17
  • manypet
    #17
    "Tehat a jarmuvek kotelezo fedelzeti egysege a rendorsegre lenne bekotve."
    Szerintem a lakásokat is be kellene kamerázni, plusz a mobiltelókat is lehallgatni, államilag. És ha csúnyát teszel, vagy esetleg csúnyát mondasz, akkor már szólhat is a rendőrségnek. Ha meg a jövő technológiája engedi, akkor az agyba épített cuccok a csúnya gondolatainkat is jelenthetik automatikusan.

    És ezután még van képed azt mondani, hogy nem vagy kommunista... :-)
  • RJoco
    #16
    Akkor ennek majd utánakérdezek.
  • kvp
    #15
    2018. marcius 31. utan gyartott szmelyautok es kishaszonjarmuvek eseten kotelezo. Ez nem segelynyujtas, csak a veszhelyzeti 112, amit baleset eseten automatikusan kell hivnia, tovabba megfelelo gombbal (pl. az elakadasjelzot 5 mp-ig nyomva) hivhatonak kell lennie.

    Ha ez nem aktiv, akkor erdemes lenne a markaszervizzel beszelni, mert kotelezo.
  • RJoco
    #14
    Az biztos, hogy jó sok munkát adnál a rendőröknek. Mondjuk nem kellene már kint a kocsiban sem ülniük naphosszat, elég lenne az irodában a papírt tologatni. Vagy még azt sem a mai digitális világban.

    Gyártási költségben lehet, hogy csak 60 ezer lenne, beépítve meg 5x annyi. Most csak a hasamra csaptam, de durva árak vannak. Nemrég láttam egy videót, ahol egy elektronika a lambóba 18ezer€ volt, az audiba meg 1ezer€. Ugyan az az elektronika. Gyártási költségben meg lehet, hogy kijött 100€-ból.

    Újabb autók? Az enyémet 2020 elején helyezték először forgalomba. Hol húzzúk meg az újabb autók idejét?

    SIM kártya mindegyikbe kerül. Csak nem kártya formájában, hanem egy chip tartalmazza az imei számot, amivel feljelentkezhet a hálózatra. A vicc, hogy amúgy a kocsim tud a telómon lévő appal kommunikálni wifi hozzáférés nélkül is. Lekérdezhetem a töltöttséget, beállíthatom az indulási időt, amire felfűti vagy épp lehűti a belteret. Elindíthatom, fény és hangjelzést kapcsolhatok. És ez ingyen van hozzá. A SOS-ért, meg a LiveTrafic-ért pénzt kérnek. Az adatforgalomért meg "brutális" összeget ahhoz képest, hogy mibe kerül nekem telóra az adatforgalom.

    Szóval ja. Lehetne min fejleszteni, javítani.
  • kvp
    #13
    "Amúgy meg hogy és hol kellene feljelenteni az illetőket, hogy ténylegesen is foglalkozzanak a dologgal?"

    Automatikusan. Tehat a jarmuvek kotelezo fedelzeti egysege a rendorsegre lenne bekotve. A sofornek semmit sem kellene tennie, az egyseg uzem kozben automatikusan keszitene es tovabbitana a felveteleket. Ez az egyseg az uj jarmuvekben mar jelenleg is kotelezo fedelzeti adatrogzito es veszhelyzeti segelyhivo bovitese lenne. A regebbi jarmuvekbe a szallitmanykoveto rendszer dobozahoz hasonloan utolag lehetne beepiteni oket a kotelezo muszaki vizsga reszekent. Mellekesen a vizsga nelkuli vagy modositott autok kiszureset nagyban megkonnyitene.

    "Na ezt szívesen feljelenteném valahol. A felvétel is megvan."

    Hivatalosan a rendorseget lehet vele boldogitani, lasd a kameras cikkeket. Szerintem a videokat kiado csapat tud benne segiteni.

    "Személyi nem kell a kocsi vezetéséhez. Elég a jogsi. Abban meg tudtommal nincs semmi. Ha lenne, akkor meg az lenne a gond és azt is védeni kellene a távolsági lopás ellen, mint a személyit."

    Az uj elektronikus szemelyi elvileg kepes kivaltani a jogsit is. En arrol beszelek, hogy a jogsit egyszeruen belehelyeznenk a szemelyibe es abban lenne egy plusz bejegyzes a chipen a taj szam mellett.

    "Emellet, ha elhagyod, akkor hogyan jutsz el a megfelelő helyre pótolni?
    Ráadásul a kocsinak tárolnia kell valamit, amit aztán más ellophat valamilyen módon."

    Tomegkozlekedessel vagy ha nagyon nagy a baj, akkor inkabb a segelyhivot kell megnyoni a konzolon es a diszpecser majd segit. A kocsinak az engedelyezett szemelyik hash-einek listajat kell tarolnia. Mint egy szerveren a jelszo hash-ek. Na azzal nagyjabol semmit sem lehet kezdeni, csak ha valaki vegigprobalja mind a tizen x millio szemelyi azonositot, akkor azt, hogy ezek kozzul melyiknek volt joga vezetni az autot. Meg a nevet sem tudja visszakeresni igy.

    "Szóval az autógyártókkal is le kellene nyeletni, hogy csak ilyet lehet gyártani és értékesíteni."

    Az EU mar megtette, csak boviteni kellene a kotelezo funkciok koret. Hardverbol az elso es a hatso kamera es a chipkatya olvaso kell meg hozza, nem akkora tetel egy regi auto eseten sem. (ez kb. egy 60 ezer forintos egyszeri osszeg lenne ha minden kell bele, mert regi a kocsi) Cserebe lenne a kocsiban inditasgatlo, lopas es baleset esetere mobilnetes nyomkoveto, automata es manualis segelyhivo (automata utkozesre, manualis ha gombot nyomnak). Sok ember eletet menthetne meg, hogy mar a baleset pillanataban szolna a mentoknek nem csak az arra jaro tudna szolni (ha eppen van olyan). Ezert is lett kotelezo az EU-ban eladott uj autok eseten.

    "Az én autómban is van SOS modul. Ha előfizetek a szolgáltatásra, akkor működik is. Szóval jelenleg csak egy plusz súly."

    Kotelezove kellene tenni. A segelyhivas ugyanis az EU-s torvenyek szerint ingyenes es meg sim kartyat sem igenyel. Az a gyarto ami penzt ker erte finoman szolva is eleg anyagias. Az ujabb autok eseten elvileg mar nem is kothetik elofizeteshez a mukodeset. Lehet erdemes lenne a gyartonal reklamalni, hogy szepen kapcsolja be, mert EU-s torveny van ra.
  • RJoco
    #12
    Látom te is olyan álmodozó vagy, mint én :)

    Jó amit írsz, csak kivitelezhetetlen a jelenlegi szabályozásokkal. Mert ugye itt a digitális adatvédelem fontos. Ami jó dolog a nagy vállalatok esetén, magánszemélyként meg kérdéses, hogy nem téged büntetnek e meg, mert felvetted a másikat. Bár már az osztrákok is megengedik a fedélzeti kamerát és a németeknél sem csinálnak belőle gondot. Míg nyilvánosságra nem kerül.

    Amúgy meg hogy és hol kellene feljelenteni az illetőket, hogy ténylegesen is foglalkozzanak a dologgal?
    Pont nemrég volt, hogy a gyökér motoros megelőzött a külső sávban és úgy bejött elém, hogy éppen nem érte el a lökhárítót. Nyomtam is rá a dudát vagy egy percig. Én nyugodtabb lettem kicsivel a gyökérnek viszont nem használt. Na ezt szívesen feljelenteném valahol. A felvétel is megvan.
    A másik kérdés, hogy megéri e a vesződséget?
    Ha a kocsi magától csinálja, akkor nekem nincs dolgom vele. Meg másnak sincs. Az tök jó lenne. Persze ilyenkor először megfelelő módon figyelmeztetni kellene a sofőröket és, ha nem tesznek lépéseket, akkor mehet rájuk a feljelentés.

    Személyi nem kell a kocsi vezetéséhez. Elég a jogsi. Abban meg tudtommal nincs semmi. Ha lenne, akkor meg az lenne a gond és azt is védeni kellene a távolsági lopás ellen, mint a személyit. Emellett, ha többen vezetik a kocsit vagy olyan az illető stílusa, hogy bárkinek odaadja a kulcsot, akkor a rendszer nem működne. Elfogadtatni az emberekkel, meg... Egy éjjeli pár jelenlétes szavazattal, előtte némi más jellegű botrány. De itt csak a magyarok tartanak, a németek még nem.
    Emellet, ha elhagyod, akkor hogyan jutsz el a megfelelő helyre pótolni?
    Ráadásul a kocsinak tárolnia kell valamit, amit aztán más ellophat valamilyen módon.
    Itt nagyon, de nagyon sok mindent rendbe kellene tenni, de ebben a pénzéhes társadalomban ez nem fog megtörténni. Nincs benne profit. A jogalkotókat meg ismerjük, milyen jól dolgoznak. Azok is csak a profitot nézik. Csak éppen a sajátjukat.

    A másik gond, hogy azon funkciók, melyek ilyen biztonságot jelentenének, extraként szerepelnek a kocsikban és nem alapfelszereltségként. Szóval az autógyártókkal is le kellene nyeletni, hogy csak ilyet lehet gyártani és értékesíteni. Meg behozni külföldről. Nem lehetetlen, de nehéz folyamat. Persze, ha meg ráverik a vásárlókra a többletköltséget, az nekünk nem jó és nekik sem, mert kevesebb kocsi fog fogyni.

    Az én autómban is van SOS modul. Ha előfizetek a szolgáltatásra, akkor működik is. Szóval jelenleg csak egy plusz súly. Így ennek sincs sok értelme.
  • kvp
    #11
    "Pályán azt utalom, mikor bejönnek közvetlen elem. Túl közel. Ezt sem regisztrálja semmi."

    A Teslak pl. latjak, csak nincs kinek szolni. Mind az elso, mind a hatso kovetesi tavolsagot be tudnak tartatni. A megoldas ilyenkor az lenne, hogy ha valaki a sebesseg fuggvenyeben tul kozel jon hatul, akkor foto a rendszamrol es mehet is a kep a rendorsegnek. Ha nincs olvashato rendszam, akkor riasztassal, mert ki kell szedni a jarmuvet a forgalombol

    Elso tempomat eseten egyebkent az lenne a jo stragegia, hogy ha bevag valaki fektavon belul, akkor foto + feljelentes es kozben gazelvetel (vagy lejton annak megfelelo lassulas), hogy a jarmu termeszetes modon leszakadjon a kovetesi tavolsagig. Ha megint bevag valaki a felszabadulo helyre, akkor ujabb feljelentes. Nagyon gyorsan megtanulnak az emberek, ha ez nemcsak draga, de tul hamar osszejon a jogsiveszteshez szukseges pontszam.

    Hatso tempomat eseten ha tul kozel jon valaki, akkor rovid figyelmeztetes az elakadasjelzovel, majd foto + feljelentes es lassitas amig a tavolsag meg nem felel a sebessegnek. Ha emiatt leallitja a teljes forgalmat, akkor leallitja. Termeszetesen ez csak akkor mukodik, ha mar minden jarmuben van kikapcsolhatatlan utkozeselkerules, hogy ne hajtsanak bele fekezes nelkul a sorba a volan mogott alvo soforok.

    ps: A jogi nelkuli vezetesre pedig lehetne a jarmuvekben inditasgatlo. Csak az adott jarmure engedelyezett szemelyi igazolvanyok jelenlete eseten inditana el a jarmuvet. Ugyanez az egyseg folyamatosan nezheti a poziciot es a sebesseget. Ha valakit ittas vezetesen fognak, akkor ehhez kapcsolodna a buntetesi ido alatt az alkoholszonda is. Az EU-s szabalyozasok miatt ugyis kotelezo a nyomkovetos, segelyhivos kozponti egyseg minden uj jarmube, csak picit okosabba kellene tenni. Egyebkent a nem treleres autolopasok nagyreszet is megakadalyozna.
  • Macropus Rufus
    #10
    na most kellene egy olyan lehetőség, hogy a felhasználó is pontozhassa a biztosítókat. És a többi potenciális ügyfél a pontok alapján tudná eldönteni, hogy melyik biztosítónál akar biztosítást kötni. Pl. a Netrisk-en amikor ajánlja a biztosításokat a rendszer egyből mellé teszi, hogy X biztosító a maximális 10 pontból 4-et kapott (és listázva, hogy miért) míg a Y biztosító 9-et kapott (listázva, hogy miért.) és akkor már nem csak az ár lesz a mérvadó...
  • RJoco
    #9
    Magyarban azért is használhatatlan, mert olyan helyen lát táblát, ahol nincs. Volt, hogy csak egy pillanatra fékezett, aztán ismét visszaállt a megengedettre.
    És a fékezése elég komoly. Oda kell figyelni.
    Faluban, városban általában jobb a helyzet. Mondjuk főleg a limitet használom, nem a tempomatot. Az jó pályán. Távolságtartással. Ha valakit utolérek, lassít a sebességére. Ha kirakom az indexet és húzom balra, már elkezd gyorsítani. Ha bejönnek elém, szerencsére nem lép azonnal a fékre. Na az lenne igazán veszélyes.
  • RJoco
    #8
    Autópályán nem annyira lényeg, kikerülhető. Amúgy meg jobbra tartás van érvényben, szóval ki kellene mennie a szélére. 3 sávoson viszont szeretnék középen felejtődni. Akkor is, ha nincs kamionforgalom. Pl. hétvégén.
    Én az alapvető utakról beszéltem. Ott gond, ha gyorsít, mikor előzőm. De az is idegesítő, mikor kanyarban lelassít 70-re, egyenesben meg gyorsít. Esélyed nincs megelőzni teljes biztonsággal. És a kanyar nem éles, vígan lehet rajta 100-al menni. Németben 100 a határ. Mielőtt még valaki belémkötne.

    Az app amúgy 150 fölött gyorshajtást mér. Hiába lehet tolni a pályán.

    Az autókban lévő vezetéssegìtő kikapcsolható. Szóval...
    Emellett pl nálam is régi a térkép és nem látja, hogy a falu végét jelző tábla ki lett tolva.
    Magyarban meg szinte használhatatlan. Mivel a kereszteződés feloldja a korlátozást, de ezt nem tudja.

    Pályán azt utalom, mikor bejönnek közvetlen elem. Túl közel. Ezt sem regisztrálja semmi.
  • kvp
    #5
    "70-el megy. 100-nál. De még a 80 is kevés. Ha nekiállsz előzni, akkor gyorsít."

    Ha valaki lassan megy, akkor ha egy iranyba tarto savon elozik, nem illik gyorsitania, ha szembesavban, akkor nem is lenne szabad, sot ha szukseges lassitania kellene. A torvenyi szabalyozasok ebben nem egysegesek. Viszont ha valaki 80-al megy egy autopalyan, arra joga van, csak ilyenkor le kellene huzodnia a kapaszkodo (kamion) savba. Sajnos nincs meghatarozva, hogy egy tobbsavos uton melyik savban mennyivel lehet menni es csak nehany helyen van eloirva a kotelezo kamion sav es az elozesi tilalom.

    A kovetesi tavolsagot viszont be kellene tartatni. Mind elore, mind hatra. A modern tempomatok es utkozeselkerulo rendszerek koraban egy modern auto nem csak a soforrel tudja betartatni a kovetesi tavolsagot, de automatikusan fel is tudna jelenteni azokat, akik az auto mogott haladva nem adjak meg neki.

    A harmadik fontos szempont az idojarasfuggo sebesseg limit lenne. Ha tejfeher kodos az ido, akkor meg a 40 is sok az autopalyan is. Erre lenne jo az intelligens sebesseglimit, ahol az app. le tudna kerdezni az aktualis idojarasi forgalmi es pozicio adatokat es annak fuggvenyeben allitana be a jarmu engedelyezett maximalis sebesseget. Ezt hivjak latasi viszonyok szerinti vezetesnek es nagyon konnyu lenne betartatni az emberekkel. Pont ugy ahogy a kovetesi tavolsagot is.
  • RJoco
    #6
    70-el megy. 100-nál. De még a 80 is kevés. Ha nekiállsz előzni, akkor gyorsít.

    A németeknél és az osztrákoknál is büntetik, ha nem tartasz követési távolságot.
  • RJoco
    #5
    Eleve mindenki ebbe a magas kategóriába kerül.

    900€-nak a 30%-a nem kevés. Úgyhogy igen, direkt szivatom magam. Bár néha rezgett már a léc. De a 20%-os kedvezmény már megvan.
  • 0Fritz
    #4
    A precíz 90 az a kilométeróra szerint, vagy a valós sebesség szerint?
    Mivel a mechanikus mutató kevesebbet mutat a valósnál és egyre többen utaznak navigációval -ami pontosabb visszajelzést ad a valós sebességről- és a sebességüket is a valóshoz igazítják, ezért könnyen összejöhet 7-10 km/h-ás különbség két autós között úgy, hogy mindkettő szerint ő precízen a megengedett sebességgel megy.
    Az az apróság, hogy nem gyári méretű gumiabroncs használata miatt tovább torzíthat a műszerfalon olvasható adat meg már csak hab a tortán.

    Utoljára szerkesztette: 0Fritz, 2024.06.11. 19:07:48
  • Gabbbbbbbbbbbb
    #3
    >Nem mellesleg szerintem lassan vezetni is nagyon balesetveszélyes, mert baromira idegesítheti vele a mögötte jövőt,

    Ez biztos igaz, de kíváncsi lennék rá, hogy ti mit tekintetek lassú vezetésnek?

    Amennyiben precízen 90-el megyek a Bajai úton, akkor mindig lesz a seggemben -2m-es követési távolság- egy veréb. Véletlen fékezni támadna kedvem, akkor a veréb garantáltan belém jönne. 110-el nagyobb élmény a vezetés számomra is, viszont állandóan mérnek is, nekem pedig a bírságok nincsenek bekalkulálva a költségvetésbe.

    Biztosítói oldalról is kb. értelmetlen ilyen környezetben egy ilyen kütyüt működtetni. Az egész a rendőrség hibája, mert soha senkit sem büntettek meg követési távolság nem tartása miatt, legalábbis balesetokozás hiányában biztosan nem.

    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2024.06.11. 13:09:58
  • kvp
    #2
    "Egy dolog fontos és ezt a biztosító is kiemeli. A vezetési stílustól függően nem emelkedik a biztosítási díjam. Vagyis, ha balesetveszélyesebbnek mondott stílusban is vezetnék, nem lenne drágább a biztosításom."

    Csak maradsz a magasabb kategoriaban. Ha valaki nem ugy vezet, ahogy a bug-os szoftver elvarja, akkor fizetheti a magasabb dijakat. Nem emelkedik, csak eppen nem is csokken a dij, akkor sem ha a sofor tenyelgesen balesetmentes.

    Egyebkent sok gyarto eladja a vezetesi profilokrol keszult adatbazisait a biztositoknak. Nem ad el rendszamot, mert az nincs meg neki, csak a jarmu alvazszamat adja meg es azzal a biztositok azt kezdenek amit akarnak.

    https://www.youtube.com/watch?v=uONAbvX_KRg

    "Általában a meló irányában jól mér, hazafele meg sokszor nem. Így hazafele mindig altatom, így mindig garantált a tiszta, jó eredmény a napra."

    Szemelyes kerdes: Tenyleg onkent szivatod magad ezzel? Ha legalabb jol mukodne...
  • RJoco
    #1
    Amerika. Ez minket mennyire is érint itt az EU-ban?
    Hasznosabb lett volna egy EU-s oldali cikket írni. Ennek így sok értelme nincs a számunkra.

    A biztosítómnál lehetőség volt kérni egy vezetésfigyelési szolgáltatást, mellyel akár évi 30%-ot is spórolhatok az alapdíjhoz képest.
    Sajnos a kapott készülék csak egy BT adó, semmi haszna nincs azon kívül, hogy tudja a telómon lévő app, hogy akkor most kocsiban vagyok. Amúgy az app van használatban, meg a teló, amit persze ilyenkor merít is.
    Az app gyűjti az adatokat, majd egy szerveren kiértékeli és megszületik a pont.
    A biztosító információi alapján a tényleges nyers adatokat nem kapják meg, csak az eredményt, ami alapján majd számolják a következő éves díjamat.
    Az app meg úgy működik, ahogy.
    GPS. Ha pontatlan, akkor az egész az lesz. Ha a térkép is pontatlan, akkor az hibára ad okot.
    Néha idegesít. Kanyargós úton megyek a sávomban, aztán az app azt mondja, hogy túl gyorsan kanyarodtam. A sebességet nem léptem túl, az útról mégsem mehetek le.
    Egy helyen nem ismeri, hogy a 70-es korlátozó tábla csak nedves úton érvényes, így ott rendszeres a gyorshajtás.
    Van, amikor túlzott gyorsítást vagy fékezést regisztrál. Biztos késett a GPS jel vagy kimaradt egy ciklus, mert tuti, hogy ilyet nem tettem. Meg is szoktam jegyezni, ha ilyet csinálok, hogy biztos örülni fog neki az app.
    Emellett, ha kereszteződésnél meg kell állni, akkor meg kell állni. De ezt is tudja büntetni erős fékezés jelzéssel. Ha nem jön senki és be tudok fordulni, akkor nincs gond. Máskor meg erősebbet fékezek és nem jelez semmit.
    És akkor ugye a pontosság. Volt, hogy 3 utcával odébb parkoltam az ovinál, pedig otthon volt a kocsi a garázsban. Aztán érdekes módon másnap az ovitól indultam. Áthalytok az épületeken. Olyan helyeken kacskaringózok, amerre nem jártam. És ilyenkor jönnek a büntik gyorsítás, fékezés miatt ott, ahol nem voltam.
    Nem a parkolóban parkolok, hanem a főúton. Szóval nagyon, de nagyon sok gond van vele. Az app csak annyira pontos, mint a GPS és a térkép. És az előbbivel mostanában gond van. Egyre többet is hallom és már nálam is volt, hogy lerakott az autópálya melletti útra, aztán szólt, hogy hajtsak be a körforgalomba. A pályán?!

    Egy dolog fontos és ezt a biztosító is kiemeli. A vezetési stílustól függően nem emelkedik a biztosítási díjam. Vagyis, ha balesetveszélyesebbnek mondott stílusban is vezetnék, nem lenne drágább a biztosításom.
    Nem mellesleg szerintem lassan vezetni is nagyon balesetveszélyes, mert baromira idegesítheti vele a mögötte jövőt, aki haladna a dolga felé, mert van dolga. Aztán jönnek a veszélyes előzések, stb.

    Az app-ot altatásba lehet helyezni bizonyos időszakokra. Úgyhogy, ha megvan a havi 10 nap (ennyi kell egy elfogadott hónaphoz) és arany az értékelés, akkor megy is aludni.
    Általában a meló irányában jól mér, hazafele meg sokszor nem. Így hazafele mindig altatom, így mindig garantált a tiszta, jó eredmény a napra.
    A pontozásnál nem kitétel, hogy mennyit vezet az ember. Ha csak 800 métert gurul, azt is számolja.