákon történő minden negyedik baleset a túlzott fáradtságra, a volán melletti elalvásra (mikroalvás) és a kellő koncentráció hiányára vezethető vissza. Ennek kockázata hosszú, egyhangú utak ill. éjjeli vezetés esetén különösen nagy, ezért főleg a teherautó-sofőröket fenyegeti. A Siemens elsőként fejlesztett ki egy olyan vezetősegítő-rendszert, mely biztonságot nyújthat az úton lévőknek. A vállalat termékét - -az első elektronikus elalvás-gátlót - a ma zárult hannoveri IAA Haszonjármű 2006 kiállításon mutatta be.
A rendszer, amely kb. három év múlva lesz sorozatgyártásra érett, segíti a vezetőt a koncentrációhiány és a fáradtság felismerésében, mielőtt a helyzet túlságosan veszélyessé válna. Az új megoldás azoknak a vezetősegítő-rendszereknek a sorába illeszkedik, melyeket a Siemens VDO (a Siemens autóelektronikai ágazata) - pro.pilot néven fejlesztett. (éjjellátó készülék, követésitávolság-szabályozó).
A "Driver Attention System" a következőképpen működik: az utastérben egy infravörös-digitáliskamera van felszerelve a vezetővel szemben, de nem zavaró módon, mely a sofőr arcát pásztázza. (Mivel nem a látható fényt, hanem az infravörös hullámokat regisztrálja, éjjel és nappal egyaránt megbízhatóan működik). Az adatokat egy szoftver értékeli ki valós időben, mely a tekintet irányát, továbbá a pislogás számát és hosszát veszi alapul. Amennyiben a kiértékelés fáradtság jeleire utal, a rendszer először a vezetőülésben vibrálást kelt, és ha a vezető erre sem reagál (nem "ébred fel") akkor egyre erősödő hangjelzéssel kényszeríti arra, hogy szünetet tartson.
A német autópályákon történő minden negyedik baleset a túlzott fáradtságra, a volán melletti elalvásra (mikroalvás) és a kellő koncentráció hiányára vezethető vissza. Ennek kockázata hosszú, egyhangú utak ill. éjjeli vezetés esetén különösen nagy, ezért főleg a teherautó-sofőröket fenyegeti. A Siemens elsőként fejlesztett ki egy olyan vezetősegítő-rendszert, mely biztonságot nyújthat az úton lévőknek. A vállalat termékét - -az első elektronikus elalvás-gátlót - a ma zárult hannoveri IAA Haszonjármű 2006 kiállításon mutatta be.
A rendszer, amely kb. három év múlva lesz sorozatgyártásra érett, segíti a vezetőt a koncentrációhiány és a fáradtság felismerésében, mielőtt a helyzet túlságosan veszélyessé válna. Az új megoldás azoknak a vezetősegítő-rendszereknek a sorába illeszkedik, melyeket a Siemens VDO (a Siemens autóelektronikai ágazata) - pro.pilot néven fejlesztett. (éjjellátó készülék, követésitávolság-szabályozó).
A "Driver Attention System" a következőképpen működik: az utastérben egy infravörös-digitáliskamera van felszerelve a vezetővel szemben, de nem zavaró módon, mely a sofőr arcát pásztázza. (Mivel nem a látható fényt, hanem az infravörös hullámokat regisztrálja, éjjel és nappal egyaránt megbízhatóan működik). Az adatokat egy szoftver értékeli ki valós időben, mely a tekintet irányát, továbbá a pislogás számát és hosszát veszi alapul. Amennyiben a kiértékelés fáradtság jeleire utal, a rendszer először a vezetőülésben vibrálást kelt, és ha a vezető erre sem reagál (nem "ébred fel") akkor egyre erősödő hangjelzéssel kényszeríti arra, hogy szünetet tartson.