SG.hu

Játékokkal rávehetők a járművezetők, hogy letegyék a telefonjukat

A figyelmetlen vezetés nem csak abból fakad, hogy a járművezetők akkor is használják a telefonjukat, amikor figyelniük kellene, de jelentős okozója is a problémának: a figyelemelterelt vezetés okozta halálesetek legalább 13 százalékáért felelős, és a fiatal vezetők esetében ez az arány 5-ből 1-re emelkedik.

Ha valaki nyitott szemmel jár Budapesten és akár csak gyalogosként elkezdi figyelni az autósokat, elképesztő mennyiségű olyan sofőrt fog látni, aki fél kézzel a kormányt fogja, a másikkal pedig a mobilját nyomogatja. Legyen az dugóban álló, és éppen elinduló jármű, vagy éppen lassan kanyarodó fehér futárkocsi, teljesen általános jelenség a 2024-es évek Magyarországán, hogy emberek nem a vezetésre, nem az előttük lévő útra figyelnek. Hiába tudja mindenki, hogy ez balesetveszélyes, és hiába filléres eszköz egy kihangosító vagy egy műszerfalra rakott rögzítőpapucs, a pirosnál álló autókat végignézve biztosan lesz köztük egy, amelyikben - unalom vagy az ingerszegény környezet miatt - egyből telefontapizásba kezd a sofőr, és persze nem jut a végére mire el kell indulni.

Egy, a Progressive biztosító társaság ügyfeleivel végzett tanulmány különböző stratégiákat tesztelt, hogy rávegye a sofőröket, hogy tegyék le a telefonjukat az autóban. A kutatás két olyan módszert talált, amely jelentősen csökkentette a kézi eszközök használatát, és a hatás a vizsgálat befejezése után is fennmaradt. A tanulmányba 1653 olyan ügyfelet vontak be, akik már részt vettek a biztosító azon programjában, amely egy okostelefonos alkalmazás használatával jár, és amely észleli a vezetés közbeni telefonhasználatot. A vizsgálat kezdete előtt a résztvevők mindannyian átlagosan több mint 6,4 percet használtak óránként mobilt vezetés közben - a Progressive szerint a legbiztonságosabb ügyfelei óránként kevesebb mint 1 percet használtak telefont vezetés közben.

A járművezetőket öt különböző csoportba osztották, mindegyikben növekvő mennyiségű beavatkozással. Az első csoport csak felvilágosítást kapott a problémáról, például statisztikákat az állami törvényekről, amelyek tiltják a vezetés közbeni telefonhasználatot, ismertették velük a megnövekedett baleseti kockázatokat, és ajánlásokat kaptak, hogy helyette használjanak kihangosítót, vagy például egy telefontartót. A második csoport az oktatási anyagok mellett egy ingyenes telefonos rögzítőt is kapott a következő üzenettel: "Vezet? Parkoljon le." A kutatókat különösen érdekelte, hogy ez a megoldás működik-e, tekintettel a beavatkozás viszonylag alacsony költségére és egyszeri jellegére.

A harmadik csoport is kapott oktatási anyagokat és a tartószerkezetet, de a résztvevőket arra is megkérték, hogy írásban kötelezzék el magukat a vezetés közbeni telefonhasználat csökkentése mellett. A kutatók tájékoztatták ezeket a résztvevőket a vezetés közbeni alapszintű telefonhasználatukról, majd heti célokat adtak nekik, hogy a 10 hetes vizsgálat során óránként 1 perc alá csökkentsék a telefonhasználatot. Ez a csoport rendszeres tippeket kapott a hasznos szokásokról, mint például a tudatosságra való emlékeztetők, bátorító felszólítások, vagy a telefon "ne zavarjon" üzemmódjának használata vezetés közben.


A negyedik szekció ugyanazokat a beavatkozásokat tartalmazta, mint a harmadik, de kiegészült versenyszerű játékokkal is. A 10 hetes kísérlet során a négyes csoport résztvevői minden hétfő este üzenetet kaptak a következő hétre kitűzött készülékhasználati céljukról, valamint arról, hogy teljesítették-e az előző heti célt. A cél eléréséért pontokat kaptak, a visszaesésért pedig pontokat vontak le. Ezenkívül a hasonló kiindulási használattal rendelkező résztvevőket tízes csoportokba sorolták, hogy ranglistákat alkossanak, így az egyének versenyezhettek (anonimizált) társaikkal.

Végül, az ötödik halmaz ugyanazokat a beavatkozásokat tartalmazta, mint a negyedik ág, és pénzügyi ösztönzővel egészült ki. Azok a résztvevők, akik a 10 hetes vizsgálat során elegendő pontot szereztek, megosztoztak egy 2000 dolláros díjon, és végül mindannyian 15,63 dollárt vihettek haza. Ebben a csoportban azt is elmondták, hogy 5 dollárt kapnak, ha a heti ranglista élén végeznek, és egyben egy "teljes nyeremény" oszlopot is kiraktak.

Talán nem meglepő módon az egyes, kettes és hármas csoportban egyik beavatkozás sem eredményezte azt, hogy a résztvevők jelentősen csökkentsék a vezetés közbeni telefonnyomogatást. A négyes halmazban részt vevő járművezetőknél azonban 20,5 százalékkal csökkent a vizsgálat során az eszközök használata a vezetés közben. Ráadásul ez a hatás a 10 hetes vizsgálat végét követő utóértékelés (a beavatkozás utáni 25-65 napig tartó, változó hosszúságú időszak) hátralévő részében is fennmaradt, és ebben a csoportban még mindig 16,2 százalékkal kevesebb mobilt használtak, mint a kontrollcsoportban.

A versenyszerű játékosításon (gamifikáción) felül a fizetés volt a leghatékonyabb módja annak, hogy rávegyék őket arra, hogy letegyék a telefonjukat. Ez a csoport 27,6 százalékkal, azaz 89 másodperccel/óra csökkentette a kézi eszközök használatát a kontrollcsoporthoz képest. Ez a csökkenés a beavatkozás utáni időszakban végig ugyanezen a szinten maradt ebben a csoportban.

Az autógyártók és felhasználói felületük tervezői már több-kevesebb sikerrel alkalmazták a gamifikációt, hogy a hibrid és elektromos meghajtású járművek vezetőit hatékonyabb vezetésre ösztönözzék. Így nem teljesen meglepő, hogy ugyanez a megközelítés más típusú vezetési szokások megváltoztatására is alkalmas. Még az is elképzelhető, hogy a biztosítótársaságok pénzügyileg is ösztönözni kezdik a járművezetőket a jobb viselkedésre, feltételezve, hogy a díjak kitűzése alacsonyabb költség, mint a balesetekre és kárigényekre kifizetett összeg.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Bruce_Willis #9
    Egyetértek. Én is a PC-n és tableten böngészek.
    Telefonon rohadt kényelmetlen. Igaz, most váltottam 4,7 colról 6,1 colos telefonra 7 év után, de nekem ez akkor is kicsi.
    Van aki mindenre a telefont használja.. Nem is értem, hogy hogyan tudnak például "bankolni" telefonon. A hideg kiráz, ha rágondolok, hogy hosszú bankszámlaszámot írjak be, vagy az állandó belépési kód macerára..

    Egyébként, szerintem sokan facebookoznak, tiktokoznak, vezetés közben, és nem tudják lerakni a folyamatosan bejövő tartalmat.
    Én vibert használok kapcsolattartásra, még sok ügyfelemmel is. A Viberben legalább az a jó, hogy nem kell a sok hülye posztot nézegetni.

    A GPS-t pedig indulás előtt kell beállítani, és át is érdemes nézni az útvonalat, hogy vezetés közben már ne kelljen hozzányúlni a telefonhoz.

  • Bruce_Willis #8
    Még hogy jók a vezető figyelő rendszerek...
    HOgy fél kézzel nem foghatod a kormányt az egy faszság, és épp úgy fasság, ha minden 4-dik másodpercben figyelmeztet a rendszer, ha elfordítod a fejed.
    Miért gondolod azt, hogy a totális megfigyelés a jó megoldás mindenre?
    Nézzétek meg az új toyota prius tesztet, a speedzone-tól.
    Hazáig rugdosnám a tervezőjét.
    Én például soha nem vennék olyan autót, amelyben egy kamera engem figyel.
    Lehet hogy 20 év múlva nem tudok mást venni, de addig nem is veszek olyat, amíg nem lesz kötelező.

    Hogy miért jó ha külön van klíma kezelőpanel? Mert hülyeség, hogy egyszer kell beállítani 22-23 fokra, és életed végéig így el autózhatsz.
    Öregem, te még nem vezettél csak néhány kilométert életedben.
    Ha leparkolok a belvárosban egy órára kánikulában, akkor azonnal 15 fokra állítom a klímát, hogy minél hamarabb lehüljön. Vagy ugyanez, ha épp nem garázsban állok.
    Télen pedig fordítva. A legmelegebbre állítom hogy minél gyorsabban felmelegedjen az autó.

    Nem véletlenül, a prémium autógyártók, nagyon vezetőcentrikussá alakítják ki az autók belsőterét. A fizikai gombok, azt a kényelmet nyújtják, hogy becsukott szemmel is tudod állítani a klímát, a tükröt, az ülés, és bármit.
    Nem kell 5 menüpontotn átvergődni, és nyújtózkodni fölöslegesen, és tapizni a panelt.
    Ez mind eltereli a figyelmet a vezetésről.
    Pontosan a régi kezelőrendszerek voltak a biztonságosak, nem pedig a jelenlegiek.

    Már több autógyártó belátta, akik mninden szart egyetlen érintőkijelzőre raktak, és visszatértek fizikai gombokra. Főleg a klímakezelést tervezték újra.
  • M2 #7
    Persze, legjobb játék a "Szerezd meg újra a jogsidat, de majd csak egy év pihi után" című!
  • repvez #6
    ez nem ilyen egyszerü, a törvény leirja, hogy ne mobilozz vezetés közben ugy hogy a kezedben tartod a mobilt.
    DE arról nem ir semmit sem, hogy ha a kocsi rendszere ami gyárilag is alkalmassá teszi, hogy a mobilt összekapcsold vagy tükrözt a kijelzőre vagy épp a kocsi rendszere olyan és engedi, hogy használd rola a mobilodat.
    Sót ahogy irtam, még direkt olyan funkciokat is beletesz ami jobban elvonja a figyelmet a vezetésről ,mintha a kézbentartott mobilllal hivnál valakit, mert közbe legalább a z utat is tudod figyelni, de akkor mikor a kijelzön kell állitani valamit akkor ez sincs meg és ezt mégse szankcionálják mégsincs a gyártók felé jelezve , hogy nem jó az irány nem a biztonságot szolgálja ez a fajta fejlesztés. Mindinkább az irányba megy el , hogy ki tud minél több ledes fényforrást és kijelzöt beletenni . A ormányon lévő gombok is egyrészt jo lenne hogy ne kelljen elengedni a kormányt, de másrészt, meg ha érintős a gomb akkor oda kell nézni, vagy a kanyarodáskor valamit elálithat a vezető ami megint gondot okozhat vagy akár veszély helyzetet is.

    Sokszor az az érzésem, hogy akik tervezik az autokat még soha nem vezettek autot vagy nincs is nekik se jogsijuk se kocsijuk, vagy ha van akkor feláldoznak mindent a trend és a design oltárán. lényegesen olcsobbak lennének az autok , ha olyan design elemeket nem tennének bele ami nem szolgál valami értelmes funkciot.

    Csak a felhasználót buntetit aki csak kihasználja azokat a featurekat amiér sulyos összegeket kifizetett akár akarta akár nem azt a funkciot.
    Mert a legtöbb funkcio akár olyan is lehet, hogy nem hasznáklja a sofor ,de még is benne van a kocsiba vagy egy termék kapcsolással bele kell kérnie ha olyat választ amit használna.
    Mopndjuk egy tolatokamera csak akkor rendelhető ha a multikormányt vagy a multimédiás fejegységet is kéred.

    A vezetés támogato rendszerek is jelenleg olyanok, hogy több figyelmet igényelnek mint ha nem lennének bekapcsolva. a sávtarto automatika, pont olyan helyzetekben kapcsol ki amikor kéne, a lehajto sávoknál fel nem festett sávoknál vagy tereléseknél.
    A tempomatnál ha nem adaptiv a rendszer akkor is folyamatosan fékezésre készen kell álnod ,különben egy elötted lefézezobe simán belecsapodsz a tempomaton beállitott sebességgel.

    A fedélzeti rendszereket felkészitették a internetre valo csatlakozásra, hoyg az értesitések megérkezzenek rá, sőt a gyártő tesz bele olyan funkciokat, mint a netflix vagy YT videok nézése, és nincs korlátozva , hogy ahogy irtátok is csak állohelyi használatra.
    De az olyan funkciok meg nem elérhetőek vagy nem ingyenesek amik a vezetés megkönynitésést szolgálnák.
    Gondolok it a térképek letöltésére frissitésére a GPS-hez.

    A légkondival is nem értem, hoyg miért olyan fontos azt hogy legyen külön gombja és azt mindig állitgatni, induláskor vagy egyszer a menuben beállitja az ember és már mindegyik autoban automata a légkondi ami anynit tesz , ha beállitja az ember 23-24 fokra akkor télen is meg nyáron is azon tartja a hömérsékletet ha nagyon eltér ettől akkor automatikusan állitja a ventilátor és a fokozatot amig el nem éri a kivánt értéket. attól ,hopgy valaki tekergeti még nem fog hamarabb felmelegedni vagy lehulni az utastér.


  • kvp #5
    Van megoldas. A vezetot figyelo (ugynevezett ebersegi) kamera rendszer. Ha leveszi a kezet a kormanyrol vagy a szemet az utrol, akkor figyelmezteti a rendszer. Ha tul sok figyelmeztetest kap adott idon belul, akkor felre kell allnia elore meghatarozott kotelezo pihenoidore. Ha nem teszi, akkor automatikusan buntetest kap es a kovetkezo megallas utan nem indul el az autoja az eljaras vegeig. Szerencsere ezt az EU-s rendszert mar jovahagytak es nemsokara kotelezo lesz minden jarmuben. (az alkohol es drogteszt periferiakkal egyutt)

    A vezetes egy privilegium. Valaki vagy betart minden szabalyt es 100%-ban jogkoveto vagy a jovoben elveszti ezt a privilegiumat. Az onvezeto jarmuvek megjeleneseeig az emberes soforok vagy helyesen viselkednek vagy vegyenek fel dedikalt emberes sofort vagy menjenek tomegkozlekedessel, esetleg gyalog ha mast akarnak csinalni utazas kozben.
    Utoljára szerkesztette: kvp, 2024.08.07. 11:53:02
  • Zoliz #4
    Annyira unalmas menni az M44 autópályán, hogy laptopról már dolgoztam is vezetés közben az anyósülésről. Ahol kamerák voltak meg nem nyúltam a laptophoz. Úgyis tehetetlenek és digitális függővé tették/teszik az emebrek 80%-át. Vezetni veszélyes üzem fáradtan vezetni ugyanúgy koncetrációvesztést okoz, mint elnézni máshova a kocsiban.
    Nincs megoldás és nem is lesz a teljesen önvezető jármüvekig.
  • kvp #3
    A torveny adott. Az, hogy az emberek nem tudjak betartani onkent es jutalom nelkul csak azt jelenti, hogy nincs eleg onuralmuk.

    Az autogyartok eseten en kotelezove tennem, hogy minden csatlakoztatott telefon eseten automatikusan bekapcsolja a ne zavarjon modot az az esemeny, amikor az autohoz csatlakozik a keszulek. A masik a kijelzok esete, csak es kizarolag olyan kijelzoket engednek, amiken a kikapcsolt pixelek (tehat a fekete szin) tenylegesen 0 fotont bocsat ki. Ezek lehetnek oled vagy led kijelzok vagy barmi ami ezt tudja. Ejjel kotelezo lenne a fekete hatterszin (dark mode) hasznalata es az adaptiv fenyero allitas is a kornyezeti fenyek alapjan.

    Ezek mellett a touchscreen-es vezerles nagyreszet en zarolnam ha nincs parkban a jarmu, tehat csak behuzott rogzitofek mellett lehetne eleri oket. (pl. a legkondi olyan finomhangolasat mint a celhomersekletek es a befujasi profilok) Minden mast, amit mozgas kozben el lehetne erni a kormanyrol is iranyithatova kellene tenni mechanikus kezeloszervek (pl. dpad) segitsegevel.
    Utoljára szerkesztette: kvp, 2024.08.07. 09:31:06
  • repvez #2
    kb mindenki erre használja a GPS-t, hogy biztosan odataláljon és tudja merre forduljon.
    Azért az megnézném, hogy hogy tanulod be az olyan utat amerre még sose jártál ami esetleg 4-5 orás is, minden kereszteződést nemlehet.Persze a táblák mutatják.nem azt mondom, hogy nem lehet GPS nélkül menni, de azért sokat segit és magabiztosabban indul neki az ember, hogy nem téved el akkor sem ha terelés van az uton .

    Mindamellett egyetértek azzal, hogy nem kéne a telefont nyomkodni vezetés közben.
    Csak ennek van egy másik oldala is, hogy megint a végfelhasználon akarják elverni a port amit nem ök idéztek elő.
    Az ember csak azt csinálja használja amit hagynak és biztositanak számára.
    Ha nem lennének az autok tele kijelzökkel és a kijelzökön nem jönne meg az értesités a messenderrol a facebookrol meg minden közösségi dologrol, akkor talán kevésbé zavarná a vezetést is.

    ÉS mivel joformán az embereket rákényszeritették kényszeritik, hogy használja a mobilját mindenre , ezért elvárja azt hogy bárhol bármikor használhassa, és ehhez az autogyártok is partnerek.
    Semmilyen fejlesztést nem láttam annak érdekében, hogy csökkentésgk a vezetők figyelmének a megzavarását.
    Telerakták érintőkijelzővel aminél muszáj odanézni, hogy mit kell megnyomni. A fizikai gombokat elhagyják. A kijelzők esete is világitanak, csökkentve a kilátást .
    A kijelző csipog villog mindenért ,hogy odafigyelj és reagálj rá ,

    És akkor megint a átlag embert veszik elö az autogyártók és a techcégek helyett, hogy nyomkodja a telefonját.
  • militavia #1
    Képtelen vagyok megérteni a telefonnyomogató idiótákat. Otthon igen, kurva sokat ülök a PC előtt, de NULLA késztetésem van nyomkodni az amúgy is valódi netezésre alkalmatlan szart. Még a navigációhoz is csak minimálisan használom. Amúgy is megtanulom az útvonalat és kb. arra kell, hogy biztosan tudjam, hogy mikor kell fordulni ott, amit nem látni meg megssziről de kb. ennyi.