Berta Sándor

A vezetők intelligensebb autókat szeretnének

A benzin ára mostanában csúcsokat döntöget, ám az autóvezetőket mindez nem akadályozza meg az üzemeltetésben, továbbra is beszállnak gépkocsijukba. Mindeközben folyamatosan nő azoknak a száma, akik azt szeretnék, ha a jövőben új kedvenceik még intelligensebbek lennének.

A német autósok egyértelműen kinyilvánították, hogy szeretik a technikai innovációkat és újdonságokat. A lényeg az, hogy ezáltal ne csak szebb és biztonságosabb, de minél okosabb is legyen az autójuk.Az UGS német szoftverház megbízásából 2100 személygépkocsi-tulajdonos bevonásával elkészített felmérés szerint a német autósok többsége nyitott a XXI. században bemutatkozó intelligens autók iránt.

A nagyméretű személygépkocsit birtokló német felhasználók 73 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szeretné, ha még több elektronika lenne a gépkocsijában. Hasonlóképpen reagált a közepes személygépkocsi-tulajdonosok 61 százaléka is, viszont érdekesség, hogy a kisméretű autót vezetőknek csupán a 43 százaléka akar még több high-tech cuccot autójába.


Az emberek többsége legjobban az új biztonsági rendszerek beszerelésének örülne, de díjaznák a benzinfogyasztást és az utazási kényelmet felügyelő, illetve beállító rendszereket is. A nagy kocsikat tartók 61 százalékának fontos volna egy intelligens fedélzeti szórakoztatórendszer beépítése, míg a kisméretű autók tulajdonosainak 80 százaléka nem tart igényt ilyen extrára.

Vegyes annak a megítélése, hogy az új fejlesztések miatt megnőhet-e a műszaki problémák (fedélzeti rendszer meghibásodásai, vírusok stb.) száma. A nagy autók tulajdonosai ennek a veszélyét 35, ám a közepes méretű személygépkocsival rendelkezők már 55, míg a kisautót használók már 60 százalékra teszik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Hegyikecske #37
    engem már most se akar forgalomba engedni az oktatóm :D
  • BiroAndras #36
    A vége úgyis az lesz, hogy ember egyáltalán nem vezethet, max. profi soffőrők és versenyzők.
  • Hegyikecske #35
    az ABS az más, annak nem az elvén van a hangsúly hanem a végeredményen; a kocsi irányítható marad! és azért egy kocsi nmár csak ne fékezzen helyettem! most csak bevezetni akarják de gondold el h a későbbiekben mire lehtene ahszn áln ia továbbfejlesztett változatát, pölö egy sebesség korlátozó tábla adná a jelet a kocsiba meg venné egy vevő és annál a limitnél nem mehetnél gyorsabban... És akkor itt műáris nem csak a felülbírálás, hanem ak orlátozás fogalma is felmerül! aki nem tud vezetni ne üljön volánhoz, kész! Nah de nem akarok tippeket adni...
  • BiroAndras #34
    "de olyan nem kéne h helyettem fékezzen!"

    És ha te nem fékezel valamiért, nem jobb, ha akkor, ha van ilyen rendszer ?

    "mekkora poén lenne már ha egy kocsi felülbírálna."

    Az ABS is ezt teszi, meg a menetsbtabilizáló rendszer. És van már olyan kocsi is, ami még ellenkormányoz is helyetted, ha megcsúszik.

    Intelligens járművek
  • Hegyikecske #33
    Szerintem se kell túlzásba vinni ezeket a szarokat... Ami segít a vezetésben az jöhet pl szervó, (esetleg tolatóradar) de olyan nem kéne h helyettem fékezzen! mekkora poén lenne már ha egy kocsi felülbírálna. Már csak azér se kellenének ien szórakoztató cuccok a kocsiba, mert a végén még azér törnék fel h azokat elvigyék...
  • voodoothursday #32
    Fifth Gear ABS ESP test
    A fifth gear című angol autós műsor 2005.03.28 -ai adásából egy kis részlet ha valakit érdekel gondoltam kiteszem .A teszteket Tiff Needell végzi aki az egyik műsorvezető.
    Kis videó ABS ről meg ESP ről valamint hogy ezek hasznossak-e vagy sem .Angol nyelvű előre szólok hátha :)
  • Komolytalan #31
    ABS nem csökkenti a féktávot, csak irányítható marad az autó (ami ha valaki ésszel vezet akkor lehet hogy nagyobb előny). Ez abból következik, hogy amikor blokkol akkor elengedi majd újra fékez, így a fékezésnek csak egy kis százaléka lesz csúszás. Csúszáskor a fékezés hatékonysága nagyságrenddel rosszabb mint csúszás előtt. Az optimális érték az a megcsúszás előtti pillanat fékhatása - ezen az értéken kellene tartani. Tehát gördül a kerék, de ha picit jobban fékeznél, akkor már csúszna. Hivatásos sofőrök ABS nélküli autóval tudnak így fékezni (pl jóapám a maga 750ezer km balesetmentes vezetése után képes rá), sőt míg a családi ladát vezettem addig nekem is ment egész jól (kettőből 1x összejött:-). Ez rövidebb fékutat ad mint az ABS, viszont egyelőre még nincs elektronika ami ezt tudná, de fejlesztik. Pl ilyen elektronikát szívesen elfogadnék az autómba, de mondjuk 1 DVD lejátszót, egyéb szórakoztató bisz-baszt azt határozottan nem, mert még akkor is elvonja a hang a sofőr figyelmét ha csak az utasok láthatják (kivétel ha az utastér el van választva a sofőr terétől, lásd nagy batár limuzinok). Nem véletlenül hallgatok kizárólag francia meg spanyol meg brazil zenéket - így nem értem a szöveget:-D
    Elektronikával egyébként nincs baj, ha az rendesen meg van csinálva. Nekem pl egy 11 éves Mitsu Galantom van, amiben van elektronika (pl injektoros nem porlasztós, de van benne ABS is, meg légzsák, klíma, ilyesmik), mégsincs vele semmi baj. Sőt ez a típus úgy ismert, mint amihez a szokásos olaj, gyertya, szűrő, stbcsere + a futóművén kívül (az japó utakra lett tervezve nem magyarra sajnos) nem kell hozzányúlni az első 300-400ezer km alatt. Bár én lada hívő voltam, de ez megbízhatóbb mint 1 lada amiben semmi sincs ami elromolhatna:-)
    Utak és felújítások. Igen, nyugodtan lehet azért hőbörögni mert felújítanak, mivel az nálam nem elfogadható, hogy pl M3 autópályán 1 nyomorult híd újraaszfaltozása 1 pálya szélességében júniustól szeptemberig tartson. Ezt 1 hét alatt meg kellett volna csinálni, aki kicsit is ért útépítéshez, az tudja hogy nem a levegőbe beszélek, 1 hét az bőven elég rá. Emiatt az elmúlt 4 hónapban az adott részen rendszeres dugók (mivel ugye kb 5 km hosszan át van terelve a szembejövő sávba a közlekedés. A kiesett idő miatt siető emberkék miatt rengeteg baleset, újabb dugók, stb. Most a szallagkorlát részt újítják fel (gondolom az is lesz majd 2 hónap, majd másik oldal felújítása jön, az szintén 4 hónap. 2 hetes munkát 1 év alatt fognak elvégezni - na ez az amin felháborodik az ember. Vagyis igen, szeretnék út felújításokat, és igen, nem ilyen postamaci sebességgel. Nekem ha utat újítanak fel, akkor kössenek a farkukra viharlámpát, és dolgozzanak éjjel is, vagy legalábbis nappal ahogy a csövön kifér, és ne az legyen hogy az út lezárva, és 1 munkás van csak aki vigyáz a munkagépekre, hogy ne vigye el őket senki se. Én is dolgozom éjszaka is, ha tudom hogy pl elromlott 1 oldal amit nekem kellene üzemeltetni, és az alvásommal sok embert feltartok. Ha nem újítják fel az utakat, fizessék a futómű felújításaimat. Elmúlt évben kb 80eFt költöttem futóműre az utak minősége miatt, ez 20ezer km-re 4Ft/km, amivel lóg nekem a Demszky.
    Útfelújításhoz még: igen, az sem töltött el boldogsággal mikor pl az Istenhegyi utat úgy újították fel, hogy első nap felvágták (10 cm méter mély, 2 méter széles, 5-15 méter hosszú tankcsapdák, semmi figyelmeztető tábla, elterelés), másnap aszfaltozták. Az aszfaltozás után megfigyelhető, hogy mivel az egész úttest össze volt töredezve így most pár részen nagy sima folt, mellette 10cm-enként repedések az úton. Gondolom nem volt elég aszfalt (pénz) ahhoz, hogy ezeket is javítsák. Viszont van egy olyan gyenge gyanúm is, hogy nem a munkások hordták haza az aszfaltot, hanem a megbízóknak visszaosztott pénzek meg az extraprofit miatt nincs rendesen elvégezve az út karbantartása.
    Nem kérek bocsánatot az offtopicért, mert az eleje on volt:-)
  • M2 #30
    ABS-el minden körülmények között rövidebbnek kell lennie a fékútnak, mert a gördülési súrlódás sokkal erősebb mint a csúszási. Én legalábbis így tudom, de homályosítsatok fel ha tévedek.
  • gradU #29
    Igazad van a kormányozhatósággal kapcsolatban. Csúszó kormányzott kerékkel valóban nem lehet kormányozni. A visszaváltással is csak óvatosan érdemes bánni, eléggé kellemetlen egy motorfék miatti kerékcsúszás. (a hátsó a rosszabb, bár az első keréknél sem kicsit veszélyes, ha nem jön rá az illető, hogy a kuplungot ki kéne nyomni)

    "de száraz úton megnöveli a féktávot"
    Ez igaz, sőt bármilyen úton nem lesz attól rövidebb a fékút, hogy pillanatokra elveszi a féknyomást és visszaadja. Ettől csak hosszabb lehet, hiszen nem folyamatos a fékezés, csak próbálja az elérhető tapadáshoz tartozó érték közelében tartani a féknyomást.

    Havon pedig az a helyzet, hogy a blokkoló kerék tolja maga előtt a havat, és az is fékezi. ABS-nél ez nincsen, viszont ami nagyon pozitív, irányítható marad az autó.

    Összességében szerintem nagyon hasznosak ezek az elektronikus eszközök, ha valaki ésszel megy, és nem hiszi azt, hogy bárhol baromi gyorsan meg tud állni (ABS), vagy eszetlenül bármilyen kanyart be lehet venni (ESP).

    A fizika mindegyiknek korlátokat szab.
  • jonnie #28
    ABS téma: Az abs lényege hogy a fékezéskoz a kerekeket megcsúszáshatárig engedi csak lefékeződni. Ez jégen sokat segít, hisz ha mejijedsz és visszaváltás helyett satuzol akkor az autó még kormányozkató marad, de száraz úton megnöveli a féktávot. Erről láttam pár éve egy szép kis opeles oktatóvideót, baromi tanulságos volt.