Hunter
Az "okos" autó megoldhatja az utak zsúfoltságát
Egy mindössze egy méter széles és két ember szállítására alkalmas háromkerekű autó lehet a válasz napjaink egyre növekvő közlekedési válságára, állítják fejlesztői.
A Clevert - amit a "Compact Low Emission Vehicle for Urban Transport" elnevezésből okoskodtak ki, mindenesetre így rokon értelmű szót sikerült alkotni a Smarttal -, az EU finanszirozásával kilenc európai ország közreműködésével fejlesztették ki. Az újszerű, úgynevezett hidraulikus aktív dőlési rendszerrel ellátott jármű célja a hagyományos személygépkocsi biztonsága és egy motorkerékpár rugalmasságának ötvözése. Az óránkénti 80 kilométeres sebesség elérésére tervezett jármű 2005 decembere környékén kerülne kereskedelmi forgalomba, ára 2-2,5 millió forint körül mozogna.
Fémvázának teteje nagyjából egymagasságban lenne egy hagyományos gépkocsi tetejével, az utas pedig a jármű vezetője mögött foglalhatna majd helyet. A hidraulikus alvázat a brit Bath Egyetem tudósai fejlesztették ki, ez teszi lehetővé az autóknál tapasztalható stabilitást a háromkerekű számára.
Jos Darling, az egyetem egyik vezető gépészmérnöki előadója szerint járművük "hatalmas előrelépést" jelent a járművek fejlődésében. "A nagyvárosok növekvő forgalma arra késztet bennünket, hogy megtaláljuk járműveink kisebbé tételének módját" - mondta. "A mikro-autók korszakának eljövetele is ezt jelzi, azonban manőverezhetőségével és alacsony szélességével a Clever a legtökéletesebb kisautó. A tények, hogy stílusos kialakítással rendelkezik, képes utast szállítani, ellenáll az időjárás viszontagságainak és magassága megegyezik a hagyományos személyautókéval, azt jelzik, hogy az autósok körében a korábbi újszerű városi járműveknél sokkal népszerűbb lesz."
Bár árban nem igazán marad el a ma kapható kis kategóriás autóktól, üzemeltetése mindössze ötödébe kerül, emellett csendesebb, kevésbé környezetszennyező, mivel földgázzal üzemel.
A Clevert - amit a "Compact Low Emission Vehicle for Urban Transport" elnevezésből okoskodtak ki, mindenesetre így rokon értelmű szót sikerült alkotni a Smarttal -, az EU finanszirozásával kilenc európai ország közreműködésével fejlesztették ki. Az újszerű, úgynevezett hidraulikus aktív dőlési rendszerrel ellátott jármű célja a hagyományos személygépkocsi biztonsága és egy motorkerékpár rugalmasságának ötvözése. Az óránkénti 80 kilométeres sebesség elérésére tervezett jármű 2005 decembere környékén kerülne kereskedelmi forgalomba, ára 2-2,5 millió forint körül mozogna.
Fémvázának teteje nagyjából egymagasságban lenne egy hagyományos gépkocsi tetejével, az utas pedig a jármű vezetője mögött foglalhatna majd helyet. A hidraulikus alvázat a brit Bath Egyetem tudósai fejlesztették ki, ez teszi lehetővé az autóknál tapasztalható stabilitást a háromkerekű számára.
Jos Darling, az egyetem egyik vezető gépészmérnöki előadója szerint járművük "hatalmas előrelépést" jelent a járművek fejlődésében. "A nagyvárosok növekvő forgalma arra késztet bennünket, hogy megtaláljuk járműveink kisebbé tételének módját" - mondta. "A mikro-autók korszakának eljövetele is ezt jelzi, azonban manőverezhetőségével és alacsony szélességével a Clever a legtökéletesebb kisautó. A tények, hogy stílusos kialakítással rendelkezik, képes utast szállítani, ellenáll az időjárás viszontagságainak és magassága megegyezik a hagyományos személyautókéval, azt jelzik, hogy az autósok körében a korábbi újszerű városi járműveknél sokkal népszerűbb lesz."
Bár árban nem igazán marad el a ma kapható kis kategóriás autóktól, üzemeltetése mindössze ötödébe kerül, emellett csendesebb, kevésbé környezetszennyező, mivel földgázzal üzemel.