SG.hu

Az autóbiztosítók pontozzák a sofőröket

A biztosítási iparág, amely az emberek vezetési szokásainak megismerésére éhezik, az autógyártókhoz és az okostelefonos alkalmazásokhoz fordult.

A biztosítók az autógyártóktól vagy a járművezetők telefonján már megtalálható alkalmazásokból szereznek adatokat arról, hogyan vezetnek az emberek. Szakértők szerint a legtöbb embernek fogalma sincs arról, hogy a biztosítási ágazat ilyen módon nyomon követheti őket. Nemrég kiderült, hogy a General Motors megosztotta a vezetési szokásokat egy adatbróker céggel, a LexisNexisszel. Az ügyfelek perek tucatjait indították, és az autógyártó felbontotta szerződését a vállalattal, de a biztosítók az adatokat továbbra is gyűjtik más autógyártóktól az alkalmazásokból.

A vezetési viselkedés elemzése - vagy telematika, ahogy a biztosítási ipar nevezi - jobb lehet a fogyasztók számára, hiszen személyre szabott, igazságosabb díjakat eredményezhet. Ráadásul, ha az embereknek többet kell fizetniük kockázatos vezetés esetén, óvatosabban vezethetnek, ami biztonságosabb közlekedést eredményezhet. Ez azonban csak akkor fog bekövetkezni, ha a járművezetők tudatában vannak annak, hogy viselkedésüket nyomon követik. Az adatokat gyűjtő és értékesítő vállalatok szerint a fogyasztók beleegyeznek abba, hogy megosszák adataikat a biztosítási iparral. A homályos beleegyezési folyamat azonban azt jelenti, hogy az emberek nem biztos, hogy tisztában vannak azzal, hogy mibe mennek bele.

A járművezetői adatokat gyűjtő okostelefon-alkalmazások első pillantásra nem feltétlenül nyilvánvalóak. Az egyiket, a Life360-at a szülők használják gyermekeik nyomon követésére. A MyRadar időjárás-előrejelzéseket kínál. A GasBuddy segít az embereknek az üzemanyagköltségek megtakarításában. Mindezek az alkalmazások rendelkeznek olyan opcionális vezetéselemző funkciókkal is, amelyek a telefonról származó érzékelő- és mozgásadatokra támaszkodnak. Ezekben vannak olyan funkciók, melyeket bekapcsolva az ember értesítést kap, ha egy családtagja balesetet szenved, vagy javaslatokat kap egy üzemanyag-takarékosabb útvonalra. Ezeket a funkciókat az Arity nevű elemző cég biztosítja, amely fizet az adatokhoz való hozzáférésért. Ami nem derül ki egyértelműen, amikor az emberek regisztrálnak a funkciókhoz, az az, hogy az Arity azt is elemzi, hogy mennyire kockázatos a vezetésük biztosítási célokra.

A GasBuddy-nál például a felhasználók bekapcsolhatnak egy olyan funkciót, amely a vezetésük üzemanyag-hatékonyságát értékeli - a funkció „powered by Arity”, azaz a cég működteti. Brandon Logsdon, a vállalat szóvivője elmondta, hogy a felhasználók „elfogadják az Arity adatvédelmi nyilatkozatát, mielőtt kiválasztanák a funkciót”. Ez a megállapodás azonban csak apróbetűvel szerepel egy nagy piros gomb alatt. A nyelvezet nem magyarázza el, hogy mi az Arity, vagy mit csinál: a vállalat több tízmillió ember vezetési eredményeihez való hozzáférést értékesít. Honlapja szerint az autóbiztosítók „kérhetik egy személy egyéni vezetési pontszámát, amelyet azonnal megkapnak”. Az Arity blogbejegyzése szerint a pontszámok „megmutatják a járművezetők teljesítményét a volán mögött, beleértve azt is, hogy milyen gyakran fékeznek hirtelen, gyorshajtanak vagy használják a telefonjukat”, és felhasználhatók a potenciális ügyfelek megcélzására „10 különböző kockázati kategória” alapján.


Az autóbiztosítási árazás bonyolult. Számos tényező játszik szerepet a meghatározásában, beleértve a nemet, a családi állapotot, az életkort, azt, hogy milyen autót vezetsz és hol laksz - mondta Dale Porfilio biztosítási szakértő. "Megpróbáljuk megjósolni a jövőt, amit természetesen senki sem tudhat biztosan. A biztosítás egyik alaptétele, hogy a biztosítási kötvény árának tükröznie kell a kötvény kockázatát.” Elmondta, hogy a biztosítási ágazat rengeteg adathoz fér hozzá, és a telematikát - amennyiben a gépjárművezetők hozzáférést biztosítanak hozzá - „csak az egyik legújabb változónak nevezte, amely az árnak a kockázathoz való igazításának eszközeként került a játékba”.

A telematika nagyobb vonzereje azonban abban rejlik, hogy pontosabban megjósolhatja az egyes járművezetők kockázatát, és igazságosabbá teheti a díjak megállapítását. A legtöbb biztosító többet számít fel egy 24 éves férfinak, aki egy nagyvárosban él, mint egy 50 éves nőnek, aki falun lakik - áll az Arity egyik promóciós dokumentumában -, de mi van akkor, ha ez a férfi óvatos sofőr, aki ritkán használja az autóját, míg a nő naponta sok kilométert tesz meg? Alan Demers, az InsurTech Consulting alapítója azt jósolta, hogy előbb-utóbb mindenkinek lesz vezetési pontszáma, és a jó vezetők - akikről a legtöbb ember azt hiszi, hogy azok - talán jobban is fogják preferálni. "Ne mások alapján ítéljenek meg engem” - véli Demers. „Ítéljetek meg saját magam alapján.”

Ebben a kérdésben a fogyasztóvédők egyetértenek az iparággal. "Az autóbiztosításban sok a tisztességtelen megkülönböztetés” - mondta Michael DeLong fogyasztóvédelmi szakértő. "Az autóbiztosítók sok szocioökonómiai tényezőt használnak, például a munkádat vagy az iskolai végzettségedet, például hogy középiskolába vagy főiskolára jártál-e, vagy hogy házas vagy-e.” A rossz hitelminősítésű emberek sokkal többet fizetnek az autóbiztosításért, még akkor is, ha tiszta a vezetési múltjuk. "A telematika jelentős ígéreteket hordoz a fogyasztók számára, és ez egy módja lehet az autóbiztosítások jobb árazásának” - mondta.

Aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a biztosítótársaságok túlságosan tolakodóvá válhatnak, vagy olyan módon használhatják fel az adatokat, amely a megkülönböztetés új formáihoz vezet. Például nyomon követhető, hogy valaki a nap melyik szakában vezet. Az éjszakai vezetéssel töltött jelentős idő rontja a pontszámot, mivel a látási viszonyok rosszabbak, és az úton lévő járművezetők nagyobb valószínűséggel fáradtak vagy ittasak. DeLong azonban rámutatott, hogy ez hátrányosan érinti azokat az embereket, akik éjszakai műszakban dolgoznak, és nagyobb valószínűséggel alacsonyabb jövedelműek, például gondnokok. DeLong azt is kifogásolja, hogy a fogyasztók „tudtukon kívül vagy akaratukon kívül kerülnek be ezekbe a programokba”.


Tavaly Rob Leathern, egy texasi IT-vezető egy látszólag ártalmatlan e-mailt kapott a Toyotától: "Jó hírek, Robert! A Toyota Biztosító biztonságos sofőrként azonosította Önt". Az e-mail „nagy megtakarítást” ígért, és meghívta, hogy kérjen ajánlatot a 2023-as haszonjárművére. Amikor Leathern rákattintott az e-mailben található linkre, a Toyota Insurance weboldalára jutott, ahol azt kérték tőle, hogy adja meg az irányítószámát, és „kérjen ajánlatot”. Ha rákattint az ajánlat gombra, a weboldal tájékoztatása szerint felhatalmazza a Connected Analytic Services nevű céget, hogy elküldje elérhetőségi adatait, a jármű azonosító számát és „bizonyos járművezetési adatokat” a biztosítójának, a Progressive-nek.

Leathern tudni akarta, hogy milyen adatokat gyűjtenek róla. Miután egy hónapig telefonált, e-mailezett és adatvédelmi kéréseket intézett a Toyotához és a Connected Analytic Services-hez - amelyről kiderült, hogy egy biztosítási adatbróker -, januárban kapott egy jelentést a Connected Analytic Services-től, amely részletesen bemutatta a terepjárójának előző hat havi vezetését. Corey Proffitt, a Toyota szóvivője elmondta, hogy a Connected Analytic Services a Toyota leányvállalata, amely anonim módon megosztja a helymeghatározási és vezetési adatokat a partner biztosítókkal, és az ügyfelek a Toyota/Lexus alkalmazás adatvédelmi portálján tudják kezelni, hogy mit osztanak meg róluk.

A jelentés két részből állt. A vezetési összefoglaló tartalmazta Leathern futásteljesítményét, azt, hogy hányszor kapcsolták be az autó biztonsági rendszereit, és azt, hogy hányszor fékezett és gyorsított olyan sebességgel, „amelyet a biztosítók a védekező vezetéshez szükségesnél keményebbnek tekintenek”. Volt egy Microsoft Excel fájl is, amely időbélyegzővel ellátott listákat tartalmazott minden egyes szabálysértő eseményéről, valamint a földrajzi szélességi és hosszúsági fokot, ahol azok történtek. A gyorshajtás lapon például több mint 200 másodpercenkénti bejegyzés volt arról a néhány vezetésről, amelyek során Leathern túllépte a 135 km/órás sebességet. "Fogalmam sem volt róla, hogy ilyen adatokat gyűjtenek, nem is beszélve arról, hogy ilyen módon használják fel” - mondta.

Ronald Davis, a Progressive szóvivője elmondta, hogy a biztosító csak akkor kap azonosított vezetési adatokat egy autógyártótól, ha az ügyfelek kifejezett beleegyezésüket adják ahhoz, hogy ezeket az adatokat felhasználják a díjszabásuk meghatározásához. Egy 2022-es befektetői prezentációban a Progressive azt mondta, hogy az emberek vezetési szokásairól szóló adatok javítják az árazási pontosságot. Ez tartalmazott egy képernyőt, amelyet egy potenciális ügyfél látna, amikor árajánlatot kér. "Amikor új biztosítási ajánlatot adunk a Progressive-nál, kifejezetten tájékoztatjuk az ügyfeleket, hogy a jármű gyártójától rendelkezésre állnak a vezetési adatok, és megkérdezzük őket, hogy szeretnék-e, hogy ezeket az adatokat használjuk a díjszabásuk meghatározásához” - mondta Davis. Megjegyezte, hogy a viselkedésük megosztását választók 70 százaléka kapott kedvezményt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • RJoco #16
    Akkor ennek majd utánakérdezek.
  • kvp #15
    2018. marcius 31. utan gyartott szmelyautok es kishaszonjarmuvek eseten kotelezo. Ez nem segelynyujtas, csak a veszhelyzeti 112, amit baleset eseten automatikusan kell hivnia, tovabba megfelelo gombbal (pl. az elakadasjelzot 5 mp-ig nyomva) hivhatonak kell lennie.

    Ha ez nem aktiv, akkor erdemes lenne a markaszervizzel beszelni, mert kotelezo.
  • RJoco #14
    Az biztos, hogy jó sok munkát adnál a rendőröknek. Mondjuk nem kellene már kint a kocsiban sem ülniük naphosszat, elég lenne az irodában a papírt tologatni. Vagy még azt sem a mai digitális világban.

    Gyártási költségben lehet, hogy csak 60 ezer lenne, beépítve meg 5x annyi. Most csak a hasamra csaptam, de durva árak vannak. Nemrég láttam egy videót, ahol egy elektronika a lambóba 18ezer€ volt, az audiba meg 1ezer€. Ugyan az az elektronika. Gyártási költségben meg lehet, hogy kijött 100€-ból.

    Újabb autók? Az enyémet 2020 elején helyezték először forgalomba. Hol húzzúk meg az újabb autók idejét?

    SIM kártya mindegyikbe kerül. Csak nem kártya formájában, hanem egy chip tartalmazza az imei számot, amivel feljelentkezhet a hálózatra. A vicc, hogy amúgy a kocsim tud a telómon lévő appal kommunikálni wifi hozzáférés nélkül is. Lekérdezhetem a töltöttséget, beállíthatom az indulási időt, amire felfűti vagy épp lehűti a belteret. Elindíthatom, fény és hangjelzést kapcsolhatok. És ez ingyen van hozzá. A SOS-ért, meg a LiveTrafic-ért pénzt kérnek. Az adatforgalomért meg "brutális" összeget ahhoz képest, hogy mibe kerül nekem telóra az adatforgalom.

    Szóval ja. Lehetne min fejleszteni, javítani.
  • kvp #13
    "Amúgy meg hogy és hol kellene feljelenteni az illetőket, hogy ténylegesen is foglalkozzanak a dologgal?"

    Automatikusan. Tehat a jarmuvek kotelezo fedelzeti egysege a rendorsegre lenne bekotve. A sofornek semmit sem kellene tennie, az egyseg uzem kozben automatikusan keszitene es tovabbitana a felveteleket. Ez az egyseg az uj jarmuvekben mar jelenleg is kotelezo fedelzeti adatrogzito es veszhelyzeti segelyhivo bovitese lenne. A regebbi jarmuvekbe a szallitmanykoveto rendszer dobozahoz hasonloan utolag lehetne beepiteni oket a kotelezo muszaki vizsga reszekent. Mellekesen a vizsga nelkuli vagy modositott autok kiszureset nagyban megkonnyitene.

    "Na ezt szívesen feljelenteném valahol. A felvétel is megvan."

    Hivatalosan a rendorseget lehet vele boldogitani, lasd a kameras cikkeket. Szerintem a videokat kiado csapat tud benne segiteni.

    "Személyi nem kell a kocsi vezetéséhez. Elég a jogsi. Abban meg tudtommal nincs semmi. Ha lenne, akkor meg az lenne a gond és azt is védeni kellene a távolsági lopás ellen, mint a személyit."

    Az uj elektronikus szemelyi elvileg kepes kivaltani a jogsit is. En arrol beszelek, hogy a jogsit egyszeruen belehelyeznenk a szemelyibe es abban lenne egy plusz bejegyzes a chipen a taj szam mellett.

    "Emellet, ha elhagyod, akkor hogyan jutsz el a megfelelő helyre pótolni?
    Ráadásul a kocsinak tárolnia kell valamit, amit aztán más ellophat valamilyen módon."

    Tomegkozlekedessel vagy ha nagyon nagy a baj, akkor inkabb a segelyhivot kell megnyoni a konzolon es a diszpecser majd segit. A kocsinak az engedelyezett szemelyik hash-einek listajat kell tarolnia. Mint egy szerveren a jelszo hash-ek. Na azzal nagyjabol semmit sem lehet kezdeni, csak ha valaki vegigprobalja mind a tizen x millio szemelyi azonositot, akkor azt, hogy ezek kozzul melyiknek volt joga vezetni az autot. Meg a nevet sem tudja visszakeresni igy.

    "Szóval az autógyártókkal is le kellene nyeletni, hogy csak ilyet lehet gyártani és értékesíteni."

    Az EU mar megtette, csak boviteni kellene a kotelezo funkciok koret. Hardverbol az elso es a hatso kamera es a chipkatya olvaso kell meg hozza, nem akkora tetel egy regi auto eseten sem. (ez kb. egy 60 ezer forintos egyszeri osszeg lenne ha minden kell bele, mert regi a kocsi) Cserebe lenne a kocsiban inditasgatlo, lopas es baleset esetere mobilnetes nyomkoveto, automata es manualis segelyhivo (automata utkozesre, manualis ha gombot nyomnak). Sok ember eletet menthetne meg, hogy mar a baleset pillanataban szolna a mentoknek nem csak az arra jaro tudna szolni (ha eppen van olyan). Ezert is lett kotelezo az EU-ban eladott uj autok eseten.

    "Az én autómban is van SOS modul. Ha előfizetek a szolgáltatásra, akkor működik is. Szóval jelenleg csak egy plusz súly."

    Kotelezove kellene tenni. A segelyhivas ugyanis az EU-s torvenyek szerint ingyenes es meg sim kartyat sem igenyel. Az a gyarto ami penzt ker erte finoman szolva is eleg anyagias. Az ujabb autok eseten elvileg mar nem is kothetik elofizeteshez a mukodeset. Lehet erdemes lenne a gyartonal reklamalni, hogy szepen kapcsolja be, mert EU-s torveny van ra.
  • RJoco #12
    Látom te is olyan álmodozó vagy, mint én :)

    Jó amit írsz, csak kivitelezhetetlen a jelenlegi szabályozásokkal. Mert ugye itt a digitális adatvédelem fontos. Ami jó dolog a nagy vállalatok esetén, magánszemélyként meg kérdéses, hogy nem téged büntetnek e meg, mert felvetted a másikat. Bár már az osztrákok is megengedik a fedélzeti kamerát és a németeknél sem csinálnak belőle gondot. Míg nyilvánosságra nem kerül.

    Amúgy meg hogy és hol kellene feljelenteni az illetőket, hogy ténylegesen is foglalkozzanak a dologgal?
    Pont nemrég volt, hogy a gyökér motoros megelőzött a külső sávban és úgy bejött elém, hogy éppen nem érte el a lökhárítót. Nyomtam is rá a dudát vagy egy percig. Én nyugodtabb lettem kicsivel a gyökérnek viszont nem használt. Na ezt szívesen feljelenteném valahol. A felvétel is megvan.
    A másik kérdés, hogy megéri e a vesződséget?
    Ha a kocsi magától csinálja, akkor nekem nincs dolgom vele. Meg másnak sincs. Az tök jó lenne. Persze ilyenkor először megfelelő módon figyelmeztetni kellene a sofőröket és, ha nem tesznek lépéseket, akkor mehet rájuk a feljelentés.

    Személyi nem kell a kocsi vezetéséhez. Elég a jogsi. Abban meg tudtommal nincs semmi. Ha lenne, akkor meg az lenne a gond és azt is védeni kellene a távolsági lopás ellen, mint a személyit. Emellett, ha többen vezetik a kocsit vagy olyan az illető stílusa, hogy bárkinek odaadja a kulcsot, akkor a rendszer nem működne. Elfogadtatni az emberekkel, meg... Egy éjjeli pár jelenlétes szavazattal, előtte némi más jellegű botrány. De itt csak a magyarok tartanak, a németek még nem.
    Emellet, ha elhagyod, akkor hogyan jutsz el a megfelelő helyre pótolni?
    Ráadásul a kocsinak tárolnia kell valamit, amit aztán más ellophat valamilyen módon.
    Itt nagyon, de nagyon sok mindent rendbe kellene tenni, de ebben a pénzéhes társadalomban ez nem fog megtörténni. Nincs benne profit. A jogalkotókat meg ismerjük, milyen jól dolgoznak. Azok is csak a profitot nézik. Csak éppen a sajátjukat.

    A másik gond, hogy azon funkciók, melyek ilyen biztonságot jelentenének, extraként szerepelnek a kocsikban és nem alapfelszereltségként. Szóval az autógyártókkal is le kellene nyeletni, hogy csak ilyet lehet gyártani és értékesíteni. Meg behozni külföldről. Nem lehetetlen, de nehéz folyamat. Persze, ha meg ráverik a vásárlókra a többletköltséget, az nekünk nem jó és nekik sem, mert kevesebb kocsi fog fogyni.

    Az én autómban is van SOS modul. Ha előfizetek a szolgáltatásra, akkor működik is. Szóval jelenleg csak egy plusz súly. Így ennek sincs sok értelme.
  • kvp #11
    "Pályán azt utalom, mikor bejönnek közvetlen elem. Túl közel. Ezt sem regisztrálja semmi."

    A Teslak pl. latjak, csak nincs kinek szolni. Mind az elso, mind a hatso kovetesi tavolsagot be tudnak tartatni. A megoldas ilyenkor az lenne, hogy ha valaki a sebesseg fuggvenyeben tul kozel jon hatul, akkor foto a rendszamrol es mehet is a kep a rendorsegnek. Ha nincs olvashato rendszam, akkor riasztassal, mert ki kell szedni a jarmuvet a forgalombol

    Elso tempomat eseten egyebkent az lenne a jo stragegia, hogy ha bevag valaki fektavon belul, akkor foto + feljelentes es kozben gazelvetel (vagy lejton annak megfelelo lassulas), hogy a jarmu termeszetes modon leszakadjon a kovetesi tavolsagig. Ha megint bevag valaki a felszabadulo helyre, akkor ujabb feljelentes. Nagyon gyorsan megtanulnak az emberek, ha ez nemcsak draga, de tul hamar osszejon a jogsiveszteshez szukseges pontszam.

    Hatso tempomat eseten ha tul kozel jon valaki, akkor rovid figyelmeztetes az elakadasjelzovel, majd foto + feljelentes es lassitas amig a tavolsag meg nem felel a sebessegnek. Ha emiatt leallitja a teljes forgalmat, akkor leallitja. Termeszetesen ez csak akkor mukodik, ha mar minden jarmuben van kikapcsolhatatlan utkozeselkerules, hogy ne hajtsanak bele fekezes nelkul a sorba a volan mogott alvo soforok.

    ps: A jogi nelkuli vezetesre pedig lehetne a jarmuvekben inditasgatlo. Csak az adott jarmure engedelyezett szemelyi igazolvanyok jelenlete eseten inditana el a jarmuvet. Ugyanez az egyseg folyamatosan nezheti a poziciot es a sebesseget. Ha valakit ittas vezetesen fognak, akkor ehhez kapcsolodna a buntetesi ido alatt az alkoholszonda is. Az EU-s szabalyozasok miatt ugyis kotelezo a nyomkovetos, segelyhivos kozponti egyseg minden uj jarmube, csak picit okosabba kellene tenni. Egyebkent a nem treleres autolopasok nagyreszet is megakadalyozna.
  • Macropus Rufus #10
    na most kellene egy olyan lehetőség, hogy a felhasználó is pontozhassa a biztosítókat. És a többi potenciális ügyfél a pontok alapján tudná eldönteni, hogy melyik biztosítónál akar biztosítást kötni. Pl. a Netrisk-en amikor ajánlja a biztosításokat a rendszer egyből mellé teszi, hogy X biztosító a maximális 10 pontból 4-et kapott (és listázva, hogy miért) míg a Y biztosító 9-et kapott (listázva, hogy miért.) és akkor már nem csak az ár lesz a mérvadó...
  • RJoco #9
    Magyarban azért is használhatatlan, mert olyan helyen lát táblát, ahol nincs. Volt, hogy csak egy pillanatra fékezett, aztán ismét visszaállt a megengedettre.
    És a fékezése elég komoly. Oda kell figyelni.
    Faluban, városban általában jobb a helyzet. Mondjuk főleg a limitet használom, nem a tempomatot. Az jó pályán. Távolságtartással. Ha valakit utolérek, lassít a sebességére. Ha kirakom az indexet és húzom balra, már elkezd gyorsítani. Ha bejönnek elém, szerencsére nem lép azonnal a fékre. Na az lenne igazán veszélyes.
  • RJoco #8
    Autópályán nem annyira lényeg, kikerülhető. Amúgy meg jobbra tartás van érvényben, szóval ki kellene mennie a szélére. 3 sávoson viszont szeretnék középen felejtődni. Akkor is, ha nincs kamionforgalom. Pl. hétvégén.
    Én az alapvető utakról beszéltem. Ott gond, ha gyorsít, mikor előzőm. De az is idegesítő, mikor kanyarban lelassít 70-re, egyenesben meg gyorsít. Esélyed nincs megelőzni teljes biztonsággal. És a kanyar nem éles, vígan lehet rajta 100-al menni. Németben 100 a határ. Mielőtt még valaki belémkötne.

    Az app amúgy 150 fölött gyorshajtást mér. Hiába lehet tolni a pályán.

    Az autókban lévő vezetéssegìtő kikapcsolható. Szóval...
    Emellett pl nálam is régi a térkép és nem látja, hogy a falu végét jelző tábla ki lett tolva.
    Magyarban meg szinte használhatatlan. Mivel a kereszteződés feloldja a korlátozást, de ezt nem tudja.

    Pályán azt utalom, mikor bejönnek közvetlen elem. Túl közel. Ezt sem regisztrálja semmi.
  • kvp #5
    "70-el megy. 100-nál. De még a 80 is kevés. Ha nekiállsz előzni, akkor gyorsít."

    Ha valaki lassan megy, akkor ha egy iranyba tarto savon elozik, nem illik gyorsitania, ha szembesavban, akkor nem is lenne szabad, sot ha szukseges lassitania kellene. A torvenyi szabalyozasok ebben nem egysegesek. Viszont ha valaki 80-al megy egy autopalyan, arra joga van, csak ilyenkor le kellene huzodnia a kapaszkodo (kamion) savba. Sajnos nincs meghatarozva, hogy egy tobbsavos uton melyik savban mennyivel lehet menni es csak nehany helyen van eloirva a kotelezo kamion sav es az elozesi tilalom.

    A kovetesi tavolsagot viszont be kellene tartatni. Mind elore, mind hatra. A modern tempomatok es utkozeselkerulo rendszerek koraban egy modern auto nem csak a soforrel tudja betartatni a kovetesi tavolsagot, de automatikusan fel is tudna jelenteni azokat, akik az auto mogott haladva nem adjak meg neki.

    A harmadik fontos szempont az idojarasfuggo sebesseg limit lenne. Ha tejfeher kodos az ido, akkor meg a 40 is sok az autopalyan is. Erre lenne jo az intelligens sebesseglimit, ahol az app. le tudna kerdezni az aktualis idojarasi forgalmi es pozicio adatokat es annak fuggvenyeben allitana be a jarmu engedelyezett maximalis sebesseget. Ezt hivjak latasi viszonyok szerinti vezetesnek es nagyon konnyu lenne betartatni az emberekkel. Pont ugy ahogy a kovetesi tavolsagot is.